Поговоримо про нові підходи до визначення рівня результатів навчання учнів

Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ (далі – Рекомендації). Ці нововведення суттєво змінили підходи до визначення рівня навчальних досягнень школярів оцінювання - воно стало більш комплексним і враховує не лише знання, але й уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки. Основні положення цього наказу ми вже розглянули раніше у цьому матеріалі. А у цій статті ми зосередились на ключових аспектах підсумкового оцінювання з навчальних предметів природничої освітньої галузі.

Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференеції «Здійснення формувального оцінювання в НУШ», яка відбудеться 28.11.2024. Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити навчальний процес.

Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання. 

Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель  може встановлювати самостійно. 

Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів: 

  • на відтворення знань;
  • на розуміння;
  • на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
  • уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо. 

Ідеї та пропозиції від «На Урок» для підвищення кваліфікації вчителів, які викладають: 

фізику;

хімію;

географію;

біологію.

Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів

У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:

  • початковий (1-3 бали);
  • середній (4-6 балів);
  • достатній (7-9 балів);
  • високий (10-12 балів).

Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові. 

Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Природнича освітня галузь включає 3 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:

Група результатів 1. Проведення досліджень природи

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • виконання частини простих завдань / дослідницьких дій за наданим зразком з допомогою вчителя.

2 бали:

  • виконання простих завдань / дослідницьких дій за наданим зразком з допомогою вчителя.

3 бали:

  • виконання завдань/дослідницьких дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
  • долучення до роботи в групі під час виконання дослідницьких дій.

4 бали:

  • виконання завдань/дослідницьких дій за зразком з допомогою вчителя;
  • часткове виконання обов’язків, розподілених в групі під час виконання дослідницьких дій / завдань;
  • пояснення окремих дослідницьких дій.

5 балів:

  • виконання дослідницьких дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу;
  • розпізнавання проблем, які можна розв’язати дослідницьким способом з допомогою вчителя;
  • виконання завдань в групі відповідно до визначених обов’язків під час виконання дослідницьких дій і завдань.

6 балів:

  • розуміння та пояснення дослідницьких дій;
  • самостійне виконання репродуктивних видів дослідницької діяльності за запропонованим алгоритмом;
  • розпізнавання проблем, які можна розв’язати дослідницьким способом з допомогою вчителя та висловлювання припущень щодо їх розв’язання; виконання дослідницьких дій/спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків.

7 балів:

  • виконання репродуктивних і частково-пошукових видів дослідницької діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя, розв’язання їх відомим способом;
  • співпраця в групі під час виконання дослідницьких завдань.

8 балів:

  • виконання окремих пошукових, дослідницьких та / або творчих дій;
  • розв'язання проблемних ситуацій відомими способами під керівництвом вчителя; 
  • активна співпраця з іншими, визначення своїх завдань в груповій дослідницькій діяльності.

9 балів:

  • виконання пошукових дослідницьких і творчих завдань;
  • розв’язання проблемних ситуацій відомими способами;
  • пропонування нових способів розв’язання проблемних ситуацій під керівництвом учителя;
  • активна співпраця та допомога іншим під час виконання дослідницьких завдань.

10 балів:

  • постановка запитань, встановлення логічних зв’язків між досліджуваними об’єктами, явищами, процесами;
  • застосування здобутих знань і практичних умінь в різних дослідницьких / проблемних ситуаціях; 
  • пропонування декількох способів розв'язання проблемної ситуації самостійно або в групі.

11 балів:

  • застосування здобутих знань та практичних умінь в нестандартних ситуаціях;
  • аналіз власних навчальних дій самостійно або в групі;
  • конструктивна взаємодія в групі під час дослідницької діяльності:  висловлення та аргументація власної позиції.

12 балів:

  • застосування здобутих знань та практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
  • аналіз та оцінка власних дослідницьких дій;
  • ініціювання, планування та організація співпраці в групі для виконання дослідницьких / творчих завдань.

Група результатів 2. Здійснює пошук та опрацьовує інформацію

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • сприймання та розпізнавання інформації, отриманої від учителя / інших осіб.

2 бали:

  • відтворення незначної частини інформації, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел.

3 бали:

  • відтворення частини інформації, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел.

4 бали:

  • відтворення за зразком основної інформації, отриманої із запропонованих джерел; 
  • висловлення своєї думки з використанням отриманої інформації.

5 балів:

  • часткове застосування інформації для виконання навчальних завдань, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел;
  • знаходження відповідей на прості запитання у почутому / прочитаному.

6 балів:

  • здійснення пошуку інформації в запропонованих джерелах;
  • застосування інформації для виконання навчальних завдань, отриманої від учителя / інших осіб або із запропонованих джерел.

7 балів:

  • знаходження потрібної інформації у запропонованих джерелах для виконання навчальних завдань і розв’язання проблемних ситуацій;
  • надання відповідей на окремі запитання за опрацьованою інформацією, поданою в різний спосіб;
  • перетворення одного виду інформації на інший за зразком.

8 балів:

  • аналіз інформації, отриманої з обраних джерел, зіставлення, порівняння та групування її за заданою ознакою;
  • надання відповідей на запитання за опрацьованою інформацією, поданою в різний спосіб; 
  • перетворення інформації одного виду на інший.

9 балів:

  • аналіз інформації, отриманої з різних джерел; 
  • добір способу унаочнення інформації.

10 балів:

  • виокремлення істотної та потрібної інформації, отриманої з різних джерел;
  • оцінка інформацію за наданими критеріями під керівництвом учителя.

11 балів:

  • знаходження та аналіз інформації;
  • узагальнення інформації, отриманої з різних джерел;
  • оцінка інформації за наданими критеріями.

12 балів:

  • порівняння, зіставлення та оцінка інформації, отриманої з різних самостійно вибраних джерел; 
  • оцінка надійності джерел інформації.

Група результатів 3. Усвідомлює закономірності природи

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • намагання надати відповіді на прості запитання.

2 бали:

  • намагання знайти у почутому / прочитаному часткових відповідей на прості запитання;
  • намагання виконувати прості завдання / навчальні дії за наданим зразком з допомогою вчителя;
  • слухання інших, комунікація за потреби.

3 бали:

  • знаходження часткових відповідей на запитання у почутому / прочитаному;
  • виконання окремих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
  • долучення до роботи в групі; 
  • намагання висловлювати свої думки.

4 бали:

  • розуміння окремих понять / термінів / навчальних дій;
  • виконання завдань / навчальних дій за зразком з допомогою вчителя;
  • часткове виконання обов’язків, розподілених в групі.

5 балів:

  • намагання пояснити основні поняття / явища /навчальні дії; 
  • виконання завдань/навчальних дій за запропонованим алгоритмом з допомогою вчителя;
  • виконання своєї частки групової роботи.

6 балів:

  • розуміння та пояснення основних понять/ явищ / навчальних дій з допомогою вчителя, наведення простих прикладів;
  • самостійне виконання завдань/навчальних дій за запропонованим алгоритмом;
  • виконання спільних завдань в групі відповідно до визначених обов’язків.

7 балів:

  • надання відповідей на окремі запитання та типових прикладів і аргументів на підтвердження висловленої думки;
  • виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом самостійно або в групі;
  • розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя, висловлення припущень щодо їх розв’язання;
  • налагодження комунікації, співпраця в групі за погодженим планом, виконуючи навчальні завдання.

8 балів:

  • розпізнавання проблемних ситуацій, розв’язання їх відомим способом з допомогою вчителя;
  • надання відповідей на запитання, доповнення думки / відповідей однокласників;
  • виконання окремих навчальних дій;
  • активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань, визначення своїх завдань в групі;
  • залучення інших до співпраці в межах запропонованої теми.

9 балів:

  • розпізнавання проблемних ситуацій з-поміж запропонованих, розв'язання їх відомими способами під керівництвом учителя; 
  • добір доречних прикладів та аргументів щодо висловленої думки;
  • виконання пошукових завдань;
  • активна співпраця з іншими, генерування ідей під час виконання завдання.

10 балів:

  • розпізнавання проблемних ситуацій;
  • постановка запитань, встановлення логічних зв’язків між об’єктами, фактами, явищами;
  • застосування здобутих знань та практичних умінь в типових навчальних ситуаціях;
  • здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно або в групі; 
  • долучення до розроблення критеріїв оцінювання власної діяльності, діяльності групи.

11 балів:

  • висловлення щодо проблемної ситуації власної позиції, її аргументація;
  • оцінювання різних аспектів проблеми;
  • використання наукових фактів для формулювання власних суджень;
  • застосування здобутих знань й практичних умінь в нетипових ситуаціях;
  • конструктивна взаємодія в групі для розв’язання спільних навчальних завдань;
  • здійснення різних видів діяльності, аналіз власних навчальних дій і дій групи.

12 балів:

  • висловлення щодо проблемної ситуації власної позиції, її аргументування та формулювання висновків;
  • встановлення закономірностей, підтвердження їх прикладами; 
  • застосування здобутих знань й практичних умінь для розв’язання проблемних ситуацій, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
  • аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
  • організація співпраці в групі для досягнення навчальних цілей;
  • толерування різних точок зору, опосередкування спілкування в групі.

Підсумкове оцінювання за семестр 

Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням: 

  • виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями; 
  • виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями. 

Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу. 

У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета. 

 

Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter