Тема: Порівняння предметів за довжиною, висотою.Орієнтувння в просторі.
Мета: вправляти в порівнянні предметів, різних за довжиною, використовуючи метод накладання: розвивати пам'ять, мислення, виховувати інтерес до занять із математики та до природи.
Матеріали: демонстраційний: іграшка ведмедик, ілюстрація до гри <<Малюнки ведмедика>> :
Роздавальний: смужки різної довжини;картки із зображенням їжака й ведмедя, навпроти кожного-доріжки різної довжини, що ведуть до будинків.
Хід заняття
І.Вступна частина.
1. Організаційний момент.
2.Привітання.
3.Психогімнастика.
Вихователь пропонує дітям утворити коло, привітатися.
Доброго ранку, рідний наш дім! Доброго ранку діткам усім! Доброго ранку сонечку ясному Доброго ранку садочку прекрасному! Вихователь обіграє появу гостя: до групи «заходить» нова іграшка, віта- ється з дітьми, запитує, куди вона потрапила. Діти та вихователь відповідають, що вона потрапила в незвичайну країну — веселий дім, де мешкають маленькі діти, а дорослі лише їм допомагають. Гість (нова іграшка) просить дітей розповісти та показати їй дитячий садок.
ІІ.Основна частина.
1.Вступна бесіда.
Слово вчителя.
Гра <<Веселі ручки>>
-Ми вже знаємо , що наші ручки багато чого вміють (малювати. ліпити…). А сьогодні наші ручки – стрибунці. Потремо долоні одну одною, зігріємо їх. Плиг - ручки стрибнули на голову. Покажіть , як вони це зробили. А що у вас на голові?(волосся). Погладьте його. Плиг – ручки стрибнули на вушка. Торкніться своїх вух. Плиг – ручки забрались на наші щічки. Ніжно погладьте їх. Плиг – ручки стрибнули на животик і побігли по ньому. Постукаємо пальчиками по животику .А тепер ласкаво погладьте животик зверху вниз, знизу вгору,ніжно поплескайте по ньому.
3. Гра <<Малюнки Ведмедика>>.
-До нас завітав Ведмедик . Привітаймося з ним. Ведмедик приніс нам свої малюнки . Давайте їх розглянемо.
Вихователь вивішує ілюстрації: на першій – хлопчик спить, за вікном темно, світить місяць; на другій – нічне місто, їдуть
<<Швидка допомога>>,таксі; на третій – дівчинка(грається або обідає), за вікном (або на вулиці) ясно.
- Розгляньмо першу картину. Що робить хлопчик?(Спить)
- За вікно темно чи ясно? Коли це буває: вдень чи вночі?
- Що виробити в ночі?Що роблять бабуся,мама?
- Подивиться на другий малюнок. Що ви бачите?
- А хто вночі працює? Як ви думаєте, чому?(Варіанти відповідей дітей.)
- Розгляньмо третю картину. Що робить дівчинка?
- На вулиці ясно чи темно?Коли це буває: вдень чи вночі?
- Що ви робите вдень? Що роблять тато, дідусь?
- Як ви думаєте, коли ходять у гості: вдень чи вночі?
Вихователь. Добрий день, діти, мене звуть Червона Шапочка. Йду я в ліс до хворої бабусі, несу їй пиріжки та горщичок масла. Ви хочете піти зі мною? Тоді ходімо. А хто ж це нас зустрічає? (Виходять білочка та лисичка.)
— Хто з них вищий? (Лисичка вища, а білочка нижче.)
— Погляньте, яке дерево. Як воно називається?
— А яке за висотою дерево? Високе чи низьке?
— Скільки листочків? (Багато.)
— Якого вони кольору? (Зеленого.)
— А зараз підемо далі. Тепер необхідно перейти через річку. Але що це? Хтось порушив місточок. Мабуть, це вовк зробив. Зараз ми його полагодимо й підемо далі. З якої геометричної фігури складається місток? (З квадратів.) Діти беруть по одному квадрату і складають місток.
— Діти, яка річка? (Широка.)
— А місточок який? (Вузький та довгий.)
— Отже, шикуйтесь один за одним та підемо дивитися. Йдіть обережно, щоб не замочити ніг. Ось ми й потрапили на казкову галявину. Як ви вважаєте, хто це так цвірінчить? (Пташки.) Це, мабуть, вони так чудово співають?
— А де вони сидять? (На дереві.)
— Скільки горобчиків на дереві? (Один.)
— А скільки синичок? (Одна.)
— А кого більше — синичок чи горобчиків? (Порівну.)
— А ось хтось ще співає. Ой, горобчик, а зараз ще один прилетів. Кого стало більше — горобчиків чи синичок? (Горобчиків.)
— На скільки? (На одного.)
— А хто це сидить під деревом? (Ведмідь.)
— Де сидить ведмідь? А пташки? А що росте за деревом? (Квіти.)
Вихователь бере квітку, роздивляється разом із дітьми.
— Як називається ця квітка? (Ромашка.)
— А яка в неї серединка? (Жовта та кругленька.)
— Які пелюстки? (Довгенькі та білі.)
— Скільки серединок у цій квітці? (Одна.)
— А пелюсток? (Багато.) Ой, які гарні квіти, зараз я їх зірву і бабусі подарую.
Ведмідь. Ні, дітки, ліс бережіть, квіточки мої не рвіть.
— Добре, ведмедику, хай ці квітки прикрашають ліс, а ми для бабусі самі зробимо.
2.«Відгадай загадку – покажи геометричну фігуру»
– Ви любите загадки?
«Маю я три сторони і три кути.
Чи мене назвати зможеш ти?» (Трикутник)
«В мене ось такі кути.
Вони схожі, як брати.
І чотири сторони
Однієї довжини» (Квадрат).
«На квадрат я дуже схожий,
Маю теж чотири сторони.
Тільки дві з них протилежні –
Однієї довжини,
А сусідні – різні» (Прямокутник).
«Я без сторін і без кутів,
Як звуся – відгадай!
І на малюнках дітлахів у сонечку впізнай» (Круг).
4.Фізкультхвилинка.
Діти пересуваються по кімнаті, за командою<<Короткі кроки!>> вони йдуть короткими кроками(<<дрібочуть>>), а за командою <<Довгі кроки !>> - збільшують довжину кроків. Під час виконання завдання діти мають вимовляти : << Довгі - Короткі >>.
5. Гра <<Підбери доріжку>>
У дітей на столах картки із зображенням їжака, ведмедя та їхніх будинків; по дві смужки різної довжини.
- Розгляньте малюнок, хто на ньому зображений? Куди йдуть друзі?
- Розгляньте <<Доріжки>>. Давайте визначимо, вони однакові чи різні. (Діти прикладають смужки одна до одної, порівнюючи їх.)
- Які вони, однакові чи різні?(Різні)
- Яка <<доріжка>> довга? Коротка?
- Покажіть, якою доріжкою піде Їжачок до маленького будиночка.
- Як це визначити?(Діти прикладають смужки до малюнків доріжок, порівнюючи їх за довжиною.)
- А тепер підберіть<<доріжку>>, яка веде до великого будинку Ведмедя.
- Якою доріжкою піде Їжак?(Короткою.)
- А Ведмідь?(Довгою)
6.Підсумок заняття.
7.Релаксація.