21 листопада ми відзначатимемо День Гідності та Свободи - особливу дату, яка об’єднала в собі силу народного спротиву і прагнення до демократії. Саме цього дня ми вшановуємо мужність і незламність наших співвітчизників, які стали на захист своїх прав і свобод, відстояли європейські цінності та продемонстрували світові силу українського духу. І сьогодні, коли наша країна мужньо протистоїть агресору, значення цього свята особливо велике. Адже саме завдяки єдності і незламності ми можемо подолати будь-які виклики. Тож пропонуємо вам декілька ідей для проведення виховного заходу, які допоможуть зробити його не просто черговим заняттям, а справжнім відкриттям для учнів.
Що таке гідність?
Почніть урок з відкритого запитання: «Що для вас означають слова «гідність» і «свобода»?». Запропонуйте учням висловити свої думки без будь-яких обмежень, а потім попросіть їх знайти визначення цих слів у словнику. Обговоріть зі школярами, чи збігається їхнє розуміння з класичним тлумаченням. Зі старшими можна провести урок-дискусію, об'єднавши клас у групи. Кожна з них відстоюватиме свою позицію, аргументовано пояснюючи її. Нехай вони розглянуть проблемні ситуації, наприклад такі:
- Чи можна обмежувати свободу інших людей заради власної безпеки?
- Чи завжди потрібно говорити правду, навіть якщо це може образити іншу людину?
- Чи варто захищати свої права, якщо це може призвести до конфлікту?
З молодшими пограйте у гру: Хороший-Поганий.
Об'єднайте учнів класу в пари і видайте кожній парі картку з описом змодельованої ситуації. Один учень має придумати гідний вчинок, а інший - навпаки.
Наприклад:
Ситуація: Ти знайшов 100 гривень на шкільному подвір'ї.
- Гідний вчинок: Віддати гроші вчителю.
- Негідний вчинок: Забрати гроші собі.
Ситуація: Твій однокласник забув пенал вдома.
- Гідний вчинок: Поділитися з ним своїми ручками і олівцями.
- Негідний вчинок: Посміятися з нього.
Ситуація: Твоя бабуся попросила тебе допомогти помити посуд.
- Гідний вчинок: Допомогти бабусі з радістю.
- Негідний вчинок: Відмовитися допомагати, сказавши, що в тебе немає часу.
Асоціації
З’ясувавши зміст понять «гідність» та «свобода», запропонуйте учням дібрати синоніми до них, створити асоціативні ланцюжки, приклади. Озвучені варіанти можна записати на дошці для наочності.
Як варіант, сформуйте з класом свій ланцюжок гідності та свободи. Візьміть мотузку та заздалегідь прикріпіть до неї папірці-прапорці, на яких маркером треба написати одне слово-асоціацію. Почніть з себе, проговоріть і запишіть: «Гідність для мене – це щастя». А далі нехай кожна дитина напише одним словом, з чим у неї асоціюється свобода чи гідність: мрія, відповідальність, повага тощо. Коли всі висловляться, розмістіть імпровізовану гірлянду над дошкою, щоб усі бачили результат власної роботи.
Квіти свободи
Квіти – це умовно, можете використати будь-який предмет, зроблений з паперу. Це може бути квітка, фігурки птахів (як символ свободи), серця (як символ любові до свободи), або навіть відбитки власних долоньок (як символ єдності). На кожному предметі напишіть або наклейте роздруковані цитати про свободу від відомих людей:
- Людина, владарюючи над іншими, втрачає власну свободу. (Ф. Бекон)
- Втратити свободу може лише той, хто не вмів її захищати. (Вольтер)
- Лиш той життя й свободи вартий, хто йде щодня за них у бій. (Й.-В. Ґете)
- Свобода означає відповідальність, ось чому більшість людей боїться її. (Б. Шоу)
- Вільний той, хто може не брехати. (А. Камю)
- Свобода існує лише для того, хто кудись іде. (А. де Сент-Екзюпері)
Або запропонуйте учням самостійно знайти цитату у відомих мислителів, піснях, віршах, фільмах, яка їм найбільше імпонує, чи створити свої власні афоризми про свободу. Попросіть учнів зберегти «квіти» у себе як нагадування про те, що свобода – це найцінніше, що є в людини. Або можна об'єднати всі «квіти» в одну велику інсталяцію – «Сад свободи» та оформити її у вигляді панно на стіні, або невеликої виставки.
Лист гідності
Це цікаве завдання, яке змусить подумати про перспективи. Попросіть учнів написати коротенькі листи собі в майбутньому. Хай вони розкажуть про таке:
- Чого я хочу? Що я маю робити, аби почувати себе гідним цього? У дитини повинно розвиватися почуття власної гідності поряд з бажанням відповідати за свою поведінку.
- Як можна комусь допомогти підтримати почуття власної гідності? Наприклад, допомогти молодшій сестрі з домашнім завданням, щоб завтра вона не отримала поганої оцінки; поспілкуватися з однокласником, якого всі ігнорують, спитати, що його цікавить.
Також це можуть бути плани на майбутнє. Щойно завдання буде виконано, зберіть листи та закрийте у спеціальній коробці, а через рік дістаньте їх та роздайте учням. Таким чином разом можна буде проаналізувати, що зроблено за рік.
Екскурсія в минуле
Нам може здаватися, що це все було ніби вчора. Але наші учні в 2004 році ще навіть не народилися, тож для них це доволі далека подія, про яку вони можуть знати поки що не так багато. Тож без хоча б короткого екскурсу в історію Дня Гідності та Свободи не обійтися. Звісно, просто перераховувати факти або просити дітей вивчити матеріал, не варто. Натомість можна провести віртуальну екскурсію «Шляхами Помаранчевої революції та Революції Гідності». Врахуйте вік школярів та інформаційну насиченість: можливо, за один раз варто розповісти про одну подію.
Екскурсію можна проводити за допомогою Google maps. Якщо є можливість, можна вивести зображення на проєктор, та запропонувати дітям ніби «погулятися» вулицями, на яких відбувалися значущі події. Якщо такої можливості немає, попросіть дітей користуватися власними смартфонами (за потреби – поділитися із однокласниками). Якщо ви працюєте онлайн, то просто поділіться своїм екраном із відкритими картами із учнями.
Зупиняючись, наприклад, біля Михайлівського собору, покажіть світлини чи відео, розкажіть, що сталося саме там, та поясніть, що саме і чому відбувалося, які мало наслідки.
Розкажіть дітям про наймасштабніші протести в новітній історії України, які вразили не лише нашу країну, а й увесь світ. Вони теж мають про них знати та пишатися.
Принципи гідності
Запропонуйте попрацювати з п’ятьма основними принципами, що є свідченням гідності людини. Нехай учні спробують проаналізувати кожен з пунктів, щоб усвідомити основну проблему уроку. Якщо є така можливість, роздрукуйте цей матеріал та роздайте учням у форматі листівок.
5 принципів гідності людини
- Кожна людина має право на гідне життя.
- Гідне життя означає наявність високого рівня охорони здоров’я, освіти.
- Це свобода приймати рішення та з повагою ставитися до цього права в інших.
- Це керівний важіль усіх дій.
- Гідність окремої людини залежить від гідності інших.
Візуальна розповідь про День Гідності та Свободи
Як розповісти школярам про події 2004 та листопада 2013 – лютого 2014 років доступно та зрозуміло? Підготуйте для них візуальну розповідь! Ні, не просто презентацію, а справжнє унаочнення. Правильно створена візуалізація дозволить у легкому та цікавому форматі розповідати історії, підкреслюючи лише найважливішу інформацію.
Спробуйте створити справжню візуальну новелу (тут вам неабияк стануть у пригоді навички створення сторітелінгу). Спочатку визначтеся, що саме хочете розповісти, оберіть героїв та локації, зберіть необхідні для такої розповіді статистичні дані, зображення, інфографіки тощо. Цікаво, якщо героєм, який розповідатиме школярам про події двох Революцій, буде теж дитина, яка на той момент була ровесником чи ровесницею ваших учнів, або взагалі сам Київ, або ваше рідне місто, яке, безперечно, було залучене до подій, але все ж спостерігало за ситуацією трохи з іншого ракурсу.
А до візуальної розповіді (можна зробити її в Power Point, Canva або будь-якому зручному відеоредакторі) додайте музичний супровід.
День Гідності та Свободи: що ми знаємо?
Під час години спілкування запропонуйте школярам без попередньої підготовки дати відповідь на кілька запитань, пов'язаних із цим важливим днем. Почніть із найпростішого: запитайте, коли було встановлено офіційне свято, яким подіям воно присвячено. Потім можна запитати, наступником якої дати став День Гідності та Свободи, як почалася історія боротьби нашого народу в Революції Гідності тощо.
На жаль, діти можуть пам'ятати ключові моменти, але забувати про важливі деталі. А то й взагалі плутатися в подіях і датах. І це нормально, і це можна виправити. Запропонуйте дітям, підглядаючи у підручник або інтернет, проаналізувати свої відповіді та розписати правильну і чітку хронологію подій (її може написати на дошці з допомогою класу один із учнів). Які моменти виявилися пропущеними та складними? Саме їм варто приділити більше уваги.
Тепер, спираючися на правильну хронологію, запропонуйте дітям створити інфографіку або презентацію, присвячену подіям Помаранчевої революції або Революції Гідності. Робити це можна як у класі, малюючи просто на ватмані, так і онлайн, за допомогою Canva. Готову роботу можна розмістити в класному куточку.
Фотопроєкт: «Ми – вільні»
Для початку запропонуйте учням знайти в мережі різноманітні фотопроєкти та твори мистецтва, присвячені подіям 2004 року та листопада 2013 – лютого 2014 років. Які з них вразили та сподобалися найбільше? Що прагнули показати митці, як вони бачать ці події, як їх переосмислюють?
А тепер запропонуйте дітям спробувати себе в якості митців та створити власний фотопроєкт із символічною назвою «Ми – вільні». Дозвольте дітям самостійно продумати концепцію, вирішити, хочуть вони робити такий проєкт разом із однокласниками чи самостійно. Нехай учні як слід подумають спочатку над визначенням слова «свобода» (пошукають варіанти у словниках, а потім сформулюють власний), а вже після цього вирішать, що / кого саме хочуть фотографувати та як.
Патріотичний флешмоб
Учням старших класів можна запропонувати долучитися до щорічного флешмобу #Бути_Гідним. У його межах українці діляться спогадами та роздумами про Майдан і його значення для країни, та публікують відповідні дописи із хештегом у соцмережах.
Або можна влаштувати флешмоб у відеоформаті «Що таке гідність». Нехай діти спробують зняти коротенькі відео, в яких креативно пояснюватимуть, що ж таке гідність, як саме вони її розуміють. Потім усі відео можна об'єднати в одне та зберегти на пам'ять аж до випускного.
А ще краще – запропонувати дітям самостійно сформулювати ідею патріотичного флешмобу. Для цього можна напередодні влаштувати справжній мозковий штурм. Упевнені, школярі точно подарують вам цікаві та захопливі ідеї!
Головне, щоб свято було не лише пізнавальним, а й веселим та емоційним. Залучайте учнів до організації заходу, дайте їм можливість проявити свою творчість та індивідуальність!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.