Технологічна карта уроку біології "Запилення" (6 клас)

Про матеріал
Технологічна карта уроку розроблена для проведення уроку біології у 6 класі по темі "Запилення". Технологічна карта передбачає тему, мету, формування ключових компетентностей, методи навчання, обладнання та хід уроку, в структурі якого прослідковуються етапи уроку, завдання етапу, зміст, методи і прийоми, діяльність учителя та діяльність учня.
Перегляд файлу

Технологічна  карта  уроку

Назва  предмету: біологія

ПІБ учителя: Василащук Л.В.

Клас: 6

Тема уроку:Запилення

Мета: розширити поняття про квітку як орган статевого розмноження, сформувати поняття про запилення, познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин; продовжити формування вмінь і навичок роботи з підручником, вміння порівнювати, виділяти суттєві ознаки, робити висновки, розвивати навички критичного мислення (уміння аналізувати інформацію, знаходити та аргументувати відповіді на поставлені запитання, висловлювати власну думку та генерувати нові ідеї); виховувати бережливе ставлення до природи

Реалізація наскрізних змістових ліній:«Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність»

Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий, наочно-графічний

Тип уроку:  засвоєння нових знань

Обладнання:  підручники, зошити, презентація, інтернет – ресурси (тестові завдання онлайн-платформи «На Урок»)

Посилання на відео- зустріч: https://meet.google.com/bkx-foci-nfw

Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна і громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя

 

Основні поняття

Основні знання

Основні вміння

Ставлення

Запилення, тип запилення, спосіб запилення

способи запилення у квіткових рослин, пристосування рослин до різних способів запилення, значення запилення в житті рослин

Розпізнавати та визначати способи запилення у квіткових рослин, поєднувати ознаки способів запилення з їх особливостями. Оперувати біологічними термінами. Формулювати висновок про пристосувальний характер способів запилення

Висловлювати судження про те, що різні способи запилення мають пристосувальний характер

 

 

Хід уроку

Етапи уроку

Завдання етапу

Зміст

Методи і прийоми

Діяльність учителя

Діяльність учня

І. Організаційний етап

Підготувати учнів до роботи на уроці в цілому і на кожному окремому етапі

Організація класу, вітання з учнями

Словесні

Створення позитивного, емоційного настрою

Привітання

ІІ. Актуалізація опорних знань та  чуттєвого досвіду пізнавальної діяльності учнів

Виявити ступінь опорних знань, стимулювати учнів до роботи

Обговорення слайдів презентації

 

 

Запитання «Доведіть, що головні частини квітки – це тичинки і маточки?»

Бесіда

 

 

Метод «Прес»

 

Акцентую увагу на матеріалі, що засвоїли на попередньому уроці.

Спрямування роботи учнів, формулювання алгоритму щодо застосування методу «Прес»:

Я вважаю, що …

Тому що…

Наприклад,…

Отже,… .

Відповіді учнів

 

 

Усні  відповіді, серед яких можливі:

Я вважаю, що тичинки і маточки головні частини квітки.

Тому що у них утворюються чоловічі(спермії) та жіночі (яйцеклітини) статеві клітини

Наприклад, є рослини, квітки яких містять або тичинки або маточки, без пелюсток ( подорожник, лобода).

Отже, тичинки і маточки- це головні органи квітки, бо забезпечують насіннєве розмноження.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Організовувати і спрямувати навчальну діяльність учнів до досягнення основної мети уроку. Назвати тему уроку, записати у зошит

Зосередження уваги на тому, що головні елементи квітки- це тичинки і маточки, які забезпечують насіннєве розмноження рослин, тому що містять статеві клітини. Адже для квіткових рослин важливим є процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки.

 

Отож, Тема уроку «Запилення»

Завдання: розглянути типи і способи запилення квіткових рослин.

Розповідь з елементами бесіди

Оголошую тему та основні завдання уроку.

Робота  в зошиті:

Тема: Запилення.

 

ІV. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

Сприйняття і  усвідомлення понять з даної теми, формування умінь виявляти суттєві ознаки у змісті навчального матеріалу

Формування понять:  запилення, типи та способи запилення. Виявлення пристосувань квіток до різних способів запилення. Виробити відповідні вміння інтелектуального характеру, що розвивають критичне мислення.

 

 

 

 

 

 

 

Проблемне запитання « Які пристосування є у квіток для самозапилення та перехресного запилення?

 

 

 

 

 

 

 

 

Виявлення пристосувань квіток до запилення вітром та комахами.

 

1)Пояснення з елементами бесіди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Робота з малюнком

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) прийом «Фішбоун»

Що таке запилення?

Розповідь про основні типи та способи запилення, їх особливості та пристосування квіток до способу запилення.  Допомога дітям в усвідомленні матеріалу

Створення проблемної ситуації, наголошення на її актуальності.

 

 

 

 

Звертаю увагу учнів на співвідношення довжини головних елементів квітки у самозапильної рослини та рослини, що запилюється вітром.

 

 

 

 

 

 

Пропоную учням переглянути відео про різні типи запилення (посилання на відео у презентації) Розподіляю клас на 2 групи. Пропоную схеми «Фішбоун» (оскільки це учні 6 класу, то вказую на одному із кісточок ознаки, за якими слід сформувати особливості, учням старших класів пропоную шаблони «без підказок» (слайд презентації))

Відповідь дає один учень, а потім усі учні записують у зошити.

Сприйняття інформації, формулювання висновків та закономірностей щодо типів та способів запилення.

Запис  у зошиті визначення поняття «запилення» , та створення схеми:

Типи запилення (самозапилення, перехресне запилення)

 

Обговорення ситуації поставленої проблеми.

Відповідь на запитання:

  • різна довжина головних елементів квітки;
  • запилення відбувається ще до цвітіння, до розкриття бутонів (самозапилення)
  • запилення з допомогою вітру, комах, води, птахів тощо (перехресне запилення)

 

 

Працюють з «риб’ячим скелетом»:

1група. Запилення вітром.

2група. Запилення комахами.

 

V. Узагальнення та систематизація засвоєного  учнями  матеріалу

Застосувати  засвоєні учнями знання з вивченої теми. Надати індивідуальну допомогу учням, що її потребують.

Поглиблення і осмислення знань.

 

 

 

 

Розвиток навичок критичного мислення.

Оцінювання ситуації з трьох позицій: мрійника (оптиміста), критика (песиміста) та реаліста.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формулювання висновку про пристосувальний характер способів запилення

1)Бесіда

 

 

 

 

 

2) «Три стільці Уолта Діснея»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3)»Кубик Блума»

Допомога учням зорієнтуватися в сприйнятому матеріалі, створення атмосфери успіху.

 

 

Пропоную ситуативне завдання : «Як може вплинути зникнення комах на біологічне різноманіття планети ?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використовуючи дії, що сформульовані на гранях кубика, спонукаю учнів до розширення інформації, формування висновків та висловлення власних думок.

 Грані кубика:

  1. Назви
  2. Чому
  3. Придумай
  4. Поясни
  5. Запропонуй
  6. Поділись

Відповіді на запитання,  осмислення та розуміння вивченого.

 

 

 

Можливі варіанти відповідей:

«Мрійник»:

1)Це добре для людини, оскільки серед комах є ті, що переносять збудники хвороб або є шкідниками рослин.

2) Квітки рослин можуть запилюватися іншими «посередниками» ( птахами, водою, вітром, людиною.

3) Способом штучного запилення людина може регулювати чисельність рослин з використанням робототехніки, спеціальних машин.

«Критик»:

1)Зникнення комах негативно вплине на рослинний світ, оскільки приблизно 80% квіткових рослин запилюються комахами. Вони не зможуть запилюватися іншим способом, а нові пристосування до запилення сформуються у них за тривалий проміжок часу.

2) Зникнення комах є шкідливим для комахоїдних тварин і може порушити весь ланцюг живлення в екосистемі.

«Реаліст»

1)Уявити, що зникнуть всі комахи важко, тому що це зумовить порушення стабільності біосфери загалом :зникнення значної частини комахозапильних рослин, комахоїдних тварин. Тому людство повинно дбати про збереження природи вцілому, а не лише окремих корисних для людини видів тварин чи рослин.

 

 

Формулюють запитання самостійно та адресують його іншому учневі.

Можливі типи запитань, складені учнями:

1)Назви всі способи запилення, що існують у природі.

2) Чому у рослин відбувається процес запилення?

3)Придумай казку «Як подружилися джміль з конюшиною?»

4) Поясни в чому полягає характер різних способів запилення.

5) Запропонуй назви вітрозапильних рослин

6) Поділись своїми враженнями від уроку.

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

 Оцінити рівень засвоєння знань і способів діяльності всього класу та окремих учнів

Ступінь активності класу

 

Використання методів і прийомів розвитку критичного мислення сприяло формуванню вмінь в учнів аналізувати інформацію, виділяти суттєві ознаки, висловлювати власну думку та генерувати нові ідеї

Бесіда

Бесіда з учнями, вербальне оцінювання учнів.

Відповіді на запитання з поясненнями.

Проведення самооцінки своєї діяльності на уроці.

VІІ. Домашнє завдання, інструктаж про його виконання

Повідомити домашнє завдання, пояснити методику його виконання.

Повторення

теоретичного і практичного  матеріалу, опрацювання параграфа 33 с.148-с.150; виконати тест за посиланням https://naurok.com.ua/test/zapilennya-kvitkovih-roslin-705865.html

Бесіда

 

 

Пояснення процесу виконання домашнього завдання.

Сприйняття інформації

Виконання тесту

(асинхронний режим)

 

docx
Додано
30 березня 2022
Переглядів
356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку