Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ (далі – Рекомендації). Ці нововведення суттєво змінили підходи до визначення рівня навчальних досягнень школярів оцінювання - воно стало більш комплексним і враховує не лише знання, але й уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки. Основні положення цього наказу ми вже розглянули раніше у цьому матеріалі. А у цій статті ми зосередились на ключових аспектах підсумкового оцінювання з навчальних предметів природничої освітньої галузі.
Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференеції «Здійснення формувального оцінювання в НУШ», яка відбудеться 28.11.2024. Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити навчальний процес.
Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання.
Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель може встановлювати самостійно.
Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів:
- на відтворення знань;
- на розуміння;
- на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
- уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо.
Ідеї та пропозиції від «На Урок» для підвищення кваліфікації вчителів, які викладають:
Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів
У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:
- початковий (1-3 бали);
- середній (4-6 балів);
- достатній (7-9 балів);
- високий (10-12 балів).
Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові.
Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Природнича освітня галузь включає 3 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:
Група результатів 1. Проведення досліджень природи
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- виконання частини простих завдань / дослідницьких дій за наданим зразком з допомогою вчителя.
2 бали:
- виконання простих завдань / дослідницьких дій за наданим зразком з допомогою вчителя.
3 бали:
- виконання завдань/дослідницьких дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- долучення до роботи в групі під час виконання дослідницьких дій.
4 бали:
- виконання завдань/дослідницьких дій за зразком з допомогою вчителя;
- часткове виконання обов’язків, розподілених в групі під час виконання дослідницьких дій / завдань;
- пояснення окремих дослідницьких дій.
5 балів:
- виконання дослідницьких дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу;
- розпізнавання проблем, які можна розв’язати дослідницьким способом з допомогою вчителя;
- виконання завдань в групі відповідно до визначених обов’язків під час виконання дослідницьких дій і завдань.
6 балів:
- розуміння та пояснення дослідницьких дій;
- самостійне виконання репродуктивних видів дослідницької діяльності за запропонованим алгоритмом;
- розпізнавання проблем, які можна розв’язати дослідницьким способом з допомогою вчителя та висловлювання припущень щодо їх розв’язання; виконання дослідницьких дій/спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків.
7 балів:
- виконання репродуктивних і частково-пошукових видів дослідницької діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці;
- розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя, розв’язання їх відомим способом;
- співпраця в групі під час виконання дослідницьких завдань.
8 балів:
- виконання окремих пошукових, дослідницьких та / або творчих дій;
- розв'язання проблемних ситуацій відомими способами під керівництвом вчителя;
- активна співпраця з іншими, визначення своїх завдань в груповій дослідницькій діяльності.
9 балів:
- виконання пошукових дослідницьких і творчих завдань;
- розв’язання проблемних ситуацій відомими способами;
- пропонування нових способів розв’язання проблемних ситуацій під керівництвом учителя;
- активна співпраця та допомога іншим під час виконання дослідницьких завдань.
10 балів:
- постановка запитань, встановлення логічних зв’язків між досліджуваними об’єктами, явищами, процесами;
- застосування здобутих знань і практичних умінь в різних дослідницьких / проблемних ситуаціях;
- пропонування декількох способів розв'язання проблемної ситуації самостійно або в групі.
11 балів:
- застосування здобутих знань та практичних умінь в нестандартних ситуаціях;
- аналіз власних навчальних дій самостійно або в групі;
- конструктивна взаємодія в групі під час дослідницької діяльності: висловлення та аргументація власної позиції.
12 балів:
- застосування здобутих знань та практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
- аналіз та оцінка власних дослідницьких дій;
- ініціювання, планування та організація співпраці в групі для виконання дослідницьких / творчих завдань.
Група результатів 2. Здійснює пошук та опрацьовує інформацію
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- сприймання та розпізнавання інформації, отриманої від учителя / інших осіб.
2 бали:
- відтворення незначної частини інформації, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел.
3 бали:
- відтворення частини інформації, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел.
4 бали:
- відтворення за зразком основної інформації, отриманої із запропонованих джерел;
- висловлення своєї думки з використанням отриманої інформації.
5 балів:
- часткове застосування інформації для виконання навчальних завдань, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел;
- знаходження відповідей на прості запитання у почутому / прочитаному.
6 балів:
- здійснення пошуку інформації в запропонованих джерелах;
- застосування інформації для виконання навчальних завдань, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел.
7 балів:
- знаходження потрібної інформації у запропонованих джерелах для виконання навчальних завдань і розв’язання проблемних ситуацій;
- надання відповідей на окремі запитання за опрацьованою інформацією, поданою в різний спосіб;
- перетворення одного виду інформації на інший за зразком.
8 балів:
- аналіз інформації, отриманої з обраних джерел, зіставлення, порівняння та групування її за заданою ознакою;
- надання відповідей на запитання за опрацьованою інформацією, поданою в різний спосіб;
- перетворення інформації одного виду на інший.
9 балів:
- аналіз інформації, отриманої з різних джерел;
- добір способу унаочнення інформації.
10 балів:
- виокремлення істотної та потрібної інформації, отриманої з різних джерел;
- оцінка інформацію за наданими критеріями під керівництвом учителя.
11 балів:
- знаходження та аналіз інформації;
- узагальнення інформації, отриманої з різних джерел;
- оцінка інформації за наданими критеріями.
12 балів:
- порівняння, зіставлення та оцінка інформації, отриманої з різних самостійно вибраних джерел;
- оцінка надійності джерел інформації.
Група результатів 3. Усвідомлює закономірності природи
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- намагання надати відповіді на прості запитання.
2 бали:
- намагання знайти у почутому / прочитаному часткових відповідей на прості запитання;
- намагання виконувати прості завдання / навчальні дії за наданим зразком з допомогою вчителя;
- слухання інших, комунікація за потреби.
3 бали:
- знаходження часткових відповідей на запитання у почутому / прочитаному;
- виконання окремих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- долучення до роботи в групі;
- намагання висловлювати свої думки.
4 бали:
- розуміння окремих понять / термінів / навчальних дій;
- виконання завдань / навчальних дій за зразком з допомогою вчителя;
- часткове виконання обов’язків, розподілених в групі.
5 балів:
- намагання пояснити основні поняття / явища /навчальні дії;
- виконання завдань/навчальних дій за запропонованим алгоритмом з допомогою вчителя;
- виконання своєї частки групової роботи.
6 балів:
- розуміння та пояснення основних понять/ явищ / навчальних дій з допомогою вчителя, наведення простих прикладів;
- самостійне виконання завдань/навчальних дій за запропонованим алгоритмом;
- виконання спільних завдань в групі відповідно до визначених обов’язків.
7 балів:
- надання відповідей на окремі запитання та типових прикладів і аргументів на підтвердження висловленої думки;
- виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом самостійно або в групі;
- розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя, висловлення припущень щодо їх розв’язання;
- налагодження комунікації, співпраця в групі за погодженим планом, виконуючи навчальні завдання.
8 балів:
- розпізнавання проблемних ситуацій, розв’язання їх відомим способом з допомогою вчителя;
- надання відповідей на запитання, доповнення думки / відповідей однокласників;
- виконання окремих навчальних дій;
- активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань, визначення своїх завдань в групі;
- залучення інших до співпраці в межах запропонованої теми.
9 балів:
- розпізнавання проблемних ситуацій з-поміж запропонованих, розв'язання їх відомими способами під керівництвом учителя;
- добір доречних прикладів та аргументів щодо висловленої думки;
- виконання пошукових завдань;
- активна співпраця з іншими, генерування ідей під час виконання завдання.
10 балів:
- розпізнавання проблемних ситуацій;
- постановка запитань, встановлення логічних зв’язків між об’єктами, фактами, явищами;
- застосування здобутих знань та практичних умінь в типових навчальних ситуаціях;
- здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно або в групі;
- долучення до розроблення критеріїв оцінювання власної діяльності, діяльності групи.
11 балів:
- висловлення щодо проблемної ситуації власної позиції, її аргументація;
- оцінювання різних аспектів проблеми;
- використання наукових фактів для формулювання власних суджень;
- застосування здобутих знань й практичних умінь в нетипових ситуаціях;
- конструктивна взаємодія в групі для розв’язання спільних навчальних завдань;
- здійснення різних видів діяльності, аналіз власних навчальних дій і дій групи.
12 балів:
- висловлення щодо проблемної ситуації власної позиції, її аргументування та формулювання висновків;
- встановлення закономірностей, підтвердження їх прикладами;
- застосування здобутих знань й практичних умінь для розв’язання проблемних ситуацій, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
- аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
- організація співпраці в групі для досягнення навчальних цілей;
- толерування різних точок зору, опосередкування спілкування в групі.
Підсумкове оцінювання за семестр
Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням:
- виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями;
- виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями.
Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу.
У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета.
Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.