У житті людини важливе значення має вивчення властивостей предметів та явищ навколишнього світу. Людина вивчає властивості рослин і ґрунтів, щоб з’ясувати, за яких умов можна отримати найкращий врожай.
Запитання. Розділ 2 § 2.1 Які дослідження з географії ви проводили в 6-му класі? Для чого призначені глобуси та географічні карти?Хто такі модельєри? Що створюють представники цієї професії?
Номер слайду 3
Поняття предметної області Розділ 2 § 2.1 У житті людини важливе значення має вивчення властивостей предметів та явищ навколишнього світу. Людина вивчає властивості рослин і ґрунтів, щоб з’ясувати, за яких умов можна отримати найкращий врожай.
Номер слайду 4
Поняття предметної області Розділ 2 § 2.1 Для того щоб зробити прогноз погоди, потрібно вивчати властивості руху повітряних мас.
Номер слайду 5
Поняття предметної областіРозділ 2 § 2.1 Для досягнення високих результатів у спорті потрібно знати властивості організму людини.
Номер слайду 6
Поняття предметної областіРозділ 2 § 2.1 Діяльність людини, спрямовану на вивчення властивостей об’єктів навколишнього світу та їх зв’язків з іншими об’єктами, називають дослідженням.
Номер слайду 7
Поняття предметної областіРозділ 2 § 2.1 Множину всіх предметів, властивості яких і відношення між якими розглядаються в межах деякого дослідження або в процесі діяльності, називають предметною областю.
Номер слайду 8
Предметна галузь. Розділ 2 § 2.1 Предметна галузь — сукупність всіх об’єктів, властивості яких і відношення між якими розглядаються у відповідній галузі. Предметну галузь часто називають галуззю дослідження, областю вивчення чи колом інтересів. В англійській мові це Field of Study.
Номер слайду 9
Поняття предметної області Розділ 2 § 2.1 Наприклад, під час дослідження туристичних маршрутів, які можна прокласти для ознайомлення з історією та культурою рідного краю, до предметної області входять транспортні шляхи, визначні місця, історичні та культурні пам’ятки вашого краю.
Номер слайду 10
Поняття предметної області Розділ 2 § 2.1 А під час вивчення чинників, які впливають на погоду, предметна область охоплює атмосферу Землі, вплив на неї Сонця, океанів і діяльності людини.
Номер слайду 11
Поняття моделіРозділ 2 § 2.1 Не завжди можна або доцільно досліджувати самі предмети або явища безпосередньо. Наприклад, неможливо виміряти безпосередньо розміри та масу Місяця для вивчення його впливу на морські припливи та відпливи.
Номер слайду 12
Поняття моделіРозділ 2 § 2.1 У цих випадках досліджують не самі об’єкти, а спеціально створені моделі цих об’єктів або явищ. Модель — спрощене подання реального об’єкта, явища чи процесу.
Номер слайду 13
Поняття моделіРозділ 2 § 2.1 Люди створюють моделі одягу для знаходження нових силуетів і напрямків моди, моделі літаків для з’ясування умов, що забезпечать надійність їх польоту, моделі архітектурних комплексів для вивчення їх сумісності з уже існуючими тощо.
Номер слайду 14
Поняття моделіРозділ 2 § 2.1 Моделями об’єктів є знайомі вам карта України і глобус у кабінеті географії, моделі органів людини в кабінеті біології, план спортивного майданчика школи, словесний опис незнайомої вам людини. Моделями явищ є малюнок веселки, звукозапис співу птахів, відеозапис північного сяйва.
Номер слайду 15
Поняття моделіРозділ 2 § 2.1 Якщо об’єкт або явище має багато різноманітних властивостей, то створюють його модель, яка обов’язково має ті властивості, що досліджуються. Інші властивості, несуттєві для даного дослідження, можуть бути в моделі відсутні. Наприклад, глобус має форму, наближену до форми земної кулі, подібне до земного розташування континентів, океанів, країн тощо, а розміри, рух повітряних мас, солоність води в океанах є несуттєвими для багатьох географічних досліджень.
Номер слайду 16
Поняття моделіРозділ 2 § 2.1 Таким чином, модель об’єкта або явища – це новий об’єкт, який має властивості об’єкта або явища, суттєві для даного дослідження. Об’єкти та явища досліджуються з різних точок зору, і тому для кожного з них можуть існувати різні моделі. Це залежить від того, які саме властивості досліджуються. Так, різними будуть моделі людини в дослідженнях фізика, біолога, лікаря, модельєра. Глобус і географічна карта світу є різними моделями нашої планети.
Номер слайду 17
Типи моделей Розділ 2 § 2.1 Моделі можна класифікувати за способом подання, за галузями використання та за значеннями інших властивостей. За способом подання моделі розподіляють на: МатеріальніІнформаційні
Номер слайду 18
Типи моделей Розділ 2 § 2.1 Матеріальна модель – це модель об’єкта або явища, подана у вигляді його предметної копії. Іграшки, опудала тварин, манекени, муляжі, глобус, макет водяного млина – усе це приклади матеріальних моделей.
Номер слайду 19
Типи моделей Розділ 2 § 2.1Інформаційна модель – це модель об’єкта або явища, подана у вигляді його опису. Наприклад, карта земної кулі, портрет письменника, хімічна формула речовини, твір з описом дощу, фотографія блискавки – це приклади інформаційних моделей.
Номер слайду 20
Типи моделей Розділ 2 § 2.1Інформаційні моделі за формою подання розподіляють на: словесні – усні та письмові описи;графічні – рисунки, креслення, піктограми, карти тощо;структурні – таблиці, графіки, діаграми, схеми тощо;математичні – формули, рівняння, нерівності, функції тощоспеціальні – хімічні формули, нотні записи, записи шахових партій тощо
Номер слайду 21
Приклади інформаційних моделей. Розділ 2 § 2.1
Номер слайду 22
Приклади інформаційних моделей. Розділ 2 § 2.1
Номер слайду 23
Типи моделей Розділ 2 § 2.1 За галузями використання моделі розподіляють на: навчальні – наочні прилади, тренажери, що створюються для навчання, наприклад тренажер для навчання пілотів, та інше; дослідні – створюються для дослідження об’єкта або явища з метою передбачення можливих значень його властивостей; як правило, це зменшені або збільшені копії об’єкта та, що створюється, наприклад модель крила літака для визначення підйомної сили, що діє на нього, тощо;
Номер слайду 24
Типи моделей Розділ 2 § 2.1науково-технічні – створюються для наукових досліджень об’єктів та явищ, наприклад модель руху планет Сонячної системи, та інші; ігрові – військові, економічні, спортивні, ділові ігри, які створюються для розробки та перевірки різноманітних стратегій поведінки, та інші.
Номер слайду 25
Типи моделей Розділ 2 § 2.1
Номер слайду 26
Домашнє завдання. Розділ 2 § 2.1 Проаналізувати§ 2.1 ст. 35-39