Конспект уроку з української літератури

Про матеріал
Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)» Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

Тема: Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і  великих)»
Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.

Мета: подати короткі відомості про Богдана Лепкого, навчати визначати тему та ідею твору, уміти знаходити реальне й уявне, розкрити комічну й трагічну ситуацію, їхню роль у втіленні ідеї, притчової моралі;

розвивати креативність, уміння висловлювати власні міркування, формувати навички вдумливого й виразного читання твору;

виховувати загальнолюдські цінності, любов до книги, інтерес до читання української літератури.

Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям.

Теорія літератури: головна думка твору, притчевість.

Обладнання: підручник, портрет  письменника, тексти твору, ілюстрації до нього, проектор.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, обмін побажаннями, робота з підручником, групова робота, семантична карта.

Епіграф до уроку 

Богдан Лепкий прагнув допомогти дитині пізнати,

 що таке добро, правда і справедливість.

Федір Погребенник

 

Хід уроку

  1.           Організаційний етап. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку (обмін побажаннями).
  2.       Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

  1.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми, мети й епіграфу уроку.
  2.    Опрацювання навчального матеріалу

Учитель: Сьогодні українському письменникові Богданові Лепкому повертається його чесне ім’я, а українській літературі – його твори. Навіть знана у всіх усюдах, де живуть українці, знаменита пісня «Чуєш, брате мій…», що постала з його вірша «Журавлі», публікувалася без імені автора, як народна.

Та Богдан Лепкий – не епізодичне ім’я в українській літературі, це постать першорядної ваги, непересічного таланту. Поет, прозаїк, перекладач, літературознавець, видавець – він у кожній з цих галузей вніс вагомий вклад в історію рідної культури.

А ще Богдан Лепкий – талановитий художник і музикант.

Його батько, сільський священик, сам писав під псевдонімом Марко Мурава; мати гарно грала й співала; брат Левко став відомим композитором.

Учився Лепкий у Бережанській гімназії і аж у трьох університетах – Віденському, Краківському та Львівському. Спочатку вчителював у рідній гімназії, у Кракові, потім став професором української літератури Ягеллонського університету. З 1899 року переїздить до Кракова й постійно живе у Польщі, хоч дуже сумує за рідною українською землею.

Серед друзів Б. Лепкого – Іван Франко, В. Стефаник і багато інших діячів культури.

У тридцятих роках XX ст. Лепкий часто приїжджав з Кракова на Івано-Франківщину в село Черче, там він лікувався в місцевому санаторії, наймаючи житло. А 1933 року сільська громада безкоштовно спорудила для нього спеціальний будинок, назвавши його «Богданівкою». Це дуже промовистий факт.

Творчість Б. Лепкого припала на епоху, сповнену складних історичних процесів і непростих випробувань. Але все своє життя поет лишався невтомним трудівником і вірним своїм першим враженням про рідну землю, куди б його не закидала доля.

(Показ відео. Біографія Богдана Лепкого).

V. Робота над твором Б. Лепкого «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»

Розповідь про історію написання твору

Учитель: Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захопленно приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мойого життя».

Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я, злетів у повітря.

Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою.

Учитель. Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку. Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?

Виразне читання твору, переказ цікавих епізодів. Словникова робота

Римигати – повторно пережовувати.

Деревляний – дерев’яний.

Жандар – жандарм, охоронець порядку.

Шкура терпне – тут: боязно.

Сконати – померти.

Трумна – труна.

Бесіда за питаннями:

  1.          Якою ви уявляєте мишку? Як про це зазначено у творі?
  2.          В яких умовах жила мишка?
  3.          Кого боялася мишка?  Як вона поводила себе, пересуваючись по хаті?
  4.          Чим пояснити скрутне життя сестер мишки з міста?
  5.          Як Б. Лепкий характеризує жінку господаря?
  6.          Про що це свідчить?
  7.          Як жили люди у воєнний час у місті?
  8.          Про яке життя господаря розповіла мишка своїм сестрам із міста?
  9.          Як господар ставиться до власного збагачення під час війни?
  10.     Що дізналися миші з міста про життя господині?
  11.     Опишіть прихід жебрачки до господаря, застосовуючи текст твору.
  12.     З яким проханням звернулася бідна жінка до багатіїв?
  13.     Як зреагувала господиня на прохання жебрачки?
  14.     Якими відчуттями пройнялася мишка після почутої розмови багатіїв з бідною жінкою?
  15.     Як мишка вирішила помститися своїм господарям за їх жорстокість?
  16.     Від чого застерігала мишка своїх дітей, щоб вони не почули від людей?
  17.     Як господар сам себе охарактеризував?
  18.     Дослідіть, як автор ставиться до свого героя, описуючи його зовнішність.
  19.     Чому господар звинуватив свою жінку в тому, що мишка завдала шкоди його грошам?
  20.     З чим пов’язано те, що мишка вирішила покинути добре житло у багатого господаря?
  21.     Чого вчить нас ця казка?
  22.     Для чого, на ваш погляд, Б. Лепкий використав жанр казки?
  23.     В чому полягають особливості назви твору?
  24.     Чи можна вважати мишку позитивним героєм твору? Відповідь вмотивуйте.

 

Учитель. Складіть інформаційне гроно до образу мишки

 

 

Учитель. Скласти карту персонажа (господиня)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теорія літератури (повторення)

Завдання пошуково-дослідницького характеру.  Визначити композицію твору.

Експозиція: опис умов, у яких жила людина.

Зав’язка: Мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя в місті.

Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.

Кульмінація: шкода-помста, яку завдала Мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.

Розв’язка: злість господаря, Мишка покидає його хату.

Учитель. Які проблеми порушує Б. Лепкий у творі? (діти записують в зошит проблеми)

Проблеми.

· війна і мир;

· життєві потреби і захланність;

· гріх і покарання за нього;

· цінності істинні і фальшиві;

· родина і виховання дітей.

 

Завдання аналітичного характеру

Учитель. Складіть паспорт-характеристику твору Б. Лепкого «Казка для дітей: для малих і великих».

Назва – «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»

Автор – Богдан Лепкий

Жанр – Соціально-побутова казка.(Б. Лепкий обрав форму казки тому, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима. Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і несправжні цінності). Твір — пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми).

Тема –Відтворення спостережень Мишки за життям людей різного соціального стану (багатих і бідних) під час війни. Помста Мишки господарям за їхню жадібність.

Образи – Мишка, її діти та подруги, хазяїн і хазяйка, бідна жінка

Основна думка – «Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя».

VІ. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

Бесіда за змістом прочитаного

  1.     ‌Яка тема твору? 
  2.     Яка ідея твору?
  3.     ‌Чому, на вашу думку, твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»? Свої міркування аргументуйте.
  4.     Що‌ вам здалося смішним, а що — трагічним? Чому?
  5.     Які‌ почуття у вас виникли до жінки, яка просила молока в господарки?
  6.     ‌Чому господарка відмовила жінці в її проханні? Чому вона збрехала? 
  7.     Чому мишка не лишилася в будинку?
  8.     У‌ кого цінності були справжніми, а в кого вони виявилися фальшивими?

 

Гра «Четверте зайве»

Знайдіть «четверту зайву» особистісну рису героїв казки, поясніть свій вибір.

Мишка

Господар

Господарка

любляча матір

байдужий

брехлива

рішуча

співчутливий

підла

брехлива

підлий

зла

чесна

підступний

чесна

 

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

Учитель. Життя кожного – це дорога, яку йому призначено пройти. І якою буде ця дорога, залежить від самої людини… Хтось для себе обирає шлях накопичення грошей, коштовних речей, перетворюючись у жадібних, байдужих, духовно спустошених істот. А хтось збагачує свій внутрішній світ, плекаючи у душі найсвятіші людські почуття – любов, терпимість, милосердя, чуйність.

VІІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання

  1.     Розповідати про життя і творчість Б. Лепкого;
  2.     Знати зміст твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)», уміти його переказувати, виділяти головне, висловлювати щодо прочитаного власну думку.

 

docx
Додано
21 березня 2022
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку