Уроки фізики. «Електричні явища. Електричний струм.» 8 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Електричні явища. Електричний струм.» курсу фізики 8 класу
Відділ освіти
Старовижівської РДА
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»
смт. Стара Вижівка
Л. Б. Фесенюк
8 клас
Тематичне планування
Плани-конспекти уроків
Методичні рекомендації
2018
Фесенюк Л. Б.
Уроки фізики. «Електричні явища. Електричний струм.» 8 клас. Тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації.
(Навчальний посібник) – Стара Вижівка, 2018. – 43 с.
Посібник містить тематичне планування, плани-конспекти уроків, методичні рекомендації з теми «Електричні явища. Електричний струм.» курсу фізики 8 класу.
Рекомендовано для вчителів фізики загальноосвітніх шкіл.
1. Електричні явища. Електричний струм.
36 год.
№ заняття |
Тема |
Кількість годин |
1 |
Електризація тіл. Електричний заряд. |
1 |
2 |
Дискретність електричного заряду. Закон збереження електричного заряду. |
1 |
3 |
Електричне поле. Взаємодія тіл. |
1 |
4 |
Закон Кулона. |
1 |
5, 6 |
Розв’язування задач. КТЗ |
2 |
7 |
Електричний струм. Електричне коло і його складові частини. |
1 |
8 |
Електричний струм в металах. Д. |
1 |
9 |
Дії електричного струму. Д. |
1 |
10 |
Розв’язування задач. Ф. д. |
1 |
11 |
Сила струму. Амперметр, вимірювання сили струму. |
1 |
12 |
Електрична напруга. Вольтметр, вимірювання напруги. |
1 |
13 |
Розв’язування задач. П.р. |
1 |
14 |
Розв’язування задач. К.т.з. |
1 |
15 |
Електричний опір провідників. Закон Ома для однорідної ділянки електричного кола. |
1 |
16 |
Розв’язування задач. Ф.д. |
1 |
17 |
Залежність опору провідника від його довжини, площі поперечного перерізу та матеріалу. Реостати. |
1 |
18 |
Л. р. № 3. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра і вольтметра. |
1 |
19 |
Розв’язування задач. П.р. |
1 |
20 |
Послідовне з’єднання провідників. |
1 |
21 |
Л. р. № 4. Дослідження електричного кола з послідовним з’єднанням провідників. |
1 |
22 |
Паралельне з’єднання провідників. |
1 |
23 |
Л. р. № 5. Дослідження електричного кола з паралельним з’єднанням провідників. |
1 |
24 |
Розв’язування задач. |
1 |
25 |
Розв’язування задач. КТЗ |
1 |
26 |
Робота і потужність електричного струму. Закон Джоуля-Ленца. |
1 |
27 |
Споживачі електричного струму. |
1 |
28 |
Розв’язування задач. Л.р. |
1 |
29 |
Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів. Л.р.; Доп. |
1 |
30 |
Електричний струм в газах. Доп. |
1 |
31 |
Безпека людини при роботі з електричними приладами. Доп. |
1 |
32 |
Розв’язування задач. |
1 |
33 |
Розв’язування задач. |
1 |
34 |
Контрольна робота. Тема: «Електричний струм». |
1 |
35; 36 |
Підсумковий урок. |
2 |
Урок 1. Електризація тіл. Електричний заряд.
Мета: формувати і розвивати в учнів уявлення про застосування електрики в житті сучасної людини та її важливість для розвитку та існування людства; розглянути поняття електризації тіл, два види зарядів. Повторити будову атома. Розвивати творчі здібності учнів, уміння працювати з додатковою літературою, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: діюча модель електродвигуна, іскровий розряд, світіння лампочки, електризація тіл, модель будови атома, електризація ебонітової та скляної паличок (« Фізика 7-9»).
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Мозковий штурм».
Повторення будови атома з курсу фізики 7 класу. ( Демонстрація.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Пригадайте, що під час розчісування волосся тягнеться за пластиковим гребінцем. Коли ви з себе знімаєте одяг, то відчуваєте слабке потріскування та в темряві помічаєте іскорки. Чому відбуваються такі явища? На це та інші питання отримаємо відповіді в кінці уроку.
Демонстрації.
ХІХ ст. – початок широкого використання електрики.
5) Електризація тіл. Два види зарядів.
/ Демонстрація /.
6) Пояснення явища електризації.
7) Перегляд відеофільмів.
ІV. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1). Вправи: 139; 140; 141;143 стр.94 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2). Вправи: 1.1 – 1.4; 1.7 – 1.12 стр. 5 ( І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач ).
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 17 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 1 - 3 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр.134; 135; 138 стр.94 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 2. Дискретність електричного заряду. Закон збереження електричного заряду.
Мета: розглянути два види зарядів, взаємодію електричних зарядів, дискретність електричного заряду, закон збереження електричного заряду, принцип дії електрометра. Розвивати творчі здібності учнів, уміння працювати з додатковою літературою, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: взаємодія зарядів, подільність електричного заряду, будова електрометра, закон збереження електричного заряду (« Фізика 7-9»).
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
На сьогоднішньому уроці ми пояснимо явище електризації, розглянемо, що таке електричний заряд, взаємодію зарядів, дискретність заряду та закон збереження електричного заряду.
2. Сприйняття нового матеріалу.
/ Демонстрація /.
3) Провідники і непровідники.
/ Демонстрація /.
4) Дискретність електричного заряду. Електрометр.
/ Демонстрація /.
5) Поняття замкнутої системи. Закон збереження електричного заряду.
/ Демонстрація /.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Завдання: 144; 151; 152; 157; 160 стр.95 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Завдання: 1.13 – 1.17; 1.20; 1.21 стр.6 ( І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 18; 19 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 4 – 6 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 136; 150; 156; 158 стр.95 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 3. Електричне поле. Взаємодія заряджених тіл.
Мета: розглянути поняття електричного поля, електричної сили, силових ліній електричного поля. Формувати і розвивати в учнів експериментальні вміння та навички, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: дія електричної сили, напрям силових ліній електричного поля (ППЗ «Фізика 7 – 9»).
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Завдання С. р. 1 завд. 1 – 3; 5 стор. 4 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Дослід: наелектризуємо ебонітову паличку шматком хутра і доторкнемось до маленького фольгового циліндра, підвішеного на нитці. Він зарядиться негативно. Наелектризуємо скляну паличку шматком шовку і повільно наближуватимемо її до циліндра. В міру наближення палички до циліндра він буде наближуватись до палички. Отже, крім сили тяжіння, на циліндрик діє ще й інша сила. Що це за сила? Знаємо, що заряди взаємодіють, а чи взаємодіють заряджені тіла? Дізнаємось в ході уроку.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
Завдання: 2.4; 2.10; 2.11; 2.14; 2.25; 2.26; 2.27 стр. 14 ( І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
Міні-виступ «Моє відкриття на сьогоднішньому уроці».
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 5 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Опрацювати: § 20 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 158; 162; 165; 177 стр. 96 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 4. Закон Кулона.
Мета: повторити поняття електричного поля, електричної сили, силових ліній електричного поля, розглянути закон Кулона. Формувати і розвивати в учнів експериментальні вміння та навички, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: дослід Кулона (ППЗ «Фізика 7 – 9»).
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Аналіз письмової роботи.
2. Запитання: 1 – 6 стр. 90 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
3. Перевірка домашнього завдання.
4.Продемонструвати досліди: здатність заряду перерозподілятись; взаємодію заряджених тіл; здатність зарядженого тіла притягувати дрібні клаптики паперу; показати за допомогою силових ліній електричного поля взаємодію зарядів.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Мотивація вивчення теми.
З попереднього уроку ми знаємо, що заряди взаємодіють з певною силою, але як можна знайти числове значення цієї сили, або на якій відстані потрібно розмістити ці заряди, щоб вони взаємодіяли. Для цього на сьогоднішньому уроці ми розглянемо закон Ньютона, який і дасть відповіді на наші запитання.
Сприйняття нового матеріалу.
1. Дослід Кулона.
Демонстрація
2. Закон Кулона.
Демонстрація.
3. Перегляд відеофільму.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Виконання завдань: 1 – 9 стор. 7 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит).
2. Завдання: С. р. 2; 3 стор. 8; 10 « Електричне поле» та « Закон Кулона» (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт).
3. Вправи: 180 – 183 стр. 96 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
4. Завдання: 3.5; 3.6; 3.7; 3.8; 3.11; 3.12 стр.25 ( І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач ).
ІV. Підсумки уроку.
Міні-виступ «Моє відкриття на сьогоднішньому уроці».
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 21 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 178; 179; 181 стр.96 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 6; 20 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 5. Розв’язування задач.
Мета: формувати та розвивати в учнів уміння і навички розв’язувати задачі з теми «Електричне поле». Аналізувати та систематизувати знання учнів про електризацію тіл та електричне поле. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: роздаткові матеріали.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Гра «Перевір друга».(Діти задають один одному цікаві запитання з розділу І).
2. Розгляд тестових завдань: 1 – 6 В – І; ІІ стр.100 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
ІІ. Розв’язування задач.
1. С. р. 1 завд.1 – 5 (В. І, ІІ) стор. 5 (Ф. Я. Божинова Поточний контроль).
2. Практичний тренінг 1 стор. 7 завдання 1, 2 (В І, ІІ) (Ф. Я. Божинова Поточний контроль).
3. Додаткові завдання: 1 – 4 (В. І, ІІ) К. р. 1 стор. 46 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних та контрольних робіт).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити розділ І § 17 – 21 зап. 1 – 11 стр.97 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 7 – 9 В – І стр. 100 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготуватись до письмової роботи.
Урок 6. Розв’язування задач.
Мета: перевірити знання учнів з теми «Електричне поле», рівень сформованості навичок розв’язування задач на застосування знань. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок контролю та корекції знань.
Обладнання: роздаткові матеріали.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Проведення письмової роботи учнів.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити розділ І § 17 – 21 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 7 – 9 В – ІІ стр. 100 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 7. Електричний струм. Електричне коло і його складові частини.
Мета: формувати і розвивати в учнів поняття про електричний струм, розглянути поняття джерела електричного струму, його призначення та принцип дії, види джерел. З’ясувати, з яких елементів складається електричне коло, розглянути призначення кожного з цих елементів. Формувати і розвивати в учнів вміння та навички складати найпростіші електричні кола та малювати їх схеми. Розвивати пізнавальний інтерес, практичні уміння та навички, увагу та спостережливість, логічне мислення, міжпредметні зв’язки; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: дискретність електричного заряду, дія електричного поля на рух заряджених частинок, електрофорна машина, різні джерела електричного струму, перетворення різних видів енергії в електричну, складання найпростіших електричних кіл, умовні позначення складових електричного кола ( ППЗ « Фізика 7-9», «Фізика 8»).
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
Ознайомлення учнів з тематичною та планом роботи при подальшому вивченні даного розділу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
Кожного дня ми з вами використовуємо різні електричні прилади, до кожного будинку підведений електричний струм, вулиці увечері освітлюються електричними ліхтарями. І все це відбувається завдяки електричному струму. Що таке електричний струм, які характеристики електричного струму? Багатьом знайома ситуація: необхідно терміново зателефонувати, а батарея телефону розрядилась. Те ж саме може статись з фотоапаратом, ноутбуком, ліхтариком і т. п. Що робити? Відповідь знає і першокласник. А от які види джерел струму існують, їх будова і принцип дії розглянемо на уроці. Щоб розібратись у будові якого-небудь електроприладу, або усунути несправність електропроводки в оселі передусім потрібно мати схему відповідного електричного кола. Про те, що таке електричне коло, з чого воно складається і як схематично його зобразити ми дізнаємось теж на сьогоднішньому уроці. Багато чого цікавого і важливого для життя кожної людини ми дізнаємось при подальшому вивченні даного розділу.
2. Сприйняття нового матеріалу.
/ Демонстрація /.
/Демонстрація./
/Демонстрація./
/Демонстрація./
/Демонстрація./
/Демонстрація./
10) Термоелементи. Сонячні батареї.
/Демонстрація./
ІV. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Виконання завдань: 1 – 5 стор. 10 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9).
2. Завдання: 4.1 – 4.3; 4.14 – 4.19; 4.38 – 4.42 стр. 30 ( І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач. )
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити: § 7 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Опрацювати: § 22; 23 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Розглянути запитання після параграфів.
Виконати: впр. 184; 187; 188 стр. 113 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготувати презентацію до теми «Електричний струм у металах.»
Урок 8. Електричний струм у металах.
Мета: сформувати знання учнів про електричну провідність металів, розглянути поняття провідників, діелектриків, струму в металах. Розвивати здібності учнів, уміння працювати з додатковою літературою, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, міжпредметні зв’язки; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: рух вільних електронів у металі під дією електричного поля, кристалічна будова металів ( ППЗ «Фізика 7-9»).
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
Запитання: 1 - 8 стр. 106; 1 – 6 стр. 108 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
3. Завдання 1 – 8 стор. 13 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит Фізика 9).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
Чому люди, які ремонтують електричні прилади, використовують викрутки з пластмасовими чи дерев’яними ручками? Чому всі провідники в будь-яких приладах вкриті шаром гуми чи пластику? Чому проводи у всіх електричних колах металеві і чому коли проходить гроза потрібно не користуватись парасолькою та зняти з себе металеві прикраси? На ці та інші питання отримаємо відповідь в ході уроку.
2. Сприйняття нового матеріалу.
1) Різна здатність речовин проводити електричний струм.
2) Провідники. Приклади.
3) Діелектрики. Приклади.
4) Струм у металах.
/ Демонстрація /.
5) Перегляд презентації.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 24 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Розглянути запитання після параграфів.
Повторити: § 8 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 193; 194 стр. 114 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготувати презентації до теми «Дії електричного струму.»
Урок 9. Дії електричного струму.
Мета: повторити про електричну провідність матеріалів: провідників, діелектриків; розглянути дії електричного струму. Розвивати здібності учнів, уміння працювати з додатковою літературою, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, міжпредметні зв’язки; виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: дії електричного струму ( ППЗ «Фізика 7-9»).
Обладнання: прилади для демонстрації дослідів, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування:
Запитання: 1; 2 стр. 106; 1 – 5 стр. 110 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
Кожного дня ми з вами використовуємо різні електричні прилади, до кожного будинку підведений електричний струм, вулиці увечері освітлюються електричними ліхтарями. І все це відбувається завдяки електричному струму. Але ніколи не задумувались над питаннями: які дії може спричиняти електричний струм; як саме протікає електричний струм та напрямок руху яких заряджених частинок беруть за напрям електричного струму. На ці та інші питання отримаємо відповідь в ході уроку.
2. Сприйняття нового матеріалу.
1) Дії електричного струму. Теплова дія.
/ Демонстрація. Презентація. /
2) Світлова дія.
/ Демонстрація. Презентація. /
3) Хімічна дія.
/ Демонстрація. Презентація. /
4) Магнітна дія.
/ Демонстрація. Презентація. /
5) Механічна дія.
/ Демонстрація. Презентація. /
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Вправа: 6; 5 – 7 стр. 11 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит Фізика 9).
2. Завдання: 4.7; 4.8; 4.29 – 4.33 стр. 29 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
3. Завдання: 1 – 3 Р.1; 1 – 3 Р.2; 1 – 2 Р.3 ( Роздатковий дидактичний матеріал ).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 25 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Розглянути запитання після параграфа.
Повторити: § 9 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 196; 197 стр. 114 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготуватись до письмової роботи.
Урок 10. Розв’язування задач.
Мета: формувати та розвивати в учнів уміння і навички розв’язувати задачі з теми «Електричне коло». Перевірити знання учнів з теми, рівень сформованості навичок розв’язування задач на побудову електричних кіл. Аналізувати та систематизувати знання учнів про електричний струм, дії електричного струму та електричне коло. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: роздаткові матеріали.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання: 1 – 3 стр.112 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Розгляд завдань: 9 - 12 стор.13 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9).
ІІ. Виконання практичного тренінгу.
Практичний тренінг 2; 3: стор. 9 завдання 1 – 7 (В І, ІІ), завдання 1 – 4 стор. 11 (В І, ІІ) (Ф. Я. Божинова Поточний контроль).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 10; 20 – 25 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 185; 198; 199 стр.114 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 11. Сила струму. Амперметр. Вимірювання сили струму.
Мета: розглянути поняття сили струму як фізичної величини, прилад для вимірювання сили струму; формувати та розвивати уміння й навички під’єднувати амперметр в електричне коло та вимірювати силу струму, розв’язувати задачі на знаходження числового значення сили струму. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: вимірювання сили струму амперметром.
Обладнання: прилади для демонстрацій.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Запитання:
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вам уже відомо, що для кількісного опису фізичних явищ, властивостей тіл і речовин використовують фізичні величини. А за допомогою яких фізичних величин можна кількісно описати процес проходження електричного струму по провіднику? З однією з таких величин ви ознайомитесь на сьогоднішньому уроці.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Задача: скласти електричне коло з гальванічного елемента, вимикача, лампочки та амперметра. Виміряти силу струму в колі та намалювати схему даного кола.
2. Вправи: 202; 203; 205; 208; 229; 230; 231 стр. 127 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
3. Вправи: 5.1 – 5.5; 5.11 – 5.14 стр.36 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
4. Завдання 1 – 3 стор. 12 С. р. № 5 В І, ІІ (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 26 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 11 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 204; 206; 207 стр.127 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 12. Електрична напруга. Вольтметр. Вимірювання напруги.
Мета: розглянути поняття електричної напруги як фізичної величини, прилад для вимірювання напруги; формувати та розвивати уміння й навички під’єднувати вольтметр в електричне коло та вимірювати напругу, розв’язувати задачі на знаходження числового значення напруги. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований.
Демонстрації: вимірювання напруги вольтметром.
Обладнання: прилади для демонстрацій.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання: 1 – 7 стр. 118 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Виконання завдань: 1 – 9 стор. 16 – 18 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит).
3. Перевірка наявності виконання письмового домашнього завдання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Кожен з вас, напевно, чув застережливе: «Не підходьте – висока напруга!», обурене: «Знову впала напруга в мережі!», запитання: «На яку напругу розрахований цей прилад?» Сьогодні ми розглянемо поняття напруги, і чому на всіх електричних приладах наводять її значення.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Завдання: 1 – 9 стр. 19 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит).
2. Завдання: 211; 212; 213; 214 стр. 128 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
3. Завдання 1 – 3 стор. 14 С. р. № 6 В І, ІІ (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 27 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 12; 26 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 216; 218; 219 стр. 129 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 13. П.р. Вимірювання напруги за допомогою вольтметра та сили струму за допомогою амперметра.
Мета: поглибити знання учнів про електричний струм, напругу. Формувати і розвивати в учнів експериментальні вміння та навички вимірювати напругу за допомогою вольтметра, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Обладнання: прилади для виконання практичної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Гра « Що ти знаєш про силу струму та електричну напругу?»
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
3. Вправи: 215 стр.128 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
ІІ. Мотивація виконання лабораторної роботи.
На сьогоднішньому уроці кожен з вас навчиться складати електричне коло та вимірювати напругу вольтметром в різних ділянках кола і силу струму в електричному колі.
ІІІ. Інструктаж з БЖД. П. р. Вимірювання напруги за допомогою вольтметра в різних ділянках кола та сили струму .
ІV. Підсумки уроку.
Міні-виступ «Моє відкриття на сьогоднішньому уроці».
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 13; 26; 27 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 232; стр.130 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 14. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати та перевірити знання учнів з теми «Сила струму та електрична напруга». Формувати та розвивати в учнів експериментальні уміння та навички, уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання: 1 - 7 стр. 118; 122 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
ІІ Розв’язування задач.
1. Завдання: 5.6; 5.7; 5.9; 5.16; 5.19 стр. 38 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
2. ТК- 3. В – І; ІІ стр.17 ( завдання про силу струму та напругу ) ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
3. Завдання: 1 – 8 стр.78; 1 – 9 стр. 82 ( Н. В. Татарчук Фізика 8 ).
ІІІ. Підсумки уроку.
Міні-виступ «Моє відкриття на сьогоднішньому уроці».
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 13; 26; 27 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 233 стр.130 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 15. Електричний опір провідників. Закон Ома для однорідної ділянки кола.
Мета: ввести поняття електричного опору, сформулювати закон Ома для однорідної ділянки кола. Формувати та розвивати в учнів уміння та навички розв’язувати задачі на застосування закону Ома для однорідної ділянки кола, експериментальні уміння та навички, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Демонстрації: закон Ома для однорідної ділянки кола.
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Запитання:
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Під час вивчення струму в електричних колах для опису різних явищ використовуються три найважливіші фізичні величини: сила струму, напруга, опір. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо, що таке електричний опір та один з найважливіших законів вчення про електричний струм, що пов’язує між собою ці три величини – це закон Ома.
1). Електричний опір як фізична величина. Одиниці опору.
Демонстрація.
2). Закон Ома для однорідної ділянки кола.
Демонстрація.
3).Трикутник для визначення I, U, R.
Демонстрація.
4). Графіки залежності I від U при сталому R та I від R при сталому U.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 28; 29 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 14 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 226; 227; 228 стр. 129 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 16. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати та перевірити знання учнів з теми «Характеристики електричного струму». Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
І варіант.
ІІ варіант.
ІІ. Розв’язування задач.
4. Завдання: 6.1 – 6.16 стр. 42 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 28; 29 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 1 – 5; В - І стр. 176 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 17. Залежність опору провідника від його довжини, площі поперечного перерізу та матеріалу. Питомий опір провідника. Реостати.
Мета: ознайомити учнів з реостатом, його призначенням, принципом дії та будовою. Розглянути види реостатів, сфери їх використання, залежність опору провідника від його довжини, площі поперечного перерізу та матеріалу. Формувати та розвивати в учнів експериментальні уміння та навички, уміння розв’язувати задачі на застосування закону Ома для однорідної ділянки кола. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: залежність сили струму в провіднику від речовини, з якої виготовлений провідник, площі поперечного перерізу, довжини провідника.
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Кожен з вас бачив, як поступово гасне світло в залі кінотеатру перед початком кіносеансу. Як це відбувається? Чому в разі виготовлення проводів для ліній електропередач або електропроводки використовують алюміній та мідь, а не значно дешевшу сталь? На ці та інші питання ми дамо відповідь, вивчивши на сьогоднішньому уроці від яких величин залежить опір провідника.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 30 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 15; 28; 29 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: завдання 248; 249; 250 стр. 136 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 18. Л. р. № 3. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра і вольтметра.
Мета: продовжити формування уміння розв’язувати задачі на застосування закону Ома для однорідної ділянки кола, знаходження питомого опору, довжини та площі поперечного перерізу провідника.. Формувати і розвивати в учнів експериментальні вміння та навички вимірювати напругу, силу струму та визначати опір провідника, правильно складати електричні кола, уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання: 1 – 8 стр. 134 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
3. Виконання завдань 1 – 6 стор. 24 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит).
ІІ. Інструктаж з БЖД. Л. р. № 3. Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра і вольтметра.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 16; 28 – 30 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 239 – 242 стр. 135 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 19. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати та перевірити знання учнів з теми «Електричний струм». Формувати та розвивати в учнів експериментальні уміння та навички, уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Гра «Задай цікаве запитання».
2. Вправи: 6.17 – 6.27 стр. 44 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
3. Завдання 1 - 5 стор. 27 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
ІІ. Написання письмової роботи.
Самостійна робота 2. В – І; ІІ стр.15 (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 17; 28 – 30 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 1 – 6; В - ІІ стр. 176 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 20. Послідовне з’єднання провідників.
Мета: ознайомити учнів з видами з’єднання провідників, розглянути взаємозв’язок між силами струму, напругами, опорами в різних ділянках електричних кіл при послідовному з’єднанні провідників. Формувати та розвивати в учнів експериментальні уміння та навички, уміння розв’язувати задачі на застосування закону Ома для послідовного з’єднання провідників. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: послідовне з’єднання провідників та його використання.
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання.
2. Завдання: 1 – 7 стр. 33 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
На практиці до електричного кола потрібно приєднувати одразу декілька споживачів: телевізор, холодильник, праска, світильники і т. п.. Як під’єднуються ці споживачі до електричного кола? Як з’єднані лампочки в електричній гірлянді? Чи змінюються сила струму, напруга, опір при під’єднанні різної кількості споживачів? На ці та інші запитання ви отримаєте відповідь до кінця уроку.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Завдання: 1 – 6 стор. 41 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
2. Завдання 1, 2 (В І, ІІ) стор. 22 С. р. № 10 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
3. Вправи: 255; 256; 258; 260 стр. 142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
4. Завдання 1 - 5 стор. 19 (В – І, ІІ) (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 18 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Опрацювати: § 31 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 257; 259; 261 стр. 142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 21. Л. р. № 4. Дослідження електричного кола з послідовним з’єднанням провідників.
Мета: продовжити формування уміння розв’язувати задачі на застосування закономірностей послідовного з’єднання провідників; закріпити вміння складати електричне коло, вимірювати напругу, силу струму та визначати опір провідника, правильно складати електричні кола, досліджувати закономірності послідовного з’єднання провідників, розвивати уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
2. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.
3. ТК- 3. В – І; ІІ завд. 2 р. С; завд. 2 р. Д стр.17 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
4. Завдання: 7.4 – 7.8 стр. 53 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
ІІ. Інструктаж з БЖД. Л. р. № 4. Дослідження електричного кола з послідовним з’єднанням провідників.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 19; 28 – 31 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: ТК- 3. В – ІІІ стр.19 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
Урок 22. Паралельне з’єднання провідників.
Мета: ознайомити учнів з паралельним з’єднанням провідників, розглянути взаємозв’язок між силами струму, напругами, опорами в різних ділянках електричних кіл при паралельному з’єднанні провідників. Формувати та розвивати в учнів експериментальні уміння та навички, уміння розв’язувати задачі на застосування закону Ома для паралельного з’єднання провідників. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: паралельне з’єднання провідників та його використання.
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання: 1 – 4 стр. 137 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Перевірка наявності і правильності письмового домашнього завдання.
3. Завдання: ТК- 3. В – ІV стр. 20 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
4. Завдання: 7.11; 7.13; 7.18 стр.54 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація вивчення теми.
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо ще одне з’єднання провідників, це – паралельне. Розглянемо його переваги та недоліки в порівнянні з послідовним з’єднанням, та як визначаються основні характеристики електричного струму при такому з’єднанні провідників.
2. Сприйняття нового матеріалу.
1). Паралельне з’єднання провідників.
Демонстрація.
2). Взаємозв’язок між силами струму, напругами, опорами в різних ділянках електричного кола при паралельному з’єднанні провідників.
Демонстрація.
3). Розрахунок простих електричних кіл з паралельним з’єднанням провідників.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Завдання: 1 – 6 стор. 43; 45 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
2. Завдання 1- 3 (В І, ІІ) стор. 24 С. р. № 11 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
3. Завдання 1 - 5 стор. 21 (В – І, ІІ) (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 20; 28 - 31 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Опрацювати: § 32 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 262; 263 стр. 142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 23. Л. р. № 5. Дослідження електричного кола з паралельним з’єднанням провідників.
Мета: продовжити формування уміння розв’язувати задачі на застосування закономірностей паралельного з’єднання провідників; закріпити вміння складати електричне коло, вимірювати напругу, силу струму та визначати опір провідника, правильно складати електричні кола, досліджувати закономірності паралельного з’єднання провідників, розвивати уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Обладнання: прилади для виконання лабораторної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
ІІ. Інструктаж з БЖД. Л. р. № 7. Дослідження електричного кола з паралельним з’єднанням провідників.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 21; 28 - 32 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 264; 265 стр. 142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 24. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати, вдосконалити знання та уміння учнів з теми «З’єднання провідників». Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання 1 – 5 стор. 137; 140 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Перевірка наявності письмового домашнього завдання.
ІІ. Розв’язування задач.
1). Завдання 9.1 – 9.12 стор. 64 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
2). Завдання 1; 2 (В І, ІІ) стор. 26 С. р. № 12 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 22; 28 - 32 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 266; 267 стр.142 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 25. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати, перевірити знання та уміння учнів з теми «З’єднання провідників». Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
ІІ. Розв’язування задач.
1. Завдання: 1 – 3 стор. 23 (В – І, ІІ) (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
2. Виконання письмової роботи: завдання 1- 3 Р. І; 1 – 3 Р.ІІ; 1; 2 Р. ІІІ; 1; 2 Р. ІV (В 1- 4) К. р. « Електричний струм.» ( роздатковий матеріал ).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 28 – 32 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: завд. 6; В – І; завд. 7; В – ІІ стр. 176 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 26. Робота і потужність електричного струму. Закон Джоуля-Ленца.
Мета: розглянути поняття роботи та потужності електричного струму; розглянути теплову дію електричного струму, закон Джоуля-Ленца та його застосування у електронагрівних приладах. Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі на застосування закону Джоуля-Ленца розвивати уявлення про роль фізичного знання в житті людини, суспільному виробництві та техніці, сутність наукового пізнання засобами фізики; спонукати учнів до критичного мислення, застосування набутих знань на практиці. Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі на застосування закону Ома, формул роботи і потужності електричного струму. Розвивати уміння самостійно отримувати знання, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: вимірювання роботи та потужності електричного струму, лічильник електроенергії.
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Запитання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Кожен з вас бачив електролічильник та навіть знімав його покази. А як ви гадаєте, що вимірює цей прилад? На це та інші запитання ми отримаємо відповідь в ході уроку.
Демонстрація.
Демонстрація.
6) Теплова дія струму.
Демонстрація.
7) Закон Джоуля-Ленца.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
1. Запитання: 1 – 5 стор. 144; 1 – 3 стр. 147; 1 – 3 стр. 148 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Завдання: 268 – 274 стр. 152; 282 – 285 стр.153 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
3. Завдання 10.10 – 10.20 стор. 71 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
4. Завдання: 1; 2 В – І; ІІ стр.28 С. р. 13; 1 – 3 В – І; ІІ стр. 30 С. р. 14; 1 – 3 В – І; ІІ стр. 32 С. р. 15 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 33 – 35 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 275 – 277 стр. 152 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготувати доповіді з теми: « Споживачі електричного струму ».
Урок 27. Споживачі електричного струму.
Мета: розглянути поняття споживачів електричного струму та електровимірювальних приладів; узагальнити, систематизувати знання та уміння учнів з теми «Робота та потужність електричного струму». Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Гра «Задай цікаве запитання».
2. Перевірка наявності письмового домашнього завдання.
3. Завдання: 1 – 4 стр.55 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
ІІ. Розгляд нового матеріалу.
Розгляд презентацій та доповідей з тем:
1. Споживачі електричного струму.
Демонстрація.
2. Електронагрівальні прилади.
Демонстрація.
ІІІ. Розв’язування задач.
1. Завдання: 1 – 5 стр. 57 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
2. Завдання: 1 – 3 В – І; ІІ стр. 25; 1 – 3 В – І; ІІ стр. 27; ! – 4 В – І; ІІ стр. 29 (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
3. Завдання 1 – 6 В – І – ІІІ К. р. 1 стр. 49 (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити: § 30 – 36 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр.278; 279 стр.153 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 28. Розв’язування задач. П. р. Вимірювання потужності споживача електричного струму.
Мета: продовжити формування уміння розв’язувати задачі на визначення числового значення потужності та роботи електричного струму; навчитися визначати потужність та роботу електричного струму в споживачах електроенергії, вимірюючи силу струму та напругу споживачів; розвивати уміння описувати та систематизувати результати спостережень, планувати і проводити невеликі експериментальні дослідження, робити узагальнення та висновки. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок закріплення та поглиблення знань, формування експериментальних умінь.
Обладнання: прилади для виконання практичної роботи.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
2. Виконання завдань 1 - 9 стор. 48; 1 – 4 стр. 53; (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
3. Завдання: 1 – 8 ( дидактичний роздатковий матеріал «Закон Джоуля – Ленца »).
4. Завдання: 1 – 4; В - І; ІІ К. р. 2 стр. 49 (С. П. Кононіченко Зошит для самостійних і контрольних робіт з фізики, 9 клас).
ІІ. Інструктаж з БЖД. П. р. Вимірювання потужності споживача електричного струму.
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 30 - 35 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: впр. 280; 281 стр. 153 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 29. Електричний струм у розчинах і розплавах електролітів.
Мета: розглянути поняття електролітів; формувати в учнів знання про явище електролізу, закони Фарадея. Розвивати уміння спостерігати явище електролізу та робити певні висновки та узагальнення; спонукати учнів до мислення та застосування набутих знань у практичній діяльності. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: явище електролізу, електроліти (ППЗ Бібліотека електронних наочностей Фізика 10 – 11: 1. 69).
Обладнання: прилади для демонстрацій та практичної роботи, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Короткі розповіді учнів «Що ти знаєш про електричний струм?»
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Дистильована вода – діелектрик, тому що в ній майже немає вільних заряджених частинок. Діелектриком є й кухонна сіль. Однак, якщо дрібку кухонної солі кинути в дистильовану воду, то отриманий розчин добре проводить електричний струм. Чому це так? Звідки в розчині взялися вільні носії електричного струму? На ці та інші запитання ми отримаємо відповіді в ході уроку.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація, презентація, доповідь.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
Завдання: 290 – 295 стр. 167 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
ІV. Інструктаж з БЖД. П. р. Дослідження явища електролізу.
V. Підсумки уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 37 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 30 – 36 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: 286 – 289 стр. 167 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготувати презентації з теми « Електричний струм в газах ».
Урок 30. Електричний струм в газах.
Мета: розглянути проходження електричного струму в газах, види газових розрядів. Формувати та розвивати уміння спостерігати явища, робити певні висновки та узагальнення; спонукати учнів до мислення та застосування набутих знань у практичній діяльності. Розвивати вміння та навички розв’язувати фізичні задачі, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Демонстрації: несамостійний газовий розряд, залежність сили струму газового розряду від прикладеної напруги, самостійні газові розряди (ППЗ Бібліотека електронних наочностей Фізика 10 – 11).
Обладнання: прилади для демонстрацій, комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
1. Запитання: 1 – 7 стр. 156 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
2. Завдання: 11.6; 11.22; 11.24; 11.25 стр.77 (І. Ю. Ненашев Фізика 9. Збірник задач.)
3. Завдання: 1 – 10 стр. 59 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Прочитавши тему уроку, дехто з вас здивується, ми ж на початку розділу вивчали, що гази є діелектриками, а це значить, що в них немає вільних заряджених частинок. То ж про який електричний струм може йти мова? Зауваження цілком слушне, але йшлося про те, що гази є діелектриками за звичайних умов. Однак, існують умови, за яких гази можуть ставати провідниками. Про те, коли це відбувається і що собою являє електричний струм в газах, розглянемо на сьогоднішньому уроці.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація.
Демонстрація.
ІІІ. Закріплення і узагальнення знань учнів.
ІV. Підсумки уроку.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати: § 38 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Повторити: § 30 - 37 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: завд. 8 – 12 В – І стр.176 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Підготувати доповіді та презентації з теми: «Безпека людини при роботі з електроприладами.»
Урок 31. Безпека людини при роботі з електроприладами.
Мета: розглянути , яких правил потрібно дотримуватись при роботі з електроприладами. Формувати та розвивати уміння учнів працювати з додатковими джерелами інформації, робити певні висновки та узагальнення; спонукати учнів до мислення та застосування набутих знань у практичній діяльності. Розвивати вміння та навички розв’язувати фізичні задачі, пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок - семінар.
Демонстрації: учнівські презентації, (ППЗ Бібліотека електронних наочностей Фізика 10 – 11).
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Запитання:
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Прослуховування та перегляд учнівських доповідей, презентацій з теми.
2. Виконати завдання: 1 – 4 стр. 71 (С. П. Кононіченко Тестовий зошит. Фізика 9 клас).
3. Завдання: 1 – 6 стр.33; К.т.з. 6; В – І; ІІ 49 (Ф. Я. Божинова Фізика 9 Поточний і підсумковий контроль).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: § 20 - 39 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати: завд. 8 – 12 В – ІІ стр.176 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Урок 32. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати знання та уміння учнів з теми «Електричний струм». Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Гра «Задай цікаве запитання».
ІІ. Розв’язування задач.
Виконання завдань: ТК- 4; В – І; ІІ стр. 25 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: розділ 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: ТК- 4; В – ІІІ стр. 27 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
Урок 33. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити, систематизувати, перевірити знання та уміння учнів з теми «Електричний струм». Формувати та розвивати в учнів уміння розв’язувати задачі з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал.
Структура та основний зміст уроку.
І. Актуалізація знань.
Гра «Ланцюжок».
ІІ. Розв’язування задач.
Виконання завдань: ТК- 4; В – ІV- VІІ стр. 28 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: розділ 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Виконати завдання: ТК- 4; В – VІІІ стр. 32 ( Я. Ф. Левшенюк Завдання для тематичного контролю. Фізика 8 ).
Урок 34. Контрольна робота.
Мета: перевірити знання учнів з теми «Електричний струм», рівень сформованості навичок розв’язування задач з даної теми. Розвивати пізнавальний інтерес, увагу та спостережливість, логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок контролю та корекції знань.
Обладнання: роздатковий дидактичний матеріал для перевірки знань учнів.
Структура та основний зміст уроку.
І. Організаційна частина.
ІІ. Проведення контрольної роботи.
1. Завдання: 1 – 3 Д.р.; 1 – 3 В.р. В – І; ІІ ( роздатковий матеріал «Електричний струм К.р.»
2. Завдання: 1 – 8 В – І; ІІ ( роздатковий матеріал «Електричний струм в різних середовищах. К.р.»
ІІІ. Підсумки уроку.
ІV. Домашнє завдання.
Повторити: розділ 2 ( В. Д. Сиротюк Фізика 8 ).
Література: