Міністерство освіти і науки України ініціювало громадське обговорення проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження профільної середньої освіти», зокрема до Законів України «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту». Ця ініціатива надає можливість кожній зацікавленій особі висловити свою думку та, таким чином, вплинути на прийняття остаточних рішень (зауваження та пропозиції приймаються до 24.10.2024 на електронну адресу: olena.khomenkoo@mon.gov.ua).
Тож як зміняться повноваження органів влади, вимоги до утворення та функціонування закладів загальної середньої освіти у разі ухвалення запропонованого законопроекту? Розбираємось докладно!
Закон України «Про освіту»
Стаття 12. Повна загальна середня освіта
Стислий огляд змін: визначено особливості здобуття рівнів освіти та конкретизовано тип закладів освіти, які можуть мати освітні програми профільної середньої освіти за одним чи обома спрямуваннями.
Запропонована редакція:
3. Повна загальна середня освіта має три рівні освіти:
- початкова освіта тривалістю чотири роки;
- базова середня освіта тривалістю п’ять років;
- профільна середня освіта тривалістю три роки.
Початкова, базова середня і профільна середня освіта можуть здобуватися в окремих закладах освіти або у структурних підрозділах однієї юридичної особи (закладу освіти), якщо інше не передбачено іншими законами України.
7. Заклади фахової передвищої освіти можуть мати освітні програми профільної середньої освіти за одним чи обома спрямуваннями.
Стаття 66. Повноваження органів місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим
Стислий огляд змін: об'єднано повноваження міських, селищних і сільських рад (окремі повноваження районних, селищних і сільських рад виключено).
Запропонована редакція:
2. Міські, селищні, сільські ради:
- відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти;
- планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, загальної середньої освіти, позашкільної освіти;
- засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.
Стаття 80. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти
Стислий огляд змін: виключено вимогу щодо заборони приватизації об'єктів і майна закладів освіти.
Запропонована редакція:
4. Об’єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають використанню для провадження видів діяльності, не передбачених спеціальними законами, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов’язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном відповідно до законодавства.
Закон України «Про повну загальну середню освіту»
Стаття 1. Основні терміни та їх визначення
Стислий огляд змін: змінено значення термінів «модельна навчальна програма», «навчальна програма», «освітня програма закладу освіти».
Запропонована редакція:
1. Для цілей цього Закону наведені терміни вживаються в такому значенні:
7) модельна навчальна програма - документ, рекомендований для використання в освітньому процесі в порядку, визначеному законодавством, розроблений на основі державного стандарту, що визначає орієнтовну послідовність досягнення обов’язкових результатів навчання у відповідній(их) галузі(ях), зміст навчального предмета/інтегрованого курсу, пропоновані види навчальної діяльності. Вимоги до модельних навчальних програм визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки;
8) навчальна програма - документ, що визначає послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів з навчального предмета (інтегрованого курсу), опис його змісту та видів навчальної діяльності, які забезпечують реалізацію навчальної програми, із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх провадження, та затверджується педагогічною радою закладу освіти; вимоги до навчальних програм визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки;
9) освітня програма закладу освіти - документ, що містить комплекс освітніх компонентів, спланованих та організованих закладом освіти для досягнення учнями результатів навчання, визначених державними стандартами, який розробляється і затверджується відповідно до цього Закону.
Стаття 5. Мова освіти в закладах загальної середньої освіти
Стислий огляд змін: уточнено заклад освіти, де є класи (групи) з навчанням мовами національних меншин, які є офіційними мовами Європейського Союзу.
Запропонована редакція:
Мовою освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти є державна мова. У закладах загальної середньої освіти, де є класи (групи) з навчанням мовами національних меншин, які є офіційними мовами Європейського Союзу, гарантується право на використання мови відповідної національної меншини в освітньому процесі поряд з державною мовою.
Стаття 6. Право на здобуття повної загальної середньої освіти
Стислий огляд змін: заклад освіти може забезпечувати здобуття трьох рівнів освіти лише у випадках, визначених КМУ.
Запропонована редакція:
4. Здобуття профільної середньої освіти гарантується за академічним або професійним спрямуванням. Здобуття профільної середньої освіти за будь-яким спрямуванням не обмежує право особи на його зміну, а також на здобуття освіти на інших рівнях освіти.
Заклад загальної середньої освіти, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти, може забезпечувати здобуття початкової та базової середньої освіти у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України.
Стаття 14. Організація освітнього процесу
Стислий огляд змін: визначено вимоги до визнання результатів навчання здобувачів освіти, які в умовах воєнного стану вимушено виїхали за межі України.
Запропонована редакція:
Результати навчання здобувачів освіти, які в умовах воєнного стану вимушено виїхали за межі України, визнаються педагогічною радою закладу освіти.
Стаття 17. Оцінювання результатів навчання учнів та їх атестація
Стислий огляд змін: змінено основні види оцінювання результатів навчання учнів.
Запропонована редакція:
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне (поточне), підсумкове (за певний період навчання), семестрове, річне оцінювання, державна підсумкова атестація.
Формувальне (поточне) та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів здійснюється згідно з вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначених Державними стандартами на основі компетентнісного підходу; вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники закладу освіти.
Стаття 31. Заклад загальної середньої освіти
Стислий огляд змін: уточнено філії, які може мати заклад загальної середньої освіти у своєму складі.
Запропонована редакція:
Заклад загальної середньої освіти може мати у своєму складі філію (філії), що забезпечує здобуття початкової та базової середньої освіти.
Стаття 32. Утворення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти
Стислий огляд змін: визначено повноваження сільських, селищних, міських територіальних громад щодо створення ліцеїв.
Запропонована редакція:
Сільські, селищні, міські територіальні громади можуть утворювати ліцеї відповідно до норм Закону України «Про співробітництво територіальних громад».
Стислий огляд змін: додано вимогу щодо започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею.
Запропонована редакція:
Для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені цим Законом, положенням про ліцей та ліцензійними умовами, у тому числі щодо:
- функціонування не менше чотирьох класів та 100 учнів за одним роком навчання, на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів) за виключенням випадків, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Стислий огляд змін: визначено вимогу до реорганізації, зміни типу, ліквідації закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості та на територіях, де ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих територіях.
Запропонована редакція:
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за три місяці (за виключенням літніх місяців) до прийняття відповідного рішення) окрім випадків визначених цим Законом.
На територіях, де ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованої Російською Федерацією території України, а також прилеглих до неї територій, вимоги щодо проведення громадського обговорення, визначені абзацом другим цієї частини, можуть не застосовуватись.
Стаття 58. Фінансування системи загальної середньої освіти
Стислий огляд змін: додано норму щодо розподілу видатків на утримання ліцеїв.
Запропонована редакція:
Видатки на утримання ліцею, утвореного громадами відповідно до норм Закону України «Про співробітництво територіальних громад», мають розподілятися пропорційно між засновниками відповідно до методики, затвердженої Кабінетом Міністрів України, та перераховуватись щомісячно на рахунок юридичної особи ліцею, відкритий відповідно до законодавства в органах державної казначейської служби України.
Стаття 61. Майно закладів загальної середньої освіти.
Стислий огляд змін: виключено норму щодо можливості здачі в оренду майна ліквідованих комунальних закладів загальної середньої освіти.
Запропонована редакція:
- У разі неможливості використання майна ліквідованих комунальних закладів загальної середньої освіти на цілі, визначені в абзаці першому цієї частини, відповідна місцева рада після громадського обговорення може прийняти обгрунтоване рішення про використання такого майна (крім майна санаторних шкіл та спеціальних закладів загальної середньої освіти) для інших потреб суспільного життя.
- Майно, у тому числі земельні ділянки, ліквідованих державних, комунальних закладів загальної середньої освіти або тих, діяльність яких зупинена, не може бути предметом застави, стягнення, джерелом погашення боргу.
Прикінцеві та перехідні положення
Стислий огляд змін: додано пункт щодо втрати чинності норми, яка визначає статус опорного закладу освіти.
Запропонована редакція:
Частина шоста статті 31 втрачає чинність з 1 вересня 2027 року (ця норма стосується функціонування опорного закладу освіти).
Стислий огляд змін: визначено уповноважених органів влади та терміни формування мережі ліцеїв.
Запропонована редакція:
Міністерство освіти і науки України за поданням обласних адміністрацій з урахуванням пропозицій сільських, селищних, міських та обласних рад розробляє проєкт плану формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти, з урахуванням вимог цього Закону до ліцеїв.
Кабінет Міністрів України, за поданням Міністерства освіти і науки України, затверджує план формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти, до 1 вересня 2025 року з урахуванням вимог цього Закону, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад і необхідності охоплення на відповідній території всіх освітніх галузей, передбачених відповідним державним стандартом, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання
Громадське обговорення – це шанс змінити освіту на краще. Тож висловлюйте вашу думку, надсилайте пропозиції та зауваження. А команда Освітнього проєкту «На Урок» й надалі буде продовжувати якісно працювати для українських освітянам заради розбудови інноваційного освітнього простору!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.