Порушення ОРА у дітей з ООПФізичні вправи – основний засіб профілактики й корекції порушень у системі опорно-рухового апарату. Заняття фізичними вправами чинять загальнозміцнювальну дію на організм дітей, підвищують працездатність та опірність до несприятливих факторів зовнішнього середовища, сприяють зміцненню м’язово-зв’язкового апарату, усуненню наявних відхилень. Правильно підібрані фізичні вправи з урахуванням анатомо-фізіологічних особливостей росту та розвитку дітей, їхніх індивідуальних можливостей організму.
Завдання ЛФК під час проведення корекціїно-розвитоких занять для дітей з ООПрозвиток фізичних якостей;корекція порушень в рухах (порушення координації, орієнтування в просторі, точність в русі, рівноваги і т. ін.);корекція недоліків фізичного розвитку (порушення постави, плоскостопість).формування необхідних навичок і умінь дитини з урахуванням її індивідуальних особливостей.
Вправи для формування правильної постави з предметом на головіСтоячи з предметом на голові та зберігаючи правильне вихідне положення тулуба, піднятись на носки, повернутись у в.п. Ноги разом руки вперед. Зробити випад вперед правою, потім лівою ногою. Ноги разом руки на поясі. Присісти та повернутися у в.п.
Що таке плоскостопість. Плоскостопість - це деформація стопи, при якій вона осідає і стає плоскою. При цьому виникають і інші зміни стопи: розширюється її передня частина, а п'ята вилазить назовні. Небезпечна плоскостопість тим, що стопа втрачає свою головну функцію - пружинити при ходьбі, бігу або стрибку.
В основу застосування засобів фізичної реабілітації та фізичної культури при порушенні функції стоп покладено профілактику й корекцію плоскостопості за допомогою фізичних вправ. Основні завдання зведено до таких: 1) підтримка оптимального рухового режиму; 2) зміцнення м’язів, що зберігають склепіння стоп, підвищення їх загальної та силової витривалості; 3) носіння раціонального взуття; 4) обмеження навантаження на нижні кінцівки (тривале стояння на одній, двох ногах, у незручній позі).
Основні вправи проти плоскостопості: Обертання стопами стоячи й сидячи. Підйом на пальці й опускання на п'яти. Ходьба на пальцях. Напівприсідання на пальцях. Невеликі підскоки на пальцях. Ходьба по гімнастичній палиці ступнями уздовж і впоперек. Наступні вправи при плоскостопості виконуються сидячи, коліна зігнуті. При виконанні п'яти повинні бути зафіксовані в одному положенні. Покладіть біля дитини хустку, а на хустку – невеликий вантаж. Пальцями ноги дитина має підтягти хустку на себе, щоб вантаж торкнувся п'яти.
Основними рекомендаціями при проведенні корекційно-розвиткових занять є такі: *заняття проводимо босоніж; *стежимо за якістю виконання, зберігаючи амплітуду та задану вісь руху; *під час виконання вправ у вихідному положенні сидячи стежимо за поставою; *чергуємо вихідні положення під час виконання вправ верхніми кінцівками й тулубом, статичні напруження з розслабленням.
Кінезіологічні вправи у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Кінезіологія — це наука про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я через певні рухові вправи. Це своєрідна «гімнастика мозку». З її допомогою процес навчання і виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнастиці мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію тіла й інтелекту.
До комплексу кінезіологічних вправ входить:- вправи на розтягування, які нормалізують гіпертонус (м՚зове напруження) та гіпотонус (неконтрольовану м՚зову млявість); - дихальні вправи, які покращують ритміку організму; розвивають самоконтроль; - вправи для очей розвивають міжпівкульну взаємодію; - вправи для розвитку дрібної моторики;- вправи на релаксацію.
Дзеркальне малювання Покладіть на стіл чистий аркуш паперу, візьміть по олівцю. Малюйте одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери. При виконанні цієї вправи ви повинні відчути розслаблення очей і рук, тому що при одночасній роботі обох півкуль поліпшується ефективність роботи всього мозку.
Кулак-ребро-долоня. Три положення руки на площині столу послідовно змінюють один одного. Долоня на площині, стисла в кулак долоня, долоня ребром на площині столу, розпрямлена долоня на площині столу; виконується спочатку правою рукою, потім - лівою, потім - двома руками разом. Кількість повторень - по 8-10 разів. При засвоєнні програми або при утрудненнях у виконанні дитина допомагає собі командами ("кулак-ребро-долоня"), вимовляючи їх вголос або про себе.
Тілесні рухи«Людина – павук». Стати обличчям до стіни, ноги на ширині плечей, долоні покласти на стіну на рівні очей. Пересуватися вздовж стіни вправо, потім уліво приставним кроком, руками й ногами рухати паралельно. Далі робити рухи лівою рукою і правою ногою, правою рукою і лівою ногою.«Незвичайне керування». Крок лівою ногою супроводжувати змахом лівої руки. Крок правою ногою супроводжувати змахом правої руки.«Око – мандрівник». Початкове положення стоячи. Не повертаючи голови, знайти очима будь – який предмет, який назвав вчитель.