За інформацією різних видань, 80 % учнів стають жертвами булінгу.
Це означає, що 8 з 10 учнів зазнають знущань у тій чи іншій формі.
Сьогодні уже всім відомо, що булінг – це агресивна поведінка однієї дитини чи групи дітей стосовно іншої. При цьому агресія може бути як фізичною, так і психологічною. Булінгом може бути й поведінка, пов’язана із бажанням утвердити свою розумову зверхність – так званий інтелектуальний булінг. Про види булінгу і способи йому протистояти ми вже писали раніше.
Причиною булінгу може бути бажання помститися, зайняти чільне місце, боротьба за вплив на групу, самоствердження або навіть природні схильності до жорстокості у поведінці.
40 % жертв булінгу нікому про нього не кажуть.
Хто може стати жертвою булінгу? Будь-хто. Будь-яка дитина, яка виділяється в класі. Це можуть бути учні, які мають певні фізичні особливості (носять окуляри, кульгають, мають руде волосся, ластовиння, зайву вагу), бажають виділится в колективі, надмірно замкнуті або недостатньо соціалізовані.
Як розпізнати булінг? Як відрізнити його від звичайних дитячих сварок, які нерідко трапляються у шкільні роки?Принциповою відмінністю булінгу є багаторазовість і навіть систематичність дій, реальне фізичне і психологічне насилля.
Булінг – завжди тристоронній: його учасниками є агресор, жертва і той, хто спостерігає. І небезпека тут чекає не тільки на жертву, яка зазнає серйозних фізичних та психологічних травм. Агресивна поведінка булерів може спричинити деформацію їхньої психіки – вони не виявляють співчуття до своїх жертв, засвоюють модель спілкування з позиції сили, весь час шукають способів самостверджуватися і панувати. А спостерігачі постійно відчувають провину і власне безсилля.
Які тривожні сигнали мають змусити задуматися про булінг у класі?
- У класі є учень, якого ніхто не обирає для спілкування.
- Учні дають одне одному дуже образливі та злі прізвиська.
- Діти збираються групою, а коли до них наближається вчитель чи старший, швидко розходяться. При цьому одна дитина може залишитися і мати розгублений або наляканий вигляд.
- Дитина не хоче ходити до школи, а її відсутність зло й уїдливо коментується деяким учнями.
- Після уроків або на перерві діти не розходяться і на когось чекають.
- Одяг учнів зіпсований чи брудний.
- На початку уроку ви бачите бліде або заплакане обличчя, спостерігаєте переляк чи емоційне збудження, не пов’язане з уроком.
- Відповідаючи, діти бояться помилитися, щоб не наразитися на коментарі однокласників.
Як запобігти булінгу?
- Не ігнорувати будь-які прояви агресивної або провокативної поведінки учнів. Негайно втручатися у конфлікт. Помітивши або запідозривши прояви булінгу, негайно повідомляти адміністрації навчального закладу, залучати психологічну службу до вирішення проблеми.
- Ні в якому разі не ставати бік одного з учасників конфлікту. Ретельно аналізувати причини виникнення булінгу. Бути неупередженими у своїх оцінках, діях і висловлюваннях.
- Говорити з учасниками конфлікту наодинці. Не вимагати публічних пояснень чи вибачень. Створити всі умови для того, щоб уникнути повторення ситуації.
- Розказати дітям, що таке насилля. Можливо, булери самі потерпають від чиєїсь агресії (батьків, старших братів або сестер) і просто копіюють знайому модель поведінки.
- Намагатися створити у класі атмосферу довірливого спілкуватися, шукати спільні інтереси, намагатися об'єднати дітей.
- Бути прикладом толерантного і виваженого ставлення до оточуючих.
- Показати дитині, що вона не сама у біді, вона може розраховувати на вашу підтримку і допомогу.
Більше про проблему булингу, а також про те, як його визначити і усунути, як запобігти подальшим проявам і не допустити у майбутньому, дізнайтеся 4 липня о 18.00 на нашому тематичному вебінарі «Як розпізнати булінг у класі та знищити його як явище», де спікерка Анастасія Богуславська поділиться власним досвідом та дасть декілька дієвих порад.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.