Оцінка – важливий інструмент для вимірювання навчальних досягнень і успіхів учнів. Та чи завжди діти задоволені ними? А вчителі? Адже варто визнати, що традиційне оцінювання далеко не ідеальне, не завжди відображає реальний стан речей і до того ж не надто мотивує школярів до нових досягнень. Як розвʼязати цю проблему? Радимо звернути увагу на альтернативні методи оцінювання.
На відміну від традиційних методів, які спрямовані лише на оцінку знань, альтернативні спонукають дітей активно мислити та творчо підходити до розвʼязання рутинних завдань. Наведемо кілька прикладів.
1. Портфоліо.
Завершили вивчення теми? Попросіть школярів створити портфоліо, яке демонструватиме, чого саме вони навчилися за цей період. До нього мають входити найцікавіші (за версією дітей) завдання та запитання, над якими вони працювали впродовж вивчення теми. Можна також додати розділ із завданнями, які викликали певні труднощі та коротко пояснити, як вдалося із ними впоратися (або чому не вдається).
2. Самооцінювання.
Самооцінювання – це чудова можливість для учнів поділитися своїми думками щодо теми / предмета, процесу навчання, результативності роботи тощо. А ще це допоможе навчитися об’єктивно оцінювати свої навички та знання, що точно стане у пригоді в майбутньому.
Запропонуйте дітям дати відповіді на наступні запитання:
- Чого я навчився?
- Над чим було працювати просто? Що мені сподобалося?
- Що для мене було складним?
- Що варто спробувати зробити інакше?
Украй важливо пояснити дітям, що відповіді мають бути максимально чесними, а потім пропрацювати їх із ними.
3. Резюме
Замість стандартизованих контрольних робіт запропонуйте учням підбити підсумки їхньої роботи над темою, написавши коротке резюме. Нехай спробують визначити ключові моменти, пояснити основні концепції та ідеї, зробити висновки та подумати над тим, як буде розвиватися навчальний процес надалі.
Аби було цікавіше, попросіть дітей написати резюме у форматі «лист другу». Нехай вони уявлять, що їм потрібно пояснити вивчений матеріал другу, який узагалі не має жодного уявлення щодо теми, але дуже хоче розібратися.
Гарне резюме скаже вам найважливіше: чи зрозуміли діти тему. А ще створення резюме допоможе учням краще запамʼятати матеріал.
4. Інтелект-карти.
Це зручна візуалізація зв’язків між ідеями та концепціями. Аби перевірити, наскільки добре ваші учні розібралися із темою, попросіть їх створити інтелект-карти (можна з нуля, а можна – за вашим шаблоном).
У центрі – назва теми, а від неї уже мають йти гілки із уточненнями. Обовʼязково зверніть увагу, які ключові слова використовують учні, скільки буде відгалужень, як поєднуватимуться визначення тощо.
5. Відеопроєкт.
Сучасні діти справді люблять знімати та монтувати відео, до того ж підходять до процесу дуже творчо! Не нехтуйте цим та запропонуйте учням створити короткі пояснювальні відео, присвячені конкретній навчальній теми. Вони можуть використовувати анімацію, малюнки або слайди. Також для створення відео можна брати інтервʼю одне в одного.
Загалом варто відзначити, що підхід до оцінювання навчальних досягнень учнів поступово змінюється. Зокрема, зараз одним із основних різновидів оцінювання, згідно Держстандартів початкової та базової середньої освіти стало формувальне. Утім, питань щодо його застосування все ще залишається чимало. Як по-новому оцінити старання учнів? Як правильно ним користуватися? Чим керуватися під час заповнення журналів та свідоцтв досягнень? Аби отримати відповіді на ці запитання, реєструйтеся на вебінар Оксани Кушко «Оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти у 5-6(7) класах НУШ згідно із чинним законодавством». Чекаємо вас 22 січня о 17:00!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.