Портфоліо педагога, методика його розробки

Про матеріал
В роботі описується методика розробки портфоліо. В другій частині наведено приклад мого особистого портфоліо для атестації педагогічних працівників
Перегляд файлу

БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ІНСТИТУТ НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

КАФЕДРА МЕТОДИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ та СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН

 

 

 

 

ВИПУСКНА РОБОТА

 

Тема роботи: ПОРТФОЛІО ПЕДАГОГА ТА МЕТОДИКА ЙОГО РОЗРОБКИ

Група:  З-І-15М

Слухач:  ГУРІЧ ЛЮБОВ АНАТОЛІЇВНА

 (ПІБ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Науковий керівник:                                                             До захисту

Шевчук С.С.

__________________________   _____ __ А.Б.Єрмоленко

      (ПІБ, наук.ступінь, вчене звання)                    (підпис завідувача кафедри)

 

 

 

 

 

 

2020 р.


РЕЦЕНЗІЯ НА ВИПУСКНУ РОБОТУ

Слухач

Гуріч Любов Анатоліївна

Група

З-ІІ-35М

Тема роботи

Портфоліо педагога, методика його розробки

Дата отримання     

22.04.2020

Рецензент

Кафедра

Шевчук С.С., ст.. викладач

МПО та СГД

 

№ з/п

Критерії оцінювання

Кількість балів*

1

Актуальність теми, достатність її обґрунтування

18

2

Міра розкриття теми

19

3

Професійна й практична спрямованість роботи

8

4

Упровадження результатів роботи

20

5

Якість оформлення роботи

18

Примітка: *Максимальна кількість балів за кожним із критеріїв – 20 балів

 

Загальна характеристика роботи, зауваження та рекомендації:

Науково-методичний рівень виконання роботи – достатній. Тема роботи, в основному, розкрита. Робота структурована відповідно вимогам.

Зауваження:

  • у «Вступі» автором не сформульовано практична значимість роботи;
  •  зміст теоретичної частини  роботи орієнтовано на загальну освіту;автором використовуються терміни «учитель», «школа», «школяр» тощо;
  • сторінки тексту не пронумеровані, відсутні посилання на використані літературні джерела.

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка роботи (загальна кількість балів):  ______ «добре» - 83В______

 

 

 

 

 

 

С.С.Шевчук

 (підпис рецензента) 

 

 

 

 

 

АНОТАЦІЯ

 

У даній підсумковій випускній роботі автор розкриває деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми  «Протфоліо педагога та методика його розробки».

Автором опрацьовано літературні джерела за темою роботи; результати аналізу і систематизації джерел представлено у теоретичній частині роботи.

У практичній частині роботи надано особисте портфоліо.

Робота може бути цікавою для педагогів з професійно-теоретичної  та професійно-практичної підготовки професійних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.


ЗМІСТ

 

ВСТУП………………………………………………………………………….5

1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА……………………………………………….6-13

1.1. Технологія портфоліо у педагогічній діяльності.

1.2.Цілі створення портфоліо педагога і учня у закладах професійної освіти.

1.3.Види  і структура портфоліо, вимоги до його змісту.

1.4.Методика розробки, презентації та захисту  портфоліо різних видів.

2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА…………………………………………………14-27

2.1.Приклад розробки портфоліо педагога ЗП(ПТ)О.

ВИСНОВКИ………………………………………………………………..28-29

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ………………30


 

ВСТУП 

 

Актуальність теми Конкурентоспроможність людини на ринку праці, як відомо, багато в чому залежить від її здатності опановувати нові технології, адаптуватися до мінливих умов праці, тому важливо використання технології «портфоліо вчителя» для педагогічного колективу. Портфоліо вчителя може стати основою його мотиваційної діяльності і допомогти формуванню його особистості. «Портфель» забезпечить його можливістю індивідуальної самореалізації, а основою для цього є план самоосвіти. Самоосвіта будь-якої людини завжди виникає у відповідь на потребу в знаннях. План самоосвіти забезпечує підвищення рівня мотивації до саморозвитку, до вдосконалення професійної підготовки.

Мета підсумкової роботи:  визначити місце портфоліо у динаміці значимих самоосвітніх результатів педагога у цілому, у забезпеченні відслідковування індивідуального прогресу вчителя в широкому освітньому контексті, у демонстрації його здібності до практичного застосування освітніх напрацювань.

Завдання підсумкової роботи:

  1. Підібрати і проаналізувати педагогічні та методичні джерела інформації з теми підсумкової випускної роботи.
  2. Представити результати аналізу і систематизації інформації, отриманої з опрацьованих літературних джерел, у теоретичній частині даної роботи.
  3. Створити особисте портфоліо педагога


 

1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

1.1. Технологія портфоліо у педагогічній діяльності.

 

Історична довідка

Поняття «портфоліо» прийшло із Західної Європи в ХV-XVI ст. У епоху Відродження архітектори представляли замовникам готові роботи і нариси своїх будівельних проектів у особливій теці, яку і називали «порт фоліо». Документи, представлені в цій теці, дозволяли скласти враження про професійні якості претендента. Що ж означає слово портфоліо, вжите стосовно методики навчання? Як методичний термін це слово вперше прозвучало в США у 80-х роках минулого століття. Пізніше технологія з такою назвою здобула популярність у Канаді, згодом її почали застосовувати в школах Японії та Європи. Відтак шкільне портфоліо охрестили одним з основних трендів (curricularen «Toptrends») сучасної освіти.

Портфоліо педагога – цілеспрямована колекція кращих робіт та результатів педагога, яка демонструє їхні зусилля, прогрес, досягнення в одній або декількох галузях діяльності.

Портфоліо педагога – це набір матеріалів, що демонструє вміння вчителя вирішувати завдання своєї професійної діяльності, вибирати стратегію і тактику професійної поведінки та призначений для оцінки рівня професіоналізму працівника.

 

 

1.2.Цілі створення портфоліо педагога і учня у

закладах професійної освіти

Приватні цілі створення портфоліо Створення і просування портфоліо переслідує також ряд приватних цілей:

1. Прослідити еволюцію професійної педагогічної діяльності конкретного педагога.

2. Систематизувати навчальні матеріали і напрацювання для демонстрації адміністрації закладу та ін.

3. Продемонструвати досягнення менш досвідченим колегам.

4. Запропонувати спосіб організації того або іншого навчального курсу.

5. Послужити підґрунтям для участі в конкурсних і грантових програмах.

6. Сприяти розширенню методичного діапазону освітнього закладу.

 

 

1.3.Види  і структура портфоліо, вимоги до його змісту

 

Американьске портфоліо

Що являє собою так зване шкільне «американське» портфоліо?

 Його мета: на основі зібраних і систематизованих найкращих робіт кожного старшокласника виявити його здібності й таланти, розвивати в учня навички самооцінювання.

«Американське портфоліо» вміщує автобіографічний нарис, історію сім’ї школяра, перелік виняткових подій його життя, визначені самим учнем цінності та сформульовані ним самим цілі – і на найближчий час, і на віддалений термін. У портфоліо зафіксовано вияви лідерських якостей учня як у навчальному закладі, так і поза нею, перелічено виконані школярем суспільно корисні справи, названо його досягнення в навчанні. І головне: у портфоліо зберігаються найбільш вдалі, на погляд самого учня, письмові роботи. Педагогам таке портфоліо здобувача освіти дає можливість краще зрозуміти його особистість і збагнути, які завдання й навчальні курси здійснюють на нього найбільший вплив. Портфоліо ведуть одночасно з кількох предметів, проте контролює його ведення вчитель рідної мови. На прикінці кожного семестру портфоліо оцінюється за допомогою спеціально розробленого оцінного листа. У кінці навчального року здобувачі освіти представляють свої портфоліо на спеціальній конференції. Закінчивши навчальний заклад, кожен випускник одержує укладене ним портфоліо з відповідними рекомендаційними листами.

Європейське мовне портфоліо

Мета Європейського мовного портфоліо – стандартизація вимог до вивчення, викладання й оцінювання досягнень у галузі вивчення іноземних мов громадянами європейських країн. Дуже важливою в роботі над портфоліо є взаємодія між учнем і педагогом. У процесі спільної діяльності визначаються цілі навчальної роботи здобувач освіти й виробляються критерії її оцінювання. На думку більшості методистів, такий підхід до ведення мовного портфоліо виводить його за межі лише альтернативного способу оцінювання навчальних досягнень школяра. Європейське мовне портфоліо – важливий елемент модернізації мовної освіти. Головне тут – не оформлення портфоліо: по суті, воно є лише побічним явищем процесу навчання, який навколо такого порфоліо вибудовується.

Європейське мовне портфоліо має реалізувати дві функції:

• соціальну – подібно до портфоліо художника, воно демонструє здібності й можливості свого укладача. Не замінюючи атестата, диплома чи сертифікатів, портфоліо є суттєвим до них доповненням, оскільки містить важливу додаткову інформацію про свого власника;

 педагогічну – сприяє розвиткові мисленнєвих здібностей та самооцінки кожного школяра, а також розвиткові автономності учня в навчанні мови (кількох мов) упродовж усього життя.

Типи портфоліо

Тип портфоліо – це певна форма автентичного оцінювання особистих досягнень і освітніх результатів, що розрізняється по цілями, структурою, компонентному складу, передбачуваним результатами. В залежності від мети створення конкретного портфоліо:

 портфоліо–власність чи особистий (збирається для себе);

 портфоліо–звіт (збирається для презентації, виступу, творчого звіту);

 портфоліо-самооцінка. 

Портфоліо-власність можна назвати професійним портретом педагога. Ідеальний варіант особистого портфоліо – комплексний, тобто вміщує в собі всі типи. Крім цього, доцільно включити так званий портрет, який краще всього розмістити в самому початку. Портрет розповідає про особистість педагога. Його пропонується виконувати у формі резюме. Акцент у резюме необхідно зробити на наявному досвіді педагога в самоосвіті, у використанні в своїй практиці сучасних інформаційних технологій, проектувальної діяльності. В особистому портфоліо можна розмістити результати тестування та лист самооцінки професійних умінь і навичок.

Портфоліо-звіт містить індивідуальні поточні роботи, щоденник для зовнішнього користувача. Ціль цього типу портфоліо – показати, що педагог упорався із творчим дослідженням.

Портфоліо-самооцінка містить як результати діяльності вчителя, так і зауваження адміністрації навчального закладу, атестаційної комісії. Демонструє позитивні та негативні сторони роботи педагога, слугує прогнозу й корекції.

За змістом готуються:

 Тематичний портфоліо містить матеріали стосовно роботи з однієї теми.

 •Портфоліо досягнень містить кращі роботи, напрацювання, свідоцтва ефективної діяльності.

 Рефлексивний портфоліо містить матеріали й оцінку (самооцінку) досягнення цілей, особливостей якості роботи з різними джерелами інформації, роздумів, відчуттів, сприймань.

 Проблемно  орієнтований портфоліо містить матеріали, що відображають цілі, процес і результат вирішення проблеми.

 Представницьке портфоліо готується як підтвердження майстерності за окремими напрямками самоосвіти. Містить кращі закінчені роботи, фото, відеозаписи, матеріали на електронних носіях. Обов’язковим є письмовий аналіз.

 Портфоліо інформаційне – форма організації роботи з інформаційними матеріалами.

 Портфоліо документації або «робочий» портфоліо демонструє професійний розвиток і зростання спеціаліста, містить усі матеріали, починаючи від теми самоосвіти до практичного застосування і результату. Молодим педагогом можна розпочати зі створення такого виду портфоліо, який може містити і слабкі роботи

 

 

1.4.Методика розробки, презентації та захисту  портфоліо різних видів

 

Немає загальноприйнятої моделі портфоліо. Кожен із нас – індивідуальність, у кожного свої інтереси й потреби, своє бачення навколишньої дійсності, а це означає, що у кожного своє уявлення про те, що повинен містити портфоліо. Окрім цього велику роль у формуванні портфоліо грає специфіка навчальної дисципліни, в рамках якої воно створюється. Та все ж є загальні елементи, компоненти портфоліо, які можна прослідити в будь-яких дисциплінах. Ось вони:

1. Інформація «від себе» – формулювання педагогічної філософії педагога, опис використовуваних методик, вказівка дисциплін, що розробляються, представлення освітніх цілей і завдань.

2. Інформація «від інших» – відгуки колег, учнів, батьків про курси, навчальні програми, тести, стиль проведення занять, позашкільну діяльність і так далі.

3. Приклади навчальних заходів – досягнення учнів, результати дослідницької роботи учнів, приклади есе і так далі.

Матеріали, що підкріплюють педагогічні принципи педагога, є такими:

1. Свідоцтво співпраці з колегами, яка призвела до підвищення ефективності їхньої роботи.

2. Відеозапис типового заняття викладача Такий феномен як розкручування портфоліо педагогів у США пояснюється ефективністю ідей портфоліо як візитної картки викладача. Сьогодні більше 1000 американських навчальних закладів  активно використовують портфоліо як міру спроможності (рус. – состоятельности) педагога незалежно від дисципліни, будь то математика, англійська мова або фізика.

3. Матеріали, що підтверджують ефективне використання технічних засобів навчання, наприклад, комп’ютера, аудіо- і відеоапаратури та ін.

Підсумовуємо деякі принципи складання портфоліо вчителя:

1. Об’єм портфоліо педагога не повинен перевищувати 8-10 сторінок + додаток (за деякими рекомендаціями загальний обсяг сягає 70 стор.).

2. Портфоліо педагога – це не втілення успіху, а матеріал, що відображає всі боки його роботи. Експериментальна робота, навіть не зовсім вдала, може свідчити про дослідницьку натуру педагога.

3. Організація інформації в портфоліо педагога підкоряється двом основним правилам: послідовність і ясність.

4. Усі заявлені педагогічні вміння підтверджуються прикладами здійснених викладачем заходів.

5. Грамотно складене портфоліо педагога відповідає в першу чергу на питання «Як?», і тільки потім на питання «Що?».

Методика наповнення портфоліо

Перш ніж почати формувати портфоліо, необхідно сформулювати цілі його створення, тобто відповісти на ряд питань:

Що (хто) позиціює:

 установа 

 конкретний  підрозділ 

 послуга, яку будуть надавати 

 творчий колектив 

 особистість тощо.

Яка мета збору інформації:

  показати себе 

 залучити клієнтів (наприклад, здібних учнів до вашої школи)

 провести аналіз поточної діяльності 

 оцінити результати роботи 

 підвести підсумки за конкретний період і т. п. Яке призначення і подальше використання портфоліо:

 презентація керівництву 

 пошук спонсорів і так далі. Загальні вимоги до оформлення. Загальні вимоги до оформлення портфоліо в паперовому вигляді:

  наявність змісту – переліку матеріалів

 • наявність пояснювальної записки  вступ або мета створення та педагогічне кредо тощо (рекомендовано 3-6 сторінок)

 загальний обсяг матеріалів портфоліо  еквівалент 30 -70 сторінок формату А4 (шрифт 12 пт, міжрядковий інтервал 1,5)

 • кожен окремий матеріал повинен датуватися

Форма надання матеріалів у розділах вільна, у цьому підході відтворюється суб’єктний характер роботи з портфоліо. Кількість обов’язкових рубрик встановлюється окремо: вона повинна бути необхідною і достатньою для відображення особливостей портфоліо.

Орієнтовні вимоги та рекомендації до оформлення презентації в MSPowerPоint

1. Загальна кількість слайдів 10-25 шт.

2. Наявність титульного слайду з вказанням теми, автора, дати.

3. Наявність змісту презентації, бажано з відповідними гіперпосиланнями.

4. Наявність для кожного слайду: заголовків, дати, автора (розміщується у нижньому колонтитулі).

5. Чітка структура кожного слайду; зручність сприйняття інформації.

6. Оптимальність обсягу інформації на слайдах (уникати перевантаження слайдів інформацією).

7. Дотримання принципу «необхідно і достатньо» у відбору інформації для слайдів. 8. Єдиний стиль в оформленні.

9. Час на публічне представлення презентації (проговорення тексту всіх слайдів) – 10 хвилин.

10. У разі необхідності розміщення в презентації великої кількості грамот, фотографій тощо, винесіть їх до окремої презентації (тобто щоб можна було проглянути за бажанням).

 

Приклад переліку документів  для включення в портфоліо педагога  Кваліфікаційна категорія «спеціаліст»

  Копії документів, що підтверджують освіту (дипломи, свідоцтва, атестаційні листи).

 Докази професійного зростання педагога (дипломи, грамоти, похвальні листи).

 Програма роботи над темою самоосвіти.

 План реалізації теми самоосвіти (по етапах або по роках). •              Короткий              опис              методів              роботи              з              проблеми              самоосвіти.

 Розробки різних форм роботи з здобувачами освіти, батьками              з              проблеми.

  План впровадження інноваційної технології.

 Кращі зразки занять чи інших видів роботи.

 Письмовий самоаналіз занять (інших форм роботи) і ефективності використаних методів.

 Порівняльні таблиці розвитку, навченості, вихованості учнів. •              Щоденники              і              таблиці              здоров’я              вихованців.

 Висвітлення системи роботи з батьками.


2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

2.1.Приклад розробки портфоліо педагога

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Мету роботи досягнуто – визначено, що портфоліо відіграє важливу роль у забезпеченні відслідковування індивідуального прогресу вчителя в широкому освітньому контексті та у демонстрації його здібності до практичного застосування освітніх напрацювань. Крім того портфоліо показує динаміку значимих самоосвітніх результатів педагога у цілому.

Виконано такі завдання:

  1.         Підібрано та опрацьовано 7 джерел з теми випускної роботи.

Результати аналізу і систематизації інформації, отриманої з опрацьованих літературних джерел, представлено теоретичною частиною даної роботи.

У практичній частині представлено особисте портфоліо.

Створення портфоліо – суттєво творчий процес. В даний час не існує єдиних стандартів і вимог до організації та оформлення портфоліо працівника загальноосвітнього навчального закладу, тому підходи до його побудови можуть бути різноманітними, залежно від індивідуальних особливостей людини, яка сама обирає його вид і структуру, вирішує, які документи і праці, в якому порядку включити. Важливо, щоби фахівець проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував професійні досягнення, об’єктивно оцінив свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення більш високих результатів. При підготовці портфоліо слід пам’ятати про те, що, згідно з вимогами до нього, кожен окремий матеріал повинен датуватися. У зв’язку з цим виникає питання: за який період матеріали подаються в портфоліо?

Ідеальний варіант – якщо в портфоліо включені матеріали за час, що пройшов з моменту попередньої атестації. Однак, оскільки захист порт фоліо – це нова форма проходження атестаційного випробування, малоймовірно, щоби матеріали для нього готувалися заздалегідь. Тому на етапі впровадження даної форми атестаційного випробування вважається достатньою, щоби у портфоліо увійшли матеріали, що відображають роботу педагога протягом трьох років.

Філософія портфоліо полягає в тому, що передбачається зсув акценту з оцінки на самооцінку, з того, чого вчитель або учень не знає і не вміє, на те, що він знає і вміє досить добре. Основний сенс портфоліо – «показати все, на що ти здатний».

Слід особливо відзначити, що якогось зразка портфоліо або вичерпного переліку матеріалів, що входять до нього, не існує і не може існувати.

Портфоліо повинен відображати позицію автора як професіонала, яка виражається в умінні вирішувати професійні завдання, використовуючи професійні знання і уміння, різні освоєні способи діяльності. При цьому способи вирішення професійних завдань, тактика і стратегія професійної поведінки педагога можуть істотно відрізнятися.

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Василенко, Н.В. Портфоліо педагога й учня в системі управління освітою : методичний матеріал / Н.В. Василенко. – Харків : Основа, 2010. – 63 с.
  2. Інноваційна діяльність педагога : від теорії до успіху. Інформаційно-методичний збірник / Упорядник Г.О. Сиротенко. – Полтава : ПОІППО, 2006. – 124 с.
  3. Кондрашина Г. В. Атестація навчального закладу : нормативи, методичні рекомендації, документація / Г.В. Кондрашина. – Харків : Основа: Тріада+, 2007. – 224 с.
  4. Мартиненко С.М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи : навчально-методичний посібник / С.М. Мартиненко. – К. : Сім кольорів, 2010. – 262с.
  5. Портфоліо вчителя : методичний матеріал / упоряд. І.М. Рожнятовська. – К. : Шкільний світ, 2012. – 128 с.
  6. Портфоліо методиста : сучасна школа України. Бібліотека / упоряд. Ж.М. Сташко. – К. : Шкільний світ, 2013. – 120 с.
  7. Портфоліо педагога / Укладач І. Т. Соколянська – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 224 с. 8. Портфолио учителя / сост. JI. П. Макарова. – Волгоград : Учитель, 2011. – 102 с.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хараман Полина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 травня 2020
Переглядів
4047
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку