Порівняльна характеристика дійових осіб у п’єсі «Наталка Полтавка». Розуміння щастя героями твору.

Про матеріал
Конспект уроку української літератури у 9 класі за твором І.Котляревського "Наталка-Полтавка". Порівняльна характеристика дійових осіб у п’єсі «Наталка Полтавка».Інсценізація уривків п’єси.
Перегляд файлу

Тема: Порівняльна характеристика дійових осіб у п’єсі «Наталка Полтавка». Розуміння щастя героями твору.

Мета:          навчити учнів характеризувати персонажів п’єси, давати оцінки їхнім діям та вчинкам, аналізувати внутрішній світ героїв; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, вміння вчитися, розвивати творчі здібності, образне мислення, творчу уяву, вміння зв’язно і грамотно викладати свої думки, працювати з текстом, інсценізувати п’єсу; формувати власне ставлення до проблеми й висловлювати його, вміння працювати в групах, самостійно виховувати вміння відстоювати людську гідність, виховувати кращі людські якості, берегти кращі традиції української родини; виховувати любов до рідного слова, культури.

Тип: комбінований з елементами театралізації.

Обладнання: підручник, текст п’єси, презентація.

 

Епіграф Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.
Щастя – це люди хороші, шана людськая.
Олександр Підсуха

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня шановні гості, учні. Я рада вітати вас у цьому класі.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Звучить пісня.

Виходить дівчина із стрічкою. Співає:

Ой я дівчина Полтавка,

А зовуть мене Наталка

Дівка проста, не красива,

З добрим серцем, не спесива.

Коло мене хлопці в'ються

І за мене часто б'ються,

Но я люблю Петра дуже,

До других мені байдуже.

Чудова мелодія Наталчиної  пісні закликає нас у мальовниче село під Полтавою. В ньому ми вже гостювали минулого уроку аналізуючи п’єсу, з’ясовували проблеми, порушені в творі, особливості композиції.

  1. Літературознавчий практикум.
  1.               Давайте пригадаємо, що за твір ми вивчаємо, до якого жанру належить твір «Наталка Полтавка»?
  2.               Розкажіть про чому саме І.Котляревського називають зачинателем української драми?
  3.               Пригадайте що таке композиція.  Назвіть її складові.
  4.               Чи є у п'єсі перипетії (раптові повороти)?
  5.               З якою метою автор використовує ремарки (авторські пояснення)?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 (учні записують тему уроку у зошит)   Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…»  І справа тут, мабуть,  не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка?

 Це ми і почали з’ясувувати  на попередньому уроці. А на  сьогодні ми навчимось характеризувати й образи тих людей, які були поруч із нею; дамо оцінки їхнім діям та вчинкам, проаналізуємо внутрішній світ героїв, використовуючи цитати з твору, сформуємо власне ставлення до проблеми, вміння працювати в групах, самостійно виховувати вміння відстоювати людську гідність, будемо виховувати кращі людські якості, берегти кращі традиції української родини; виховувати любов до рідного слова, культури

Прочитайте, будь ласка, епіграф до нашого уроку.

Як ви думаєте чи підходить він до теми нашої?.

Проблемне питання: У чому полягає щастя для героїв п'єси І. П. Котляревського "Наталка Полтавка".

ІV. Основний зміст уроку

Ми будемо працювати в групах.

Ви мали випереджувальні завдання: виписати цитати, які характеризують героїв .

Робота в групах.
1-ша група характеризує образ Наталки і Терпелихи.

2-га група характеризує образи Возного і Виборного.

3-тя група – образи Петра і Миколи.

Для характеристики образів користуйтесь памяткою, яка лежить на вашій парті.

Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа
(Пам’ятки лежать на парті перед кожним учнем)
- Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.

-  Соціальне і матеріальне становище.

-  Які риси особистості проявляються у творі.

-  Авторське ставлення до персонажа.

Висновок. Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу.
1-ша група. Образ Наталки і Терпелихи.

Образ Наталки розкритий у динаміці, психологічне вмотивування вчинків героїні відрізняє її від традиційних «однотипних» образів селянок із комічних опер і сентиментальних повістей. Це був новий крок, що його зробив І.Котляревський до народності й реалізму в українській культурі. Ще за життя автора Наталка стала улюбленицею українців, чи не так?

Головною героїнею вважається Наталка Полтавка, а поміж тим Котляревський акцентував не мешу увагу на її матері

Адже вона ще молода за нашими мірками вдова з красномовним іменем Терпелиха. По суті, Котляревський вперше в новій українській літературі ввів і розписав образ жінки-страдниці.

Терпелиха стала символом тодішніх удів і старших жінок, приречених через обставини і суспільні правила на безрадісне життя

Бесіда Учні зачитують цитати з твору.

Учні характеристику Терпелихи за планом.

 Терпелиха - бідна жінка. Прожила нелегке життя з чоловіком-деспотом і п’яницею. Бачить своє щастя і щастя дочки в багатстві, тому схиляє її до заміжжя з хай нелюбим, але заможним чоловіком. Може бути навіть жорстокою, коли щось загрожує виконанню її планів (виганяє Петра). Де в чому її можна зрозуміти – хотіла своїй дочці добра, де в чому – засудити: для таких дівчат, як Наталка, життя з нелюбом – каторга.

А зараз поглянемо як наші учениці зможуть відтворити характери наших героїнь.

Інсценізація Наталка і Терпелиха дія І, ява 4,5

Питання: Чому ви заставляєте дочку вийти заміж за нелюба?

2-га група. Образ Возного і Виборного.

Возний і Виборний.

Учні зачитують цитати, які, характеризують Возного і Виборного.

Повідомлення про мову Возного

Інсценізація

Питання

3-тя група. Образ Миколи і Петра

Члени наступної групи дають характеристику образу Петра.

Учитель. Чи розцінюєте ви відмову Петра від Наталки як приклад його безхарактерності, пасивності, покірності долі?

Учитель. Петро легко відмовився від Наталки, бо в ньому перева­жають надмірна людська доброта, християнське смирення та всепро­щення.

      Петро –     чесний, великодушний, щирий, безкорисливий, здатний на самопожертву заради іншої людини. Наталку кохає він «більше,  як самого себе», «більше всього на світі». Виборний про нього каже: «Такого чоловіка, як Петро, я зроду не бачив!».

 Інсценізація

Петро (монолог) Я — сирота без роду, без племені, без талану і без приюту. Не маю ні хатини, нічого в мене ні орано, ні сіяно, бо один у світі. Я від­мовляюся від усього щастя заради Наталчиного благополуччя. Щоб я Наталку одговорював іти замуж за пана возного, научав до­чку не слухати матері й поселяв несогласіє в сім'ї?! Нехай мене Бог на­каже!

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. 1. Проведення тестового матеріалу «Крок до ЗНО»

1. Що, на думку возного, не є «поміхою по вступленію в законний брак»?

а) Старість; б) бідність; в) освіченість; г) пияцтво.

2. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:

а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.

 3. . Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?

а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».

4 Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».

5. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:

а) «Кто серцем чист и душею»; б) «Ой ты, птичко жолтобоко»;

в) «Голова всяка свой имеет смысл»;

г) «Всякому городу нрав и права».

6. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:

а) лінь; б) невміння вести домашнє господарство;

в) непокірність; г) її прагнення вирушити на пошуки Петра.

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

Ключ до тестів на екрані

  1. в), 2. в), 3.а), 4.а), 5.г), 6.в)

VІ Оцінювання.

VІІ. Підсумок уроку

В ч и т е л ь. Отже,  ми переконались, що щастя Наталки у її доброму імені, в праці, коханні, Петра – у готовності до самопожертви в ім’я щастя близьких людей.  Возний щасливий,  що хоч одну добру сраву зробив у своєму житті. А Терпилиха… Хіба мати ворог своїй дитині.

І якщо в цій музичній п'єсі, де лунає 22 пісні, ви, мої учні почули музику доброти і гуманності, якою твір так щедро наділений,  прекрас­но. І якщо хоч часточку тієї доброти, що «із серця І. П. Котляревського перейшла на його твір», ви винесете із цього уроку і збережете в собі — це буде теж прекрасно!

Чому закінчення твору І.Котляревський, як і будь-якої казки, є щасливим? Що цим самим намагався підкреслити письменник?

І. Котляревський своїм твором довів : хочеш бути щасливим – будь ним.

Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задума­лися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, іі вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

VІІІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір на тему «Герой п'єси І. Котляревського «Наталка Полтавка», якого я поважаю і шаную»

 

 

docx
Додав(-ла)
Вебер Марина
Додано
14 березня 2022
Переглядів
583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку