Тема: Б. Лепкий. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Морально-етичні питання у творі, проблема збереження загальнолюдських цінностей.
Мета: подати короткі відомості про Богдана Лепкого, навчати визначати тему та ідею твору, уміти знаходити реальне й уявне, розкрити комічну й трагічну ситуацію, їхню роль у втіленні ідеї, притчової моралі;
розвивати креативність, уміння висловлювати власні міркування, формувати навички вдумливого й виразного читання твору;
виховувати загальнолюдські цінності, любов до книги, інтерес до читання української літератури.
Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їхню роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям.
Теорія літератури: головна думка твору, притчевість.
Обладнання: підручник, портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього, проектор.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, обмін побажаннями, робота з підручником, групова робота, семантична карта.
Епіграф до уроку
Богдан Лепкий прагнув допомогти дитині пізнати,
що таке добро, правда і справедливість.
Федір Погребенник
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання
Учитель: Сьогодні українському письменникові Богданові Лепкому повертається його чесне ім’я, а українській літературі – його твори. Навіть знана у всіх усюдах, де живуть українці, знаменита пісня «Чуєш, брате мій…», що постала з його вірша «Журавлі», публікувалася без імені автора, як народна.
Та Богдан Лепкий – не епізодичне ім’я в українській літературі, це постать першорядної ваги, непересічного таланту. Поет, прозаїк, перекладач, літературознавець, видавець – він у кожній з цих галузей вніс вагомий вклад в історію рідної культури.
А ще Богдан Лепкий – талановитий художник і музикант.
Його батько, сільський священик, сам писав під псевдонімом Марко Мурава; мати гарно грала й співала; брат Левко став відомим композитором.
Учився Лепкий у Бережанській гімназії і аж у трьох університетах – Віденському, Краківському та Львівському. Спочатку вчителював у рідній гімназії, у Кракові, потім став професором української літератури Ягеллонського університету. З 1899 року переїздить до Кракова й постійно живе у Польщі, хоч дуже сумує за рідною українською землею.
Серед друзів Б. Лепкого – Іван Франко, В. Стефаник і багато інших діячів культури.
У тридцятих роках XX ст. Лепкий часто приїжджав з Кракова на Івано-Франківщину в село Черче, там він лікувався в місцевому санаторії, наймаючи житло. А 1933 року сільська громада безкоштовно спорудила для нього спеціальний будинок, назвавши його «Богданівкою». Це дуже промовистий факт.
Творчість Б. Лепкого припала на епоху, сповнену складних історичних процесів і непростих випробувань. Але все своє життя поет лишався невтомним трудівником і вірним своїм першим враженням про рідну землю, куди б його не закидала доля.
(Показ відео. Біографія Богдана Лепкого).
V. Робота над твором Б. Лепкого «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Розповідь про історію написання твору
Учитель: Б. Лепкий ще з дитинства полюбив казки. Була в нього няня Яницька, яка казок знала силу-силенну, а її вихованець захопленно приймав їх у свою душу. Ставши письменником, він написав багато казок для дітей молодого віку. Навіть свою біографію він назвав «Казка мойого життя».
Події у творі розгортаються під час Першої світової війни. Всюди холод, голод, непорозуміння. Ця війна застала родину Лепких у Яремчі, під час відпочинку. Готель, де жила сім’я, злетів у повітря.
Письменник бачив спустошені села, голодних людей під час війни, тому й розповідає про це у своєму творі. Він хоче, щоб люди вирощували хліб, а не засівали землю снарядами і злобою.
Учитель. Перед тим, як розпочнемо роботу над текстом, зверніть увагу на запитання, відповідь на яке дасте в кінці уроку. Казка має підзаголовок, який вказує на адресата твору – дітей. Чи тільки для них призначений твір?
Виразне читання твору, переказ цікавих епізодів. Словникова робота
Римигати – повторно пережовувати.
Деревляний – дерев’яний.
Жандар – жандарм, охоронець порядку.
Шкура терпне – тут: боязно.
Сконати – померти.
Трумна – труна.
Бесіда за питаннями:
Учитель. Складіть інформаційне гроно до образу мишки
Учитель. Скласти карту персонажа (господиня)
Теорія літератури (повторення)
Завдання пошуково-дослідницького характеру. Визначити композицію твору.
Експозиція: опис умов, у яких жила людина.
Зав’язка: Мишка дізнається від своїх сестер про голодне життя в місті.
Розвиток дії: збагачення господаря у воєнний час.
Кульмінація: шкода-помста, яку завдала Мишка своєму господарю, потрощивши всі його гроші.
Розв’язка: злість господаря, Мишка покидає його хату.
Учитель. Які проблеми порушує Б. Лепкий у творі? (діти записують в зошит проблеми)
Проблеми.
· війна і мир;
· життєві потреби і захланність;
· гріх і покарання за нього;
· цінності істинні і фальшиві;
· родина і виховання дітей.
Завдання аналітичного характеру
Учитель. Складіть паспорт-характеристику твору Б. Лепкого «Казка для дітей: для малих і великих».
Назва – «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Автор – Богдан Лепкий
Жанр – Соціально-побутова казка.(Б. Лепкий обрав форму казки тому, що такі твори мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погане, торжествує правда і справедливість, а негідники зазнають справедливого покарання. Саме у казковому творі людина може побачити себе ніби збоку, чужими очима. Письменник мав на увазі не малих і великих дітей, а дітей і дорослих. І ті, й інші повинні вчитися жити по-людськи, розділяти справжні і несправжні цінності). Твір — пересторога людям: вчіться мирно вирішувати проблеми).
Тема –Відтворення спостережень Мишки за життям людей різного соціального стану (багатих і бідних) під час війни. Помста Мишки господарям за їхню жадібність.
Образи – Мишка, її діти та подруги, хазяїн і хазяйка, бідна жінка
Основна думка – «Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший за життя».
VІ. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу
Бесіда за змістом прочитаного
Гра «Четверте зайве»
Знайдіть «четверту зайву» особистісну рису героїв казки, поясніть свій вибір.
Мишка |
Господар |
Господарка |
любляча матір |
байдужий |
брехлива |
рішуча |
співчутливий |
підла |
брехлива |
підлий |
зла |
чесна |
підступний |
чесна |
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Учитель. Життя кожного – це дорога, яку йому призначено пройти. І якою буде ця дорога, залежить від самої людини… Хтось для себе обирає шлях накопичення грошей, коштовних речей, перетворюючись у жадібних, байдужих, духовно спустошених істот. А хтось збагачує свій внутрішній світ, плекаючи у душі найсвятіші людські почуття – любов, терпимість, милосердя, чуйність.
VІІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання