Посібник з 18 математичних диктантів для учнів 5 класу

Про матеріал
Математичні диктанти - одна із форм контролю досягнень учнів. Учитель сам або за допомогою звукозапису задає запитання, а учні записують під номерами короткі відповіді. Важливим є перевірка диктантів. Це може бути самоперевірка з записаними на зворотній частині дошки відповідями, взаємоперевірка роботи з сусідом по парті. Важливо навчити дітей правильно перевіряти свої роботи, оскільки учні школи не помічають своїх помилок. Важливим є момент виставлення учнем або його сусідом оцінки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

вчитель математики

Пилипенко Н.М.


Вступ

 

Математичні диктанти - одна із форм контролю досягнень учнів. Учитель сам або за допомогою звукозапису задає запитання, а учні записують під номерами короткі відповіді.

Якщо диктанти проводяться систематично, то школярі привчаються сприймати завдання на слух, Це сприяє виробленню вміння слухати взагалі.

Не викликає сумніву той факт, що перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, доцільно впевнитися, що попередня порція матеріалу засвоєна.

Традиційне опитування не завжди ефективне насамперед тому, що для більшої частини учнів відповідь товариша біля дошки не допомагає повторити раніше вивчений матеріал. Опитування біля дошки вчитель доповнює так званим « усним рахунком». Альтернатива « усного рахунку» - математичний диктант. Вимога до змісту диктантів - відповіді на питання повинні показувати, чи засвоєно раніше вивчений матеріал.

Проведення диктанту потребує від учителя певного напруження: необхідно читати в оптимальному темпі текст завдань, слідкувати за класом. Одним із варіантів проведення диктанту є використання звукозапису.

Якщо окремі питання важко сприймаються на слух, то можна на дошці виконати певні записи, рисунки.

Важливим є перевірка диктантів. Це може бути самоперевірка з записаними на зворотній частині дошки відповідями, взаємоперевірка роботи з сусідом по парті. Важливо навчити дітей правильно перевіряти свої роботи, оскільки учні школи не помічають своїх помилок. Важливим є момент виставлення учнем або його сусідом оцінки. Після завершення роботи необхідно обговорити питання, які викликали затруднения.

 

 

 


Диктант 1. Натуральні числа і нуль. Читання і запис натуральних чисел.

 

10. Закінчити речення: «Числа, які використовують для лічби, називають­ся...». ( Скільки десятків і сотень має число 3721?).

20. Скільки сотень і тисяч у числі 1291? (Закінчити речення: «Числа 1, 2, 3,... називаються...).

30. Чи є число 2956 ( 0) натуральним?

40. Запишіть цифрами число: дві тисячі сімсот тридцять шість (чотири тисячі триста сорок два).

50. Запишіть цифрами число: десять мільйонів сімсот вісім тисяч дванадцять.(Тринадцять мільйонів вісімдесят тисяч шістнадцять).

60. Запишіть у вигляді суми розрядних доданків число 5732 (9548).

700. Запишіть усі трицифрові числа, які можна скласти з цифр 3,5,7 (7,0,5)

8*. Запишіть усі двоцифрові числа, цифра десятків яких у два рази більша, ніж цифра одиниць.(Цифра десятків у три рази більша за цифру одиниць).

 

Диктант 2. Порівняння натуральних чисел.

10. Запишіть нерівність: 17 більше 3. (28 менше 96).

20. Закінчити речення: «Порівняти два числа-означає з'ясувати, яке з них -більше, а яке - менше, або показати.. ». (3 двох натуральних чисел більше те, яке має...)

30. Порівняти числа: 354 і 99. (737 і 8765).

40.  Порівняти числа: 7628 і 7854. ( 4596 і 7000).

50. Порівняти 3км і 597м.(3год і 182хв)

60. Записати всі натуральні числа, які більші за 13 і менші за 21. (Більші за 24 і менші за 29).

700. Записати числа в порядку зростання (спадання): 24, 40, 456, 1003, 127, 34578.

 8*. Які з чисел 10, 20, 30, 40, 60 задовольняють нерівність: 3·х ≥ 80   ( 5· х ≤ 160)

 

Диктант 3. Додавання і віднімання натуральних чисел.

10 . Як називається результат додавання двох натуральних чисел? (Як називаються числа, які додаються?).

20.   Закінчити речення: « Від перестановки доданків…» («Від  групування доданків…»)

30.  Як називаються числа при відніманні? ( Як називається результат

віднімання двох натуральних чисел?)

40.  Чому дорівнює сума чисел 7345 і 0,  (0 і 453) ?

50.  Чому дорівнює різниця чисел 2436 і 0? (9652 і 0?)

60.   Знайти значення виразу: 534 - х, якщо х = 534. (х - 792, якщо

х = 792).

700.  Чи правильно виконане віднімання: 564 - 121=443. (925 - 231 =694).

8*. Обчислити зручним способом: 1895+324-895. (2054+127-1054).

 

Диктант 4. Пряма, промінь, відрізок.

10. Закінчити речення: « Найпростішою геометричною фігурою є … »

 («Промінь і відрізок- це ...»)

20. Побудуйте відрізок АВ=5см 3мм ( КМ=6см 4мм)

30. Побудуйте координатний промінь, одиничний відрізок якого 1 клітинка, позначте точки А(3), В(5).   (  Побудуйте координатний промінь, одиничний відрізок якого 2 клітинки, позначте точки В(2), С(3) ).

40. Скільки можна провести відрізків через одну точку? ( Скільки можна провести відрізків через дві точки?)

50. Знайдіть відстань між  точками А(3) і В(9). (К(1) і В(7))

600. Запишіть координати точок, що знаходяться на відстані 1од. від точки А(5).  ( В(3))

7*.  Дано відрізок АВ= 8см5мм (МВ=9см3мм) і точка К, яка лежить на АВ (МВ). АК=3см 2мм (МК=4см5мм). Чому дорівнює KB?

 

 

Диктант 5. Кути та їх вимірювання.

10. Закінчити речення: « Геометрична фігура, утворена двома променями зі спільним початком,   називається...».   («Два кути називають рівними, якщо...»)

20. Розгорнутий кут дорівнює... (Кути вимірюють…)

30. Прямий кут дорівнює... ( Внутрішній промінь, який виходить з вершини кута і ділить його на два рівних кути, називається…)

40. Кут, менший від прямого, називається... (Кут, більший від прямого і менший від розгорнутого, називається...)

50. Побудувати О = 110°. (M = 135°)

600. Побудуйте прямий кут ABC і промінь BD. Виміряйте  ABD і DBC ( Розгорнутий кут KML і промінь MN. Чому дорівнюють кути KMN, LMN?)

7*. Дано кут АВС=48°, промінь ВК такий, щоАВК=21°. Знайти КВС. (ABC=120°, ABK=62°. Знайти КВС)

 

Диктант 6. Трикутник та його види.

10. Трикутник, у якого всі сторони рівні,  називається...(Трикутник, у якого  дві  сторони рівні, називається...)

20. Рівні сторони рівнобедреного трикутника називаються...(Периметр  рівностороннього трикутника обчислюють за формулою ...)

30. У гострокутного трикутника всі кути... (Скільки прямих кутів у прямокутному трикутнику?)

40. Чи існує трикутник із двома тупими кутами? (Сума кутів трикутника дорівнює...)

50. Чому дорівнює гострий кут прямокутного рівнобедреного трикутника? (Гострі кути рівностороннього трикутника?)

60. Обчислити периметр трикутника, сторони якого 5см, 3см, 4см (10см, 8см, 6см)

700. Чому дорівнює сторона рівностороннього трикутника, периметр якого 33см (45см)?

8*. Кут А трикутника АВС дорівнює 75° (80°), В-на 15°(на 20°) менший за кут А. Чому дорівнює кут С?

 

Диктант 7. Множення натуральних чисел.

10. Подати добуток 15·4 (12·5) у вигляді суми.

20. Подати суму 5+5+5+5 (8+8+8) у вигляді добутку.

30. Як називається результат множення двох чисел? (Як називаються числа при множенні?)

40. Сформулювати  переставний  закон  множення   (Розподільний  закон множення).

50. Чому дорівнює у, якщо 27 · у=27? (25·у=0)

60. Чому дорівнює х, якщо 100·х=0. ( 52·х=52).

700. Обчислити раціональним способом 25·327·4    (8·51·125)

8*. Спростити 25х+72х+15 (31у+67у+28)

 

Диктант 8. Ділення натуральних чисел.

10. Як називається результат ділення двох чисел? (Як називаються числа при

діленні?).

20.  Знайти значення виразу: 0 : 28 (0 : 131).

30.  Знайти частку, якщо ділене 512, а дільник 1.( Ділене 126, а дільник 1)

40.   Знайти частку, якщо ділене 126,  дільник 126 (Ділене 518,  дільник 518).

50.   Розв'язати рівняння:  х : 45=0 ( 98 : х=98).

60.   Розв'язати рівняння: 137:х=137 (59:х=59).

700.  Виконати   ділення:    456:24    (480:15).  Як    перевірити   правильність

результату?

  8*.  Число m в 10 (15) разів більше за число  n. Чому дорівнює m: n?

 

Диктант 9. Квадрат і куб числа.

10. Запишіть вираз 242 (192) у вигляді добутку.

20. 3апишіть вираз 153 (213) у вигляді добутку.

30. Обчисліть 72 (53).

40. Обчисліть 43 (82).

50. Який буде вираз, якщо 54 помножити на 54 ( 73 помножити на 73)?

60. Знайти значення виразу: 795·0 (826·0).

700. Знайти суму квадратів чисел 7 і 5 (3 і 10).

8*. Знайти куб  різниці чисел 4 і 3 ( 5 і 3).

 

Диктант 10. Числові і буквені вирази.

10. Які з поданих виразів є числовими: 25+х, 17·7+6, 132 - 42·2; ( 127-6·5, 21х+7, 534·18-45)?

20. Як називаються вирази: х-15, у+56. (36х, 125·х+45)?

30. Запишіть вираз: добуток чисел 18 і 5 ( 13 і 95).

40. Запишіть вираз: частка чисел 121 і 11 ( 196 і 14).

50. Знайти значення виразу х-24, якщо х=72 (х=98).

60. Запишіть суму 5+у (х+7). При якому у (х) значення виразу дорівнює 56 (87)?              І

700.   Запишіть у вигляді числового виразу вартість покупки, якщо куплено 15 ложок по 96 коп. за штуку і 15 виделок по 87 коп. за штуку. ( 20 ложок по 92 коп. і 20 виделок по 90 коп.)

 8*. Складіть буквений вираз за умовою задачі: Скільки заплатили за покупку, якщо купили спочатку х(у) кулькових ручок, а потім ще 25 (35) ручок, а ціна кожної з них 65 ( 85) коп?

 

Диктант 11. Рівняння.

10. Закінчити речення:« Рівність, яка містить невідоме, називається ...» Значення невідомого, при якому рівняння перетворюється на правильну рівність, називається ...» ).

20. Які з поданих виразів є рівнянням : 3х+6,  х - 4 = 56,   + 34 = 70,  (78х, 67·37 - 59, 45х = 315).

30. Знайти корінь рівняння: 27 + х = 164, (45 - х = 18)

400. Розв'язати рівняння: 6х+13 = 73, (4х-28 = 44)

5*. Розв'язати рівняння: 2( х +34 )- 143=1,  3( х - 56 )-6 = 69.

 

Диктант 12. Площа прямокутника і квадрата. Обєм прямокутного паралелепіпеда, обєм куба.

10. Закінчити речення: «Щоб знайти площу прямокутника, треба...». («Щоб знайти площу квадрата, треба...»).

 20. Записати   формулу   обєма прямокутного паралелепіпеда.  (Записати   формулу обєма куба  ).

30. Знайти площу прямокутника, якщо а=27см (31см), b=12см (8см).

 40. Знайти площу квадрата, сторона якого а=8см ( а=9см).

 50. 3 ар=… м2 (5ар=…м2).

 600. Знайти суму довжин усіх ребер прямокутного паралелепіпеда, виміри якого 3см, 4см, 5см (4см, 5см, 6см).

7*. Обєм куба 27см3 (64см3).   Знайти ребро куба.

 

Диктант 13.  Дробові числа. Звичайні дроби. Правильні і неправильні дроби.

10. Виберіть з поданих дробів правильні  (неправильні):

; 

20. Закінчити  речення:   «Звичайний дріб, у якого чисельник менший від знаменника, називається...». Звичайний дріб, у якого чисельник не менший від знаменника, називається...»).

 30. Запиши всі неправильні (правильні) дроби із чисельником 5 (із знаменником 6).

40. Із  двох  дробів  з   однаковими   знаменниками      більший той, у якого...». («Із двох дробів з однаковими чисельниками більший той, якого...»).

 50. Виберіть дроби, розміщені на числовому промені лівіше від 1 (правіше від 1): ;   

600. Порівняти дроби: 2 і ;  і (3 і ;   і )

7*. Використовуючи числа 2, 3, 5 (3, 6, 7), запишіть усі можливі дроби, кожен з яких дорівнює 1 (менший від 1).

 

 

Диктант 14. Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками.

10. Закінчити   речення:   «  Щоб   додати   (   відняти)   дроби   з   однаковими знаменниками, треба...».

20. Обчислити:

                                         

30. Обчислити:

                                         

40. Обчислити:

                                        

50. Обчислити:

                                                       

 600. Знайдіть периметр рівностороннього трикутника, сторона якого см (см).

7*. Розвяжіть рівняння:  + = 1 ( + =1)

      

Диктант 15. Десяткові дроби. Порівняння десяткових дробів.

10. Записати десяткові дроби: 3,2; 5,04 (2,4; 8,03).

20. Скільки одиниць у розряді сотих 7,032; (5,098).

30. Закінчити речення: «Із двох десяткових дробів більший той, у якого ціла частина...» Якщо цілі частини дробів рівні, то більший той, у якого...»).

40. Порівняти: 5,394 і 6,1 (7,329 і 8,01).

50. Записати числа в порядку зростання: 3,2; 1,7; 6,29; 0,999; 4,5 (8,1; 3,5; 0,8999; 1,9999).

60. Записати числа в порядку спадання: 0,2; 1,7; 3; 5,4; 2,8. ( 3,2; 0,9; 5; 7,82; 9,0001).

700. Між якими двома послідовними натуральними числами стоїть число 3,7 (5,2).

8*. Скільки є натуральних значень х таких, що 8,32 <х <12,5(3,54 <х< 9,7)

 

Диктант 16. Додавання і віднімання десяткових дробів.

10. Обчислити: 2,3 + 3,5 ( 5,7 + 4,2).

20. Обчислити: 5,4 + 1,27 ( 7,3 + 2,52).

30. Обчислити: 1,524 + 3,2 (7,3 + 2,52).

40. Обчислити: 5,87 - 3 5  ( 8, 64- 3,7).

50. Обчислити: 17,2 - 0,54 (13,5 - 1,83).

600. Розв'язати рівняння: х-5,72 = 9,35 ( х + 8,3 = 12,7).

7*. Розв'язати рівняння: 3х + 7,2 = 19,2;  (2х - 5,3 = 4,7).

 

Диктант 17. Множення десяткових дробів.

10. Обчислити: 1,83 · 0,1 (2,72 · 0,1).

20. Обчислити: 0,28· 100(0,79 ·100).

30. Обчислити: 7,2 · 3 (9,2 · 4).

40. Обчислити: 8,6 ·1,5 (6,5 · 2,3).

50. Знайти площу квадрата, сторона якого 5,2см (3,7см).

600. Знайти площу прямокутника,  довжина якого 3,5см ( 7,2см ), а ширина 2,7см (3,5см).

7*. Знайти значення виразу 17,5х - 2,4 (22,5х - 3,7), якщо х = 1,2.

 

Диктант 18. Ділення десяткових дробів на натуральне число. Ділення десяткових дробів.

10. Обчислити: 7,5 : 5 (24,6 : 12).

20. Обчислити: 4,5 :15 (3,9 : 30).

30. Обчислити: 8 : 0,2 (12 : 0,4).

40. Обчислити: 2,7 : 1,8 (0,24 :1,2).

50. Розв'язати рівняння: 0,3х = 2,19 (0,5х = 2,55).

60. Розв'язати рівняння: 0,4х - 1,2 = 11 (1,5 + 3,2х = 67,9).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
3501
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку