Створення максимально комфортних умов, індивідуальний підхід та плідна взаємодія вчителя з батьками – ось що потрібно для успішного навчання дитини з ООП. Що робити, коли дитина з ООП йде до школи? Які дії сприятимуть ефективній адаптації? Відповідями на ці запитання та власним досвідом поділилася Марія Унтіна, мати дитини із синдромом Дауна, в межах інтернет-конференції «Інклюзивна освіта: досвід упровадження в сучасних умовах».
Початок шкільне навчання дитини з особливими освітніми потребами може бути непростим та викликати хвилювання. Адже незнайоме середовище та нові вимоги виводять дитину з зони комфорту та можуть навіть стати причиною психологічної травми. Як цьому завадити? Для налагодження контакту дитини зі вчителем та організації ефективної роботи лекторка радить батькам:
- Познайомити дитину з учителем ще до початку нового навчального року. Бажано, щоби зустріч була не одна. Проведіть екскурсію школою, покажіть дитині навчальні кабінети, їдальню, спортзал.
- Вивчити висновок ІРЦ. Але не варто покладатися лише на нього! Це просто інформація, яка допоможе розробити індивідуальну програму. Набагато кориснішими будуть спостереження за дитиною впродовж навчання.
- Розпочинати навчання зі звичайної програми, а не з індивідуальної (так само з підручниками та зошитами). Це допоможе зрозуміти, що саме викликає труднощі та розробити покроковий план для їх подолання.
- Користуватися зошитами з великими клітинками та збільшеною відстанню між лініями – це значно спростить навчання письму.
- Адаптувати середовище. Варто розказати вчителю, чого боїться дитина, попросити її від цього захищати. Наприклад, це можуть бути гучні звуки та індивідуальна реакція на незвичні подразники (камера, телефон).
- Дотримуватися звичного розпорядку. Намагайтеся не змінювати режим та розклад дня, дотримуватися системності.
- Проводити збори команди супроводу якомога раніше та частіше. Домовтеся з учителями про загальні принципи та спільні дії. Бо кожен педагог має свої вимоги, до яких дитині важко звикати.
Поняття адаптація та модифікація
Чи тотожні поняття адаптації та модифікації навчальних програм? Ні, спільним є лише те, що їх розробляє асистент учителя, а необхідність зміни визначає команда супроводу.
Адаптація:
- програма не змінюється;
- дитина засвоює той самий обсяг знань, що й однокласники;
- учень має можливість продемонструвати знання.
Модифікація:
- програма суттєво змінюється та обов’язково узгоджується з батьками;
- зменшуються вимоги до дитини: для оцінювання обирають завдання із простими діями, які вона дійсно може виконати;
- передбачається навчання за тим самим календарно-тематичним планом, за яким навчається весь клас.
Що допоможе адаптації
Як полегшити процес адаптації до навчання та покращити засвоєння матеріалу? Лекторка порадила під час навчального процесу:
- давати дитині з ООП більше часу на виконання завдань;
- переформулювати завдання без зміни змісту та суті;
- використовувати спеціальні візуальні матеріали, які допоможуть структурувати інформацію;
- деталізовувати завдання/розбивати на частини;
- перевіряти знання без необхідності зайвий раз писати, або використовувати онлайн-тести зі зрозумілими формулюваннями;
- поступово переходити від простих до складних завдань (відповіді на відкриті запитання, переказ).
Чи можна викликати дитину з ООП до дошки? Не лише можна, але й потрібно! Для них це навіть важливіше, ніж для інших учнів. Адже діти з ООП:
- люблять демонструвати власні знання;
- отримують стимул краще готуватися до уроків;
- звикають до активного навчання;
- завдяки відповідям біля дошки стають ближче до інших дітей, заробляють гарну «репутацію» в класі.
До того ж таким чином однокласники звикають до «особливостей» дитини, перестають їх помічати, не реагують на них.
Як оцінювати дитину з ООП? Команда супроводу має визначити чіткі критерії оцінювання дитини разом із батьками, а потім зафіксувати це рішення у протоколі засідання. Оцінки мають бути різними, але обов’язково зрозумілими дитині та батькам.
Також слід приділяти увагу соціальній адаптації. Максимальна наближеність до шкільного життя однокласників, відвідування їдальні, посередництво між учнями та дитиною з ООП дуже важливі!
Чого не варто робити? Негативні наслідки для адаптації можуть мати:
- позбавлення дитини звичної підтримки під час самостійних і контрольних робіт;
- введення змін без попереднього обговорення;
- нові вимоги без пояснень;
- надмірна похвала за найменші успіхи;
- відсутність зворотного зв’язку з батьками.
Навчати дитину з ООП не так просто. Але батьківська любов та професійність учителя здатні творити дива! Бажаєте дізнатися більше? Перегляньте виступ!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.