Початок Французької революції. Повалення монархії та встановлення республіки.

Про матеріал
ознайомити з основними подіями першого періоду Ве¬ликої французької революції; - проаналізувати зміст і зна¬чення «Декларації прав людини і громадянина» - розгля¬нути основні пункти Конституції 1791 р.; - ознайомити учнів з наслідками діяльності Законодавчих зборів; - розкрити при¬чини повалення монархії та встановлення республіки; - розвивати в учнів навички аналізу й порівняння історичних документів, уміння робити логічні вис¬новки; - формувати в учнів демократичні ідеали.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з всесвітньої історії у 9 класі

на тему:

  «Початок  Французької революції. Повалення монархії та встановлення республіки».

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель історії

Коберник Я. В

 

 

  

 

 

 

 

 

Тема:   Початок  Французької революції. Повалення монархії та встановлення республіки.

Мета:

- ознайомити з основними подіями першого періоду Ве­ликої французької революції;

- проаналізувати зміст і зна­чення «Декларації прав людини і громадянина»

- розгля­нути основні пункти Конституції 1791 р.;

- ознайомити учнів з наслідками діяльності Законодавчих зборів;

- розкрити при­чини повалення монархії та встановлення республіки;

- розвивати в учнів навички аналізу й порівняння історичних документів, уміння робити логічні вис­новки;

- формувати в учнів демократичні ідеали.

Очікувані результати:

Розуміння історичних процесів та явищ: події першого періоду революції;

  •                демократичні права та свободи людини і громадянина;
  •                зміст Конституції 1791р.;
  •                робота Законодавчих зборів і Національного Конвенту;
  •                повалення монархії та встановлення респуб­ліки;
  •                революційні перетворення.

Основні поняття й терміни:

  •         Установчі збори;
  •         декрети;
  •         «Декларація прав людини і громадянина»;
  •         конституція;
  •         Законодав­чі збори;
  •         республіка.

Основні дати й події:

  •       14 липня 1789 р. – взяття Бастилії – початок революції у Франції;
  • 7-1      26 серпня 1789 р. – прийняття «Декларації прав людини і громадянина»;
  •       3 вересня 1791 р. – прийняття Конституції;
  •       10 серпня 1792 р. – арешт короля Людовіка XVI і повалення монархії.

Особа в історії:

Людовік XVI; Р. Мірабо; М. Лафайєт.

Обладнання: Атлас. Нова історія (кінець ХVІІІ – початок ХХ ст.), роздатковий матеріал, логічна схема, ілюстрації.

 

 

Лафаєтi?id=4734962 

 

 

 

  Людовік XVI                Р. Мірабо                      М.Лафайєт

Тип уроку:    засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда на повторення:

  •                     Які реалії життя Франції кінця XVIII століття стали причинами революції?
  •                     Які ідеї французьких просвітників підтверджують те, що вони були борцями за демократію і справедливість?

/Метод «Мікрофон»/.

ІІІ. Мотиваційний аспект.

З’ясувавши причини революції, логічно перейти до вивчення... (ходу революції).

 В ході революції відбувалося становлення республіки у Франції. Цей процес став яскравим прикладом ліквідації абсолютизму і формування першооснов громадянського суспільства.

IV. Оголошення теми та очікуваних результатів.

V. Вивчення нового матеріалу.

...З  цього починається нова ера в історії світу.

Гете        

 Так сказав видатний німецький поет і письменник про перший день французької революції.

Проблема.

 Які підстави мав для такого висловлювання, Гете, як громадянин,?

1. Початок революції.

/Тезове повідомлення фактів, без коментарів/.

Напередодні революції для Франції характерні:

  •         державне банкрутство;
  •         торговельно-промислова криза;
  •         безробіття (80 тис. з 600 тис. населення, кожен 5-й працездатний);
  •         голодні неврожайні роки;
  •         незадоволення і численні заворушення народних мас.

Дії влади:

  •                     Людовік XVI скликає Генеральні Штати.
  •                     Мета: вирішити проблеми шляхом збільшення податків. Принцип голосування становий (1 стан – 1 голос).

Дії третього стану:

  •                     заявили, що вони є представниками усієї нації;
  •                     відокремилися від Генеральних Штатів і назвали себе Установчими зборами, що давало їм право на прийняття конституції.

У відповідь на каральні дії Людовіка XVI, народні маси Парижа піднялися на боротьбу проти абсолютизму.

Питання: На ваш погляд, чи справедливим був протест парижан? Обґрунтуйте відповідь.

Повідомлення учнів про взяття Бастилії 14 липня 1789 року.

День взяття Бастилії став днем початку революції і святкується як національне свято Франції.

264   7-1

Штурм Бастилії

Робота з атласом.

Завдання. Використовуючи карту атласу «Французька революція кінця XVIII ст.»,  ст. 2. дайте відповідь на запитання: в яких містах Франції у 1789 році відбулися найбільші революційні виступи? (Марсель, Тулон, Ліон, Руан, Труа, Баланс.)

2. «Декларація прав людини і громадянина».

Розмах революційної боротьби підштовхнув Установчі збори до ухвалення у 1789 році «Декларації прав людини і громадянина». Вона стала прологом до майбутньої конституції і лягла в основу прийнятих у XIX столітті буржуазних конституцій усіх європейських держав.

Лабораторно-практична робота.

/завдання спільне для груп. Пропонується працювати методом створення «Банку ідей». Готується як роздатковий матеріал/

Завдання:

  1.     Які ідеї французьких просвітників лягли в основу «Декларації прав людини і громадянина».
  2.     Чи можна зміст документу назвати демократичним?

Декларація прав людини і громадянина

Представники французького народу... вважаючи, що... забуття прав людини і зневага до них є єдиними причинами суспільних бід і вад уряду, прийняли рішення викласти в урочистій декларації природні, невід'ємні й священні права людини...

...Національні збори... проголошують... такі права людини і гро­мадянина:

  1.     Люди народжуються і залишаються вільними й рівними в правах.
  2.     Метою кожної держави є забезпечення природних і невід'ємних прав людини. Такими є свобода, власність, безпека і опір гнобленню.
  3.     Джерело суверенітету ґрунтується... в нації.
  4.     Свобода полягає в можливості робити все, що не шкодить іншо­му. ...Обмеження можуть бути визначені тільки законом.
  5.     Закон може забороняти лише діяння, шкідливі для суспільства. Усе інше, що не заборонено законом, те дозволено...
  6.     ...Усім громадянам, зважаючи на їх рівність перед законом, від­критий однаковою мірою доступ до всіх суспільних посад, місць і служб згідно з їх здібностями...
  7.     Ніхто не може піддатися звинуваченню, затриманню або ув'яз­ненню, окрім випадків, передбачених законом...
  8.     ...Ніхто не може бути покараний інакше, як через закон...
  9.     ...Кожний вважається невинним, поки не встановлено зворотне...
  10.  Ніхто не повинен зазнавати перешкод у висловлюванні своїх думок, навіть релігійних...
  11.  Вільне висловлювання думок і поглядів є одним з найдорогоцінніших прав людини; кожний громадянин... може висловлюватися, пи­сати й друкувати вільно, під загрозою відповідальності лише за зло­вживання цією свободою у випадках, передбачених законом.
  12.  ...Внески... повинні розподілятися рівномірно між усіма грома­дянами відповідно до їх статків.
  1.     Суспільство має право вимагати звіт у кожної посадової особи про доручену їй частину управління.
  2.     Суспільство, в якому не забезпечене користування правами й не проведено поділу влади, не має Конституції.
  3.     ...Власність є правом недоторканим і священним ...ніхто не може бути позбавлений її інакше, як... згідно із законом... і за умови спра­ведливого і попереднього відшкодування.

/ Групи звітуються по черзі, озвучуючи кожен раз одну ідею, записану на окремому аркуші. Аркуш прикріплюється на дошці/

Прогнозовані ідеї:

  •               Принцип національного верховенства;
  •               Люди народжуються «вільними і рівними у правах»;
  •               «свобода, власність, безпека і опір гнобленню» – природні права людини;
  •               Свобода полягає у праві робити все, що не шкодить іншому;
  •               Закони повинні бути однакові для всіх.

/Аналіз. Обговорення.

Висновок.  /учні самостійно (при потребі учитель допомагає) формулюють висновок/.

Отже,  «Декларація прав людини і громадянина» відіграла прогресивну роль у розвитку Франції і інших країн Європи. Вона вказала шлях боротьби проти абсолютизму і феодалізму, проголосила загально­людські принципи рівності людей у правах і перед законом, ідею народовладдя.

3. Конституція 1791 року.

 У вересні 1791 року Установчі збори прийняли конституцію Франції.

 Робота над формуванням поняття «конституція». Знаходимо визначення у словнику, записуємо у зошит.

Робота в групах.

Завдання. Працюючи з різними джерелами інформації, зробити порівняльний аналіз «Декларації...» і Конституції 1791 року за наведеними запитаннями.

Група 1.

 Визначити, який з документів більшою мірою відбиває інтереси народних мас, буржуазії. Відповідь обґрунтуйте.

Група 2.

 Назвіть прогресивні ідеї «Декларації...» і Конституції 1791 року.

Група 3.

  У чиїх інтересах був проведений поділ громадян на «активних і пасивних».

/Групи звітуються про виконану роботу, використовуючи алгоритм

Ми вважаємо...

Оскільки...

Наприклад...

Отже, ми вважаємо...

      Конституція як основний закон держави визначає суспільно-політичний лад, ступінь демократії суспільства. Французька Конституція 1791 року проголосила конституційну монархію. Створення цього документа вимагає вкрай серйозного підходу. Основний закон незалежної України створювався майже 5 років і був затверджений лише у 1996 році. В основу української Конституції, як і конституції інших демократичних держав, було покладено «Декларацію прав людини і громадянина».

4. Повалення монархії та встановлення республіки.

Робота з логічною схемою.

Прогнозована відповідь:

 Позбавлення короля Людовіка XVI влади.

/До схеми прикріплюється аркуш із написом «10 серпня 1792 року – усунення Людовіка XVI від влади, проголошення Франції республікою». Поруч прикріплюється визначення поняття республік.

Республіка – форма державного правління, при які й вища державна влада належить обраним представницьким органам влади.

VI. Закріплення.

Вирішення проблеми уроку.

/Письмово, методом «Прес». Кілька висловлювань заслуховується /.

VII. Підсумки, оцінювання, самоаналіз.

/Фіксуються в зошиті та «Аркуші оцінювання навчальних досягнень учнів»/.

VIII. Домашнє завдання.

  1.     Опрацювати конспект і текст підручника.
  2.     Скласти короткий історичний портрет Жільбера де Лафайєта та Оноре де Мірабо, показати їх внесок у революцію.

3. Випереджальне завдання. Підготувати повідомлення про Максиміліана Робесп’єра (2 учні, 3 хв.).

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трифонова Світлана В'ячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
1760
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку