Дорослі люди, які успішно (чи інколи не дуже) планують власний бюджет, у більшості своїй не відмовились би від хороших порад у цій сфері. Часто бракує елементарних знань у сфері фінансів, але у сучасних учнів є можливість піти іншим шляхом.
Поки уроки фінансової грамотності ще тільки в теорії, готуйте освічених дітей, які знають ціну грошам та вміють ними розпоряджатись. Як ви можете зрозуміти, це дуже актуально у часи, коли люди витрачають більше, ніж заробляють. Ми підібрали декілька практичних завдань, які допоможуть навчати фінансовій грамотності учнів початкової школи.
Вчіть визначати різницю між потребами та бажанням
Дорослі часто не розрізняють речі, які вони хочуть, та які їм потрібні. А що вже говорити про дітей, у яких превалює безапеляційне «хочу»? Почніть дискусію про те, що відрізняє потреби від бажань.
Вправа: Попросіть записати три бажання та три потреби кожного. Дайте час обдумати відповідь, у процесі роботи намалюйте Т-графік, кожна з колонок якого підписана як «Потреби» та «Бажання». Через декілька хвилин бажаючі зможуть озвучити свої списки, а клас прокоментує, у яку колонку варто записати кожен пункт. Усі учні можуть самостійно виконати умови завдання.
Допоможіть визначити речі, які роблять дітей щасливим
Запитайте у учнів, що для них є важливим. Їм подобається ходити в кіно, цирк, у різні затишні заклади? А може, їх радує колекціонування?
Вправа: Створіть карту серця. Для цього необхідно окреслити контур серця на шматкові паперу чи картону. Разом розділіть малюнок на декілька секцій різного розміру. Попросіть дітей заповнити кожну секцію своїми бажаннями, які роблять їх щасливими.
З'ясуйте, які бажання вимагають наявності грошей, які ні. Як правило, люди витрачають гроші на те, що їм дуже потрібно. Чи співпадає з цим твердженням дитяче уявлення?
Розгляньте справжню вартість речей
Розуміння справжньої вартості товарів – основа постановки реальних фінансових цілей. Підготуйте презентацію із зображеннями, що показують найпопулярніші товари, за які люди залюбки віддають гроші. Можна розбити їх на групи за категоріями: товари для дому (пральний порошок, пакети для сміття), їжа, відпочинок (походи в кіно, на футбольні матчі), товари широкого вжитку (одяг, книги) та послуги (інтернет, телефонний зв'язок, візит до стоматолога).
Вправа: Демонструючи кожен слайд, просіть озвучити скільки може коштувати той чи інший предмет. А потім показуйте реальну вартість товару, підтверджуючи сказане цінником, чеком чи їх знімком.
Впроваджуйте практику прийняття рішень
Щоденно ми приймаємо сотні рішень, в тому числі й ті, що стосуються фінансів. У час, коли на новорічні свята дітям подарували гроші, варто поспілкуватися на цю тему. Що вони робитимуть з грошима? Витратять одразу, відкладатимуть на велику покупку, чи трохи витратять, а решту відправлять у скарбничку?
На Урок радить:
Розробіть гру з правилами, типу «Монополія». Розділіть клас на дві-три групи (в залежності від кількості учнів). Завдання кожної з груп побудувати уявне місто, де будуть житлові будинки, школа, лікарня, магазини (список можна продовжити). Вартість цих установ має бути різною (магазини найдешевші, лікарні найдорожчі, наприклад).
Попередньо підготуйте питання, що стосуються теми певного уроку чи загальної ерудиції, та символічні гроші. Правильна відповідь передбачає «оплату» на певну суму. У ході гри, у процесі «заробляння» грошей, учні мають купувати будівлі та облаштовувати своє місто.
Що вони оберуть першим? Придбають найдешевші магазини, чи збиратимуть гроші на більш дорогі установи? Попросіть обґрунтувати кожне прийняте рішення.
Поясніть відповідальність за прийняті рішення
Вирішення фінансових питань може мати наслідки. Ймовірно, у дітей у вашому класі обмежений запас коштів, як і у більшості людей. Варто бути готовим до того, що витрати на одне можуть стати причиною того, що на інше не вистачить грошей.
Вправа: Запропонуйте учням поміркувати про пріоритети. Проаналізуйте гру з попереднього пункту, поговоріть про відповідальність: Що краще, місто, де багато дешевих магазинів, чи одна дорога лікарня? А може, спробувати все збалансувати?
Створіть бюджет
Допоможіть студентам зрозуміти, що бюджет – це план, який ви робите для того, аби мати гроші для здійснення бажань. Навчіть школярів стежити за тим, скільки грошей вони «заробляють» (подарунки, кишенькові гроші), скільки витрачають і чого діти потребують.
Вправа: Практикуйтесь у створенні бюджету за такою схемою: визначайте мету, окресліть суму для її здійснення, вкажіть шляхи надходження коштів, фіксуйте основні та супутні витрати.
Практикуйтесь, коли буде час, на різних уроках, адже чим раніше учні розвинуть звичку до свідомого управління коштами, тим краще.
Влаштуйте мозковий штурм
Якщо ви хочете витрачати більше, необхідно заробляти більше – це простий секрет життя. Але молодші школярі мають розуміти, що гроші не просто так з'являються в гаманцях їх батьків.
Вправа: Попросіть учнів у форматі «мозковий штурм» скласти список шляхів, які допоможуть заробити гроші. На уроках математики можна вирішувати прості фінансові задачі типу: скільки грошей можна заробити, якщо працювати певну кількість годин за певну зарплату.
На жаль, сьогодні складається тенденція, коли уроки фінансової грамотності вкрай потрібні дорослим, бо своєчасно їх не навчили правильно керувати своїми статками. Щоб у майбутньому в Україні було фінансово освічене населення, потрібно навчати дітей вже сьогодні.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.