Поговоримо, як навчати школярів свідомо працювати з інформацією

Останнім часом через величезний обсяг інформації, зокрема й фейкової, здатність об'єктивно її аналізувати та критично мислити стає дедалі важливішою. Особливо вразливою категорією у світі небезпечного контенту є школярі. Адже вони ще не мають достатнього досвіду, який дозволяє ефективно оцінювати та використовувати інформацію й робити правильні висновки. Як під час освітнього процесу навчати школярів приймати ретельно зважені рішення й розвивати відкритий та допитливий розум? Є декілька простих стратегій, які допоможуть формувати дорогоцінні навички критичного мислення.

Відкриті запитання

Ця стратегія є корисним інструментом для розвитку навичок критичного мислення учнів, оскільки вона розриває цикл механічного заучування,  спонукає школярів аналізувати інформацію та робити висновки. І застосовувати її дуже просто! Замість запитань, на які можна відповісти однозначно «так» чи «ні», ставте запитання, які вимагають розмірковування. Наприклад, замість запитання «Чи важливо вчитися?», краще запитайте «Чому важливо вчитися?». Або замість чіткої відповіді на задачу з математики чи фізики, можна попросити школярів розповісти про метод її розв'язання. Цей підхід також допоможе вам зрозуміти логіку учнів, якою вони користувались під час формування відповідей, та обрати оптимальні прийоми та техніки.

Проблемно-орієнтоване навчання

Одним із ефективних способів розвитку критичного мислення учнів є постановка завдань, які сприятимуть використанню наявних знань, пошуку нової інформації та створенню певних висновків. Демонстрація практичної значущості проблеми, мозковий штурм, оцінка варіантів, зважування «за» та «проти» та прийняття рішення є дуже ефективною стратегією. Аби спонукати школярів до неочікуваних відкриттів під час розв'язання певної задачі достатньо декількох простих кроків:  

  • Повідомте учням проблему та попросіть їх зібрати інформацію, яка допоможе розкрити її суть та знайти шляхи вирішення.
  • Запропонуйте учням провести мозковий штурм, під час якого розглянути й обговорити кожний варіант рішення. 
  • Попросіть школярів презентувати всьому класу своє бачення вирішення проблеми та пояснити дії, які потрібно виконати.

Продуктивні дебати

Залучення ваших учнів до активної дискусії надасть їм можливість визначити переваги та недоліки кожного варіанта вирішення певної проблеми та знайти істину. Під час обговорення заохочуйте їх шукати взаємозв'язки між їхніми ідеями, порівнювати різні точки зору, знаходити подібності та відмінності й об'єктивно оцінювати кожну відповідь. Ця стратегія навчатиме їх сперечатися з власною логікою та приймати аргументи опонента.

Інтерактивні ігри

Ці ігри часто називають іграми для мозку, бо вони спонукають гравця думати та прагнути до перемоги. Тож, нагорода є привабливим стимулом для мотивації до навчання та формування критичного мислення. Різноманітні інтерактивні вправи, кросворди, ребуси та інші ігри сприятимуть розвитку здатності школярів думати, аналізувати та робити власні незалежні висновки та приймати рішення.

Класифікація ідей

Запалити внутрішній творчий процес розуму школярів недостатньо, вони також мають знати, як правильно презентувати свої ідеї. Тому варто  їх навчати класифікувати свої судження за відповідними групами. Наприклад, можна їм запропонувати сортувати свої думки за такими критеріями:

  • точні;
  • двозначні;
  • упереджені;
  • авторитетні;
  • раціональні тощо. 

Під час цієї роботи школярі зможуть оцінити ті ідеї, які найкраще працюватимуть у тому чи іншому випадку, та самостійно досліджувати різні рішення.

Навчання на основі запитів

Навчання на основі запитів є чудовою стратегією для залучення школярів до процесу навчання та розвитку навичок критичного мислення. І це значно більше, ніж просто запитання про ЩО вони хочуть дізнатися!  Запропонуйте школярам на початку кожного уроку самим складати запитання, на які вони хочуть отримати відповіді. Це не лише сприятиме активізації роботи школярів та їх зацікавленості, а й формуватиме мислення вищого порядку. 

Співробітництво

Одним із важливих аспектів критичного мислення є отримання повного уявлення про те, що відбувається, на основі вагомих доказів, а не на особистих думках та упередженнях. Співпраця школярів під час виконання завдань спонукає їх навчатися один у одного, дивитися на різні точки зору, розвивати та обстоювати власні ідеї. Виділіть певний час на уроці, щоб школярі мали змогу поспілкуватися з однолітками та поділитися своїми думками з певного спірного питання. А ще ця стратегія виховує у школярів ініціативність та незалежність, адже вони не будуть очікувати вашої відповіді, а будуть намагатися самостійно усунути плутанину та непорозуміння. 

Навчання на невдачах

Зазвичай незадовільну оцінку за виконану роботу учні сприймають як невдачу.  І це їх неабияк їх деморалізує та перешкоджає академічній успішності. Але кожна людина хоча б раз у житті зазнає невдачі, тому скористайтеся цією можливістю та заохочуйте школярів робити конструктивні та оптимістичні висновки. Нехай вони поміркують над тим, які фактори їм завадили якісно виконати роботу та що (або хто) допоможе їм знайти натхнення. Спробуйте їм довести, що невдача - це частина процесу навчання, і, найголовніше, це шлях до успіху в майбутньому. 

Бажаєте поглибити знання щодо базових принципів розвитку критичного мислення дітей та дорослих й дізнатися про способи їх залучення у повсякденне життя? Долучайтеся до Всеукраїнської інтернет-конференції «Пріоритети в освіті: критичне та креативне мислення», яка відбудеться 22.10.2022! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter