Відділ освіти, молоді та спорту
Чемеровецької селищної ради
Свіршковецький ліцей
СЕКРЕТ ПОВСЯКДЕННОЇ ЛЮБОВІ
Методичний посібник
2024
Рецензент:
Мельник В.М. – заступник директора з виховної роботи Свіршковецького ліцею
Упорядник :
Сабадаш Л.В. – керівник педагогічної спільноти класних керівників Свіршковецького ліцею
У методичному посібнику «Секрет повсякденної любові» зібрано творчі ідеї для роботи класних керівників по формуванню базової моральної цінності – любов. За основу взято притчі, легенди та оповідки, які вводять учнів у світ людської мудрості, милосердя, любові до ближнього, співчуття, жертовності, вдячності, гідності та шляхетності. Даний матеріал для роботи з здобувачами освіти відповідає вимогам часу.
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА 4
ПРОГРАМА «Нова українська школа у поступі до цінностей»(витяг) 6
ЛЮБОВ
ЛІЛІЯ Сабадаш, керівник педагогічної спільноти
класних керівників Свіршковецького ліцею
ПЕРЕДМОВА
Головною метою сучасної загальної освіти в Україні є виховання свідомого громадянина, всестороньо розвиненої особистості, здатної до життєдіяльності в полікультурному соціумі. Згідно з основними потребами сьогодення , школа ХХІ століття – це передусім відкрита виховна система, спрямована на виховання дитини як суб՚єкта особистості життя й успіху, оволодіння учнем життєвою компетентністю. Школа зобов҆язана створити умови для всебічного розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління конкурентноспроможних, здатних навчатися впродовж життя людей, створювати і розвивати цінності громадянського суспільства.
Виховання – багатогранний і складний процес, значення якого неможливо переоцінити. Він передбачає формування у дитини єдиної системи цінностей і соціальних компетенцій. А це і ставлення до себе і своїх батьків, ідношення до держави, суспільства, своєї країни тощо.
Можливість реалізації нових цілей виховання потребує відповідної його перебудови, впровадження сучасних виховних моделей, використання активних, цікавих форм і методів у виховному процесі.
Класні керівники закладу при реалізації програми «Нова українська школа у поступі до цінностей» особливу увагу звертали на найважливіші чинники, які характеризують морально-духовний та інтелектуальний рівні особистості учня. Уся виховна робота класних керівників базувалася на пріоритеті розвивального характеру освіти та її особистісної орієнтації. Учень став для вчителя не пасивним об’єктом, а суб’єктом освітнього процесу. Ця система роботи вчителя і закладу освіти загалом спрямована на максимальне розкриття й плекання морально особистісних якостей кожної дитини. Усе це є складовою виховання української еліти, формування і розвитку загальнолюдських, особистих, родинних, духовних, національних, громадянських цінностей.
Матеріали, які вміщені у пропонованому посібнику, це ідеї класних керівників по формуванні базової цінності – любов. Для виховання учасників освітнього процесу 5-11 класів.
Посібник містить метод кейс - стаді, основна мета якого - активізація учнів. Суть методу в тому, що учням пропонують осмислити реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відображає не тільки будь-яку практичну проблему, а й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні даної проблеми.
Нова українська школа у поступі до цінностей
(Витяг з програми)
Керівник програми: Бех І.Д. – дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту проблем виховання НАПН України.
БАЗОВІ МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ СУЧАСНОГО ВИХОВАННЯ
Моральні цінності є інтегративним, стрижневим утворенням у ціннісному ставленні людини до себе та інших, ознаками якого є спрямованість на прояв в учнів власної гідності, поваги до інших та відповідальності за вчинки у своєму житті, готовність здійснювати моральний вибір та керуватися ним у повсякденній діяльності й спілкуванні.
Базовими духовно-моральними цінностями визначені – ЛЮБОВ, ПОВАГА ДО ІНШИХ, ГІДНІСТЬ, ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, СОВІСТЬ, СВОБОДА, ТОЛЕРАНТНІСТЬ, СПРАВЕДЛИВІСТЬ, РІВНОПРАВʼЯ, ІНІЦІАТИВНІСТЬ.
Любов виступає основою сучасного виховання, стрижнем людського життя, критерієм востребуваності, визначаючи його сутність і сенс. Надзвичайної ваги любов набуває у кризові періоди життя особистості, визначаючи її життєвий вибір: самотворення чи саморуйнування. У підлітковому та старшому шкільному віці любов є життєвим пріоритетом, що визначає ідеали, цілі і духовні шукання дітей цього віку.
У вихованні виділяються наступні типи любові:
- любов до батьків (до дітей). Любов до дітей виступає умовою повноцінного виховання, розвитку і саморозвитку дитини в сім’ї, внутрішньою духовною потребою незалежно від її віку, що має поєднуватися з розумною вимогливістю до неї. Синівська і дочірня любов базується на родинних почуттях і є відповіддю на тепле і дбайливе ставлення до дітей, піклування, виховання;
- любов до Батьківщини, народу є важливою складовою світогляду і виявляються у патріотизмі, сформованості національної гідності, національно-культурної ідентичності, прив’язаності до своєї малої і великої Вітчизни;
- любов до себе (піклування та збереження власного життя і ствердження власної індивідуальності, здатності протистояти маніпулюванням чи прагненням якимось чином використовувати себе).
Пріоритети у вихованні компетентної особистості.
Визначаються відповідно до актуальних завдань і перспектив розвитку українського суспільства, позитивної соціалізації особистості та з урахуванням вікових можливостей учнів і специфіки організації виховного процесу в закладі освіти; пов’язуються з реалізацією прав і обов’язків учасників виховного процесу як активних членів громадянського суспільства.
Стосовно виховного процесу, за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, ми розуміємо компетентність як готовність і здатність особистості чинити морально на основі цінностей, світоглядних орієнтирів, етикету: усвідомлювати необхідність моральної поведінки, розуміти причинно-наслідкові зв’язки своїх дій, уміти обґрунтовувати і цивілізовано відстоювати свою позицію, приймати зважені моральні рішення, виявляти відповідальність, брати на себе обов’язки та протистояти аморальним впливам.
Компетентнісний потенціал забезпечує можливість усебічного розвитку особистості дитини на основі ключових компетентностей (див. подану нижче таблицю).
5 клас
КЕЙС-СТАДІ З любов’ю до батьків
Мета: Формувати в учнів усвідомлення важливості любові, поваги та турботи про батьків; розвивати морально-етичні цінності та здатність висловлювати свої почуття; виховувати культуру спілкування в сім'ї.
"Хто для вас є найважливішою людиною у житті?"
"Що означає піклуватися про батьків?"
Кроки реалізації
Кейс № 1
Розповідь невеликої притчі або історії про любов до батьків:
Наприклад, притча про "Дитину та старого батька", де батько, хоч і був у похилому віці, завжди дбав про свою дитину.
Кейс №2
"Уявіть, що ваші батьки повертаються додому після важкого робочого дня. Вони втомлені, але щасливі, що можуть побачити вас. Як би ви могли показати свою вдячність і любов до них?"
Завдання для груп:
Учні об’єднуються у 3-4 групи та виконують завдання:
1. Група 1: Розробляє ідеї, як допомогти батькам удома. (Наприклад, приготувати чай, допомогти з хатніми справами).
2. Група 2: Складає лист подяки батькам із теплими словами.
3. Група 3: Створює короткий сценарій сюрпризу для батьків.
4. Група 4: Малює плакат або створює колаж на тему "З любов’ю до батьків".
Інсценування сюрпризу для батьків.
Кейс №3
Повчання Володимира Мономаха
«Старих шануйте, як батька, а молодих, яко братів. Пам’ятайте: при старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а щонайбільше розумом вбирати. Не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато. Очі тримати донизу, а душу вгору».
Кейс №4
«Інтелектуальний аукціон»
Створити «хмару слів» до фрази «Любов до батьків»
Кейс №5
Кінцевий результат
Написати лист-звернення дитини до батьків
6 клас
КЕЙС-СТАДІ З любов’ю до людей
Мета та завдання: виховувати у дітей людяність, гуманізм у стосунках,доброзичливість, повагу до людей, великодушність, скромність та самопожертву; навчати оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємодопомоги; пробуджувати у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального; бажання завжди зберегти людську гідність Виховуй у собі ЛЮДИНУ- ось що найголовніше. Виховуй у собі людську душу… Прагни бути справжньою людиною.
Сенс життя-у служінні людям. Василь Сухомлинський
Кроки реалізації
Кейс №1
Розповідь про приклад доброї справи (історія про волонтерів, благодійників або просто добрих людей).
"Уявіть, що ваш невеликий добрий вчинок може змінити чиєсь життя на краще!"
Кейс №2
"Уявіть, що у вашому класі є новенький учень, який соромиться, бо не знає багатьох дітей і боїться, що його не приймуть. Або у дворі поруч із вами є літня людина, яка самотня. Як ви можете допомогти?"
Завдання для груп:
Учні об’єднуються у 3-4 групи, кожна група обирає одну із ситуацій:
Ситуація 1: Як допомогти новенькому учню почуватися комфортно в класі.
Ситуація 2: Як проявити турботу про самотню людину у своєму дворі.
Ситуація 3: Що зробити, якщо хтось у вашому оточенні сумує або потрапив у скрутну ситуацію.
Презентація результатів: Кожна група представляє свої пропозиції у формі короткої розповіді, діалогу чи навіть сценки.
Кейс №3
«Калейдоскоп притч про добро»
Пригадати притчі про добро, добрі вчинки та добрих людей.
Кейс №4
Кінцевий результат
Прослухати пісню Наталії Май «Пісня про добро»
7 клас
КЕЙС-СТАДІ З любов’ю до себе
Мета та завдання : допомогти здобувачам освіти краще пізнати себе, глибше зрозуміти свою індивідуальність;
Формувати уявлення про неповторність кожної людини, усвідомити свою відмінність від інших;
Розвивати пізнавальну активність здобувачів освіти;
Виховувати почуття поваги до ближнього і себе;
Сприяти формуванню цілей свого розвитку і напрямків роботи з самовдосконалення;
Допомагати виховувати в себе навички самооцінки.
«Думаю, найважливішим у житті є любов до себе,
тому що якщо у вас немає любові до себе,
і поваги до всього, що стосується вашого власного тіла,
власної душі, власної капсули,
то як ви можете мати автентичні
відносини з ким іншим?»
Шайлен Вудлі
Кроки реалізації
Кейс № 1
Надіслати здобувачам освіти відео притчу для спільного перегляду з батьками та обговорення її в родинному колі.
https://www.youtube.com/watch?v=LRirvlF-mDw
Кейс № 2
Спільно з батьками виготовити чашку у техніці пап’є-маше.
(На занятті учні розповідають про свою чашку, яка вона: брудна чи чиста; її колір; вказують матеріал з чого зроблена; міцна чи тендітна.)
Обговорення:
Опис чашки психологи пов'язують зі сприйняттям людиною самої себе, із самооцінкою, ставленням до себе. Наприклад, чиста чашка – це сприйняття себе як позитивної людини, брудна – критичне ставлення до себе.
Колір чашки теж дає певну інформацію. Світлий колір чашки (рожева, біла, блакитна і т.д.) пов'язаний з високою моральністю. Червоний – з активністю, зелений – з прагненням до лідерства, синій – із замкнутістю, фіолетовий – з емоційністю та схильністю до мистецтва.
Крихкий матеріал, з якого зроблена чашка, говорить про невпевненість людини. Дорога антикварна чашка свідчить про високу самооцінку.
Кейс № 3
Згадай весь свій досвід, успіхи і помилки, помрій, відчуй себе унікальним брендом, і напиши так званий SWOT- аналіз самої себе:
Приділи увагу тому, щоб у всіх блоках була однакова кількість відповідей. Якщо тобі складно заповнити графу «сильні сторони» опитай знайомих і колег: «Що тобі в мені подобається?», «Якою людиною ти мене вважаєш?», «Які сильні сторони ти в мені бачиш?». Тепер, коли ти чесно проаналізувала свої досягнення і обмеження, приділіть увагу тому, щоб скласти план дій.
Кейс № 4
За допомогою таких питань виділи свої пріоритети:
Кейс № 5
Намалюй «Дорожню карту змін». Розмісти на великому аркуші всі свої ідеї щодо поліпшення життя, використовуй фарби, маркери, колаж з глянцевих журналів. Познач терміни для кожного кроку. Щоб яскраво відобразити свій Кейс № 6 Кінцевий результат
Вправа «Дзеркало»
Завдання для самоствердження. Кожного ранку проснувшись, підходиш до дзеркала і дивлячись у нього казати: «Я люблю тебе… (ім’я), у тебе все буде гаразд, в тебе все вдасться…
8 клас
КЕЙС-СТАДІ Люблю я себе
Мета та завдання: сформувaти влaсне стaвлення здобувачів освіти, зaбезпечити повноцiнний фiзичний розвиток здобувaчiв освiти, нaвчити охороняти тa змiцнювaти їхнє здоров'я, прищеплення нормaльного здорового способу життя.
« I знaйдеш ти скaрб у собi »
Лорaн Гунель
Кроки реалізації
Кейс № 1
Спільно з батьками прослухайте притчу та обговоріть її в родинному колі.
https://facedobra.com/divovizhna-pritcha-rozpovid-yaka-navchit-vas-lyubiti-sebe-lyudej-zhittya/
Помiркуйте, тa подiлiться своїми думкaми, що знaчить для вaс любов до себе?
Кейс № 2
Кейс № 3
Провести простий графічний тест: пізнай себе!
Психологи стверджують, що про певні риси характеру можуть розповісти геометричні фігури. Існує навіть такий термін в психології – Психогеометрія. Її автор Стюзен Деллінгер, яка і розробила тест. Точність діагностики цього тесту досягає 85%!
Все, що вам потрібно зробити, це уважно подивитися на геометричні фігури. Оберіть з них ту, яка першою вас привабила. Відзначте її для себе на папері. Потім подивіться на інші. І розташуйте в порядку переваги.
Кейс № 4
Порада «Як допомогти полюбити себе».
• Дaвaти собi необхiдну увaгу, турботу i пiдтримку
• Зaймaтися улюбленою спрaвою.
• Бути щaсливим в особистому життi. Коли любиш себе, не будеш жити aбо зустрiчaтися з людиною, до якої не мaеш спрaвжнiх почуттiв.
•Мaти особистий вiльний чaс. Людинa, якa любить себе, обов'язково мaє вiльний чaс, яким може розпоряджaтися нa свiй розсуд. Мaти зaхоплення, хобi.
• Стежити зa собою.
• Вмiти говорити нi. Вiдсутнiсть цiєї якостi чaсто призводить до того, що людинa робить щось проти своєї волi i бaжaння, тобто йдучи проти себе.
• Дякувaти собi. Людинa, якa любить себе, не соромиться висловлювaти подяку собi. Вонa дякує собi зa всi свої успiхи i досягнення, великi тa дрiбнi, зa кожен прожитий день, i це тiльки додaє й упевненостi й пiдвищує сaмооцiнку.
• Бути собою, нaвiть якщо це може для когось здaвaтися дивним.
• Перiодично влaштовувaти собi днi тишi. Робити собi подaрунки.
• Створити кaрту бaжaнь i поступово їх реaлiзовувaти.
9 клас
КЕЙС-СТАДІ З любові й болю зіткане життя....
Мета та завдання: допомогти здобувачам освіти зрозуміти суть людського життя, визначити своє місце в ньому, розвивати в учнів допитливість, інтерес до навколишнього світу, прагнення з'ясовувати, доводити, міркувати; формувати ціннісні судження про гармонійне життя, ставлення до власного життя та життя інших людей, як до найвищої цінності; збагачувати активний словник учнів, спонукати їх до роздумів над важливими життєвими проблемами; виховувати людяність, чесність, рацьовитість,відповідальність, любов до людей, до рідної землі.
Доля прихильна до тих,
хто здатний триматися на плаву,
навіть потрапляючи у вир
Кроки реалізації
Кейс № 1
Естафета думок
... Ніким не розгадана таємниця життя...
-Чи має воно сенс і мету? Якщо так - то якими вони мають бути?
-Чи можна зробити життя кращим і щасливішим?
-Чи можливо жити так, щоб ніколи не помилятися?
-Чи має право людина керувати життям інших, встановлювати правила і
заборони?
-Чому хтось купує місце під сонцем , а хтось бореться за малесенький
промінчик світла?
-Чому? ...Чому?... Чому? --- Конкретної відповіді на ці запитання не може дати
ні один мудрець світу, а ми спробуємо.
Кейс № 2
" Метидація "
(Читання поезії Бориса Олійника "Ринг", учень надягає рукавиці)
МУЗИКА - ринг
Дискусія учнів.
* Чи погоджуєтеся ви з Борисом Олійником і зі мною, що життя - це ринг?
(так-ні) ( учні висловлюють протилежні думки)
А що таке , на вашу думку, життя?
* Що складніше: будувати життя чи пристосовуватися до нього?
* Чи доводилося вам виходити на життєвий ринг? ( Так-ні )
З якими суперниками вам доводилося ставати віч-на-віч в такому поєдинку?
* Які цілі та ідеали в житті повинна вибирати людина?
* Який зміст ви вкладаєте в поняття "жити щасливо"?
Що для вас є найціннішим в житті?
* Як ви думаєте, яка сила зможе допомогти здобути перемогу на життєвому
ринзі? (сила-любов)
* Яку моральну цінність оберете собі за секунданта в житті?
Найбільшими людськими чеснотами вважають ЧЕСТЬ, МУЖНІСТЬ,
СПРАВЕДЛИВІСТЬ, ЛЮБОВ. Саме ці моральні якості допоможуть нам
підійматися чорно-білими сходинками життя.
Кейс № 3
«Драбинка життя»
Пропоную вам переглянути притчу про Час і Любов, написати на стікерах ті моральні якості, за допомогою котрих на життєвому ринзі будете перемагати всі труднощі, Ваші записи приклеїте до символічної драбинки, яка і приведе вас до загадкової вершини.
https://freedominspire.com.ua/5210/
Кейс № 4
Підсумок - рефлексія "Шість капелюхів"
Білий капелюх
|
Жовтий капелюх
|
Чорний капелюх
|
Червоний капелюх
|
Зелений капелюх
|
Синій капелюх
|
Яку інформаці ю отримано?
|
Що в ній є позитивним ?
|
Що в ній є негативним ?
|
Які викликає емоції, почуття |
Чого ви навчилися у мудрого?
|
Які можете зробити висновки ?
|
Що з любові й болю зіткане життя |
Життя прекрасне
|
Війна
|
Радість Щастя Сум Сумніви впевненість невпевненість |
Висловлюват и свої думки, логічно думати |
Життя дається раз і треба прожити його гідно
|
Кейс № 5
«Підсумковий»
Збігають секунди, хвилини, дні, місяці, роки.... Як кадри кіно, міняється
життя. Тільки не змінюються моральні цінності та життєві орієнтири, які
можуть зробити світ кращим. Ніякі гаджети, айфони, планшети, роботи не
зупинять насильство, кровопролиття, не поборять бідність, ненависть,
заздрощі...
Це може зробити тільки Людина... Людина з великої літери, яка
наділена всіма моральними якостями, які ви перерахували. Це та велика
таємниця, яку ми з вами розгадували.
А як оволодіти людськими чеснотами - це вже інша загадка, прихований
скарб, який ми обов'язково знайдемо разом в майбутньому...
Кейс № 6
Створити Тік – Ток «Ми – творці майбутнього»
10 клас
КЕЙС-СТАДІ Життя у взаємній любові
Мета та завдання: розширити знання здобувачів освіти про те, що життя у взаємній любові , це ніщо інше, як життя сповнене самопожертви заради ближнього; довести дітям, що вияв любові – духовна і сердечна пожертва заради вічного життя людської душі; виховувати почуття ніжності, щирості, взаємоповаги.
Кроки реалізації
Кейс № 1
Любов до сім'ї
Перегляньте історію «Суд Соломона»
Кейс № 2
Любов до світу, держави
Переглянути кліп і відповісти на запитання
Напевно, таким чином вони знайшли можливість звернутися до людей і донести їм ідею про те, що кожен з нас може привнести каплю добра у цей світ, і він стане кращим.
Кейс № 3
Любов до себе
Перегляньте «Легенда про нарциса»
Кейс № 4
Кохання
Створити хмару слів « зі словом КОХАННЯ »
1