Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». ІДЕЯ НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ
Мета уроку:
Навчальна: поглибити відомості школярів про життя та творчість Т. Шевченка, подати аналіз твору, у якому простежується мотив усепереможного життєлюбства, доброти;ознайомити учнів з контрастом як художнім прийомом;
Розвивальна:розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення, зв’язне мовлення учнів, навички виразного читання.
Виховна:виховувати загалььнолюдські морально-етичні цінності; формувати світогляд учнів; прищеплюват любов до творчості Т.Шевченка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання:підручник, портрет Т.Шевченка, виставка творів Кобзаря, аудіозапис балади « Тоополя», відеоролик « Романтичні пейзажі», ілюстрації до балади « Тополя».
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Актуалізація опорних знань
1. Вікторина «Що мені відомо про Т. Шевченка?»
• Коли і в якій області народився Т. Шевченко? (09.03.1814 р., Черкаській)
• Родина Тараса переїхала до села Кирилівки, коли йому виповнилося…
(2роки)
• Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною. (Моринці)
• Змалку у Тараса виявилися здібності до…(малярства)
• Назвіть 2–3 діячі культури, які брали активну участь у викупленні Тараса Григоровича з кріпацтва. (К. Брюллов, В. Жуковський, О. Венеціанов, В. Григорович,Є.Гребінка).
• В якому закладі навчався майбутній письменник, здобувши волю? (Академії мистецтв)
• Назва поетичної збірки Т. Шевченка, яка була надрукована у 1840 р. («Кобзар»)
• Т. Шевченко був удостоєний срібної медалі другого ступеня Академії за картину… («Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці»)
• Де мріяв Т. Шевченко оселитися і жити серед рідного народу? (Над Дніпром)
• Назва гори за визначенням народу, де був перехований Т. Шевченко. (Тарасова)
• Як ім’я великого Кобзаря вшановується зараз? (Збудовані пам’ятники, відкриті музеї, могила поета — заповідник, ім’я поета присвоєно навчальним закладам, науковим установам, театрам, вулицям, бульварам, площам, пароплавам тощо)
• За рішенням якої організації ювілей поета відзначається майже в усіх державах світу? (ЮНЕСКО)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
ІІ. Основний зміст уроку
1.Епіграф на дошці:
Є різні ліки від кохання, але немає жодних надійних.
Ф. Ларошфуко
2.Повідомлення вчителя
До ранньої творчості Шевченка належать балади «Причинна» (1837), «Тополя» (1839) й «Утоплена» (1841), що мають виразне романтичне забарвлення. Своєю фантастикою й основними мотивами вони близькі до народної поезії.
Романтизм - напрям у літературі та мистецтві І чверті XIX ст., котрий характеризується зображенням ідеальних героїв і почуттів. Для нього характерними є відчуття хиткості світу, розчарування в революції.
Сутність романтизму: незвичайні герої у незвичних обставинах.
Щоб налаштувати вас на романтичний лад, пропоную переглянути романтичні пейзажі.
3.Перегляд відео « Романтичні етюди».
Сьогодні на уроці ми будемо вивчати баладу Т.Шевченка « Тополя».
Що ж це за дерево і чому саме тополя стала символом самотності у баладі письменника?
4.Повідомлення учня про тополю.
Дерево тополя росте в різних куточках світу. У нашій країні тополі висаджують для озеленення міст, парків, алей, уздовж доріг і на берегах річок. Рослина має багато різновидів, при цьому кожен вид має індивідуальні особливості.
Ця рослина являє собою листопадне дерево родини вербових. Висота тополі коливається від 30 до 60 м, в залежності від виду. Дерево має потужну кореневу систему, яка в більшості видів розташована близько до поверхні землі.
Потужний і прямий стовбур сягає в діаметрі 1 м. Сіра кора згодом покривається неглибокими тріщинами. Уздовж гладких гілок росте зелене листя різної форми і розміру. Зверху воно блискуче, а знизу покрите легким пушком.
Крона дерева може бути яйцевидної форми, пірамідальної або у вигляді шатра. Як правило, вона густа і широка. У період цвітіння, в кінці весни, з бруньок утворюються довгі суцвіття у вигляді сережок червоного або жовтого кольору.
Спостерігати красу тополі можна протягом 80 років, а деякі види живуть понад століття.
У навколишньому світі налічується понад 100 видів тополі.
Тополя – символ статності та молодості. У фольклорних текстах з тополею порівнюється красива, струнка дівчина або заміжня жінка. Рубання тополі символізує заручення та одруження дівчини. У народній творчості та в українській літературі часто зустрічається мотив перевтілення молодої дівчини або невістки, яка сумує за коханим.
5.Демонстрація ілюстрацій з тополею ( на дошці).
Давайте пригадаємо, який літературний твір називається баладою?
Які балади ми вивчали на уроках зарубіжної літератури?
( « Рукавичка», « Світязь», « Балада про вересовий трунок»).
6.Робота в зошитах
1. Теорія літератури
1.1. Балада (фр. вallade, від провансальського balada — танцювати) — невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему, з драматично напруженим сюжетом. У ньому, як правило, йде оповідь про щось незвичайне, виняткове, героїчне.
Особливості балади як жанру художньої літератури:
• реальне часто поєднується з фантастичним;
• невелика кількість персонажів;
• підкреслена узагальненість;
• відсутність деталізації;
• стислість у викладі матеріалу;
• «магічна» музичність.
У цій баладі відбуваються метаморфози.
Метаморфоза — перетворення, зміна чого-небудь.
У романтичному творі діє романтичний герой.
Романтичний герой — герой романтичного твору, який страждає від відчуження, від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний: красивий зовнішньо і внутрішньо, здійснює вчинки у відповідності до своїх ідеалів, жертвує собою в ім’я цих ідеалів та людей, суспільства, якому він не потрібен.
Контраст (фр. contraste — протилежність) — різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ
Цей прийом був здавна відомий народній творчості, зафіксований, зокрема, у фольклорі (казка “Правда і Кривда»).
7. Слово вчителя.
Як ми вже зазначали, усна народна творчість була і є тим джерелом, звідки черпали творче натхнення письменники усіх часів і народів. Так, саме на ґрунті народної пісні і думи виріс поетичний геній Т. Шевченка.
Тарас Григорович починав свою творчість із балад, використовуючи в них багатющий матеріал з усної народної творчості. У 1837 році він написав баладу «Причинна», яку було опубліковано в альманасі «Ластівка». У перше видання «Кобзаря» (1840) ввійшла одна з найкращих Шевченкових балад «Тополя». Пізніше були створені балади «Утоплена», «Лілея», «Русалка», «Коло гаю в чистім полі», «У тієї Катерини…»
Їх об’єднує казково-фантастичне розгортання подій, драматизм ситуацій, сильний ліричний струмінь, глибоке розкриття автором духовного світу людини.
8. Прослуховування аудіозапису тексту балади.
Виразне читання балади учнями.
9. Аналіз твору
2.3. Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.
2.4. Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.
2.5. Основна думка: кохання — це не тільки щире почуття, а й те, через що любляче серце страждає у поневіряннях.
2.6. Жанр: балада з казково-фантастичними подіями.
2.7. Композиція.
Балада «Тополя» побудована за мотивами народної творчості і стародавніх уявлень народу. Як твір УНТ за своєю будовою містить вступ, основну частину і закінчення. У творі письменник звертається до дівчат із сумною розповіддю про трагічне кохання. Тут наявні й народна символіка, і міфологічні метаморфози (перетворення дівчини на тополю), і народні ворожіння.
Інсценізація уривку з твору.
10. Розкажіть сюжет твору (розповідь учнів)
Край дороги росла висока тополя. Розповідь автора про трагічне кохання, пов’язане з цим деревом.
Дівчина покохала козака. Любилися, зустрічалися, аж доки козака не стало. Молодиця сумує за ним. Мати хоче її видати заміж за стару людину. Дочка не бажає зраджувати тому коханню, яке у неї було. Вона звертається по допомогу до ворожки. Спробувавши зілля бабусі, дівчина стала тополею.
11.. Особливості твору, його зв’язок з УНТ(зошити)
1) наявність народних звичаїв (сватання, ворожіння);
2) композиція (вступ, основна частина, закінчення);
3) невелика кількість дійових осіб;
4) магічність числа «3» (тричі молодиця пила зілля ворожки);
5) відтворення первісних вірувань людей у можливість переселення душі людини в рослину.
2.10. Проблематика(зошити).
• вірність і зрада;
• кохання щире і без почуттів;
• батьки і діти.
2.11. Обговорення змісту твору за питаннями:
• Яке значення має пейзаж на початку твору?
• Що символізує тополя? Назвіть відомі вам образи-символи.
• Опишіть зовнішність дівчини( вибіркове читання).
(…чорнобрива…
Карі оченята,
Біле личко червоніє — …)
• Про що вона свідчить?
• Як Т. Шевченко описує щирість почуттів молодят?
• Яких страждань зазнала молодиця, коли козак залишив її?
(вибіркове читання).
(«Не співає чорнобрива
…Білим світом нудить:
Без милого батько, мати —
Як чужії люди, без милого сонце світить —
Як ворог сміється,
Без милого скрізь могила…
А серденько б’ється»)
(«Сохне вона, як квіточка…»)
• Чому мати була схвильована за долю дочки?
• Для чого мати вирішила одружити свою дочку з багатим і одиноким старцем? Як до цього поставилася дівчина?
• Чи можна вважати даний твір застереженням для молодих дівчат?
• З якою метою Т. Шевченко використовує прийом контрасту? Як це зазначено у творі?
• Чи можна вважати кохання між головними героями твору палким? Свої міркування обґрунтуйте.
• Чому вчить нас ця балада? Чи трапляються в житті ситуації, зображені у творі? Відповідь вмотивуйте.
Робота з епіграфом
• Які риси характеру притаманні молодиці?
Відповідь оформіть письмово у зошиті, застосовуючи прийоми «Доміно», наприклад: вірність у коханні, щирість у почуттях, цілеспрямованість, волелюбність…
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. Де росла тополя?
а) Неподалік від річки;
б) край дороги біля поля;
в) на греблі.
2. Поле, широке, зелене, порівнюється з:
а) морем;
б) океаном;
в) килимом.
3. Тополю у творі названо:
а) тонкою і гнучкою;
б) молодою і квітучою;
в) чорнявою і красивою.
4. До кого поет звертається у своєму творі?
а) Дівчат-молодиць;
б) хлопців-козаків;
в) всього українського народу.
5. Молодиця зустрічалася з козаком:
а) біля криниці;
б) на узбережжі озера;
в) під вербою.
6. Яка пташка виспівувала, «поки вийде чорнобрива з хати»?
а) Жайворонок;
б) ластівка;
в) соловейко.
7. Який художній прийом застосовував Т. Шевченко у рядку з твору: «А серденько мліло»?
а) Метафору;
б) епітет;
в) контраст.
8. Скільки років чекала молодиця свого козака?
а) Два;
б) шість;
в) п’ять.
9. Щоб припинити страждання своєї дочки мати вирішує її:
а) засватати за старого, багатого;
б) розвеселити співами;
в) віддати заміж за сільського коваля.
10. Який народний обряд згадується у творі?
а) Колядування;
б) сватання;
в) щедрування.
11. З питанням «Скажи мені щиру правду — Де милий серденько?» дівчина зверталася до:
а) матері;
б) бабусі-ворожки;
в) тополі.
12. Страждаючи, дівчина подумує:
а) утопитися;
б) переїхати в інше село;
в) вирушити у подорож на пошуки коханого.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VІІІ. Домашнє завдання
Вміти аналізувати баладу « Тополя», «Заповіт»- вивчити напам’ять.
2. Робота на картках
Картка № 1
1Як ви вважаєте, чи можна засудити молодицю, яка намагалася вирішити подальшу власну долю за допомогою ворожки? Відповідь аргументуйте.
2. Дівчина перетворилася на тополю:
а) посмакувавши зілля ворожки;
б) протестуючи проти нещасного кохання;
в) щоб бути стрункою і високою.
Картка № 2
1. Дослідіть, як сам Т. Шевченко ставиться до страждань героїні твору. Свої міркування вмотивуйте.
2. З яким першим питанням звернулася дівчина до ворожки?
а) «Де мій милий?»;
б) «Чи довго одинокій на сім світі жити?»;
в) «Чи забув-покинув?»
Картка № 3
1. Чому, на ваш погляд, після вживання зілля дівчина «серед поля тополею стала», а не померла? Свої міркування доведіть.
2. Зілля, яке дала бабуся молодиці, треба було пити:
а) коли буде місяць серед неба;
б) першого числа будь-якого літнього місяця;
в) після вечері.
(2.1.2. Художні особливості твору.
Метафори: «вітер виє, гуляє..», «море синіє», «серце ниє», «лихо… зострінеться», «серце знає», «личко червоніє», «брови полиняють», «серденько мліло», «чуло серце недоленьку», «серденько б’ється», «чорнобрива сохла», «стань місяць серед неба».
Порівняння: «поле, як те море», «одна, як сирота», «воркує, як голубка без голуба», «сонце світить — як ворог сміється», «сохне…, як квіточка», «пішла стара, мов каламар», «полетіла, мов на крилах».
Повтори: «одна, одна…», «…пала, пала, стала…», «плавай, плавай, лебедонько».
Епітети: «біле личко», «карі оченята», «щира правда».
Звертання: «Легше, мамо, в труні лежати», «Бабусенько, голубонько, серце моє, ненько», «Зроби, моя пташко!». «Добре, доню…», «Спасибі, бабусю», «Плавай, плавай, лебедонько!», «Скажи, моє серце!», «Мамо моя!.. доле моя!», «Боже милий, боже!», «Подивися, тополенько!», «Рости ж, серце-тополенько!..», «Не знайте, дівчата!», «Бо не довго, чорнобриві!»)