Наукою доведено, що кожна півкуля мозку людини відповідає за різні дії та способи мислення. Права півкуля – «творча», вона обробляє візуальну інформацію, відповідає за мистецькі здібності, здатність фантазувати та мріяти. Ліва – це справжній «математик». Від неї залежить уміння аналізувати й мислити логічно, сприйняття усної інформації, вміння коректно ставити мету та розв'язувати будь-які проблеми. Саме тому деяким школярам легше даються гуманітарні дисципліни, а деяким – точні. Як організувати злагоджену роботу півкуль мозку дітей? Тут стане у пригоді неймовірно цікава наука, принципи якої було визначено понад двісті років тому, – кінезіологія!
Кінезіологія – це наука про розвиток розумових здібностей та фізичного здоров’я через певні рухові вправи.
Насправді користь від виконання кінезіологічних вправ є колосальною! У ході тренувань значно покращуються пам'ять, увага, мовлення та когнітивні здібності школярів, поліпшується їхня розумова діяльність, розвивається дрібна моторика. І чим ці заняття інтенсивніші, тим легше помітити позитивні зміни в діяльності мозку. А ще вони дуже прості та універсальні – їх можна виконувати у будь-якому віці без спеціальної фізичної підготовки.
Аби заняття були ефективнішими, їх варто проводити щодня у комфортній доброзичливій атмосфері за спеціальним комплексом вправ (кожен комплекс розрахований на два тижні). Проводити їх краще в ранкові години в супроводі тихої та приємної музики. Вправи виконуються сидячи за столом або стоячи, при цьому школярам потрібно максимально точно виконувати всі рухи. Попросіть дітей дотримуватися чіткого сценарію дій, адже це дуже важливо для успішного проведення вправ.
Для поступового ускладнення вправ можна прискорювати темп їх виконання, долучати рухи очей, мовлення та дихальні вправи.
Основні типи кінезіологічних вправ
Кінезіологічні вправи вдосконалюють механізми адаптації дитячого організму до зовнішнього середовища, допомагають уникнути стресових ситуацій, а також сприяють гармонійному розвитку особистості та самореалізації. Їх можна поділити на декілька основних типів:
Вправи для розвитку дрібної моторики рук
- «Вухо – ніс». Учні мають лівою рукою взятися за ніс, а правою – за ліве вухо. За сигналом вчителя школярам потрібно плеснути в долоні та змінити руки «з точністю до навпаки».
- «Кільце». У цій вправі потрібно якомога швидше з’єднати в кільце великий палець з іншими (по черзі у певній послідовності). Наприклад, у прямому (від вказівного пальця до мізинця) або зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Тренування можна й ускладнити, наприклад, ліва рука має з’єднати вказівний та великий пальці, права – великий та мізинець.
- «Долоня – ребро – кулак». Вправа виконується в такій послідовності: руку кладуть на стіл долонею донизу, ставлять на ребро, а потім – стискають у кулак. Спочатку варто проводити тренування кожною рукою по черзі, а потім – обома руками одночасно. Повний цикл зміни положень слід повторити 8-10 разів.
Вправи для нормалізації неконтрольованих надмірних м'язових напружень та млявості
- «Сніговик». Запропонуйте школярам уявити себе зліпленою сніговою фігурою, яка потім починає «танути». Спочатку розтане та повисне голова, потім опускаються плечі та розслабляються руки. Наприкінці тренування школяр має м'яко опуститися на підлогу – тепер він перетворився на «талу воду».
- «Дерево». У цій вправі дитина має уявити себе насінням, яке поступово проростає та стає деревом. На початку вправи учень має сісти навпочіпки та обхопити руками ноги. Потім школяру потрібно повільно встати, розпрямити тулуб і витягнути руки вгору.
- «Зірви яблука». У цій вправі дитина має зривати уявні яблука, розташовані вгорі, праворуч і ліворуч. Школяр має тягнутися рукою в потрібному напрямку, глибоко вдихнути, зірвати яблуко, нахилитися та покласти його на підлогу, а потім повільно видихнути.
Дихальна гімнастика для покращення ритміки організму, розвитку навичок самоконтролю
- «Свічка». Ця вправа виконується сидячи за столом. Дитина має уявити перед собою свічки (одну велику чи 3-5 маленьких), які потрібно задути одним видихом. Якщо свічок декілька, їх потрібно задути, випускаючи повітря невеликими порціями.
- «Дихаємо носом». Запропонуйте школярам закрити пальцем праву ніздрю, зробити вдих лівою та видихнути повітря через праву. Потім тренування слід повторити, починаючи з лівої ніздрі.
- «Пірнальник». Ця вправа виконується в положенні стоячи. Школярі мають зробити вдих, закрити пальцями ніс і затримати подих. Потім потрібно присісти, ніби пірнаючи у воду, порахувати до п'яти та «виринути» – встати та зробити видих.
Спеціальні вправи для розширення поля зору та покращення сприйняття графічної інформації
- «Перехресне маршування». У цій вправі дитина має крокувати на одному місці, високо піднімаючи коліна, по черзі торкаючись руками ніг таким чином: ліва рука спочатку торкається правої ноги, а потім лівої (аналогічні дії робить права рука). Оптимальна кількість кроків кожною ногою – вісім.
- «Млин». У цій вправі протягом декількох хвилин потрібно одночасно обертати рукою та протилежною їй ногою за годинниковою стрілкою, а потім проти неї. Можна ускладнити вправу та додати обертання очей у різні боки.
- «Робот». Дитина має стати обличчям до стіни, упертися до неї руками на рівні очей та поставити ноги на ширині плечей. Далі потрібно пересуватися вздовж стіни приставними кроками в одну, а потім в іншу сторону. Спочатку руки та ноги мають рухатися паралельно одне одному, а потім при переміщенні правої руки має переміщатися ліва нога та навпаки.
Релакс-вправи, які сприяють зняттю напруги та розслабленню
- «Диригент». У цій вправі дитина має уявити себе диригентом симфонічного оркестру. Але вона має не тільки рухати руками в такт музики, що звучить, а й демонструвати максимум емоцій.
- «Політ на хмарі» (або «Килим-літак»). Запропонуйте школярам уявити себе на пухнастій, як величезна подушка, хмарі. Учні мають подумки піднятися до неба та вирушити в подорож до місця, де їм буде добре. Згодом хмара має аккуратно опустити свого пасажира на землю.
Кінезіологічні вправи дійсно полегшують навчання, оптимізують інтелектуальні процеси та підвищують розумову працездатність школярів. А ще за допомогою вправ можна створювати справжні казки, які стануть у пригоді вчителям під час уроків і в позаурочній роботі! Бажаєте дізнатися як саме? Долучайтеся до вебінару Олени Казачінер «Використання кінезіологічних казок у роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку» та отримайте багато корисних порад!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.