БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ ІНСТИТУТ НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
КАФЕДРА МЕТОДИКИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ та СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН
Тема роботи: ПОРТФОЛІО ПЕДАГОГА ТА МЕТОДИКА ЙОГО РОЗРОБКИ
Група: З-І-15М
Слухач: ГУРІЧ ЛЮБОВ АНАТОЛІЇВНА
(ПІБ)
Науковий керівник: До захисту
Шевчук С.С.
__________________________ _____ __ А.Б.Єрмоленко
(ПІБ, наук.ступінь, вчене звання) (підпис завідувача кафедри)
2020 р.
РЕЦЕНЗІЯ НА ВИПУСКНУ РОБОТУ
Слухач |
Гуріч Любов Анатоліївна |
Група |
З-ІІ-35М |
Тема роботи |
Портфоліо педагога, методика його розробки |
Дата отримання |
22.04.2020 |
Рецензент Кафедра |
Шевчук С.С., ст.. викладач МПО та СГД |
№ з/п |
Критерії оцінювання |
Кількість балів* |
1 |
Актуальність теми, достатність її обґрунтування |
18 |
2 |
Міра розкриття теми |
19 |
3 |
Професійна й практична спрямованість роботи |
8 |
4 |
Упровадження результатів роботи |
20 |
5 |
Якість оформлення роботи |
18 |
Примітка: *Максимальна кількість балів за кожним із критеріїв – 20 балів
Загальна характеристика роботи, зауваження та рекомендації:
Науково-методичний рівень виконання роботи – достатній. Тема роботи, в основному, розкрита. Робота структурована відповідно вимогам.
Зауваження:
Оцінка роботи (загальна кількість балів): ______ «добре» - 83В______
|
|
|
|
С.С.Шевчук (підпис рецензента) |
|
АНОТАЦІЯ
У даній підсумковій випускній роботі автор розкриває деякі теоретичні, методичні та практичні аспекти теми «Протфоліо педагога та методика його розробки».
Автором опрацьовано літературні джерела за темою роботи; результати аналізу і систематизації джерел представлено у теоретичній частині роботи.
У практичній частині роботи надано особисте портфоліо.
Робота може бути цікавою для педагогів з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки професійних навчальних закладів у контексті вдосконалення їх професійної компетентності.
ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………….5
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА……………………………………………….6-13
1.1. Технологія портфоліо у педагогічній діяльності.
1.2.Цілі створення портфоліо педагога і учня у закладах професійної освіти.
1.3.Види і структура портфоліо, вимоги до його змісту.
1.4.Методика розробки, презентації та захисту портфоліо різних видів.
2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА…………………………………………………14-27
2.1.Приклад розробки портфоліо педагога ЗП(ПТ)О.
ВИСНОВКИ………………………………………………………………..28-29
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ………………30
ВСТУП
Актуальність теми Конкурентоспроможність людини на ринку праці, як відомо, багато в чому залежить від її здатності опановувати нові технології, адаптуватися до мінливих умов праці, тому важливо використання технології «портфоліо вчителя» для педагогічного колективу. Портфоліо вчителя може стати основою його мотиваційної діяльності і допомогти формуванню його особистості. «Портфель» забезпечить його можливістю індивідуальної самореалізації, а основою для цього є план самоосвіти. Самоосвіта будь-якої людини завжди виникає у відповідь на потребу в знаннях. План самоосвіти забезпечує підвищення рівня мотивації до саморозвитку, до вдосконалення професійної підготовки.
Мета підсумкової роботи: визначити місце портфоліо у динаміці значимих самоосвітніх результатів педагога у цілому, у забезпеченні відслідковування індивідуального прогресу вчителя в широкому освітньому контексті, у демонстрації його здібності до практичного застосування освітніх напрацювань.
Завдання підсумкової роботи:
1.ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1.1. Технологія портфоліо у педагогічній діяльності.
Історична довідка
Поняття «портфоліо» прийшло із Західної Європи в ХV-XVI ст. У епоху Відродження архітектори представляли замовникам готові роботи і нариси своїх будівельних проектів у особливій теці, яку і називали «порт фоліо». Документи, представлені в цій теці, дозволяли скласти враження про професійні якості претендента. Що ж означає слово портфоліо, вжите стосовно методики навчання? Як методичний термін це слово вперше прозвучало в США у 80-х роках минулого століття. Пізніше технологія з такою назвою здобула популярність у Канаді, згодом її почали застосовувати в школах Японії та Європи. Відтак шкільне портфоліо охрестили одним з основних трендів (curricularen «Toptrends») сучасної освіти.
Портфоліо педагога – цілеспрямована колекція кращих робіт та результатів педагога, яка демонструє їхні зусилля, прогрес, досягнення в одній або декількох галузях діяльності.
Портфоліо педагога – це набір матеріалів, що демонструє вміння вчителя вирішувати завдання своєї професійної діяльності, вибирати стратегію і тактику професійної поведінки та призначений для оцінки рівня професіоналізму працівника.
1.2.Цілі створення портфоліо педагога і учня у
закладах професійної освіти
Приватні цілі створення портфоліо Створення і просування портфоліо переслідує також ряд приватних цілей:
1. Прослідити еволюцію професійної педагогічної діяльності конкретного педагога.
2. Систематизувати навчальні матеріали і напрацювання для демонстрації адміністрації закладу та ін.
3. Продемонструвати досягнення менш досвідченим колегам.
4. Запропонувати спосіб організації того або іншого навчального курсу.
5. Послужити підґрунтям для участі в конкурсних і грантових програмах.
6. Сприяти розширенню методичного діапазону освітнього закладу.
1.3.Види і структура портфоліо, вимоги до його змісту
Американьске портфоліо
Що являє собою так зване шкільне «американське» портфоліо?
Його мета: на основі зібраних і систематизованих найкращих робіт кожного старшокласника виявити його здібності й таланти, розвивати в учня навички самооцінювання.
«Американське портфоліо» вміщує автобіографічний нарис, історію сім’ї школяра, перелік виняткових подій його життя, визначені самим учнем цінності та сформульовані ним самим цілі – і на найближчий час, і на віддалений термін. У портфоліо зафіксовано вияви лідерських якостей учня як у навчальному закладі, так і поза нею, перелічено виконані школярем суспільно корисні справи, названо його досягнення в навчанні. І головне: у портфоліо зберігаються найбільш вдалі, на погляд самого учня, письмові роботи. Педагогам таке портфоліо здобувача освіти дає можливість краще зрозуміти його особистість і збагнути, які завдання й навчальні курси здійснюють на нього найбільший вплив. Портфоліо ведуть одночасно з кількох предметів, проте контролює його ведення вчитель рідної мови. На прикінці кожного семестру портфоліо оцінюється за допомогою спеціально розробленого оцінного листа. У кінці навчального року здобувачі освіти представляють свої портфоліо на спеціальній конференції. Закінчивши навчальний заклад, кожен випускник одержує укладене ним портфоліо з відповідними рекомендаційними листами.
Європейське мовне портфоліо
Мета Європейського мовного портфоліо – стандартизація вимог до вивчення, викладання й оцінювання досягнень у галузі вивчення іноземних мов громадянами європейських країн. Дуже важливою в роботі над портфоліо є взаємодія між учнем і педагогом. У процесі спільної діяльності визначаються цілі навчальної роботи здобувач освіти й виробляються критерії її оцінювання. На думку більшості методистів, такий підхід до ведення мовного портфоліо виводить його за межі лише альтернативного способу оцінювання навчальних досягнень школяра. Європейське мовне портфоліо – важливий елемент модернізації мовної освіти. Головне тут – не оформлення портфоліо: по суті, воно є лише побічним явищем процесу навчання, який навколо такого порфоліо вибудовується.
Європейське мовне портфоліо має реалізувати дві функції:
• соціальну – подібно до портфоліо художника, воно демонструє здібності й можливості свого укладача. Не замінюючи атестата, диплома чи сертифікатів, портфоліо є суттєвим до них доповненням, оскільки містить важливу додаткову інформацію про свого власника;
• педагогічну – сприяє розвиткові мисленнєвих здібностей та самооцінки кожного школяра, а також розвиткові автономності учня в навчанні мови (кількох мов) упродовж усього життя.
Типи портфоліо
Тип портфоліо – це певна форма автентичного оцінювання особистих досягнень і освітніх результатів, що розрізняється по цілями, структурою, компонентному складу, передбачуваним результатами. В залежності від мети створення конкретного портфоліо:
• портфоліо–власність чи особистий (збирається для себе);
• портфоліо–звіт (збирається для презентації, виступу, творчого звіту);
• портфоліо-самооцінка.
Портфоліо-власність можна назвати професійним портретом педагога. Ідеальний варіант особистого портфоліо – комплексний, тобто вміщує в собі всі типи. Крім цього, доцільно включити так званий портрет, який краще всього розмістити в самому початку. Портрет розповідає про особистість педагога. Його пропонується виконувати у формі резюме. Акцент у резюме необхідно зробити на наявному досвіді педагога в самоосвіті, у використанні в своїй практиці сучасних інформаційних технологій, проектувальної діяльності. В особистому портфоліо можна розмістити результати тестування та лист самооцінки професійних умінь і навичок.
Портфоліо-звіт містить індивідуальні поточні роботи, щоденник для зовнішнього користувача. Ціль цього типу портфоліо – показати, що педагог упорався із творчим дослідженням.
Портфоліо-самооцінка містить як результати діяльності вчителя, так і зауваження адміністрації навчального закладу, атестаційної комісії. Демонструє позитивні та негативні сторони роботи педагога, слугує прогнозу й корекції.
За змістом готуються:
• Тематичний портфоліо містить матеріали стосовно роботи з однієї теми.
•Портфоліо досягнень містить кращі роботи, напрацювання, свідоцтва ефективної діяльності.
• Рефлексивний портфоліо містить матеріали й оцінку (самооцінку) досягнення цілей, особливостей якості роботи з різними джерелами інформації, роздумів, відчуттів, сприймань.
• Проблемно орієнтований портфоліо містить матеріали, що відображають цілі, процес і результат вирішення проблеми.
• Представницьке портфоліо готується як підтвердження майстерності за окремими напрямками самоосвіти. Містить кращі закінчені роботи, фото, відеозаписи, матеріали на електронних носіях. Обов’язковим є письмовий аналіз.
• Портфоліо інформаційне – форма організації роботи з інформаційними матеріалами.
• Портфоліо документації або «робочий» портфоліо демонструє професійний розвиток і зростання спеціаліста, містить усі матеріали, починаючи від теми самоосвіти до практичного застосування і результату. Молодим педагогом можна розпочати зі створення такого виду портфоліо, який може містити і слабкі роботи
1.4.Методика розробки, презентації та захисту портфоліо різних видів
Немає загальноприйнятої моделі портфоліо. Кожен із нас – індивідуальність, у кожного свої інтереси й потреби, своє бачення навколишньої дійсності, а це означає, що у кожного своє уявлення про те, що повинен містити портфоліо. Окрім цього велику роль у формуванні портфоліо грає специфіка навчальної дисципліни, в рамках якої воно створюється. Та все ж є загальні елементи, компоненти портфоліо, які можна прослідити в будь-яких дисциплінах. Ось вони:
1. Інформація «від себе» – формулювання педагогічної філософії педагога, опис використовуваних методик, вказівка дисциплін, що розробляються, представлення освітніх цілей і завдань.
2. Інформація «від інших» – відгуки колег, учнів, батьків про курси, навчальні програми, тести, стиль проведення занять, позашкільну діяльність і так далі.
3. Приклади навчальних заходів – досягнення учнів, результати дослідницької роботи учнів, приклади есе і так далі.
Матеріали, що підкріплюють педагогічні принципи педагога, є такими:
1. Свідоцтво співпраці з колегами, яка призвела до підвищення ефективності їхньої роботи.
2. Відеозапис типового заняття викладача Такий феномен як розкручування портфоліо педагогів у США пояснюється ефективністю ідей портфоліо як візитної картки викладача. Сьогодні більше 1000 американських навчальних закладів активно використовують портфоліо як міру спроможності (рус. – состоятельности) педагога незалежно від дисципліни, будь то математика, англійська мова або фізика.
3. Матеріали, що підтверджують ефективне використання технічних засобів навчання, наприклад, комп’ютера, аудіо- і відеоапаратури та ін.
Підсумовуємо деякі принципи складання портфоліо вчителя:
1. Об’єм портфоліо педагога не повинен перевищувати 8-10 сторінок + додаток (за деякими рекомендаціями загальний обсяг сягає 70 стор.).
2. Портфоліо педагога – це не втілення успіху, а матеріал, що відображає всі боки його роботи. Експериментальна робота, навіть не зовсім вдала, може свідчити про дослідницьку натуру педагога.
3. Організація інформації в портфоліо педагога підкоряється двом основним правилам: послідовність і ясність.
4. Усі заявлені педагогічні вміння підтверджуються прикладами здійснених викладачем заходів.
5. Грамотно складене портфоліо педагога відповідає в першу чергу на питання «Як?», і тільки потім на питання «Що?».
Методика наповнення портфоліо
Перш ніж почати формувати портфоліо, необхідно сформулювати цілі його створення, тобто відповісти на ряд питань:
Що (хто) позиціює:
• установа
• конкретний підрозділ
• послуга, яку будуть надавати
• творчий колектив
• особистість тощо.
Яка мета збору інформації:
• показати себе
• залучити клієнтів (наприклад, здібних учнів до вашої школи)
• провести аналіз поточної діяльності
• оцінити результати роботи
• підвести підсумки за конкретний період і т. п. Яке призначення і подальше використання портфоліо:
• презентація керівництву
• пошук спонсорів і так далі. Загальні вимоги до оформлення. Загальні вимоги до оформлення портфоліо в паперовому вигляді:
• наявність змісту – переліку матеріалів
• наявність пояснювальної записки – вступ або мета створення та педагогічне кредо тощо (рекомендовано 3-6 сторінок)
• загальний обсяг матеріалів портфоліо – еквівалент 30 -70 сторінок формату А4 (шрифт 12 пт, міжрядковий інтервал 1,5)
• кожен окремий матеріал повинен датуватися
Форма надання матеріалів у розділах вільна, у цьому підході відтворюється суб’єктний характер роботи з портфоліо. Кількість обов’язкових рубрик встановлюється окремо: вона повинна бути необхідною і достатньою для відображення особливостей портфоліо.
Орієнтовні вимоги та рекомендації до оформлення презентації в MSPowerPоint
1. Загальна кількість слайдів 10-25 шт.
2. Наявність титульного слайду з вказанням теми, автора, дати.
3. Наявність змісту презентації, бажано з відповідними гіперпосиланнями.
4. Наявність для кожного слайду: заголовків, дати, автора (розміщується у нижньому колонтитулі).
5. Чітка структура кожного слайду; зручність сприйняття інформації.
6. Оптимальність обсягу інформації на слайдах (уникати перевантаження слайдів інформацією).
7. Дотримання принципу «необхідно і достатньо» у відбору інформації для слайдів. 8. Єдиний стиль в оформленні.
9. Час на публічне представлення презентації (проговорення тексту всіх слайдів) – 10 хвилин.
10. У разі необхідності розміщення в презентації великої кількості грамот, фотографій тощо, винесіть їх до окремої презентації (тобто щоб можна було проглянути за бажанням).
Приклад переліку документів для включення в портфоліо педагога Кваліфікаційна категорія «спеціаліст»
• Копії документів, що підтверджують освіту (дипломи, свідоцтва, атестаційні листи).
• Докази професійного зростання педагога (дипломи, грамоти, похвальні листи).
• Програма роботи над темою самоосвіти.
• План реалізації теми самоосвіти (по етапах або по роках). • Короткий опис методів роботи з проблеми самоосвіти.
• Розробки різних форм роботи з здобувачами освіти, батьками з проблеми.
• План впровадження інноваційної технології.
• Кращі зразки занять чи інших видів роботи.
• Письмовий самоаналіз занять (інших форм роботи) і ефективності використаних методів.
• Порівняльні таблиці розвитку, навченості, вихованості учнів. • Щоденники і таблиці здоров’я вихованців.
• Висвітлення системи роботи з батьками.
2.ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
2.1.Приклад розробки портфоліо педагога
ВИСНОВКИ
Мету роботи досягнуто – визначено, що портфоліо відіграє важливу роль у забезпеченні відслідковування індивідуального прогресу вчителя в широкому освітньому контексті та у демонстрації його здібності до практичного застосування освітніх напрацювань. Крім того портфоліо показує динаміку значимих самоосвітніх результатів педагога у цілому.
Виконано такі завдання:
Результати аналізу і систематизації інформації, отриманої з опрацьованих літературних джерел, представлено теоретичною частиною даної роботи.
У практичній частині представлено особисте портфоліо.
Створення портфоліо – суттєво творчий процес. В даний час не існує єдиних стандартів і вимог до організації та оформлення портфоліо працівника загальноосвітнього навчального закладу, тому підходи до його побудови можуть бути різноманітними, залежно від індивідуальних особливостей людини, яка сама обирає його вид і структуру, вирішує, які документи і праці, в якому порядку включити. Важливо, щоби фахівець проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував професійні досягнення, об’єктивно оцінив свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення більш високих результатів. При підготовці портфоліо слід пам’ятати про те, що, згідно з вимогами до нього, кожен окремий матеріал повинен датуватися. У зв’язку з цим виникає питання: за який період матеріали подаються в портфоліо?
Ідеальний варіант – якщо в портфоліо включені матеріали за час, що пройшов з моменту попередньої атестації. Однак, оскільки захист порт фоліо – це нова форма проходження атестаційного випробування, малоймовірно, щоби матеріали для нього готувалися заздалегідь. Тому на етапі впровадження даної форми атестаційного випробування вважається достатньою, щоби у портфоліо увійшли матеріали, що відображають роботу педагога протягом трьох років.
Філософія портфоліо полягає в тому, що передбачається зсув акценту з оцінки на самооцінку, з того, чого вчитель або учень не знає і не вміє, на те, що він знає і вміє досить добре. Основний сенс портфоліо – «показати все, на що ти здатний».
Слід особливо відзначити, що якогось зразка портфоліо або вичерпного переліку матеріалів, що входять до нього, не існує і не може існувати.
Портфоліо повинен відображати позицію автора як професіонала, яка виражається в умінні вирішувати професійні завдання, використовуючи професійні знання і уміння, різні освоєні способи діяльності. При цьому способи вирішення професійних завдань, тактика і стратегія професійної поведінки педагога можуть істотно відрізнятися.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ
1