Тема уроку: Пошук відомостей в Інтернеті та їх критичне оцінювання. Факт та судження.
5 клас
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів із поняттям факту та судження, навчити їх розрізняти ці поняття.
-
Ознайомити учнів із основними правилами пошуку інформації в Інтернеті.
-
Навчити учнів критично оцінювати інформацію, знайдену в Інтернеті.
-
Розглянути можливості використання нейромереж для пошуку та оцінювання інформації.
План уроку:
І. Організаційний момент (3 хв)
-
Привітання учнів.
-
Перевірка присутності.
-
Оголошення теми та мети уроку.
Вступне слово вчителя:
-
"Сьогодні ми з вами навчимося, як правильно шукати відомості в Інтернеті та як їх критично оцінювати. Для цього ми також познайомимося з поняттями факту та судження. Крім того, ми розглянемо, як можна використовувати нейромережі для полегшення цього процесу."
ІІ. Актуалізація знань (7 хв)
-
Обговорення попереднього досвіду учнів з пошуку інформації в Інтернеті.
Питання до учнів:
-
"Чи користуєтеся ви Інтернетом для пошуку інформації? Якщо так, для чого саме?"
-
"Чи знаєте ви, як перевіряти, чи правдива знайдена інформація?"
-
Обговорення значення термінів: факт та судження.
Пояснення вчителя:
-
Факт – це те, що можна підтвердити за допомогою доказів. Наприклад: "Земля обертається навколо Сонця."
-
Судження – це думка або висновок, заснований на особистому погляді або емоціях. Наприклад: "Земля – це найкрасивіша планета."
Питання до учнів:
-
"Як ви думаєте, чому важливо розрізняти факти та судження, коли шукаєш інформацію в Інтернеті?"
ІІІ. Пояснення нового матеріалу (15 хв)
-
Правила пошуку інформації в Інтернеті.
Вчитель пояснює основні правила:
-
Використовувати ключові слова для точнішого пошуку.
-
Перевіряти джерела інформації – чи є це надійний сайт (освітній, новинний або урядовий ресурс)?
-
Шукати інформацію на кількох джерелах, щоб переконатися в її правдивості.
Приклад:
-
Ключове слово: "факти про сонячну систему".
-
Надійні сайти: NASA, наукові журнали, енциклопедії.
-
Критичне оцінювання інформації.
-
Розуміння того, що не вся інформація в Інтернеті є правдивою. Деякі матеріали можуть містити судження або навіть неправдиві дані.
-
Як розпізнати фейки:
-
Надто сенсаційні заголовки.
-
Відсутність джерел або посилань.
-
Застарілі дати або відсутність автора.
Питання до учнів:
-
"Як ви думаєте, чому важливо перевіряти кілька джерел інформації?"
-
Факт і судження – як розрізняти?
-
Наводимо кілька прикладів інформації, і учні повинні визначити, це факт чи судження.
Приклади:
-
"Київ – столиця України." (Факт)
-
"Київ – найкрасивіше місто в Україні." (Судження)
Питання до учнів:
-
"Як ми можемо дізнатися, що це саме факт?"
ІV. Практична робота (15 хв)
-
Пошук інформації в Інтернеті.
-
Учням пропонується завдання: знайти кілька фактів про Сонячну систему за допомогою пошукових систем (Google, Bing).
-
Кожен учень повинен записати три факти та перевірити їх на різних сайтах.
Питання до учнів:
-
"Як ви обрали сайт, на якому знайшли інформацію? Чи перевірили ви інформацію на інших ресурсах?"
-
Оцінювання знайденої інформації.
-
Після пошуку учні разом з учителем обговорюють, які з їхніх знайдених тверджень є фактами, а які можуть бути судженнями.
Приклад:
-
"Юпітер – найбільша планета в Сонячній системі." (Факт)
-
"Юпітер – найцікавіша планета." (Судження)
-
Використання нейромереж для пошуку та аналізу інформації.
-
Вчитель демонструє, як можна використовувати нейромережі для пошуку інформації, наприклад, ChatGPT або інші інструменти. Обговорюються переваги та недоліки використання таких технологій.
Запитання до учнів:
-
"Як ви думаєте, чи можна довіряти всім результатам, які генерують нейромережі?"
V. Підсумок уроку (5 хв)
-
Підведення підсумків уроку.
Питання до учнів:
-
"Чого нового ви сьогодні навчилися?"
-
"Як можна використовувати отримані знання у повсякденному житті?"
Вчитель ще раз наголошує на важливості критичного мислення під час роботи з інформацією в Інтернеті.
-
Домашнє завдання:
-
Знайти три факти про цікаву для вас тему та підготувати короткий звіт, вказавши джерела інформації та обґрунтувавши, чому ви вважаєте ці джерела надійними.
Очікувані результати:
-
Учні розуміють різницю між фактом та судженням.
-
Учні вміють користуватися Інтернетом для пошуку інформації та критично оцінювати знайдену інформацію.
-
Учні розуміють можливості та обмеження використання нейромереж для пошуку відомостей.