11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів
Ключові тези виступу Сергія Зайцева.

Ще не так давно батьки та діти з інвалідністю залишалися наодинці зі своїми проблемами, але система освіти зазнала разючих покращень. Із метою успішної адаптації дитини з ООП до школи та соціуму створено інклюзивні класи та інклюзивно-ресурсні центри. Останні є важливою ланкою у освітній системі для дітей з ООП, про що зазначає Сергій Зайцев, директор «Інклюзивно-ресурсного центру Полтавської міської ради» в межах Всеукраїнської конференції «Інклюзивна освіта в умовах сучасної школи».

Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) є установою, що утворюється з метою забезпечення права дітей з ООП віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної, загальної середньої освіти, професійно-технічної освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.

«Інклюзія залишається формальністю доти, поки між батьками, закладом освіти та ІРЦ не буде тісної співпраці», – говорить лектор. Ефективна взаємодія всіх учасників процесу впливає не тільки на точність висновку ІРЦ, але й на комфортне здобуття освіти дитиною з ООП, її пристосування до сучасного світу. 

Діти з ООП та ІРЦ

1. Комплексна оцінка
Одна з найголовніших задач ІРЦ – комплексна діагностика. Наразі психологи володіють 5 ефективними методиками діагностики, які дозволяють визначити чи є особливі потреби у дитини або це тимчасові труднощі, що можна вирішити за декілька психологічних консультацій. Ці методики дозволяють долучити до процесу комплексної оцінки не тільки дитину, але й фахівців з діагностики та вчителя, який працював з дитиною останній рік.

2. Психолого-педагогічні послуги
ІРЦ надає послуги тільки тим дітям, які навчаються у закладах освіти та не охоплені послугами освітньої установи. Після діагностики та відповідного висновку ІРЦ, починається тісний процес співпраці дитини та закладу освіти. У разі, якщо заклад не може надати відповідні психолого-педагогічні послуги, батьки дитини з ООП або заклад освіти можуть звернутися до ІРЦ.

3. Корекційно-розвиткові заняття
Директор, який організовує інклюзивний клас або групу, може дібрати відповідних фахівців для проведення корекційно-розвиткових занять. Але у закладах освіти часто немає вузькопрофільних експертів (наприклад, дефектолога-сурдопедагога). У такому випадку батьки та керівник закладу можуть звернутися до ІРЦ та пройти заняття на базі відповідного центру.

Батьки дитини з ООП та ІРЦ

  1. Батьки дитини з ООП у будь-який час можуть надавати фахівцям ІРЦ інформацію про індивідуальні особливості розвитку дитини, що що допомагає досягати освітні цілі.
  2. Батьки отримують консультативно-психологічну допомогу у формуванні позитивної мотивації розвитку й навчання дитини, краще розуміють освітні потреби своїх дітей.
  3. Батьки отримують методичну допомогу щодо організації окремих психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових занять, які вони можуть додатково проводити вдома з дітьми.

Інклюзивний заклад освіти та дитина з ООП

У прикінцевих положеннях висновку ІРЦ міститься інформація про послуги, які мають надаватися учню з ООП на базі закладу. Виходячи з приписів ІРЦ, установа має адаптувати освітній процес відповідно до потреб дитини з інвалідністю. 

  • Модифікація змісту освіти відбувається виключно для дітей з інтелектуальними порушеннями. В інших випадках – зміст освіти адаптується під потреби дитини з ООП.
  • Батьки обирають форму організації освітнього процесу для школяра з ООП: навчання разом із іншими учнями або на підставі індивідуального навчального плану.
  • Заклад освіти повинен протягом року адаптувати приміщення. Наприклад, забезпечити універсальний дизайн і розумне пристосування, облаштувати ресурсну кімнату тощо. 
  • До групи супроводу дитини з ООП у школі входить асистент педагога. Утім, наявність асистента не є обов’язковим елементом інклюзивного освітнього простору. Цей момент залишається на розсуд батьків.
  • Додаткові корекційно-розвиткові заняття та їхня кількість регламентуються постановами у відповідних закладах освіти.
  • Оцінювання навчальних досягнень мають бути прописані за критеріями оцінювання в індивідуальній програмі розвитку, що узгоджується вчителями та командою супроводу дитини з ООП.

Дізнатися більше про співпрацю ІРЦ, дітей з інвалідністю, батьків та інклюзивного закладу можна, переглянувши виступ Сергія Зайцева в межах Всеукраїнської конференції «Інклюзивна освіта в умовах сучасної школи».

 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter