Що таке діорама, знають усі, хто хоча б раз був у музеї. Це стрічкоподібна, зігнута півколом живописна картина з переднім наочним планом (споруди, реальні та бутафорські предмети). Діорами традиційно вважають зразками масового видовищного мистецтва, де за допомогою технічних та художніх засобів досягається ілюзія присутностію
Безперечно, діорами – це мистецтво, і саме тому вони також можуть бути чудовим навчальним інструментом. І навіть більше – здатні стати надзвичайно цікавим хобі для учнів! Дехто може зауважити, що це складно назвати чимось новим та незвичайним, тим більше, що всім відомі діорами «Битва за Дніпро» чи «Штурм Сапун-гори 7 травня 1944 року». А дехто навіть займався створенням чогось подібного, щоправда у менших масштабах, у спеціальних гуртках. Але це насправді чудовий варіант і для школи.
Ще б пак, адже діорами не тільки цілком вписуються у стандарти Нової української школи, а й сприяють розвитку таких важливих якостей і навичок:
- творчого підходу та креативного мислення;
- навичок командної роботи;
- технічних знань і умінь;
- наполегливості та терпіння.
Кому ж під силу створити діораму? Всім! Звісно, починати треба з найпростішого, але згодом ваші учні точно зможуть створювати непересічні макети. Діорами як навчальний інструмент ідеально підходять для таких предметів як біологія, астрономія, історія, екологія, література тощо. А ще цей проект ідеальний для інтегрованих уроків, адже розробка діорам нерідко потребує знань та умінь з різних предметів.
Етапи роботи над діорамою
1. Визначення теми.
Найважливішим етапом у створенні діорами є планування. І справді, на цій стадії вирішуються найголовніше питання. З чого почати? По-перше, визначитися з головною ідеєю та темою, а далі вже все залежить від фантазії! Зверніть увагу – сюжет не має викликати у спостерігача зайвих запитань з приводу його змісту, а отже, все має бути чітко та зрозуміло.
Коли головна ідея діорами буде визначена, подумайте над тим, наскільки видовищною вона буде, а отже – наскільки складно буде втілити сюжет у життя. Звісно, якщо ваші учні ще маленькі, то чим простіше він буде, тим краще. Наприклад, зробіть разом діораму про колообіг води у природі.
2. Дослідження теми.
Щоб втілити у життя навіть найпростіший проект, необхідно добре підготуватися та дослідити обрану тему. Отже, якщо ви даєте учням завдання створити діораму з екосистемою океану, то спочатку необхідно детально її вивчити, з’ясувавши, яка в океані вода, які рослини там зростають та які тварини живуть.
3. Створення попереднього ескізу.
Не треба одразу приступати до роботи, навіть якщо ентузіазму дуже багато. Спочатку дайте учням завдання намалювати свій ідеальний майбутній проект, урахувавши всі деталі, включаючи фон та передній план. Якщо там мають бути якісь фігурки, необхідно намалювати й їх.
4. Складання списку необхідних матеріалів та інструментів.
Слід добирати матеріал, виходячи з теми та сюжету, наприклад, майже зі стовідсотковою вірогідністю учням може знадобитися папір, клей, ножиці, фарби та пензлики, додатково – тканина, глина, пенопласт тощо. Якщо діорама відтворює якусь екосистему, то, можливо, знадобляться гілочки, ягоди, камінці, листя. Головне – зібрати все необхідне заздалегідь, щоб потім не відкладати роботу та не шукати поспіхом заміну.
5. Вибір основи.
Найкраще створювати діорами у глибоких картонних коробках, наприклад, для взуття, головне вгадати з розміром. Так, якщо діорама відображатиме екосистмему тропічного лісу, то коробка має бути достатньо високою – це дозволить вільно розташувати моделі всіх дерев та рослини.
І тільки після того, як усі організаційні моменти будуть вирішені, можна приступати до виконання основної роботи.
- Створення фону – будьте дуже обережними та робіть все максимально акуратно, адже правильно встановлений фон – це вже половина успіху.
- Розробка пейзажу – чим більше ви додасте до фону деталей, тим більш реалістичною стане діорама.
- Розміщення ключових деталей – починати треба з найбільших та основних елементів, наприклад, спочатку можна зробити хмарки з вати, а вже потім кріпити на стінки паперових пташок.
- Додайте мініатюрні фігурки людей, тварин, різноманітних механізмів тощо, які можуть непогано пожвавити сюжет, звісно, якщо це доречно.
Наприклад, якщо ви з учнями створюєте діораму океану, то необхідно обклеїти стінки коробки блакитним папером чи тканиною, або ж розмалювати їх фарбами. На дні океану пісок, а отже, треба або пофарбувати дно у відповідний колір, або ж використати справжній пісок, що, звичайно, набагато краще! Потім закріпіть у коробці деталі: водорості та інші підводні рослини, камінці, мушлі тощо. Додатково намалюйте чи зробіть з паперу мешканців океану і закріпіть їх у коробці.
Зверніть особливу увагу на композицію: ніщо не має відволікати увагу глядачів від основної ідеї, елементи мають бути розміщені логічно та послідовно. Наприклад, якщо ви розташували з лівого боку великий об’єкт, то з правого варто розмістити декілька менших фігурок.
Якою ж буде готова діорама? Навіть якщо ви поставите перед учнями однакове завдання, результати все одно будуть дуже різними. Пропонуємо вам декілька фотоідей для створення діорам, які ви зможете запропонувати учням:
Діорама Сонячної системи:
Діорама океану
Діорама тропічного лісу
Фантазуйте та створюйте чудові діорами разом з учнями!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.