Тема: Порівняльна характеристика дійових осіб у п’єсі «Наталка Полтавка». Розуміння щастя героями твору.
Мета: навчити учнів характеризувати персонажів п’єси, давати оцінки їхнім діям та вчинкам, аналізувати внутрішній світ героїв; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, вміння вчитися, розвивати творчі здібності, образне мислення, творчу уяву, вміння зв’язно і грамотно викладати свої думки, працювати з текстом, інсценізувати п’єсу; формувати власне ставлення до проблеми й висловлювати його, вміння працювати в групах, самостійно виховувати вміння відстоювати людську гідність, виховувати кращі людські якості, берегти кращі традиції української родини; виховувати любов до рідного слова, культури.
Тип: комбінований з елементами театралізації.
Обладнання: підручник, текст п’єси, презентація.
Епіграф Щастя – не слава, не гроші. Все це минає.
Щастя – це люди хороші, шана людськая.
Олександр Підсуха
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня шановні гості, учні. Я рада вітати вас у цьому класі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Виходить дівчина із стрічкою. Співає:
Ой я дівчина Полтавка,
А зовуть мене Наталка
Дівка проста, не красива,
З добрим серцем, не спесива.
Коло мене хлопці в'ються
І за мене часто б'ються,
Но я люблю Петра дуже,
До других мені байдуже.
Чудова мелодія Наталчиної пісні закликає нас у мальовниче село під Полтавою. В ньому ми вже гостювали минулого уроку аналізуючи п’єсу, з’ясовували проблеми, порушені в творі, особливості композиції.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(учні записують тему уроку у зошит) Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка?
Це ми і почали з’ясувувати на попередньому уроці. А на сьогодні ми навчимось характеризувати й образи тих людей, які були поруч із нею; дамо оцінки їхнім діям та вчинкам, проаналізуємо внутрішній світ героїв, використовуючи цитати з твору, сформуємо власне ставлення до проблеми, вміння працювати в групах, самостійно виховувати вміння відстоювати людську гідність, будемо виховувати кращі людські якості, берегти кращі традиції української родини; виховувати любов до рідного слова, культури
Прочитайте, будь ласка, епіграф до нашого уроку.
Як ви думаєте чи підходить він до теми нашої?.
Проблемне питання: У чому полягає щастя для героїв п'єси І. П. Котляревського "Наталка Полтавка".
ІV. Основний зміст уроку
Ми будемо працювати в групах.
Ви мали випереджувальні завдання: виписати цитати, які характеризують героїв .
Робота в групах.
1-ша група характеризує образ Наталки і Терпелихи.
2-га група характеризує образи Возного і Виборного.
3-тя група – образи Петра і Миколи.
Для характеристики образів користуйтесь памяткою, яка лежить на вашій парті.
Орієнтовний план характеристики художнього образу-персонажа
(Пам’ятки лежать на парті перед кожним учнем)
- Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.
- Соціальне і матеріальне становище.
- Які риси особистості проявляються у творі.
- Авторське ставлення до персонажа.
Висновок. Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу.
1-ша група. Образ Наталки і Терпелихи.
Образ Наталки розкритий у динаміці, психологічне вмотивування вчинків героїні відрізняє її від традиційних «однотипних» образів селянок із комічних опер і сентиментальних повістей. Це був новий крок, що його зробив І.Котляревський до народності й реалізму в українській культурі. Ще за життя автора Наталка стала улюбленицею українців, чи не так?
Головною героїнею вважається Наталка Полтавка, а поміж тим Котляревський акцентував не мешу увагу на її матері
Адже вона ще молода за нашими мірками вдова з красномовним іменем Терпелиха. По суті, Котляревський вперше в новій українській літературі ввів і розписав образ жінки-страдниці.
Терпелиха стала символом тодішніх удів і старших жінок, приречених через обставини і суспільні правила на безрадісне життя
Бесіда Учні зачитують цитати з твору.
Учні характеристику Терпелихи за планом.
Терпелиха - бідна жінка. Прожила нелегке життя з чоловіком-деспотом і п’яницею. Бачить своє щастя і щастя дочки в багатстві, тому схиляє її до заміжжя з хай нелюбим, але заможним чоловіком. Може бути навіть жорстокою, коли щось загрожує виконанню її планів (виганяє Петра). Де в чому її можна зрозуміти – хотіла своїй дочці добра, де в чому – засудити: для таких дівчат, як Наталка, життя з нелюбом – каторга.
А зараз поглянемо як наші учениці зможуть відтворити характери наших героїнь.
Інсценізація Наталка і Терпелиха дія І, ява 4,5
Питання: Чому ви заставляєте дочку вийти заміж за нелюба?
2-га група. Образ Возного і Виборного.
Возний і Виборний.
Учні зачитують цитати, які, характеризують Возного і Виборного.
Повідомлення про мову Возного
Інсценізація
Питання
3-тя група. Образ Миколи і Петра
Члени наступної групи дають характеристику образу Петра.
Учитель. Чи розцінюєте ви відмову Петра від Наталки як приклад його безхарактерності, пасивності, покірності долі?
Учитель. Петро легко відмовився від Наталки, бо в ньому переважають надмірна людська доброта, християнське смирення та всепрощення.
Петро – чесний, великодушний, щирий, безкорисливий, здатний на самопожертву заради іншої людини. Наталку кохає він «більше, як самого себе», «більше всього на світі». Виборний про нього каже: «Такого чоловіка, як Петро, я зроду не бачив!».
Інсценізація
Петро (монолог) Я — сирота без роду, без племені, без талану і без приюту. Не маю ні хатини, нічого в мене ні орано, ні сіяно, бо один у світі. Я відмовляюся від усього щастя заради Наталчиного благополуччя. Щоб я Наталку одговорював іти замуж за пана возного, научав дочку не слухати матері й поселяв несогласіє в сім'ї?! Нехай мене Бог накаже!
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. 1. Проведення тестового матеріалу «Крок до ЗНО»
1. Що, на думку возного, не є «поміхою по вступленію в законний брак»?
а) Старість; б) бідність; в) освіченість; г) пияцтво.
2. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:
а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.
3. . Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?
а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;
в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».
4 Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?
а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;
б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;
в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;
г) «Силою не буть милою».
5. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:
а) «Кто серцем чист и душею»; б) «Ой ты, птичко жолтобоко»;
в) «Голова всяка свой имеет смысл»;
г) «Всякому городу нрав и права».
6. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:
а) лінь; б) невміння вести домашнє господарство;
в) непокірність; г) її прагнення вирушити на пошуки Петра.
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
Ключ до тестів на екрані
VІ Оцінювання.
VІІ. Підсумок уроку
В ч и т е л ь. Отже, ми переконались, що щастя Наталки у її доброму імені, в праці, коханні, Петра – у готовності до самопожертви в ім’я щастя близьких людей. Возний щасливий, що хоч одну добру сраву зробив у своєму житті. А Терпилиха… Хіба мати ворог своїй дитині.
І якщо в цій музичній п'єсі, де лунає 22 пісні, ви, мої учні почули музику доброти і гуманності, якою твір так щедро наділений, прекрасно. І якщо хоч часточку тієї доброти, що «із серця І. П. Котляревського перейшла на його твір», ви винесете із цього уроку і збережете в собі — це буде теж прекрасно!
Чому закінчення твору І.Котляревський, як і будь-якої казки, є щасливим? Що цим самим намагався підкреслити письменник?
І. Котляревський своїм твором довів : хочеш бути щасливим – будь ним.
Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задумалися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Все в житті починається з любові. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, іі вірність, рішучість у боротьбі за щастя.
VІІІ. Домашнє завдання
Написати міні-твір на тему «Герой п'єси І. Котляревського «Наталка Полтавка», якого я поважаю і шаную»