Пропонований матеріал дозволяє методом порівняння систематизувати й узагальнити діяльність "Руської трійці" і "Кирило - Мефодіївського товариства". Розробка допоможе вчителю раціонально використати час на онлайн уроці.
Діяльність «Руської трійці» і «Кирило-Мефодіївського товариства»
Критерії порівняння |
«Руська трійця» (Львів) |
«Кирило – Мефодіївське товариство» (Київ) |
|
Період діяльності |
1833-1837 рр. |
1846-1847 рр. |
|
Діячі |
М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я. Головацький |
М. Костомаров, Т. Шевченко, М. Гулак, П. Куліш (та інші) |
|
Соціальний стан учасників |
Греко-католицькі священики, студенти духовних семінарій |
Інтелігенція – викладачі, письменники, держслужбовці, студенти |
|
Передумови виникнення |
Діяльність «будителів», 1816 р. – Товариство греко-католицьких священників (Перемишль) |
Автономісти, романтики, декабристи, Відкриття університетів: 1805 – Харківський, 1834 – Київський університет |
|
Документи, твори |
Історико-літературна збірка «Зоря» 1837 – літературно-науковий альманах «Русалка Дністровая» (Будапешт) |
«Книга буття українського народу» (або «Закон Божий») і Статут Слов’янського братства Святих Кирила і Мефодія |
|
Діяльність
|
1. «Русалка Дністровая» стала першою книжкою, опублікованою українською мовою в західноукраїнських землях. 2. «Русалка Дністровая» засвідчила спорідненість галицьких русинів із наддніпрянськими українцями |
1.Критикували самодержавство та кріпацтво 2. Чинний устрій хотіли змінити на федерацію вільних слов’янських народів (за зразком США) з центром у Києві
|
|
Спільне |
Збирали зразки усної народної творчості, описували пам’ятки старовини, виступали за розширення сфери вживання рідної мови, піклувалися про розвиток національної освіти, збирали кошти на відкриття народних шкіл |
||
Висновок |
1. Культурно-освітня діяльність 2. Розвиток української літературної мови і народної освіти 3. Активізація національного українського руху на заході України |
1. Перша спроба перейти від культурницької діяльності до політичної 2. Національне звільнення українців розглядалося в контексті боротьби інших поневолених народів |
|