Досвід впровадження інклюзивної освіти у містах України.

Інклюзивна освіта у школах передбачає, що всі діти мають навчатися разом, почуваючись безпечно і невимушено. Створити оптимальні умови для цього досить складно, але цілком реально. Ми познайомимо вас із досвідом українських шкіл, у яких існує таке освітнє середовище.

Броварська загальноосвітня школа № 3

Спочатку в школи була проблема з кадрами, але батькам та адміністрації вдалося її вирішити – тепер асистентами вчителів працюють шестеро батьків дітей з особливими освітніми потребами. Ці батьки ініціювали будівництво класу, де можна проводити заняття під відкритим небом, і тепер діти можуть там переглядати фільми.

Проте перебування на свіжому повітрі – це не єдиний засіб психологічного розвантаження. У школі запроваджено такий допоміжний метод як колективна арт-терапія: залежно від того, які кольори для малювання обрали діти, психолог-художниця визначає їхні страхи та рекомендує, як краще їх усунути.

(Джерело: https://nus.org.ua)

У школі створили неймовірну ресурсну кімнату, де дитина може полежати в гамаку, закутатися в обтяжувач – спеціальну ковдру із невеличкими кульками всередині чи ввімкнути світло-музичну панель, яка за допомогою кольорів передає музичний ритм. Кімната облаштована дошкою Монтессорі, яка допомагає розвинути моторику та логічне мислення. Проте чи не найкорисніше обладнання для дітей з ООП – балансир: це прилад, на якому одночасно треба утримувати рівновагу та виконувати вправи, як рухливі (спіймати мішечок, кидати м’ячики), так й інтелектуальні (згадати столицю країни). У кабінеті вчителя-дефектолога можна зосередитися, бавлячись зі спінерами, або відпочити, граючи м'ячиками, а також наклеїти наліпки на спеціальну табличку, щоб показати свої відчуття.

Школа № 50 м. Києва

Тут функціонують 10 інклюзивних класів. У школі використовують низку прийомів, які допомагають налагодити контакт між учасниками освітнього процесу: 

  • ігри, у яких беруть участь усі – і діти, і батьки, і вчителі;
  • тижні самоврядування, коли всі учасники освітнього процесу міняються ролями;
  • колективні бесіди з учнями та батьками. 

(Джерело: https://nus.org.ua)

В арсеналі спеціалістів є багато засобів, які допомагають дитині сконцентруватися на роботі та повернути гарний настрій. Так, у кімнаті психолога можна пройти сеанс піскової терапії. У сенсорній кімнаті закладу кожен охочий може поспостерігати за імітованим зоряним небом та погратися підсвіченими різнокольоровими м’ячиками у басейні. Деякі учні можуть зайнятися тренуванням уваги та спритності на балансирі або виконувати вправи з нейрокорекції – пересувати деталі та відкривати замки на дошці Монтессорі. У кабінеті корекційних занять дітям подобаються шведська стінка та музичні інструменти, їх застосування покращує дрібну моторику та координацію рухів. 

Також учні працюють з асоціативними картками: вигадують історії про те, що їх хвилює, шукають вихід із складної ситуації і перемагають! Така робота дає можливість побачити стратегію, яку обирає дитина, стикаючись із труднощами.

Тернопільська школа №14

У школі працюють три інклюзивні класи. Для того, щоб навчити дітей адаптуватися до змін та взаємодіяти з різними людьми, адміністрація вирішила запровадити цікавий експеримент: асистенти вчителя впродовж місяця змінюватимуть класи (тиждень працюють в одному, тиждень – в іншому). 

Викладачі-предметники, які працюватимуть з учнями після закінчення початкової школи, також відвідують інклюзивні класи, адже діти повинні звикнути до них. Крім того, на допомогу вчителям залучають студентів педагогічного університету: це корисно і для дітей, які проходять шкільну адаптацію, і для майбутніх педагогів, яким потрібен досвід.

(Джерело: https://nus.org.ua)

Ресурсна кімната Тернопільської школи №14 має кілька цікавих розвивальних засобів: 

  • еластичну панчоху, яка дозволяє усамітнитися; 
  • настільний ляльковий театр; 
  • сухий басейн; 
  • сенсорні кульки. 

Пізнавати світ допомагають прогресивні засоби навчання – лото, картки Домана, друковані таблиці для оволодіння письмом, матеріали для розвитку мовлення, Монтессорі-тренажери для написання букв та цифр. Дидактичні матеріали для розвитку дрібної моторики рук діти та дорослі зробили власноруч. Наприклад, тактильні кульки створені зі звичайних повітряних кульок, наповнених крупами, квасолею та гудзиками.

Також у школі розроблена спеціальна шкала цілей і прогресу для кожного учня з особливими освітніми потребами, яка дозволяє вчителям і батькам наочно побачити дитячий прогрес.

Школа № 8 міста Хмельницького

Загалом тут 17 інклюзивних класів – не тільки початкових, а й старших. Учнів, у яких є порушення опорно-рухового апарату, перевозить спеціальний мікроавтобус. 

Школа має 10 років інклюзивного досвіду. Розуміючи важливість спілкування учнів із різними людьми, адміністрація запровадила спільновикладання у молодших класах: вчителька та асистентка інколи міняються ролями. У школі проводяться тематичні свята, а до Дня сну – веселі піжамні перерви.

Заклад може похвалитися тим, як облаштовані його приміщення. У школі є ресурсна кімната з кульковим басейном та кімната лікувальної фізкультури, де за допомогою розвивальних тренажерів діти покращують координацію рухів. Кабінет ЛФК має спеціальний тренажер для рук і ніг: на ньому можуть працювати як один учень на візку, так і одночасно два з різних боків. Також у кімнаті розміщені шведська стінка, столик для розвитку дрібної моторики (з навантаженням) та навчальні сходинки для того, щоб опановувати підйом і спуск. 

(Джерело: https://nus.org.ua)

Дуже важливо навчити дітей сприймати точку зору інших людей, підтримувати один одного, розуміти проблеми і потреби оточуючих. Тому в школі проводять виховні години, де учні можуть зрозуміти, як сприймають наш світ люди з порушеннями зору або слуху. Це легше зрозуміти, якщо приглушити один з каналів сприйняття: учням пропонують виконувати буденні справи, зав’язавши очі чи затуливши вуха, пройтись із тростиною. 

Херсонський НВК № 33  

Учні навчально-виховного комплексу – діти з діагнозами затримки розвитку, розладами аутистичного спектра, ДЦП. Інклюзія тут діє уже три роки: активно проводиться співпраця з батьками, йде обмін інформацією про досягнення і труднощі дітей, налагоджується взаєморозуміння. Спільними зусиллями зроблено косметичний ремонт корекційної кімнати, де діти з особливими освітніми потребами можуть відпочити або розвинути нові вміння. 

(Джерело: https://nus.org.ua)

Асистент учителя тут не лише допомагає з вивченням програмового матеріалу, як у багатьох школах, але й організовує для дітей інтерактивні вправи та пропонує різноманітне дозвілля у корекційній кімнаті – від гри «Йшла собака по роялю» до збирання пазлів.

Школа №20 у Білій Церкві 

Заклад став інклюзивним майже випадково: виникла необхідність навчати вихованців реабілітаційного центру, серед яких є діти з розладами аутистичного спектру, з ДЦП та затримкою психічного розвитку. Рішення було непросте, але завдяки роз’яснювальній роботі з’явилися інклюзивні класи, їх кількість поступово збільшилася до 24, а школу облаштували пандусом та ліфтом. На уроках спочатку допомагали батьки – логопеди, дефектологи та інші педагогічні працівники з’явились через рік. 

(Джерело: https://nus.org.ua)

Сенсорна кімната школи облаштована гамаками, тренажерами для розвитку просторової орієнтації та дрібної моторики, а також сухим басейном.

Для учнів, які мають порушення опорно-рухового апарату, замість уроків фізкультури реабілітологи проводять спеціальні заняття на тренажерах.

А як у вашій школі створюють простір, де будь-яка дитина може розкрити свій потенціал? Розкажіть нам!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter