Художня література. Подорож до країни Чемності. (І. Січовик «Невихований ведмідь», В. Сухомлинський «Навіщо дякують»).
Мета: закріпити знання дітей про слова привітання, прощання, прохання та подяки, розширити знання про значення слів подяки через худодній твір; формувати вміння поважати та шанувати оточуючих, розуміти загальнолюдські цінності - доброту, щирість, тактовність, доброзичливість; розрізняти ввічливість і нечемність; підвести дітей до розуміння думки про те, що поводитися з оточуюми потрібно так, як хочеш шоб поводилися з тобою; розвивати комунікативні здібності вихованців; виховувати в дітей культуру спілкування, доброзичливість, чемність, повагу до старших, товариськість, культуру поведінки.
Хід заняття:
1. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми здійснимо подорож до країни Чемності і Ввічливості.
- Як Ви вважаєте, хто може жити в цій країні? Там мешкають чарівні слова, які допомагають людям мирно та дружно жити, спілкуватися один з одним та з іншими людьми.
(Дістаю листочок-конверт з віршем –привітанням).
Добрий ранок, небо голубе!
Добрий ранок, сонце золоте!
Добрий ранок , в полі колосок!
Добрий ранок, любий наш садок!
- Які чарівні слова повторювалися? Коли вони використовуються?
- Які ще добрі слова вітання ви знаєте? Прощання?
Сьогодні ми і поговоримо про чемність. Адже це одна із найважливіших рис вихованої людини. З добрими, чуйними та ввічливими людьми завжди хочеться спілкуватися, бути поруч із ними. Ввічливість — це якість людини, яку вона виховує в собі сама. Вміння вітатися та прощатися - найперша ознака чемної і ввічливої людини.
- А чи всім людям можна казати однакові слова вітання і прощання? Чому?
2. Вступна бесіда.
У дитячому садку, вдома чи на вулиці всі ми спілкуємося з багатьма людьми. Даавайте про них поговоримо.
- З ким доводиться спілкуватися вдома? на вулиці? в садочку?
- Чи всі люди однакові? Всі ми різні, нам подобається різне. Але всі наші рідні і зовсім незнайомі люди не захотіли б з нами спілкуватися, якщо б ми були грубими, сердитими, нечемними та не вміли поводитися як слід.
- А чи всім людям можна казати однакові слова вітання і прощання? Чому?
- Як потрібно розмовляти зі своїм співрозмовником? (лагідно, спокійно, дивлячись на співрозмовника).
3. Гра «Словник чемної дитини».
• Ти прийшов в садочок. Яке перше слово слід сказати?
• Тобі допомогли роздягтися і повісити одяг. Що треба сказати?
• Ти йшов коридором і випадково когось штовхнув. Що треба сказати?
• Щоб тобі із задоволенням допомогла людина, не слід забувати одне чарівне слово. Яке?
• Людина зробила добре діло і їй потрібно подякувати. Які слова ти скажеш?
• Які слова ти не забуваєш казати мамі й татові, рідним, коли йдеш спати?
• Уся сім'я сідає до столу обідати. Які слова ти скажеш усім?
• Ти був у гостях і вже йдеш додому. Які слова скажеш?
Фізкультхвилинка. Гра «Будь ласка» (Діти стають у коло. Вони повинні виконувати дії тільки тоді, коли вихователь скаже «будь ласка». Той, хто помилився, виходить із гри).
4. Гра «Добре слово – комплімент» (діти, передаючи листочки, придумують комплімент сусідові)
- Чемно вітатися та прощатися - важлива справа. Але існує ще багато важливих слів, які показують нашу вихованість і повагу до інших.
- Який гарний букет утворився з листя, а також із гарних, приємних слів. Я вважаю, що з вами буде приємно спілкуватися всім. Адже добре слово солодше за цукор і мед.
Якщо ми будемо по-доброму ставития до інших людей, так і вони будуть ставитися до нас. Ми вітаємось - з нами вітаються, ми прощаємось – з нами прощаються теж. Але я знаю одного лісового мешканця, який не знав правил чемності і ввічливості.
5. Читання вірша І.Січовика «Невихований ведмідь».
Невихований ведмідь
В лісі жив Ведмідь-гультяй,
Знав єдине слово: «Дай!»
- Дайте меду і малини!
- Дайте рибки і калини!
Дорікали звірі вслід:
- Ну й неввічливий ведмідь!
Чи тобі завчити важко Чарівні слова: БУДЬ ЛАСКА!
І. Січовик
6. Бесіда за змістом вірша.
- Чи можна назвати ведмедя чемним? Чому?
- Як він поводився? Про які чарівні слова забув?
- Як звірі ставилися до нього? Що радили?
- Які слова прохання знаєте ви? А слова подяки?
- Як їх треба промовляти?
- Для чого кажуть «спасибі, дякую»?
7. Читання казки-оповідання В.Сухомлинського «Навіщо дякують».
Дрімучим лісом йшло двоє подорожніх. Дідусь і хлопчик. Було жарко і хотілося пити.
Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися. Дідусь сказав:
— Спасибі тобі, струмочку.
Хлопчик усміхнувся.
— Чого ти усміхнувся, хлопче? — запитав дідусь.
— Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові "Спасибі"? Він же не жива істота і не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.
— Це так. Якби води напився вовк, він міг би і не дякувати. Ми ж не вовки, а люди. Розумієш, навіщо людина каже "Спасибі"? А знаєш, кого це слово вшановує, звеличує, підносить?
Хлопчик замислився. Він ще ніколи не думав над цією мудрою істиною. Тепер саме час був подумати: дорога через ліс ще довга.
8. Робота над змістом оповідання.
- Навіщо дідусь сказав струмкові «дякую»?
- Хто і за що його може говорити?
- А чи можна сказати «дякую» дощику? сонечку?
9. Гра «Подяка» (діти обирають конверт з малюнком пробують скласти подяку предмету)
10. Підсумок заняття.
- В якій країні ми сьогодні побували?
- Що нового дізналися?
- Які художні твори сьогодні читали?
Вправа «Чарівні слова»
Давайте пригадаємо якомога більше «чарівних слів» і зберемо їх в нашу «чарівну скриньку». Це можуть бути слова вітання вранці та ввечері, слова пошани, подяки. (Кожна дитина підходить до скриньки і говорить свої слова ввічливості).
• Доброго ранку!
• На добраніч!
• Доброго дня!
• Щасливої дороги!
• Добрий вечір!
• Заходьте, будь ласка!
• Здрастуйте!
• Дозвольте вам допомогти!
• До побачення!
• Сідайте, будь ласка!
• Будьте здорові!
• Дякую! Спасибі!
• Пробачте!
• Будьте ласкаві!