Лайфхаки для організації дієвого формувального оцінювання.

Перші навчальні дні після канікул завжди складні. Потрібно налаштувати дітей на роботу, з’ясувати, що та як добре вони пам’ятають з минулого року, організувати повторення матеріалу, сприяти індивідуальному зростанню учнів тощо. Це не найпростіше завдання. Але впоратися із ним можна за допомогою формувального оцінювання – дієвого інструменту контролю навчання та надання зворотного зв’язку.

Перевіряйте, наскільки добре учні розуміють матеріал

І робіть це постійно! Існує чимало ефективних способів перевірки рівня розуміння учнями матеріалу, наприклад:

  • Можна чи ні. Попросіть учнів назвати три речі, які можна робити, під час виконання певного навчального завдання, і три речі, які робити не можна. Наприклад, що ми можемо роботи під час аналізу художнього твору?
  • Створення списків та діаграм. Це допоможе учням систематизувати отриману інформацію, а вам – дізнатися, наскільки добре вони засвоїли матеріал. Як варіант, за допомогою діаграми Венна можна співставити щойно вивчену тему із попередньою.
  • Виступ перед нестандартною аудиторією. Попросіть учнів пояснити найважливішу (на їхню думку) частину теми. Але зробити це не просто так, а уявити перед собою неочікувану аудиторію. Наприклад, нехай діти спробують пояснити кліматичні процеси дошколярикам / міньйонам / шанованим ученим. 

Кількість та гнучкість інструментів для формувального оцінювання насправді вражає. І че чудово, адже завдяки цьому ви можете без проблем обрати ті, що найкраще працюватимуть саме у вашому класі. Дізнатися більше про інструменти для організації ефективного формувального оцінювання ви зможете 26 серпня о 16:00 на вебінарі Лілії Талан «Формувальне оцінювання в початкових класах НУШ: особливості та практичні поради». Реєструйтеся та отримайте безліч корисних лайфхаків!

Дозвольте дітям більше спілкуватися

Можливість спілкуватися, ділитися своїми знаннями та ідеями – безцінна. Тож під час уроку варто частіше об’єднувати учнів у пари або невеликі групи. Працюючи разом над навчальним завданням, школярі зможуть навіть мимохіть пояснювати одне одному складні моменти, краще розумітимуть матеріал. Учитель тим часом може переходити від однієї групи до іншої, стежити за роботою школярів та за потреби надавати зворотний зв’язок. Так ви чітко бачитимете, як учні засвоїли матеріал. 

Завжди надавайте зворотний зв’язок

Саме він допомагає учням упевнено рухатися вперед і розвиватися. Але, звісно, це має бути не просто констатація факту («Ти не розібрався в тому, що таке модуль») і не критика («Хто так доводить теореми»). Успішний зворотний зв’язок має мотивувати, допомагати дітям зрозуміти, що саме вони мають зробити, аби зрештою досягти успіху. 

Можна дати конкретні поради та інструменти, а можна поставити ще одне завдання, відповідь на яке допоможе краще зрозуміти тему. А ще можна не вказувати на помилку безпосередньо, а натякнути на неї (наприклад, «Одна з названих тобою причин не відповідає дійсності»). 

Також варто:

  • одразу відповідати на запитання, що виникають в учнів;
  • одразу виправляти помилки;
  • коментувати не лише слабкі, а й сильні сторони роботи (наприклад, назовіть три сильні та три слабкі елементи);
  • робити зауваження, які допоможуть виправити помилку, дарувати цікаві ідеї.

Дайте дітям можливість ставити цілі та вістежувати свій прогрес

Що може допомогти вам використовувати формувальне оцінювання максимально ефективно? Зацікавленість учнів у навчанні та вмотивованість. Дайте дітям можиливість ставити власні навчальні цілі та контролювати їхнє виконання. Такий підхід також вчить школярів умінню приймати зворотний зв'язок і допомагає сформувати навчальну культуру, де вони підтримуватимуть одне одного. 

Наприклад, учень хоче за навчальний рік підтягнути англійську так, аби перестати боятися спілкування. Допоможіть дитині визначити кроки, які вона має зробити для втілення мети, розбити глобальну ціль на декілька менших. А прогрес можна відстежувати в інтерактивному форматі, наприклад, за допомогою часової шкали чи ведення щоденника.

Опанувати всі таємниці та максимально ефективно використовувати формувальне оцінювання дійсно може бути не надто просто. Але це завдання можна спростити! І допоможуть вам у цьому різноманітні інтернет-ресурси. Які саме? Про це ви дізнаєтеся вже 22 серпня о 18:00, завітавши на вебінар Любові Цукор «Онлайн-інструменти для здійснення формувального оцінювання в середній та старшій школі».

Пояснюйте, що відбувається

Що насправді робить формувальне оцінювання таким особливим? Закордонні вчителі зазначають, що вся справа в довірі. Тобто школярі мають бути включені у процес оцінювання, вони мають розуміти, що відбувається. Важливо, аби діти розуміли, за що їх оцінюють, якими є очікувані результати навчання, його мета. Звісно, учні можуть просто виконати завдання, яке ви поставите, але чи зрозуміють, для чого вони його виконували та за що отримали оцінки? 

Розуміючи, як проводиться оцінювання, діти краще бачитимуть кінцеву мету та власний прогрес, вони розумітимуть, як можуть вплинути на власну оцінку. А це зі свого боку формує відповідальність за процес свого навчання. І це чудово! 

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter