Урок з всесвітньої історії у 9 класі
на тему:
«Початок Французької революції. Повалення монархії та встановлення республіки».
Підготувала вчитель історії
Коберник Я. В
Тема: Початок Французької революції. Повалення монархії та встановлення республіки.
Мета:
- ознайомити з основними подіями першого періоду Великої французької революції;
- проаналізувати зміст і значення «Декларації прав людини і громадянина»
- розглянути основні пункти Конституції 1791 р.;
- ознайомити учнів з наслідками діяльності Законодавчих зборів;
- розкрити причини повалення монархії та встановлення республіки;
- розвивати в учнів навички аналізу й порівняння історичних документів, уміння робити логічні висновки;
- формувати в учнів демократичні ідеали.
Очікувані результати:
Розуміння історичних процесів та явищ: події першого періоду революції;
Основні поняття й терміни:
Основні дати й події:
Особа в історії:
Людовік XVI; Р. Мірабо; М. Лафайєт.
Обладнання: Атлас. Нова історія (кінець ХVІІІ – початок ХХ ст.), роздатковий матеріал, логічна схема, ілюстрації.
Людовік XVI Р. Мірабо М.Лафайєт
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда на повторення:
/Метод «Мікрофон»/.
ІІІ. Мотиваційний аспект.
З’ясувавши причини революції, логічно перейти до вивчення... (ходу революції).
В ході революції відбувалося становлення республіки у Франції. Цей процес став яскравим прикладом ліквідації абсолютизму і формування першооснов громадянського суспільства.
IV. Оголошення теми та очікуваних результатів.
V. Вивчення нового матеріалу.
...З цього починається нова ера в історії світу.
Гете
Так сказав видатний німецький поет і письменник про перший день французької революції.
Проблема.
/Тезове повідомлення фактів, без коментарів/.
Напередодні революції для Франції характерні:
Дії влади:
Дії третього стану:
У відповідь на каральні дії Людовіка XVI, народні маси Парижа піднялися на боротьбу проти абсолютизму.
Питання: На ваш погляд, чи справедливим був протест парижан? Обґрунтуйте відповідь.
Повідомлення учнів про взяття Бастилії 14 липня 1789 року.
День взяття Бастилії став днем початку революції і святкується як національне свято Франції.
Штурм Бастилії
Робота з атласом.
Завдання. Використовуючи карту атласу «Французька революція кінця XVIII ст.», ст. 2. дайте відповідь на запитання: в яких містах Франції у 1789 році відбулися найбільші революційні виступи? (Марсель, Тулон, Ліон, Руан, Труа, Баланс.)
2. «Декларація прав людини і громадянина».
Лабораторно-практична робота.
/завдання спільне для груп. Пропонується працювати методом створення «Банку ідей». Готується як роздатковий матеріал/
Завдання:
Представники французького народу... вважаючи, що... забуття прав людини і зневага до них є єдиними причинами суспільних бід і вад уряду, прийняли рішення викласти в урочистій декларації природні, невід'ємні й священні права людини...
...Національні збори... проголошують... такі права людини і громадянина:
/ Групи звітуються по черзі, озвучуючи кожен раз одну ідею, записану на окремому аркуші. Аркуш прикріплюється на дошці/
Прогнозовані ідеї:
/Аналіз. Обговорення.
Висновок. /учні самостійно (при потребі учитель допомагає) формулюють висновок/.
Отже, «Декларація прав людини і громадянина» відіграла прогресивну роль у розвитку Франції і інших країн Європи. Вона вказала шлях боротьби проти абсолютизму і феодалізму, проголосила загальнолюдські принципи рівності людей у правах і перед законом, ідею народовладдя.
3. Конституція 1791 року.
У вересні 1791 року Установчі збори прийняли конституцію Франції.
Робота над формуванням поняття «конституція». Знаходимо визначення у словнику, записуємо у зошит.
Робота в групах.
Завдання. Працюючи з різними джерелами інформації, зробити порівняльний аналіз «Декларації...» і Конституції 1791 року за наведеними запитаннями.
Група 1.
Визначити, який з документів більшою мірою відбиває інтереси народних мас, буржуазії. Відповідь обґрунтуйте.
Група 2.
Назвіть прогресивні ідеї «Декларації...» і Конституції 1791 року.
Група 3.
У чиїх інтересах був проведений поділ громадян на «активних і пасивних».
/Групи звітуються про виконану роботу, використовуючи алгоритм
Ми вважаємо...
Оскільки...
Наприклад...
Отже, ми вважаємо...
Конституція як основний закон держави визначає суспільно-політичний лад, ступінь демократії суспільства. Французька Конституція 1791 року проголосила конституційну монархію. Створення цього документа вимагає вкрай серйозного підходу. Основний закон незалежної України створювався майже 5 років і був затверджений лише у 1996 році. В основу української Конституції, як і конституції інших демократичних держав, було покладено «Декларацію прав людини і громадянина».
4. Повалення монархії та встановлення республіки.
Прогнозована відповідь:
Позбавлення короля Людовіка XVI влади.
/До схеми прикріплюється аркуш із написом «10 серпня 1792 року – усунення Людовіка XVI від влади, проголошення Франції республікою». Поруч прикріплюється визначення поняття республік.
Республіка – форма державного правління, при які й вища державна влада належить обраним представницьким органам влади.
VI. Закріплення.
Вирішення проблеми уроку.
/Письмово, методом «Прес». Кілька висловлювань заслуховується /.
VII. Підсумки, оцінювання, самоаналіз.
/Фіксуються в зошиті та «Аркуші оцінювання навчальних досягнень учнів»/.
VIII. Домашнє завдання.
3. Випереджальне завдання. Підготувати повідомлення про Максиміліана Робесп’єра (2 учні, 3 хв.).