Посібник для вчителів початкових класів, вихователів груп продовженого дня

Про матеріал

Даний посібник містить матеріали, які допоможуть вчителям початкових класів у підготовці уроків з основ здоров'я під час вивчення правил дорожнього руху.

У посібнику запропоновані заходи, бесіди, сценарій свята, наведено приклади ігор, вікторин з використанням правил дорожнього руху, які стануть у нагоді вчителям та вихователям груп продовженого дня у підготовці та проведенні виховних годин.

Перегляд файлу

Ізяславський райметодкабінет

Ізяславська ЗОШ І-ІІІ ст. № 1

 

Р.Б.Войтович,

вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ізяслав

2018


Рецензенти:

Кучерук Л.М. – заступник директора з навчально-

   виховної роботи Ізяславської

   ЗОШ І-ІІІ ст. № 1;

Маруненко Г.П. – голова методоб’єднання

   вчителів початкових класів

   Ізяславської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1

 

 

 

 

Войтович Р.Б. Дорожня абетка.

  Посібник для вчителів початкових класів. –

  Ізяслав, 2015. – 67 с.

 

 

 Даний посібник містить матеріали, які допоможуть вчителям початкових класів у підготовці уроків з основ здоров’я під час вивчення правил дорожнього руху.

 У посібнику запропоновані заходи, бесіди, сценарій свята, наведено приклади ігор, вікторин з використанням правил дорожнього руху, які стануть у нагоді вчителям та вихователям груп продовженого дня у підготовці та проведенні виховних годин.

 

 


ЗМІСТ

Вступ………………………………………………….

4

Правила дорожнього руху…………………………..

6

Пам'ятка "безпека дорожнього руху - це життя"……

7

Дорога та її обладнання……………………………….

8

Види доріг……………………………………………

9

Елементи вулиць і доріг……………………………..

10

Дорожня розмітка……………………………………

11

Рух пішоходів на вулицях і дорогах………………...

13

Сигнали світлофора і регулювальника……………..

15

Дорожні знаки………………………………………..

16

Транспорт і ми. Обов'язки пасажира……………….

20

Щоб не сталася дорожньо-транспортна пригода…..

21

Правила дорожнього руху у віршах та загадках…...

23

Бесіди і заняття про правила дорожнього руху…….

31

Казки й оповідання про дорожній рух……………...

43

Ігри, в яких використовуються правила

дорожнього руху, дорожні знаки…………………….

 

48

Сценарій свята……………………………………….

53

Вікторини. Конкурси………………………………...

61

Поради батькам………………………………………..

63

Використані джерела………………………………...

67

 

 

 


ВСТУП

На сьогоднішній день одними із самих серйозних дорожньо-транспортних випадків, є події за участю пішоходів. Адже подібні дорожньо-транспортні випадки без шкоди для здоров'я не проходять.

Але от питання, скільки ще людей повинно загинути для того, щоб ми, нарешті, почали додержуватися правил дорожнього руху, стали уважніше ставитися один до одного на дорозі? Безумовно, ми не маємо сил змінити «учора», але ще можемо змінити «завтра»… і можливо, якщо задуматися про це вже сьогодні, та наступного разу, виходячи на дорогу, ми будемо більш уважні стосовно себе й навколишнім. Вчимо дітей, дбаємо про їхнє духовне зростання, фізичне здоров’я. Бо у житті все може трапитись, а життя у кожного одне і неповторне, і як важливо зберегти і зміцнити здоров’я дитини, щоб ішла вона в світ повноцінною людиною, щоб в гармонії було тіло з духом, наука з культурою. Тому перед вчителем стоїть ще одне важливе, найактуальніше завдання — навчити дітей жити і поводитись у цьому складному світі, де стільки страшних несподіванок чекає на людину. А дитина ж ще не може швидко орієнтуватися в екстремальних ситуаціях, не вміє передбачити небажаних наслідків своєї діяльності, реакції в неї часом уповільнені, а увага — нестійка. Отже, одне із завдань вчителя — ознайомити з правилами поведінки на шляхах і дорогах, розвивати найнеобхідніші навички поведінки в громадському транспорті, виховувати повагу і дбайливе ставлення до свого здоров’я і життя.

З кожним роком зростає кількість легкових автомобілів, автобусів, вантажівок, тролейбусів, трамваїв... Їх нескінченний потік все більше загрожує пішоходам.

Державна автоінспекція вживає необхідні заходи для нашої безпеки. Для водіїв встановлено суворий режим швидкості транспорту; автоінспектори, регулюючи дорожній рух, користуються новітніми приладами і пристроями; для пішоходів будуються наземні та підземні переходи.

Але всі запобіжні заходи можуть виявитися марними, якщо самі пішоходи, активні учасники руху, не будуть дотримуватися правил безпечної поведінки на вулицях, не будуть знати елементарної дорожньої грамоти.

Цю грамоту школярі повинні засвоїти з перших класів. Дуже важливо, щоб учні отримали не тільки теоретичні знання, але і змогли застосувати їх на практиці.


ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ

  • Будьте особливо уважними при переході проїжджої час­тини, особливо в умовах недостатньої видимості.
  • По можливості вибирайте найкоротший і найбезпечніший шлях до школи.
  • Не переходьте проїжджу частину поза пішохідним пере­ходом, при наявності розподільної смуги, а також в місцях, де встановлено дорожні огорожі.
  • Виходьте з нерухомого транспорту, пересвідчившись у відсутності загрози автомобіля, що рухається.
  • Чекати автобус або тролейбус потрібно на спеціальних площадках, а де вони відсутні - на тротуарах.
  • Сідати в автобус або тролейбус потрібно тільки після повної його зупинки.

Багато з Вас користується велосипедом, роликовими ков­занами, скейтами, граєте в різноманітні ігри.

Отож, пам'ятайте, забороняється:

  • виїжджати на проїжджу частину на велосипедах дітям до 14 років;
  • їздити на технічно несправному велосипеді;
  • їздити в темну пору доби велосипедом необладнаним ліхтарем і світловідбивачем,
  • дітям, яким виповнилось 14 років, які вивчили Правила дорожнього руху, рухатись по проїжджій частині на велосипеді на відстані більше 1 м від тротуару;
  • виїжджати на проїжджу частину на роликових ковзанах і скейтах;
  • грати в футбол, хокей та інші ігри близько проїжджої частини і на ній.

 

ПАМ'ЯТКА

"БЕЗПЕКА ДОРОЖНЬОГО РУХУ - ЦЕ ЖИТТЯ"

  1. На вулиці транспорт повинен рухатися проїзною частиною, а пішоходи - тротуарами, тримаючись праворуч. Особливо уважним слід бути під час переходу доріг, по яких рухається транспорт.
  2. Підійшовши до проїзної частини, обов'язково зупиніться на узбіччі дороги. Подивіться спочатку ліворуч, потім – праворуч і, коли ви переконалися у відсутності транспорту, починайте переходити дорогу.
  3. Ні в якому разі не перебігайте проїзну частину, це дуже небезпечно!
  4. Не виходьте на проїзну частину з-за транспорту, що стоїть. Водій, який об'їжджає автомобіль, вчасно може вас не побачити та раптово загальмувати.
  5. Якщо на вулиці є підземний пішохідний перехід, переходячи вулицю, обов'язково користуйтеся ним.
  6. Не грайтеся на проїзній частині вулиці або поблизу неї. Ваші пустощі можуть стати причиною дорожньо-транспортної
    пригоди.
  7.      Велосипедисту до 14 років виїжджати на дорогу, де рухається транспорт, суворо заборонено
  8.      У місцях, де рух регулюється світлофорами, пішоходи повинні користуватись його сигналами.
  9.      Переходьте дорогу тільки на зелене світло. Перш, ніж зійти з тротуару на проїзну частину, переконайтеся, що транспорт зупинився.
  10.    Червоний сигнал світлофора забороняє переходити дорогу.
  11.    На жовтий сигнал світлофора переходити дорогу заборонено, але, якщо він з'явився, коли ви вже почали перехід, че­кайте зеленого сигналу на середині дороги, в жодному разі не намагайтеся бігти назад або вперед. Якщо ж ви вже перейшли середину дороги, спокійно закінчуйте перехід.

 

ДОРОГА ТА ЇЇ ОБЛАДНАННЯ

АЛЕЯ - проїжджа або пішохідна дорога в саду, парку, що обсаджена з обох боків деревами чи кущами.

БРІВКА - підвищений край дороги, утворений спеціальни­ми плитами, які відділяють дорогу від тротуару.

БРУК - вимощена камінням чи іншим твердим матеріалом частина вулиці або дороги.

ВУЛИЦЯ - простір між двома рядами будинків для ходіння та їзди; місце поза жилими приміщеннями під відкритим небом.

ДОРОГА - смуга землі, визначена для їзди і ходіння; ще - місце для проходу чи ходіння.

ЗУПИНКА - місце, де постійно зупиняються трамваї, тро­лейбуси, автобуси, потяги тощо для посадки і висадки пасажирів.

ПЕРЕХРЕСТЯ - місце, де перетинаються, перехрещують­ся дороги, вулиці, шляхи, стежки тощо.

РІГ - місце перетину двох вулиць або площин, сторін пред­мета.

РОЗДОРІЖЖЯ - місце перехрещення двох або кількох доріг; перехрестя; розвилка; розпуття.

СВІТЛОФОР - світловий сигнал-ліхтар із склом різного за­барвлення, який використовується для регулювання руху на вули­цях, залізниці, автодорогах тощо.

СТЕЖКА - доріжка, протоптана звірами або спеціально зроблена людьми.

ТРАКТ - велика проїзна дорога; шлях.

УЗБІЧЧЯ - бокова частина дороги; край дороги.

ШЛЯХ - дорога, що сполучає різні населені пункти і при­значена для ходіння та їзди.

 

ВИДИ ДОРІГ

Автомобілі і пішоходи рухаються дорогами. У населених пунктах (містах і селах) дороги називають вулицями. Вулиці прокладають між будинками, у яких живуть і працюють люди.

 

Вулиця

 

Дороги прокладають між містами і селами – це заміські дороги. Вони бувають різними. Широкі, вкриті асфальтом, бетоном чи іншим твердим матеріалом дороги нази­вають шосейними.

 

Шосейні дороги


Є дороги, які не мають твердого покриття. їх називають ґрунтовими дорогами.

 

 

 

 

 

 

Грунтова дорога

 

ЕЛЕМЕНТИ ВУЛИЦЬ І ДОРІГ

Заміська дорога складається з трьох головних елементів: проїзної частини, узбіччя і кюветів.

Проїзна частина призначена для руху автомобілів. Уздовж дороги з обох боків простягається узбіччя. Воно служить для зупинки автомобілів і руху пішоходів. За узбіччям вздовж дороги є кювети — це канави, у які стікає з дороги вода.

Вулиця складається із двох головних елементів: проїзної частини і тротуарів.


Тротуари простягаються вздовж проїзної частини і дещо підняті над нею. Тротуари призначені для руху пішоходів.

1. Проїзна частина. 2. Узбіччя.

3. Кювет. 4. Тротуар.

 

ДОРОЖНЯ РОЗМІТКА

На проїзній частині вулиць і доріг можна побачити різні лінії, нанесені білою чи жовтою фарбами. Ці лінії називаються дорожньою розміткою. Вона допомагає водіям і пішоходам орієнтуватися у русі, сприяє підвищенню безпеки руху.

Розглянемо деякі лінії дорожньої розмітки.

  1.      Лінії пішохідного переходу.

Перехід позначають широкими смугами

білого кольору. Його називають переходом типу «зебра».

На широких дорогах посередині пішохідного переходу позначають «острівці безпеки», де пішохід може перечекати потік машин.

  1.      Осьова лінія.

Вона розділяє зустрічні потоки тран­спорту. Цю лінію наносять посередині проїзної частини. Вона буває суцільною або пере­ривчастою. Переривчасту лінію водії можуть перетинати з обох сторін. Перетинати/^цільну лінію розмітки чи їхати по ній забороняється.

  1.     Лінії, що ділять проїзну частину на смуги (ряди), по яких рухаються автомобілі в одному напрямку.

Дві чи три такі переривчасті лінії показують водієві, що можна рухатися у два чи три ряди.

4.  Лінії зупинки громадського транспорту.

Ці зигзагоподібні лінії жовтого кольору позначають на проїзній частині місця зупинки автобуса, тролейбуса, таксі.


  1.      Пішохідний перехід.
  2.      Острівець безпеки.
  3.      Осьова лінія.
  4.     Лінія, що ділить проїзну частину на смуги.
  5.     Лінія зупинки громадського транспорту.

 

РУХ ПІШОХОДІВ НА ВУЛИЦЯХ І ДОРОГАХ

Щоб рух на вулицях і дорогах був безпечним, потрібно, щоб шляхи пішоходів і автомобілів перетиналися якомога менше. Тому правила дорожнього руху зобов'язують пішоходів ходити лише тротуарами і пішохідними доріжками, тримаючись правої сторони.

Пам'ятай! Проїзна частина — для руху транспорту, а тротуари та пішохідні доріжки —  для пішоходів.

 

Але за містом тротуарів немає. Що ж робити, якщо ви зібралися на прогулянку у ліс і потрібно йти заміською дорогою?

За межами населених пунктів пішоходи повинні йти узбіччям з тієї сторони дороги, якою транспорт рухається назустріч. Тобто завжди слід триматися лівої сторони дороги.

 

Пам'ятай! Рухаючись лівою стороною дороги, ти вчасно побачиш автомобіль, що наближається, і зможеш відійти вбік.

 

Якщо тротуару, пі­шохідної доріжки чи узбіччя немає або рух ними неможливий, до­зволяється йти краєм проїзної частини в один ряд, щоб не створювати перешкоди транспорту і небезпеки для себе. У місті чи селі краєм и проїзної частини можна йти з лівого і з правого боку, а за містом — тільки з лівого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СИГНАЛИ СВІТЛОФОРА І РЕГУЛЮВАЛЬНИКА

Вірними друзями пішоходів і водіїв, які організовують дорожній рух та сприяють його безпеці, є світлофор і регулювальник.

Світлофори є різні. Вони поділяються на пішохідні і транспортні.

Пішохідні світлофори мають такий вигляд:

 

 

 

Транспортні світлофори мають такий вигляд:

 

 

 

 

 

Більшість світлофорів працюють автома­тично. Але є такі, за допомогою яких ти можеш регулювати рух самостійно. їх встанов­люють у місцях, що вимагають особливої уваги як з боку водіїв, так і з боку пішоходів.

Підійшовши до такого світлофора, натис­ни на кнопку, що розташована на опорі, до якої кріпиться світлофор. Почекай, поки засвітиться зелене світло. Переконайся у тому, що транспортні засоби зупинились, і лише тоді переходь проїзну частину дороги.

 

Пам'ятай! Гратися кнопкою світлофора забороняється.

 

Інколи рухом транспорту і пішоходів керує регулювальник. Кожному сигналу світлофора відповідають певні жести ре­гулювальника. Щоб привернути до себе увагу, регулювальник інколи користується свистком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОРОЖНІ ЗНАКИ

Дорожні знаки призначені для регулюван­ня дорожнього руху. Вони попереджають, забороняють, наказують, інформують і пові­домляють. Мову дорожніх знаків повинні розуміти всі учасники дорожнього руху.

Щоб легше й швидше було розпізнавати дорожні знаки, їх розділили на групи.

Перша група — попереджувальні. Саме слово «попереджувальні» означає, що вони про щось попереджують, застерігають. Усі ці знаки мають форму трикутника, обведеного червоною лінією. Запам'ятай їх.

«Перехрещення з трамвайною колією»

Цей знак попереджає, що попереду дорогу перетне трамвайна колія.

 

«Викидання кам'яних матеріалів»

Будь обережний: з-під коліс може вилетіти каміння.

 

«Падіння каміння»

Будь уважний: на цій дорозі можуть бути обвали, падіння каміння.

 

 

«Дорожні роботи»

Цей знак попереджає, що попереду ремонтують дорогу.

 

 

«Виїзд велосипедистів»

На цій ділянці дороги можуть з'явитися велосипедисти

 

 

Друга група — заборонні. Це найсуворіші серед дорожніх знаків.

Вони мають форму круга, обведеного червоною лінією. Уважно їх розглянь і запам'ятай, що вони забороняють.

 


Рух механічних транспортних засобів заборонено»

На вулиці, де встановлено такий знак не можна їздити автомобілям, тракторам, мотоциклам.

 

 

«Рух на велосипедах заборонено»

 

 

 

«В'їзд заборонено»

Заїжджати на цю вулицю не можна.

 

 

 

 

«Рух пішоходів заборонено»

 

 

 

Третя група — наказові. Вони вказують, кому і в якому напрямку можна рухатися.

Ці знаки голубого кольору і мають форму круга.

«Доріжка для пішохода»

 

 

 

 

«Доріжка для пішоходів і велосипедистів»

 

Четверта група — інформаційно-вказівні.

Ці квадрати чи прямокутники голубого кольору повідомляють про розташування на дорогах різних об'єктів.


 

 

 

 

 

 

«Місце «Підземний  «Надземний

зупинки пішохідний  пішохідний

таксі» перехід»  перехід»

 


Є ще п'ята група — знаки сервісу. Слово «сервіс» означає обслуговування. Знаки сервісу інформують про те, де можна отримати певні послуги. Усі вони намальовані у голубих прямокутниках.

 

«Лікарня»  «Місце відпочинку»   «Туалет»

ТРАНСПОРТ І МИ. ОБОВ'ЯЗКИ ПАСАЖИРА

Для перевезення людей і вантажів служать різні види транспорту: залізничний, морський, річковий, повітряний і авто­мобільний.

Великою популярністю користується у людей автомобільний транспорт.

Усі автомобілі, які рухаються дорогами, можна поділити на вантажні, пасажирські і спеціальні.

 

 

 

 

 

Автобуси, тролейбуси, трамваї, таксі — це громадський транспорт. Він призначений для перевезення пасажирів. Усі, хто користується цими видами транспорту, є пасажирами.

 

Пам'ятай! Кожен пасажир повинен знати і дотримуватись правил користуванням транспортом.

 

Ось правила, які є обов'язковими для пасажирів.

  • Пасажирський транспорт чекай на тротуарі чи на зупинці, яка відмічена спеціальними знаками або дорожньою розміткою.

  • Заходь (виходь) в автобус чи інший транспортний засіб тільки після його зупинки.
  • Заходь в автобус, тролейбус чи трамвай через задні двері, а виходь через передні.
  • У салоні сідай або стій, тримаючись за поручні. Поступайся місцем пасажирам з дітьми, інвалідам, людям похилого віку.
  • У салоні не сміти і не пустуй, щоб не заважати водієві і пасажирам.

 

ЩОБ НЕ СТАЛАСЯ

ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНА ПРИГОДА

Багато дорожньо-транспортних пригод трапляється з вини дітей.

Однією із причин дорожньо-транспортних пригод є порушення Правил дорожнього руху пасажирами і пішоходами. Через свою неуважність і недисциплінованість діти отримують важкі травми, гинуть під колесами автомобілів.

Щоб уникнути дорожньо-транспортних пригод, пам'ятай і виконуй такі правила:

  • Якщо зібрався переходити вулицю (дорогу), обов'язково зупинися на краю тротуару (узбіччя) біля проїзної частини. Переконайся, що транспорту поблизу немає, і тільки тоді спокійно переходь дорогу. Ні в якому разі не біжи!
  •             Переходь вулицю тільки на зелений сигнал світлофора. Перш ніж зійти з тротуару, переконайся, що транспорт зупи­нився.
  •           Не переходь дорогу зразу після виходу з транспорту. Тротуаром дійди до пішохідного переходу або перехрестя і тільки там переходь проїзну частину. Якщо вони відсутні, дочекайся від'їзду транспорту від зупинки, переконайся у безпеці і переходь дорогу.
  • Користуйся підземними і надземними пішохідними переходами. Там, де вони відсутні, переходь вулицю в місцях, по­значених дорожньою розміткою типу «зебра» або знаком «Пішохідний перехід».

Безперечно, ти не застрахований від непередбачених складних ситуацій, але якщо будеш виконувати всі названі умови, то вони гарантуватимуть тобі безпечне і спокійне пересування у надзвичайно насиченому транспортом сучасному світі.

 


ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ

У ВІРШАХ ТА ЗАГАДКАХ

 

СВІТЛОФОР

Як переходиш вулицю,

 На розі зупинись

 І перш за все уважно

 На мене подивись.

Я шлях вкажу надійний,

 Де небезпек нема.

 Трикольорове око

 Я маю недарма.

 Нехай воно і мружиться,

 Ніколи я не сплю,

 З малими дітьми в хованки

 Я гратись не люблю.

 В роботі я суворий

 І стриманий завжди.

 Тролейбуси, машини

 Біжать сюди й туди.

 Дивлюсь червоним оком —

Велю спинитись я,

 Одне мені потрібно —

 Це витримка твоя.

 А блисне жовте око,

 Іти не поспішай,

 Бо жовтий — не зелений:

 Потрапиш під трамвай.

 Увага — і зелений

 Привітно замигтів.

 Він колір найдобріший,

 Щасливої путі!


 


ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД


Я проспект перетинаю,

 Зовсім я не поспішаю.

 І машини всі мені

 Абсолютно не страшні.

 Переходом довгим йду я,

 Так поважно я крокую.

 Можна йти сміливо тут —

 Вільний шлях, безпечна путь.

 Не турбуйтеся даремно,

 Я — зразковий пішохід.

 Знаю я, найкращий, певно, -

 Цей підземний перехід.


 

ДОРОЖНІ ЗНАКИ


 Руху правила єдині,

 Їх повинні поважати,

 Знати їх усі повинні —

 І дорослі, і малята.

 Добрий друг наш — знак дорожній

 Ставиться не так собі,

 Як подружиться з ним кожен,

 Допоможе він тобі.

 Щоб не трапилося всяке,

 Шанувати треба знаки.

 На дорозі небезпечно,

 Тож обачним буть доречно.

 Руху правила єдині,

 Знати їх усі повинні.

 Шануватимуть їх люди —

 Скрізь тоді порядок буде!


 

ЗНАК «ПІШОХІДНИЙ ПЕРЕХІД»

Треба знати всім як слід

«Пішохідний перехід».

Тут малесенька людина

Попереджує машини:

Зачекайте, не спішіть,

Пішохода пропустіть.

Знак велику силу має -

Він машину зупиняє.

В.Паронова

 

 

ЗНАК «ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД»

Там, де вулиця широка

І машини в три потоки,

Відшукає пішохід

Знак «Підземний перехід».

Вниз по сходинках спустився,

Під землею опинився,

Коридором перейшов.

Пішохід веселий, радий -

Шумна вулиця позаду. В.Паронова

 

РОЗДІЛОВА ЛІНІЯ

Біла лінія чудова,

Не звичайна, розділова -

На дорозі господиня,

Бо лежить посередині.

Всі машини поважають

І її не зачіпають.

Об’єднавшись в два потоки,

Їдуть в протилежні боки.

 

ЗЕБРА

А я зебра не проста:

 Без копит і без хвоста,

Лиш біленькі смужки маю.

Я лежу, а не гуляю.

Хочеш перейти дорогу?

Я прийду на допомогу.

В.Паронова

 

ПЕРЕХІД ВУЛИЦІ

Я якщо відсутній знак?

Треба нам зробити так:

При дорозі зупинитись

І наліво подивитись.

Бачиш: транспорту немає -

До середини рушаєм.

Є тут лінія чудова,

Не звичайна, розділова.

Знов на ній ти зупинись

І направо подивись,

Всі машини пропусти -

Після цього можеш йти. В.Паронова

* * *

Знають діти всі, напевно,

 Перехід бува підземний.

 Під землею люди йдуть —

 І безпечна їхня путь.

 Нагорі біжать машини,

 Проїжджають безупину,

 А внизу йде пішохід —

 Дуже зручний перехід.

 Він стрічає всіх привітно,

 Навіть вдень горить тут світло.

 * * *

 На переході біля світлофору

 Правил дотримуйся дуже суворо:

 Спочатку ліворуч ти подивись

 Немає машин? – То йди, не барись!

 Далі йти теж маєш право!

 Як машин немає справа!

 * * *

 Знає будь-яка дитина:

 Йти не можна, де машини.

 Тому Коля і Тамара

 Йдуть собі по тротуару.

   * * *

 Тротуари це доріжки,

 Ми по них ідемо пішки.

 Всі, хто тротуаром ходить,

 Звуться просто – пішоходи.

* * *


 Світлофор потрібен

всім:

 І дорослим, і малим.

 Друзі, він багато

може,—

 Пішоходам допоможе

 Він дорогу перейти

 Без лихих пригод в путі.

 Блимне лиш червоним

оком —

 Нас застерігає строго,

 Що не можна

крокувати,

 Необхідно почекати.

 А засвітиться зелене:

 І для тебе, і для мене

 Шлях відкритий, можна

йти,

 Дуже раді я і ти.


 

ЗАГАДКИ

* * *

Тротуаром йдуть малята,

 Жваві хлопчики й дівчата.

 Не кричать і не пустують –

 Дуже ввічливо крокують.

Симпатичні всі на вроду

 Наші дітки - … (Пішоходи)

 ***

Різні скельця є у мене:

 Червоне, жовте і зелене.

 Можу ними я сказати:

 «Йти», «Стояти», «Зачекати».

 (Світлофор)

* * *

 Він на вулиці щораз

 Оком блимає на нас.

 - Зупинися! Підожди!

 Терпеливо стій-но!

 А тепер, будь ласка, йди

 Впевнено й спокійно!

 (Світлофор)

 * * *

 Всім перехожим я моргаю,

 Щоб пильно глянули на мене.

 Очей же я аж троє маю:

 Червоне, жовте і зелене!

 (Світлофор)

 * * *

 Ми побачили з тобою,

 Як одною лиш рукою,

 Тільки жезла він підняв —

 Вантажівку вмить спиняв.

 Що ж це за силач такий?

 Це, малята, ...  (Постовий)

* * *

 Я правдиво вам скажу,

 Всім це місце я вкажу.

 Друзі, слово честі, -

 Де схрестилися дороги,

 Рух порядок має строгий –  Там і .. (Перехрестя)

 * * *

 Що за коник полосатий

 На дорозі коло хати?

 «Зебра», кажуть, уляглась –

Звідкіля вона взялась?

 «Зебра» в нас на переході –

 Та чи є така в природі?

 (Пішохідна розмітка «Зебра»)

 * * *

 На дорозі звір лежить:

 Весь у смужку, ніби спить.

 У степу він народився,

 А у місті нам згодився.

 Цього звіра звати «зебра»,

 В нього є смугасті ребра.

 Знає кожний пішохід –

 Це безпечний … (Перехід)

 * * *

 Хто від нещасть застерігає,

І нам завжди допомагає

 Так, щоб не трапилось біди,

 Усім дорогу перейти?

 Для тебе світить і для мене

 Червоне око та зелене.

 Вартує завше він, моргає,

 Ніколи він не спочиває.

 Уранці, вдень, в вечірню пору

 Всі люди вдячні ...  (Світлофору)

 * * *

 Він по черзі справно блима

 Нам ліхтарними очима

 Їх у нього цілих три,

 Вони служать не для гри.

 Як червоне блисне око,

 Нас попереджає строго:

 Знає це, напевне, кожний —

 Стій на місці, йти не можна.

 Світло жовте загорілось,

 Ще постій, зроби-но милість,

 Приготуйся вирушати,

 Та не варто поспішати.

 А зелене — добре світло —

 Каже: «Йди!» — усім привітно.

 Що ж таке це, малюки?

 Відгадайте залюбки!

 І сказав хтось із діток:

 «Може, це такий грибок?»

 Ні! Не гриб це мухомор,—

 Це, малята, ... (Світлофор)

 * * *

Стоять вони всі при дорозі,

 Допомогти людині в змозі,

 Усюди — близько і далеко,

 Надійні сторожі безпеки.

 Одні із них нам сповіщають,

 А інші — щось забороняють,

 Попереджають нас завжди,

 Аби не трапилось біди.

 Вартують на узбіччях тихо,

 Оберігають нас від лиха.

 Ти тільки будь уважним дуже,

 Їх слухайся, шановний друже.

 Це знає кожен, знає всякий —

 Слід поважать дорожні ... (Знаки)

 

 

 

БЕСІДИ І ЗАНЯТТЯ ПРО ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ

 

Елементи вулиць і доріг. Вулиці рідного міста. Перехрестя та їх види. Дорожня розмітка.

Мета: збагачувати знання дітей новою інформацією про дороги і Правила дорожнього руху. Розширювати поняття про дорогу, перехрестя, дорожню розмітку й елементи дороги та пішохідний перехід. Розвивати вміння і навички свідомо дотримуватися Правил дорожнього руху, щоб уникнути травматизму і нещасних випадків. Виховувати повагу до встановлених правил і бажання їх знати та виконувати.

Обладнання: малюнки доріг, перехресть, пішохідних переходів; таблиці.

Учитель. Колись, ще у сиву давнину, дороги були зовсім не такі, як сьогодні. Вони були витоптані ногами людей і більше нагадували широкі стежки, що слугували шляхами сполучення і засобом пересування з одного місця в інше. Кожна така дорога вела до осель, де жили люди. Згодом люди зрозуміли, що рівна дорога краща, ніж з горбами та ямами, бо по ній легше пересуватися. Тому почали вирівнювати стежки, що ними часто ходили дорослі та діти. Так з’явилися перші дороги. А коли люди приручили коней, винайшли колесо та зробили підводи, щоб їздити на них і вантажі возити, то дороги стали першою необхідністю. Тоді люди зрозуміли, що дорога потрібна рівна і тверда, щоб її не розмивали дощі, а отже, і не ламалися колеса. Згодом вони почали прокладати дороги з твердим покриттям, тобто з каменю, щоб їздити по них було безпечно, щоб не перекинутися самим і не перекинути вантаж. По таких дорогах їхали кіньми, йшли пішки люди. На них не було жодної розмітки і призначалися вони для всіх одразу. Перші дороги були вузькі, проте міцні. Фрагменти деяких перших римських доріг збереглися до наших днів. Тоді не існувало Правил дорожнього руху, тому що в ті часи ще не було машин, автобусів та інших транспортних засобів. А що ж являє собою сучасна дорога?

Дорога — це смуга землі, по якій їздять транспортні засоби і ходять люди; штучно створений засіб для пересування, сполучення. Це будь-яка вулиця, провулок, проспект, шосе, естакада по всій ширині, включаючи тротуари, узбіччя, роздільні смуги. Дороги бувають головні і другорядні. Кожна дорога складається з проїжджої частини, по якій рухаються тільки транспортні засоби, і тротуару (узбіччя), по якому ходять пішоходи. Тротуар може прилягати безпосередньо до проїжджої частини, а може відділятися газоном від неї. Тротуари, як правило, є у населених пунктах, тобто у містах і в селах. А от узбіччя — за містом і завжди знаходиться безпосередньо біля проїжджої частини.

Дороги бувають такі широкі, що по них можуть їхати машини у декілька рядів в один бік і по декілька рядів у протилежний бік. Тому для кожного ряду машин виділена своя смуга проїжджої частини, а щоб її було видно, то на ній малюють смугу, яка називається роздільною, бо розділяє дорогу на частини.

Роздільна смуга — це елемент дороги, поздовжня лінія, яка розділяє суміжні проїжджі частини і не передбачає зупинки транспортних засобів.

Дороги можуть зустрічатися і пересікатися, бо нині їх так багато у кожній країні, що без цього просто неможливо. Тому ті місця, де зустрічаються і пересікаються дороги, називаються перехрестями. Це найнебезпечніші ділянки дороги, на яких треба бути досить уважними, щоб не скоїти аварії.

Перехрестя — це місце перетину, розгалуження двох і більше доріг. Перехрестя бувають х (ікс-подібні), т (те-подібні), + (хрестоподібні).

Широку дорогу, по якій мчать автомобілі на великій швидкості, треба людям переходити, оскільки з обох боків дороги розташовані будинки, школи, магазини, місце роботи. А для цього існують спеціально виділені знаками або дорожньою розміткою частини дороги. І називаються ці частини дороги — пішохідний перехід. Це ділянка проїжджої частини, позначена знаками або розміткою «зебра», по якій здійснюється перехід через дорогу. А щоб люди не потрапили під колеса автомобіля, існують Правила дорожнього руху, які треба знати і завжди їх виконувати, оскільки від уміння дотримуватися їх залежить життя кожного з нас. Та дороги і правила пересування по них не завжди були такими, як сьогодні, і виникли вони не так уже й давно. А змусили людей написати Правила дорожнього руху дорожньо-транспортні пригоди, які почалися відтоді, як люди почали їздити кіньми. З кожним роком візочків, колясок, екіпажів ставало все більше, а їхали вони швидко і як кому заманеться, тому часто почали наїжджати одне на одного і на пішоходів, котрі також рухалися тією самою дорогою. Ніхто нікому не хотів поступатися, а тому часто хтось гинув під копитами коней і під колесами. А коли винайшли автомобіль, то таких прикрих пригод, які закінчувалися каліцтвом або й смертю, ставало все більше. І ніякої гарантії безпеки руху не було, тому правила стали необхідністю. Отак їх і придумали. Домовилися спочатку про те, що рух має бути правостороннім — переважно у країнах Європи. А от в інших, навпаки, — лівосторонній. Зокрема, в Англії він лівосторонній і донині. Згодом у містах зробили для людей тротуари, які відділялися від проїжджої частини, і були вони спочатку дерев’яні. І ходити по них теж домовилися з правого боку, щоб не натикатися один на одного. Тепер люди були у більшій безпеці, бо на тротуар заїжджати було заборонено та й незручно, адже тротуар був вищий від проїжджої частини дороги. І так з кожним роком Правила дорожнього руху вдосконалювалися, щоразу додавалося щось нове. З часом виникла потреба навчати їх дітей ще змалку, щоб бути в безпеці, бо сьогодні швидкість транспортних засобів надзвичайно зросла. Як бачимо, Правила дорожнього руху обов’язкові для виконання, і кожен має знати їх та виконувати, щоб зберегти не лише своє життя і здоров’я, а й інших людей.

 

ДЕ І ЯК ПЕРЕХОДИТИ ВУЛИЦЮ

Мета. Дати дітям знання про те, де і як потрібно переходи­ти вулицю, ознайомити із спеціальними знаками - показниками пішохідних переходів, з острівками безпеки, ввести в активний словник дітей слова "перехід", "стрілки".

Обладнання. Таблиці "Острівок безпеки", різні види пішо­хідних переходів. Дидактична гра "Розстав знаки".

 

 

Хід заняття

Учитель. Діти, ми вже всі знаємо, що вулицями міста безперестанку рухається транспорт. Щоб ніхто не потрапив під машину, щоб не сталося аварії, пішоходи і водії транспорту по­винні знати і виконувати правила дорожнього руху.

Місто, в якому з тобою живем,

Можна по праву зрівнять з букварем.

Азбуку вулиць розкривши для нас,

Місто уроки дає повсякчас.

Ось вона, азбука, - треба всю знать.

Вздовж тротуару, глянь, знаки висять.

Азбуку міста виконуй і пам'ятай,

Щоб бути здоровим, до праці готовим,

Азбуку міста вивчи до ладу.

Щоб не потрапити раптом в біду.

  • Діти, якщо ви хочете перейти вулицю, слід переконатися в повній безпечності. Ви зійшли з тротуару, подивіться ліворуч, переконайтесь, що поблизу немає транспорту, дойдіть до середи­ни вулиці і зупиніться, подивіться праворуч. Якщо транспорту немає - закінчуйте перехід проїзної частини.

Пам'ятай! Перед тим, як виходити на проїзну частину, зо­середься і не поспішай.

Не перебігайте дорогу перед машиною, яка рухається, її не можна зупинити водночас.

  • Діти, я хочу звернути вашу увагу на знаки, які розставлені на нашій дорозі. Щоб перейти на іншу сторону, нам потрібно підійти до місця, де є пішохідний перехід. На проїзну частину нанесено лінії розмітки ("Зебра") і встановлено знак "Пішохідний перехід". В нічний час він світиться. На цих знаках не завжди є напис, а може бути намальована людина.

Водій гальмує, тут уважно,

Ну, а за ним - його сусід.

А люди йдуть собі поважно,

Бо пішохідний перехід.

Гуляючи з батьками в центрі міста, ви звернули, напевно, свою увагу на намальований посеред пішохідного переходу овал, розкреслений лініями. Це "острівок безпеки".

Якщо людина не встигла перейти вулицю, почався рух транс­порту, вона може перечекати на "острівку безпеки" поки проїде транспорт і продовжити свій рух.

У великих містах пішохідні переходи роблять наземні й підземні, які позначаються знаками "Пішохідний перехід" (показ). Там, де є світлофор, переходити вулицю потрібно на зелене світло.

Пам'ятай! Проїзну частину можна переходити тільки по пішохідних переходах.

Проводиться дидактична гра "Розстав знаки".

 

ПІШОХІД

Мета. Дати дітям поняття про перехрестя, види перехрес­тя. Знати, що в місцях, де немає покажчиків і не нанесені лінії пішохідних переходів, вулицю потрібно переходити тільки на пе­рехресті. Ввести у словник дітей назви видів перехрестя.

Обладнання. Таблиці "Види перехрестя". Дидактичні ігри "Розстав знаки", "Мій друг світлофор".

 

 

Хід заняття

  • Діти, погляньте на дошку. Я намалювала не просто лінії, а зробила види перехрестя.
  • Перехрестя - це місце, де перетинаються вулиці. Згадайте, де ви бачили перехрестя?
  • Це перехрестя називається хрестовидним, бо нагадує хрест. А є, діти, перехрестя Т-образні, У-образні, багатосторонні перехрестя.
  • Діти, великі майдани - це теж перехрестя і називаються вони територіальними.

Пам'ятай! Там, де немає пішохідного переходу, проїзну час­тину дозволяється переходити на перехрестях.

  • Діти, на перехресті великий рух, тому пішохід повинен бути дуже уважним і обережним. А уважні й водії машин – вони під'їжджають до перехрестя обережно, на малій швидкості.

Повинен пам'ятати пішохід:

Перехрестя - перехід.

Там, де шумить перехрестя,

Де машин не зрахувать,

Перейти не так і просто,

Якщо правила не знать.

Хай запам'ятають діти,

Вірно поступає той,

Хто зелене світло чекає.

Воно рухатись дозволяє.

 

МИ - ПАСАЖИРИ

Мета. Розкрити знання дітей про пасажирський транспорт, місце зупинки, де потрібно чекати. Ознайомити з основними пра­вилами проїзду в міському транспорті. Навчити правильно обходи­ти автобус, тролейбус, трамвай. Виховати уважність, дисципліно­ваність.

Обладнання. Таблиці "Види транспорту", покажчики. Ди­дактична гра "Знайди зупинку".

Хід заняття

Вчитель. Щоб у місті дістатись до місця призначення: у дитячий садок, батькам на роботу, в театр, магазини, всі ми кори­стуємося міським транспортом.

  • Які види міського транспорту ви знаєте?
  • А як називаються люди, які їдуть у міському транспорті?
  • Так, діти, щоб сісти і їхати в тому чи іншому транспорті, нам потрібно знати, де зупинка. У місцях зупинок висять покажчики того виду транспорту, який тут рухається.
  • Зараз ми пограємо у гру "Знайди зупинку". Молодці! Ви добре впорались із завданням.

Для того, щоб посадка у транспорт була безпечною для вас та інших пасажирів, додержуйтесь правил.

Щоб уникнути небезпеки, пам'ятайте:

  • чекати транспорт потрібно на зупинці, не виходьте на проїзну частину;
  • не починайте посадку до повної зупинки транспорту;
  • проходьте у салон, не затримуйтесь у дверях;
  • будьте обережні, коли двері зачиняються. Якщо кого-небудь затиснуло дверима, негайно повідомте сигналом водія.
  • А як же потрібно поводити себе у салоні транспорту?

 

Якщо в салоні вільно, краще всього займати місце по ходу руху, щоб бачити дорогу перед машиною.

- А якщо вільних місць мало?

Потрібно поступатися тим, хто хворий, літнім людям, пасажирам з дітьми.

В салоні потрібно вести себе спокійно, не кричати, не заступати прохід до дверей і в середину салону, не висовува­тись з вікон, не ставати ногами на сидіння, старші дошкіль­нята не повинні вимагати місця біля вікна.

  • Діти, ви доїхали до потрібної вам зупинки. Через які двері ви повинні виходити?

Пасажири виходять через передні двері, а заходять че­рез задні.

  • Правильно. Міський транспорт їздить вулицями там, де й інший транспорт. Тому, коли ви вийшли на потрібній зупинці, не кваптесь тут же перебігати через дорогу!

Коли ви вийшли з транспорту, потрібно подивитись, чи не заважає переходу інший транспорт. Краще зачекати, доки транс­порт, яким ви приїхали, від'їде.

  • Якщо терміново потрібно перейти, то як ми обходимо трамвай, тролейбус і автобус?

Трамвай ми обходимо спереду, а автобус і тролейбус - ззаду. А якщо потрібно перейти на інший бік, ми шукаємо пішохідний наземний або підземний перехід.

 

  • Молодці! Я сподіваюсь, ви будете гарними пасажирами, які додержуватимуться правил поведінки у транспорті, бо порушен­ня правил користування міським транспортом є причиною нещас­них випадків із пасажирами.
  • Розкажіть, як ви поводите себе в транспорті, коли їдете з батьками?

 

ДОРОЖНІ ЗНАКИ

Мета. Дати дітям уяву про те, що рухом пішоходів і транс­порту, крім світлофора та регулювальника, управляють дорожні знаки. Які вони мають значення, які бувають знаки? Закріпити слова: знаки сервісу.

Обладнання. Дорожні знаки, таблиці, дорожні знаки у дітей. Дидактична гра "Знайди знак".

Хід заняття

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, яке значення мають сигнали світлофора і регулювальника. (Відповіді дітей.)

  • Так, діти, але крім світлофора та регулювальника, пішоходами та транспортом управляють дорожні знаки.

Незалежно від погоди, Ми з тобою пішоходи.

А тому нам у дорозі

Знаки будуть в допомозі.

Різних знаків є багато - Обереги, застороги.

Дітям всім потрібно знати Мудру азбуку дороги!

  • Подивіться, які дорожні знаки стоять у мене на столі - назвіть їх. (Дорожні знаки "Доріжка для пішоходів", "Підземний пішохідний перехід ".)
  • Молодці! А оце нові для вас знаки, вони називаються знаки сервісу.
  •                     Подивіться на оцей знак - що ви бачите? Як ви думаєте, про що цей знак попереджає водія? (Розглядаються знаки - місце відпочинку, телефон, пункт медичної допомоги, заправочна станція, станція технічної допо­моги.)
  • А тепер я запрошую вас у мандрівку містом. В нашому не­величкому містечку ви бачите і дороги, і будинки, але в ньому немає знаків, які допомагають і водіям, і нам, пішоходам. Давайте їх розставимо. А щоб вам допомогти я прочитаю вірш.

Мчать швидкі автомобілі,

Чорні, жовті, сині, білі,

Щоб спинить їх - кнопка є,

Всяк до неї дістає.

Як натис - зелене світло

Над дорогою розквітло.

Завмира машин потік –

Переходь на другий бік.

Так, ми ставимо тут знак

"Пішохідний перехід".

Він красивий, кольоровий,

Має зір такий чудовий,

Перехрестя регулює,

Ще й права свої диктує.

Хто це діти? (Світлофор.)

  • Де ми поставимо світлофор?
  • Так, на перехресті доріг.

Погляньте, діти, на цей знак.

Він їхати забороняє.

Велосипедів аж ніяк

На ту дорогу не пускає.

  •            Який це, діти, знак? (Відповіді дітей). Молодці! Знак нам показує, що на велосипеді їздити тут не можна.

Ось велике перехрестя,

Ген за ним до школи вхід.

Брате, тут для пішоходів

Є ... (підземний перехід).

  • Так, для безпеки пішоходів ми поставимо знак "Пішохід­ний перехід".
  • Мандруємо далі, діти.

Маленькі будиночки по місту біжать,

Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.

  • Що це за будиночки, де їм потрібно зупинитися?
  • Щоб автобус, трамвай, тролейбус прибули на зупинку і затримались на хвилинку, потрібно поставити який знак?
  • Так, ми ставимо знак "Місце зупинки тролейбуса, автобуса і трамвая". Це знаки сервісу і допомоги.
  • Діти, розставте знаки сервісу і допомоги на свої місця.
  • Молодці! Ви допомогли місту ожити і тепер його вулицями можна ходити, їздити безпечно. А допомогли вам знання, які ви придбали на заняттях. Я вірю, дорогі діти, що кожен з вас буде додержуватись правил дорожнього руху.

Щоб знання великі мати,

Треба розум розвивати,

Гостре око, слух, терпіння,

І тоді прийде уміння.

І про тебе в сам кінець

Люди скажуть: «Молодець!»

 


КАЗКИ Й ОПОВІДАННЯ ПРО ДОРОЖНІЙ РУХ

 

ПРИГОДА  З ІГРАШКАМИ

У дівчинки Марічки було дуже багато іграшок. Та найулюбленішими з них були плюшевий ведмедик Мишко, біленький песик Бім та лялька Оленка. Ці іграшки жили на килимку біля Маріччиного ліжечка і часто гралися – розважалися зі своєю маленькою господарочкою.

 Але ранком їхня господиня зазвичай ішла до дитячого садочка. Тоді іграшки починала нудьгувати й сумувати за нею. І ось одного разу лялька Оленка сказала:

  • Давайте й ми підемо до дитячого садка. Подивимося, як там Марічка.
  • Давайте! – зрадів Мишко. – А то, мабуть, вона без нас також нудьгує.
  • І сумує за нами, - додав Бім. – Тож ходімо хутчіш!
  • Друзі взялися за руки і вибігли на вулицю. Тут було багатолюдно та гамірно. Поспішали перехожі, мчали автомобілі й дзвеніли трамваї.

 Мишко, Оленка та Бім пішли по тротуару. Вони дійшли до магазину і стали роздивлятися його велику та яскраву вітрину. І раптом Оленка помітила в скляній вітрині відображення дитячого садка. Вона обернулася і побачила цей будинок на іншому боці вулиці.

- Там наша Марічка! Я знаю! Одного разу вона брала мене із собою! – вигукнула лялька

 Оленка поспіхом побігла на дорогу, потягнувши за собою Мишка та Біма.

 Інспектор-регулювальник, який стояв на перехресті помітив, що на дорогу вибігли іграшки. Він засвистів у міліцейський свисток, але було вже запізно. Прямо на наших друзів мчала велика вантажівка. Загриміли гальма, машину занесло на тротуар, вона вдарилася у стовп, перекинулася і придавила Оленку, Мишка та Біма.

 Пролунала сирена. Це на місце дорожньо-транспортної пригоди примчала машина «швидкої допомоги». Санітари поклали постраждалих на носилки та відвезли до лікарні.

 Коли трапилася ця аварія, діти в дитячому садочку не спали і на все уважно дивились. Марічка впізнала своїх друзів і гірко заплакала. Дівчинка думала, що вона більше ніколи не побачить їх.

 Але минув час. Оленку, Мишка та Біма виписали з лікарні і привезли додому. Марічка дуже зраділа друзям. Вона поклала їх до ліжечка і почала сама їх лікувати.

 А незабаром провідати маленьких розбишак прийшов і регулювальник, який стояв тоді на посту. Він вирішив подарувати іграшкам й Марічці корисну книгу – «Правила дорожнього руху».

 Тепер Марічка читає Мишкові, Оленці та Біму цю важливу книжку, і вони всі разом учаться правильно переходити вулицю. В. Клименко

 

ДОРОЖНЯ КАЗКА

Жили собі Їжачок і Зайченя.

Одного разу вони грали біля дороги. Зайченя почало перебігати дорогу й потрапило під машину. Воно дуже забило лапку. Добрі люди взяли і віддали його до школи в живий куточок. Діти за ним доглядали і лікували його.

Їжачок скучив за своїм другом і вирішив відвідати його. Перед початком шляху їжачок зайшов до Мудрої Сови.

Він запитав:

  • Мудро Сово, розкажи, як мені дістатися до школи. Хочу схо­дити в гості до Зайченяти.

Мудра Сова відповіла:

  • Школа знаходиться в місті. Щоб до неї дістатися, потрібно пройти багато доріг. А дороги в місті небезпечні. Ними їздять ма­шини, автобуси, тролейбуси, потрібно бути особливо уважним та обережним, щоб не потрапити під колеса.
  • Що ж мені робити? Хто мені допоможе? — запитав Їжачок.
  • На мою думку, тобі може допомогти Сорока. Вона часто буває в місті і багато про нього знає.

Їжачок знайшов Сороку на високій березі. Вона ділилася нови­нами з подружками.

  • Люба Сороко, допоможи мені знайти дорогу до школи, у якій живе мій дружок Зайченя.
  • Добре. Іди слідом за мною, не відставай і уважно слухай.

Їжачок і Сорока рушили в дорогу. Сорока летіла попереду», а Їжачок від неї намагався не відставати.

  • Зараз ми йдемо заміським шосе. Пішоходи тут ходять по узбіччю назустріч транспорту. Якщо потрібно перейти дорогу, по­дивися ліворуч, а потім праворуч. У місті буде багато машин, - розповідала Сорока, — там рух регулює триокий Світлофор. Коди горить червоне світло — стій, коли жовте — теж стій, це означає, що скоро засвітиться зелений, а коли включать зелений — почекай, поки всі машини зупиняться, і сміливо йди вперед, якщо шлях вільний. Щоб пішоходам було безпечніше, на великих магістралях будують підземні переходи. Якщо побачиш блакитний квадрат із людиною, що спускається сходами, це означає, що поруч підзем­ний перехід. Тобі, Їжачку, потрібно туди спуститися, перейти на інший бік, і ти будеш на місці.

Їжачок пішов далі один. Коли він вийшов на іншу сторону, то побачив червоний трикутник із дітьми, які біжать. їжачок приві­тався з ним і запитав:

  • Чи далеко до школи?

Знак відповів:

  •     Мій знак попереджає водіїв: «Діти!» Це означає, що школа зовсім поруч, і водій повинен бути дуже обережний!

Їжачок зрадів і скоро увійшов у широкі ворота, де було написа­но: «Ласкаво просимо!»

Їжачка побачили діти, взяли його обережно й віднесли в живий куточок.

Там сумувало Зайченя. Його лапка загоїлася, і йому дуже хоті­лося повернутися в рідний ліс. їжачок із зайченям багато розмов­ляли і вирішили повернутися разом у рідний ліс.

Правила дорожнього руху вони більше не порушуватимуть.

 

ПОДАРУНОК ВІД ЗЕБРИ

Жила собі в Африці конячка на ім'я Зебра. І пишалася вона своїми чорно-білими сорочками. Якось захотілося їй світом по­блукати. Блукала, блукала, ніхто не зустрічався їй на шляху, поки вона не потрапила в місто. Зебру вразило те, що величезна кількість автівок мчали вулицями і не дозволяли пішоходам пе­рейти її.

Підземного переходу не було. Зебрі було шкода людей. Вона по­клала свою сорочку на дорогу. Водії побачили яскраві смуги й зу­пинилися. Люди з радістю стали переходити дорогу.

Але настав час повертатися у спекотну Африку. І Зебра по­дарувала людям свою сорочку. Але сорочка була одна, а пере­ходів багато. Тоді люди на переходах стали малювати білі смуги. Смугастий перехід стали називати «зеброю» на згадку про свого друга.

Тепер пішоходи відразу бачать, де переходити вулицю, а водії бачать здалеку, що тут може з'явитися пішохід.

 

ЯК ЛИСИЦЯ ПОРУШУВАЛА ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ

Одного разу в місті Правил дорожнього руху сталося таке: пустунка-лисиця почала порушувати правила. Вона перебігала ву­лицю на червоне світло, ламала світлофори, і ніхто не знав, як її переконати, щоб вона дотримувалася правил. І знаки склали план, як провчити лисицю. Вони звернулися за допомогою до інспектори ДІВДР. Якось лисиця знову йшла дорогою, а не тротуаром, і її зупинив ведмідь-інснектор. Він вилаяв лисицю за хибну поведінку на дорозі. Пояснив, що це може призвести до загибелі. Лисиця злякалася і більше ніколи не порушувала Правила дорожнього руху.

 


ІГРИ, В ЯКИХ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ, ДОРОЖНІ ЗНАКИ

 

ЖИВИЙ СВІТЛОФОР

Дидактична гра

Троє дітей (їх можна обрати за лічилкою) тримають у руках по прапорцю (червоний, жовтий, зелений). Педагог починає співа­ти добре відому дошкільнятам пісеньку. Коли на "живому світло­форі" спалахує зелений вогник (дитина піднімає зелений прапо­рець), - хлопчики та дівчатка мають дружно підспівувати; коли червоний - всі замовкають; коли жовтий - вихователь тихесенько наспівує, а діти повторюють за ним пісню подумки, щоб знову підхопити вголос, коли загориться зелений.

 

ПЕРЕХРЕСТЯ

Дидактична гра

Обладнання. Малюнок перехрестя, набір карток, крейда.

Уважно ознайомившись з малюнком, діти зображують крей­дою перехрестя вулиць. Той, хто водить, тримає три картки: на одній намальована машина, на другій - чоловічок, на третій - нічо­го не зображено. Коли вгору піднято картку з машиною - діти мають стояти на місці, коли чисту картку або з малюнком пішохо­да - хлопчики та дівчатка можуть переходити "дорогу", але тільки після відповідного звукового чи словесного сигналу. Можна ус­кладнити гру: розучити з дітьми невеличкий віршик про пере­хрестя. Тепер пішоходом стає той, хто чітко й виразно розповість його і дотримуватиметься сигналів регулювальника.

 

 

ТРАНСПОРТ І ПІШОХОДИ

Дидактична гра

Мета. Практично засвоїти правила дорожнього руху.

Ігрове завдання. Пройти або проїхати без порушень.

Правила гри. Рухатися і зупинятись за сигналом. Вміло ре­гулювати рух.

Обладнання. Емблеми із зображенням різних видів міського транспорту: автомобіль, трамвай, тролейбус, автобус. Світлофор. Квитки водія, візитні картки пішоходів. Свисток. Дорожні знаки.

 

Хід гри

Дітей ділять на пішоходів, водіїв транспорту і паса­жирів. Крім того, вибирають дітей-світлофорів і міліціонерів-регулювальників на перехрестях вулиць. За сигналом ведучого (свисток) починається рух транспорту і пасажирів. Світлофори регулюють рух транспорту, а міліціонери слідкують за дотриман­ням правил руху. Якщо пішохід чи водій порушив правила, міліціо­нер зупиняє рух, проколює квиток водія, а пішоходу пропонує стати пасажиром, або посидіти на лаві, щоб зі сторони подиви­тись і вивчити правила руху. Крім того, міліціонер робить запис на візитній картці пішохода. Виграють ті, в кого немає порушень. В повторній грі діти міняються ролями.

Тож і вам, малята,

Слід запам'ятати:

Як червоним вічком

Світлофор засяє -

Ви через дорогу не ходіть,

Стійте, ждіть.

Як сигнал зелений -

Переходить слід,

Бо тоді дозволено перехід.

Вздовж дороги треба йти

По лівий бік.

Заборонено ходити

По правий бік.

 

МИ - ПІШОХОДИ

Дидактична гра

Обладнання. Фанерний ящик з прорізаними в ньому отво­рами, які обклеєні червоним, жовтим і зеленим папером; малень­кий м'яч.

У грі беруть участь 10-15 дітей. Переходячи зображене крей­дою перехрестя, гравці по черзі кидають м'яч, цілячись у зелений отвір. Потрапив - перейшов вулицю. Якщо м'яч пролетів крізь червоне коло - дитина вибуває з гри; крізь жовте - має право ки­нути ще раз. Цю гру можна проводити як змагання, розділивши учасників на дві команди і встановивши 2 світлофори.

 

ХТО ПРОЇДЕ ПЕРШИМ?

Дидактична гра

Мета. Узагальнювати знання дітей про працю водіїв. Вчи­ти робити правильний вибір.

Ігрове завдання. Вибрати машину з першочерговим ванта­жем.

Правила гри. Відповісти на запитання міліціонера. За ба­жанням проїхати першим, підняти руку.

Обладнання. Медальйони-путівки із зображенням машин різного призначення. Атрибути міліціонера: кашкет, жезл.

 

Хід гри

Пригадайте разом з дітьми, яким уважним повинен бути міліціонер, котрий регулює рух, бо по вулиці в різних напрямках їздить багато машин. Куди вони прямують? Про це діти дізнають­ся, отримавши медальйони-путівки із зображенням машин різно­го призначення.

Міліціонер-регулювальник запитує у водіїв, куди вони їдуть, що везуть і чому їх потрібно пропустити швидше. Коли водій відповість на всі запитання, орієнтуючись на свій медальйон, міліціонер разом з іншими дітьми вирішує, чи потрібно його про­пустити першим.

Проблемна ситуація. На перехресті зустрілися три маши­ни. Міліціонер-регулювальник вирішує, кого потрібно пропусти­ти першим. Діти обговорюють його рішення, погоджуються або заперечують.

  1. Автобус з дітьми, вантажівка з будівельним матеріалом, фургон з морозивом.
  2. Швидка допомога, машина з хлібом, фургон з книжками.
  3. Пожежна машина, молоковоз, фургон з меблями.
  4. Машина з військовослужбовцями, з овочами, з м'ясними продуктами.

За сигналом "Шлях відкритий" водій об'їздить кімнату, кла­де медальйон на стіл і сідає на місце. Коли всі водії повернуться, медальйони розбирають інші діти. Вони вигадують нові проблемні ситуації.

Поступово поновлювати набір медальйонів-путівок.

 

 

ПЕРЕЙДИ ВУЛИЦЮ

Дидактична гра

Обладнання. Два великих картонних кружечки, перший обклеєний зеленим папером з одного боку і жовтим з іншого, а другий - червоним; крейда.

В залі чи на майданчику проводять дві паралельні лінії на відстані 7-10 кроків одна від одної. Це вулиця. По різні її боки розташовуються дві команди дітей (у грі бере участь вся група). Педагог по черзі піднімає кружечок: зелений - гравці мають зро­бити крок вперед, жовтий - стояти на місці, червоний - крок назад. Коли кружечком змахнули два рази - слід зробити два кро­ки, коли три - три і т. д.

Перемагає та команда, яка першою перейде вулицю.

 

ДИДАКТИЧНА ГРА

Мета. Навчити дітей орієнтуватися за дорожніми знаками, дотримуватись правил дорожнього руху. Виховати вміння бути ввічливим, уважним один до одного.

Ігрове завдання. Орієнтуватися в дорожній ситуації.

Правила гри. Дотримуватись правил дорожнього руху. Кон­тролювати виконання правил іншими.

Обладнання. Медальйони - дорожні знаки: "світлофор", "пішохідний перехід", "діти", "в'їзд заборонено", "місце стоянки", "телефон" і т. д.; медальйони - легкові та вантажні машини різного призначення. Контрольні талони з відривними пелюстками, звірятка.

Хід гри

Дітей ділять на пішоходів, дорожні знаки, автомобілі й одягають на них відповідні медальйони - атрибути. Дорожні знаки займають свої місця. Спочатку в дорогу відправляються пішоходи, а тих, хто порушив правила дорожнього руху, знаки затримують. Автомобілі оцінюють правильність поведінки пішо­ходів і вимоги дорожніх знаків. Потім вони самі відправляються в дорогу. Недисциплінованих або неуважних знаки затримують, а їхню поведінку оцінюють пішоходи. Гру повторюють до тих пір, доки всі не вивчать правила дорожнього руху.

 

СЦЕНАРІЙ СВЯТА

Ведуча:  Рух – це життя, сказав  філософ древній.

Це шлях до того, щоб пізнати світ.

Дорожній рух – це складова прогресу,

Що формувався довгі сотні літ.

Ведучий:  Дорожній рух – це швидкість в плині часу.

Дорожній рух – це зручність для людини.

Без правил строгих він є небезпечним

І пам’ятати слід про це що днини.

Ведуча: З кожним роком зростає інтенсивність автомобільного руху на дорогах. А це, в свою чергу, підвищує відповідальність усіх учасників дорожнього руху: водіїв, пасажирів пішоходів. Тому великого значення набуває знання Правил дорожнього руху, які, до речі з’явилися дуже давно.

Ведучий: Щоб з вами нічого не трапилось, давайте разом повторимо правила дорожнього руху

Ведучий: Знайте всі, дорослі й діти,

 Найважливіші на світі

Строгі правила дорожні,

Бо без них прожить не можна!

Вчитель: Давайте згадаємо тих, хто повинен дотримуватися правил дорожнього руху.

(Діти обговорюють з вчителем правила дорожнього руху. Після бесіди вони читають вірші.)

Учень: Містом швидко мчать машини,

Мотоцикли і таксі,

І тому обов’язково

Треба знати нам усім:

Щоб не сталося біди,

Руху правила завжди

Кожен має пам’ятати

І дітей тому навчати.

Учень: Водії і школярі

І батьки, і вчителі,

І хлоп’ята, і дівчата,

І дорослі, і малі!

Учень: Треба всім не забувати,

Що дороги, де машини, -

Це – не місце для розваги.

Пам’ятай про це, дитино!

Учень: Там не можна пустувати

І футбольний м’яч ганяти –

Можна враз не доглядіти

Й під машину залетіти.

Дітвора повинна знати:

На подвір’ї треба грати

Учень: Дорослі! Про діток своїх турбуйтесь,

Дорога – не місце малятам для гри!

Їм з малку потрібно теж правила знати,

Порушники, зважте, ростуть з дітвори!

Вчитель: А зараз нагадаємо правила для пішоходів.

(Діти обговорюють з вчителем правила дорожнього руху для пішоходів. Після бесіди вони читають вірші і показують дорожні знаки.)

Учень: Діти містом походжають,

Настанови твердо знають:

Щоб безпечно мандрувати,

Треба добре пам’ятати:

Учень: Можна парком йти й бульваром,

Можна – сквером й тротуаром.

І тобі, йому й мені –

Лиш по правій стороні.

Щоб зустрічним пішоходам

Не робити перешкоди.

Учень: Там, де мчить машин багато,

І людей квапливий рій,

Виникає небезпека,

Слід сказати людям: «Стій»

Учень: Щоб уникнути нещастя

І прискорити похід,

Спорудили міські власті

Нам підземний перехід.

Треба ним користуватись,

Щоб в безпеці залишатись.

Учень: А ще існує міст,

Щоб не трапився наїзд.

Над землею ним пройдеш –

І безпечно перейдеш.

Учень: А якщо зібрались учні

На екскурсію в музей,

То корисно буде й влучно

Всяк підтримати дітей.

Учень: Всі розбилися на пари

І колоною у ряд

Всі дотримуються правил.

Чи порушить хто? Навряд!

Учень: За сигналом світлофора

Йде команда навпростець

І несе перед собою

І позаду прапорець.

Учень: Щоб машину зупинити,

Водія застерегти,

Та дорогу нам безпечно

І культурно перейти.

Й ще потрібно знати:

Слід дітей порахувати!

Учень: Якщо вам потрібно конче

Перейти дорогу, -

Перехід і світлофор –

Вірна допомога!

Учень: Правила потрібні скрізь,

В правилах важлива суть,

Перехід підкаже де,

Світлофор дозволить путь.

Перехід по вулиці

Фарбою малюється

Білою штриховкою

Чітко позначається.

Учень: Жартома ці смужечки

«Зебра» називаються,

І дорожнім знаком

Місце відмічається.

Учень: Підійшов до переходу –

Не губися, друже!

Подивись на світлофор –

Він потрібен дуже.

Ведуча: А як переходити дорогу, якщо не має світлофору?

(Діти обговорюють з вчителем правила поведінки на дорозі при відсутності світлофору. Після бесіди учень читає вірш і при цьому демонструє правильність переходу вулиці)

Учень: А якщо відсутній знак,

Треба нам зробити так:

При дорозі зупинитись

І ліворуч подивитись.

Бачиш, транспорту немає,

До середини рушаєш.

Є тут лінія чудова,

Незвичайна, розділова.

Знов на ній ти зупинись

І праворуч подивись.

Як машини всі пройдуть –

Пішоходу – вільна путь.

Ведучий: А якщо немає знаку або світлофора, може стояти регулювальник.

Ведуча: Хто сів за кермо – не спіши, будь уважним,

На знаки дорожні в дорозі зважай!

Ти правил безпеки, водій, не порушуй,

Про тих, хто довкола, завчасно подбай!

Вчитель: Незабаром літні канікули. І ви всі будете подорожувати до моря, в гості до дідуся і бабусі. Тож давайте пригадаємо правила для пішоходів та водіїв.

(Виходять 9 учнів, у кожного попереду і ззаду прикріплені малюнки з літерами і дорожніми знаками (малюнки з літерами прикріплені на спині, а зі знаками спереду). Під час читання віршів діти по-одному повертаються і складають слово «Пішохід» )

Учень: (без літери, але з знаком «Рух легкових автомобілів»)

Закінчилися уроки,

В табель вписані оцінки,

За хвилину – двісті кроків

До трамвайної зупинки.

Світлофор зеленим світить.

Поспішаю як ніхто –

З братом їдемо до діда

У новенькому авто.

Учень: (буква «П» – знак «STOP»)

Ми домовилися вранці,

Він чекає на стоянці.

Ось і я, часу не гаймо, -

Заспівав мотор – рушаймо!

Розрослись каштани, липи,

Без зупинки тут не можна,

«STOP» - це літери великі,

Здалеку побачить кожен.

Учень: (буква «І» – знак «Головна дорога»)

Мчать автобуси, мопеди.

Ми чекаємо за рогом

Знак стоїть пріоритету,

Зветься – «Головна дорога»

Учень: (буква «Ш» - знак «світлофор»)

Брат машину зупиняє.

Озивається до мене:

Світлофор три ока має –

Червоне, жовте і зелене.

Червоне – треба пам’ятати:

Іти не можна, слід чекати.

Мигає жовте – не хвилюйся

Будь уважним, приготуйся

Зелене – вітер, сніг чи злива:

Через дорогу йди сміливо.

Учень: (буква «О» – знак «Діти»)

Глянь праворуч, глянь ліворуч

«На дорозі діти!» - стій!

Дитсадок і школа поруч

Обережніше водій!

Учень: (буква «Х» – знак «Пішохідний перехід»)

Вийшла тіточка з під’їзду,

У руках тяжкі валізи

І мерщій через дорогу -

Під акації розлогі.

Брат сигналить – що за жарти?

Треба тіточці за парту!

Незалежно від погоди

Тут не можна пішоходам.

Далі он – хіба не видно –

Є доріжка пішохідна?

Учень: (буква «І» – знак «Залізничний переїзд»)

Зачаровані красою –

Через річку чудо-міст!

Зупинились – мчиться поїзд –

«Залізничний переїзд»

Учень: (бува «Д» – знак «Звірі»)

Скоро дідове подвір’я.

Дід у нас лісник – отак!

З лісу можуть вийди звірі,

Нам про це говорить знак.

Учень: (без літери – знак «Небезпека»)

Ми приїхали. Дідусь

На порозі крутить вус,

Йде онуків зустрічати:

здрастуйте, ходіть до хати.

Вже бабуся клопотала –

Напекла, приготувала.

Пироги, гриби і квас

На столі чекають вас.

Ведучий:  Що ж, тепер відомо все

Й важливіше над усе –

Щоб безпечно мандрувати,

Слід завжди це пам’ятати.

Вчитель: Давайте підведемо підсумки нашого свята і перевіримо як ви запам’ятали правила дорожнього руху. Я буду ставити питання, а ви - на них відповідати:

  1. Яку назву має палиця, за допомогою якої регулюється рух? (жезл)
  2. Який сигнал світлофора забороняє рух автомобілів? (червоний)
  3. Чи можна починати переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора? (ні)
  4. Яка тварина втекла із зоопарку, щоб увесь день лежати на перехресті посеред дороги? (зебра)
  5. Які острівці розташовані не на воді, а на суші? (острівці безпеки)
  6. Як переходиш вулицю,

То завжди зупинись

І перш за все з увагою

На мене подивись.

Я шлях вкажу надійний

Де небезпек нема,

Трикольорові очі

Я маю недарма.(світлофор)

  1. Маленькі будиночки по місту біжать,

Хлопчики й дівчатка

В будиночках сидять.(автобуси)

  1. Тримаюся лиш на ходу,

А як зупиниш - упаду. (велосипед)

Вчитель: Молодці! На цьому наше свято закінчилося. Сподіваюся, ви всі запам’ятали правила дорожнього руху і будете їх дотримуватись.

 

ВІКТОРИНИ. КОНКУРСИ

Вікторина

  • Що таке проїжджа частина? (Це частина вулиці, де їдуть машини).
  • Що таке пішохідний тротуар? (Це частина вулиці, де ходять пішоходи).
  • Де йти, якщо немає тротуару? (По узбіччю)
  • Де можна перейти вулицю? (По переходу)
  • На яке світло потрібно переходити вулицю? (На зелене світло).
  • При якому світлі рухатися не можна? (При червоному світлі)
  • На яке світло можуть рухатися машини? (На зелене світло)
  • Що називається площею? (Перехрестя, де перетинаються або беруть початок кілька вулиць).
  • Як називається частина вулиці, що розташована між двома перехрестями? (Квартал)
  • Які технічні засоби регулювання руху ви знаєте? (Світлофор, дорожні знаки)
  • Як визначити, що машина збирається повернути направо (наліво)? (Включається і блимає правий (лівий) ліхтарик - покажчик повороту).
  • Яку небезпеку для пішоходів представляють зимові дороги? (На слизькій дорозі збільшується гальмівний шлях машин, дороги звужені з-за снігу, снігові замети, ожеледь заважають руху машин).
  • Які ви знаєте спеціальні автомобілі? (До спеціальних автомобілів відносяться пожежні, медичні, аварійні, автокрани та інші).
  • Як називається підземна залізниця? (Метро).
  • Чи є у велосипедиста шлях гальмування? (Так. Ніякий транспорт зупинитися відразу під час руху не може).
  • Як ви розумієте вислів «час-пік»? (Це час найбільшого руху).

 

БЛІЦ-ВІКТОРИНА «АВТОМОБІЛЬНА»

  • Водій машини. (Шофер)
  • Пересування на машині або коня. (Їзда)
  • Робоче місце водія автомобіля. (Кабіна)
  • Підприємство, що випускає машини. (Автозавод)
  • П'яте у возі воно ні до чого. (Колесо)
  • Пристрій для зниження швидкості до повної зупинки. (Гальма)
  • Бублик, але не до чаю, а в руках шофера. (Кермо)
  • Гумовий обруч на ободі колеса. (Шина)
  • На що надягають шину? (На обід)
  • Лазня для автомобілів. (Мийка)
  • Місце, де змінюють напрямок. (Поворот)
  • Так раніше називався пристрій для подачі автомобільного сигналу. (Клаксон)
  • Його не ставлять попереду коня. (Віз)
  • Велосипед з мотором. (Мопед)
  • Двомісний двоколісний велосипед. (Тандем)
  • Місце збору пасажирів автобуса, тролейбуса, трамвая. (Зупинка)
  • Трамвай, що стоїть на зупинці, обходять спереду чи ззаду? (Спереду)
  • Тролейбус, що стоїть на зупинці, обходять спереду чи ззаду? (Ззаду)
  • Той, хто рухається повільно. (Тихохід)

 

КОНКУРС «П'ЯТЬ НАЗВ ДОРОЖНІХ ЗНАКІВ»

Двоє граючих (можна, щоб це були представники двох команд) стають в кінці проходів між рядами парт.

За сигналом вони повинні (спочатку один, потім інший) пройти вперед, зробивши п'ять кроків, і на кожен крок без жодної запинки (не порушуючи ритму) вимовити яку-небудь назву дорожнього знака. Перемагає той, хто впорається з цим завданням чи зможе назвати більше назв. Якщо в грі беруть участь команди, то зараховується загальна сума назв.

 

ПОРАДИ БАТЬКАМ

 

ІНСТРУКТАЖ БАТЬКІВ

Про необхідність дотримання

Правил дорожнього руху

Аналіз дорожньо-транспортних пригод з участю дітей показує, що головною причиною їх є невміння дітей спостеріга­ти: оглянути вулицю, помітити машину, визначити її швидкість і напрям руху, передбачити можливість появи машини з-за інших технічних засобів, дерев, споруд. Тому практичне навчання дітей спостереженню проводиться батьками з перших прогулянок з ними по вулиці. Багаторазові спостереження за ситуаціями тре­нування руху приведуть до вироблення необхідних навичок у дітей. З цією метою зручно використовувати рух батьків у дитя­чий садок і додому.

  1.     З дому треба виходити завчасно, щоб лишився резерв часу. Дитина повинна звикнути ходити по вулиці, не поспішаючи.
  2.     Прискорювати крок чи бігти не рекомендується. У будь-якому випадку перед виходом на проїжджу частину необхідно зменшити крок, зупинитись на краю тротуару, подивитись ліворуч і праворуч, переконатись у відсутності транспорту, що наближається. Час ш дитина біжить поряд з батьками, які ідуть кроком. При переході вулиці необхідно, щоб і дитина йшла кроком, тоді вона краще зможе спостерігати.
  3.     Побачивши необхідний вам транспорт, який стоїть з протилежного боку дороги, не біжіть. Поясніть дитині, що це небезпечно, краще почекати наступного. При виході на зупинці з транс­портного засобу не намагайтесь обійти його спереду або ззаду. Поясніть дитині, що водій зустрічної машини не бачить вас з-за перешкоди. Для переходу дороги потрібно пройти по тротуару до найближчого пішохідного переходу.
  4.      Виходячи на проїжджу частину з дитиною, припиніть зайві розмови. Вона також повинна звикнути, що при переході потрібно мовчати і спостерігати. Переходити дорогу необхідно під прямим кутом.
  5. Переходьте дорогу тільки на зелене світло, дитина повинна звикнути, що на червоне світло не переходять, навіть якщо немає машин.
  6.     При переході вулиці і на зупинках міцно тримайте дитину за руку. Непоодинокі випадки, коли дитина виривається і біжить на проїжджу частину.
  7.     Пам'ятайте, що дитина навчається рухові на вулиці насамперед на вашому прикладі і на власному досвіді. Тому порушення батьками рекомендацій, наведених вище, призводить до засвоєння дітьми неправильної поведінки на вулиці, яку потім виправити дуже важко.

 

ВИДИ РОБІТ З БАТЬКАМИ

ПО ПРАВИЛАХ ВУЛИЧНОГО РУХУ

  • Організація лекцій з залученням працівників ДАІ. Орієнтовні теми: "Вулиця і діти", "Про дорожньо-транспортний трав­матизм".
  • Батьківські збори.
  • Консультації для батьків: "Будь прикладом для дитини", "Як допомогти дітям оволодіти знаннями правил дорожнього руху".
  • Обмін досвідом сімейного та суспільного виховання та навчання дітей правилам дорожнього руху.
  • Розміщення матеріалу з теми в батьківському куточку та його оформлення в папках-пересувках.
  • Залучення батьків до оформлення стендів, виставок малюнків та іграшок-саморобок з теми.
  • Розв'язання задач і проведення вікторин з батьками на тему дорожнього руху.
  • Відкриті тематичні заняття для батьків.
  • Показ батькам занять та ігор дітей по вивченню і закріпленню правил дорожнього руху.


ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

  1. Братчук О. Правила дорожнього руху для дітей. – Х.: Торсінг плюс, 2005.
  2. Дружиніна М.В. Наш друг світлофор. Правила катання на велосипеді. - К.: «Махаон», 2005.
  3. Кашуба Л.І., Красоткіна Н.Г., Зелена О.М. Охорона безпеки життєдіяльності. – Тернопіль: «Мальва - ОСО», 2000.
  4. Линник С. Твій друг – дорожній рух / С.Линник // Розкажіть онуку. – 2006. - № 9-10.
  5. Мечник Л.А., Гемзюк О.Р., Жаркова І.І., Терещук Б.М. Охорона життя і здоров’я учнів. 3 (2) клас. Навчальний посібник. – Тернопіль: Підручники і посібники, 1998.
  6. Паронова Л.І. Мої улюблені вірші. – Тернопіль: Підручники – посібники, 2001.
  7. Правила дорожнього руху для дітей/мал. Г.Павленко; вірші О.Братчук. - Х.: Торсінг плюс, 2005.
  8. Правила дорожнього руху для малечі / відповідальна за вип. Н.В.Томашевська. - Х.: Торсінг плюс, 2010.
  9. Слюніна В.О. Бесіди з безпеки життєдіяльності в школі. 1-4 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2012.
  10. Харченко О. Ю. Правила безпечної поведінки на вулиці/ О. Ю. Харченко. - Х.: Вид. група «Основа», 2012.

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
10 жовтня 2018
Переглядів
1974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку