Наша епоха — інформаційна. Сьогодні особлива роль належить інформації та знанням щодо роботи з нею. Наприклад, сучасні інформаційні технології, зокрема комп’ютерні мережі, дозволяють швидко обмінюватися інформацією, а це у свою чергу впливає на розвиток науки, культури, суспільства. Сьогодні ви: ознайомитеся з поняттям комп’ютерної мережі; дізнаєтеся про види комп’ютерних мереж; навчитеся користуватися мережевими папками
Потреба у швидкому та якісному обміні даними між комп’ютерами, розташованими далеко один від одного, сприяла виникненню глобальних комп’ютерних мереж. Цей винахід забезпечив створення єдиного інформаційного простору. Поняття комп’ютерної мережі Комп’ютерна мережа — це два або більше комп’ютерів, з’єднаних каналами зв’язку, по яких відбувається передавання даних. Комп’ютерна мережа обладнана спеціальним програмним та апаратним забезпеченням. Користувач, який працює на під’єднаному до мережі комп’ютері, отримує можливість використовувати апаратні, програмні та інформаційні ресурси цієї комп’ютерної мережі.
Якщо комп'ютери об'єднано в локальну мережу, користувачі можуть: Наприклад, якщо в комп'ютерному класі є принтер, а комп'ютери об'єднано в локальну мережу, то кожний учень зі свого комп'ютера може надрукувати на даному принтері вітальну листівку, підготовлену на уроці інформатики. Це роблять з метою економії ресурсів.
Для роботи комп’ютерних мереж необхідне спеціальне мережеве обладнання, наприклад: модем (зовнішній або внутрішній) 1 , роутер 2 , комутатор 3 , мережевий кабель 4 тощо. З’єднання комп’ютерів у мережу може бути дротовим і бездротовим. Модем («модулятордемодулятор») призначений для перетворення цифрових сигналів в аналогові й навпаки для передавання даних по телефонних мережах. Роутер призначений для обміну даними за допомогою бездротового зв’язку. Комутатор призначений для з’єднання кількох вузлів комп’ютерної мережі та забезпечення системи доступу до неї. Мережевий кабель призначений для під’єднання пристрою до комп’ютерної мережі.
Якщо комп’ютери об’єднані в мережу, то завжди існує хоча б один шлях між будь-якими комп’ютерами. Тому можна організувати спільну роботу між усіма користувачами мережі. Кожний комп’ютер локальної мережі має ім’я та унікальну адресу. Наприклад, в операційній системі Windows переглянути список імен комп’ютерів мережі можна за допомогою: У робочій області вікна Мережа відобразиться список усіх комп’ютерів, які під’єднано до локальної мережі. Розгляньте зображення. Скільки комп’ютерів об’єднано в шкільну мережу?
Комп’ютери об’єднують у мережу, щоб мати можливість швидко обмінюватися даними, спільно використовувати програми та обладнання. Так, за допомогою локальної мережі всі учні класу після виконання практичного завдання можуть зберегти свої файли в одній папці, доступній із будь-якого комп’ютера. Такі папки називають мережевими. Вони містять файли, призначені для спільного використання. Мережева папка — це папка, до якої відкритий спільний доступ користувачам мережі.
Доступ до ресурсів мережі в користувачів може бути різним. Це зумовлено потребою в захисті даних. Розглянемо, який доступ до мережевих папок можуть мати користувачі. Робота з мережевими папками не відрізняється від роботи з власними папками користувача. Пам’ятайте: видалені з мережевої папки файли не потрапляють до Кошика, тому ви не зможете їх відновити.
Комп’ютерна мережа — це два або більше комп’ютерів, з’єднаних каналами зв’язку. Комп’ютерні мережі забезпечують швидкий та якісний обмін даними між комп’ютерами мережі, спільне використання пристроїв і програм. За територіальною ознакою мережі поділяють на локальні, регіональні та глобальні. У комп’ютерних мережах користувачі мають спільний доступ до ресурсів мережі. Папки, до яких відкрито спільний доступ, називають мережевими. Коротко про головне
Практичне завдання. Дослідіть локальну мережу вашого закладу освіти, попрацюйте з мережевими папками. Порядок виконання: 1) Перегляньте список імен комп’ютерів, що утворюють вашу локальну мережу. 2) Визначте кількість віддалених комп’ютерів, до яких ви маєте доступ. 3) З’ясуйте, чи маєте ви доступ до мережевого принтера. 4) Відкрийте мережеву папку за вказівкою вчителя. 5) Знайдіть потрібний файл, перегляньте його вміст, закрийте файл. 6) Скопіюйте на робочий стіл вашого комп’ютера цей файл, перейменуйте його. 7) Роздрукуйте за вказівкою вчителя перейменований файл. 8) Видаліть цей файл з робочого стола. 9) Завершіть роботу з комп’ютером. Зробіть висновок: із якими інформаційними та апаратними ресурсами мережі ви маєте змогу працювати.
Творче завдання. Дослідіть разом з учителем, як з’єднані в локальну мережу комп’ютери у вашому класі. Запропонуйте свій варіант з’єднання.Інтелектуальна хвилинка. У школі кілька комп’ютерних класів, у кожному класі 6 комп’ютерів. Утворіть локальну мережу від лівого верхнього кута до правого нижнього, послідовно з’єднуючи комп’ютери таким чином: 1–2–3–4–5–6–1–2–3–4–5–6–1–2… Переміщатися можна по горизонталі, вертикалі та діагоналі. В одній клітинці кабель можна прокласти лише один раз.