Добірка задумів візуалізації навчального матеріалу з природознавства у кабінеті чи коридорами школи.

Природа – справжнє диво! Вона має ще багато нерозгаданих таємниць для людства. Можливо, саме серед ваших учнів будуть науковці-першовідкривачі на кшталт Стівена Хокінга… Тому у ваших силах навчити сьогоднішніх школярів підмічати непересічність і досконалість природи, а також викликати їх інтерес до розгадування її таємниць!

Але ми ж розуміємо, що вивчати природу у межах шкільного кабінету – не надто захопливий процес, а проводити уроки у форматі Open air clasroom далеко не завжди є можливість. Як виходити з цієї ситуації? Пропонуємо під час уроків активно залучати демонстрації – створювати разом моделі та ілюстрації, зроблені на основі спостережень, асоціацій та їх систематизацій.

На хостингу Pinterest, подібно до унаочнення теорії з математики (цьому ми присвятили окрему статтю), ми дібрали кілька десятків ідей, як можна візуалізувати малоцікаву теорію під час вивчення природничих наук.

Рослини і тварини

На уроках природознавства, а згодом біології, згідно нинішніх навчальних програм, передбачений великий масив теорії про будову тварин та рослин, їх види, типи, класи тощо.

А чи вчимо ми своїх учнів спостережливості? Чи завжди вони можуть за листям у лісі визначити рослину чи, побачивши слід на снігу або ґрунті, з точністю сказати, якій тварині він належить? Пропонуємо ідеї відповідних ілюстрації, які можна розмістити у школі.

До речі, залучіть учнів до прикрашання кабінету, наприклад, створіть разом гербарій!

З чого виникає рослинка і як вона розвивається? Ну, зрозуміло, потрібне чи зернятко, чи в окремих випадках її листок чи садженець. Але як відбувається процес росту і що для цього потрібно? Учням молодшої школи будуть до вподоби такі ілюстрації! 

Або можна запропонувати спостерігати за ростом рослин разом, посадивши різні види зерняток чи цибулин у власноруч зроблені горщики, розвісивши їх у кабінеті.

Рослини можуть певний час знаходитися у воді, листя їх при цьому не в'яне. За рахунок же чого вони живляться в цей час? Можна розказати суху теорію, на кшталт рослинам потрібні вода, світло та вуглекислий газ… Однак, на наш погляд, відомості з легкістю запам'ятаються, якщо їх творче зобразити!

Будова речовин та всього живого

Усе з чогось складається. Наприклад, ось людина, в неї є ручки-ніжки тощо; ось рослинка, в неї є квітка, корінь, листя, стебло – з цим все зрозуміло, бо все це можна побачити.

А як бути з усвідомленням будови на мікрорівні – різниця клітин рослинного та тваринного походження; будова молекули з окремих атомів, які в свою чергу складаються з електронів, протонів та нейтронів... Найкращий варіант – відтворити теорію у вигляді моделей з доступним ступенем наближення!

 

Циклічність у природі

У природі все повторюється, майже все циклічно: змінюються пори року, день та ніч, листя на деревах відростає та опадає тощо. Головна задача шкільного навчання не просто надати певні відомості про влаштування оточуючого середовища, а навчити орієнтуватися, усвідомлюючи, що є наслідком, а що причиною.

Для того, щоб теорія була дійсно засвоєна, якнайкраще при вивченні природи використовувати влучні ілюстрації чи зрозумілі моделі відповідно до віку учнів.

Шаруватість земних оболонок

Шари океанічних мас. Згідно зі шкільною програмою вивчається, що океан не рівномірно населяють живі істоти, розповідається про планктон, нектон та бентос, про різну ступінь освітленості водних мас… Пропонуємо ідеї моделювання зміни освітленості водних мас з глибиною та заселеність цих шарів типовими представниками тваринного світу.

Гірські породи, історія геологічного розвитку. Згідно навчальних програм з природничих предметів пояснюється, що земля неоднорідна, є певні шари гірських порід. Це неначебто і зрозуміло, але як би змінилося сприйняття цього факту із залученням яскравих моделей під час навчального процесу!

Окремо прадавні тварини та рослини, згідно шкільної програми, не вивчаються, хоча всі діти знають про їх існування змалечку. Згодом під час вивчення географії, у шкільній програмі передбачено вивчення  геохронологічної таблиці.

Цікаво, чи багато колишніх школярів, можуть похизуватися, що знають цю шкалу, а головне дійсно розуміють її сенс? Насправді поєднати уявлення про послідовність періодів геохронологічної шкали і життя прадавніх тварин та рослин легко, якщо відповідно це візуалізувати!

Види хмар та висота їх розміщення. Стратифікація – шаруватість певного простору. Вона притаманна всім земним оболонкам, в тому числі атмосфері. Наведений ничже малюнок є у всіх підручниках з географії 6 класу… А ось чи знають ваші учні, що всі хмари розташовуються виключно в тропосфері, але також у значному діапазоні висот? Чи вміють вони передбачати дощ за типами хмар? Пропонуємо під час вивчення тем, пов'язаних з атмосферою та погодою, разом створити моделі справжніх хмар!

Сонячна система, зорі

В якій послідовності розташовані планети у Сонячній системі? А де саме відшукати на небі, наприклад, сузір'я Оріон чи Малий Ківш? Відповідне оформлення кабінету чи шкільних коридорів бути сприяти невимушеному запам'ятовуванню навчальної інформації.

Екологічні проблеми

Можна безкінечно розповідати школярам про важливість збереження навколишнього середовища та шкідливість забруднень, але ці відомості можуть так і залишитися для них виключно абстрактними. Тому пропонуємо модельні візуалізації!

Модель ерозії ґрунту. Чому змиваються родючі чорноземи та як це пов'язано зі збільшенням забруднень річок?

Корені трав'яної та деревинної рослинності втримують ґрунт, а вода, просочуючись через таку землю, мов через фільтр, є чистішою і не містить зважених речовин гумусу. Це можна наочно продемонструвати, поливаючи ємності з ґрунтом. Надлишок води в яких може витікати у спеціальні місткості, а корені рослинності різної щільності будуть фільтрувати воду.

Забруднення навколишнього середовища не проходить безслідно. Модель зі зміни кольору рослинами в наслідок поглинання пофарбованої води наочно демонструє, що речовини, які потрапляють у воду та ґрунт безпосередньо впливають на рослини. Отже, всі хімічні сполуки будуть поглинені рослинами, потраплять у воду, яку п’ють тварини та людина. Таким чином, ніщо не зникає безслідно.

На нашу думку, така модель сприяє усвідомленню учнями наслідків потрапляння забруднюючих речовин у природне середовище, виховуючи свідоме ставлення для навколишнього світу.

«Ліси – легені планети» є загальновідомим висловом. Про факти несанкціонованої вирубки у різних країнах багато говориться. Але як уявити світові масштаби та значення зменшення площі деревинних насаджень? Зменшення площі лісів можна уявити як важку хворобу планети, тому популярною є аналогія з ілюстрацією ракового ураження легенів. Така візуалізація не тільки наочно відображує значення та масштабність проблеми, але і виховує бережливе ставлення до природи.


Чи буде ваш урок таким, якого чекають – залежить не від предмету викладання, а саме від вас! Навряд чи через десятки років учні будуть згадувати, який параграф підручника вони читали, а ось хто навчив їх спостерігати за зорями, підмічати візерунки на землі після дощу, отримувати задоволення від співу пташок – цього вони точно не забудуть! Адже саме ці вміння дозволяють насолоджуватись життям і цінувати мистецтво природи!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.

  1. Каращук Фаїна Іванівна
    Дуже цікавий матеріал. Дякую.
  2. Свіріда Тамара Леонідівна
    Дякую за цінні поради. Спробую використати у наступному навчальному році з майбутніми першокласнтками.
  3. Солопа Наталія Олексіївна
    Надзвичайно цікаві та оригінальні ідеї!!!! Варто взяти на замітку. Дякую
  4. Бойко Наталія Василівна
    Цікаво! Обов'язково використаю в роботі. Дякую за гарні ідеї!
  5. Шиленко Світлана Миколаївна
    Дуже дякую за такі підходи до вивчення природознавства. Це дієво і корисно для дітей
  6. Бондаренок Ольга Іванівна
    Багато цікавинок. Дякую. Є матеріал, який можна втілити і для початкової школи.
    Але не усі фото відкрилися.
  7. Бервинова Анжела
    Все идеи взяты из других источников.Это плагиат чистой воды.
    • Наливайко Анастасія Юріївна
      Добрый день! В начале статьи указано, что это подборка наиболее интересных изображений по теме, и взяты картинки из хостинга Pinterest. На авторства идей я не претендую!
      А касаемо плагиата, то Вы ошиблись, т.к. плагиатом стоит считать перекопированный из первоисточника материал. В данном же случае идеи подобраны по определенному принципу, материал проработан и сопровожден соответствующими комментариями для того, чтобы учителям было удобно с ним работать, а не искать каждую идею самостоятельно.
  8. Бервинова Анжела
    Делайте обязательно ссылки на первоисточники.
  9. Бондзюх Надія Богданівна
    Щиро вдячна за інформацію!
  10. Філатова Любов
    Спасибі. Використаю в роботі обов`язково.
  11. Жилєнков Даніїл Юрійович
    Гарні цікаві ідеї. Дякую.
    • Остапенко Світлана Анатоліївна
      Дійсно гарні ідеї. Одразу пригадався вислів Конфуція , що аж ніяк не втратив своєї актуальності сьогодні : "Те, що я чую, я забуваю.Те, що я бачу, я пам 'ятаю. Те, що я роблю, я розумію". Тож, можна навіть із дітьми разом створитити таку наочну ілюстрацію під час уроку.