Поговоримо про нові стандарти дошкільної освіти

У червні 2024 року Верховна Рада України ухвалила новий Закон «Про дошкільну освіту», який визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування системи дошкільної освіти. Документ спрямований на модернізацію цієї галузі, забезпечення якості освітніх послуг та створення сприятливих умов для розвитку дітей дошкільного віку. Закон вже набув чинності, проте його положення почнуть діяти з липня 2025 року, що дає достатньо часу для адаптації системи освіти до нових вимог.

Тож ми започатковуємо серію публікацій, у яких детально розглянемо ключові нововведення, які стосуються роботи закладів дошкільної освіти, зокрема формування груп, їх наповнюваність, оновлені вимоги до освітнього середовища та кадрового складу. 

Базові етапи дошкільної освіти та типи організації освітньої діяльності

Базові етапи дошкільної освіти визначаються на основі вікової періодизації розвитку дитини, яка охоплює:

1) вік немовляти (до одного року);

2) ранній вік (від одного до трьох років);

3) дошкільний вік (від трьох до шести – восьми років):

  • молодший дошкільний вік (від трьох до чотирьох років);
  • середній дошкільний вік (від чотирьох до п’яти років);
  • старший дошкільний вік (від п’яти до шести (семи) років (до восьми років – для дітей з ООП).

Дошкільна освіта здобувається, як правило, до шести років. Діти, яким на початок навчального року виповнилося 6 років (дітям із ООП – 7 років) і які не зараховані до 1-го класу, мають право продовжити здобувати дошкільну освіту до їх зарахування до початкової школи відповідно до законів України «Про освіту» і «Про повну загальну середню освіту».

Заклад дошкільної освіти може організувати і провадити свою освітню діяльність за одним або декількома типами організації освітньої діяльності:

  • ясла – забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми віком від 3-х місяців до 3-х років;
  • дитячий садок – забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми віком від 2-х до 6-ти або 7-ми років, а дітьми з ООП – до 7-ми або 8-ми років;
  • спеціальний дитячий садок – забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми з ООП, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними та/або сенсорними порушеннями, розладами поведінки, віком від 2-х до 7-ми або 8-ми років;
  • мобільний дитячий садок – забезпечує надання освітніх послуг за місцем проживання дітей, зокрема із застосуванням або на базі спеціально облаштованого транспортного засобу;
  • сімейний (родинний) садок – надає освітні послуги за місцем проживання сім’ї (родини) в індивідуальному житловому будинку дітям від народження, які перебувають у родинних стосунках, та/або дітям, які не є членами сім’ї (родини);
  • міні-садок – тип організації освітньої діяльності з одночасним перебуванням не більше 5 дітей;
  • центр педагогічного партнерства – забезпечує розвиток дітей від народження за обов’язкової участі їхніх батьків або одного з них;
  • центр розвитку дитини – забезпечує здобуття дошкільної освіти дітьми (у тому числі дітьми, які здобувають дошкільну освіту в інших суб’єктів освітньої діяльності або у сім’ї), зокрема за окремими парціальними програмами, та/або отримання ними окремих психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг.

Заклад дошкільної освіти може поєднувати типи організації освітньої діяльності, утворюючи для цього окремі структурні підрозділи та/або групи.

Діти, у тому числі діти з ООП, можуть здобувати дошкільну освіту за вибором їхніх батьків:

  • у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування та форми власності;
  • у дошкільних підрозділах юридичних осіб, у тому числі закладів освіти;
  • у сім’ї;
  • за допомогою фізичних осіб - підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти.

Відповідно до вимог законодавства загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника закладу дошкільної освіти протягом п’яти років не може становити менше 120 годин. Аби допомогти педагогам побудувати ефективну  індивідуальну стратегію професійного зростання, наша команда підготувала стислий огляд чинних документів та систематизувала добірку освітніх продуктів «На Урок» .

Форми здобуття дошкільної освіти

Основною формою здобуття дошкільної освіти є очна (денна). Крім того, за можливості, з урахуванням запитів батьків дітей і за рішенням засновника, ЗДО можуть також запроваджувати такі форми здобуття освіти:

  • мережеву;
  • дистанційну;
  • педагогічний патронаж.

Також батьки мають право організовувати здобуття їхніми дітьми дошкільної освіти за сімейною (домашньою) формою й обирати освітні та парціальні програми, навчально-методичне та інше ресурсне забезпечення їх реалізації.

Тривалість роботи закладу освіти

Як правило, у закладах дошкільної освіти навчальний рік розпочинається 1 вересня. Тривалість роботи ЗДО впродовж року, тривалість робочого тижня і робочого дня визначається його засновником. 

Заклад дошкільної освіти самостійно визначає час і розпорядок перебування у ньому вихованців (повний день, короткотривале, сезонне перебування вихованців, у вихідні, святкові та неробочі дні тощо). З метою ефективної організації освітнього процесу можуть формуватися групи вихованців з різним часом і розпорядком їх перебування в закладі дошкільної освіти.

Кожному вихованцю гарантується безоплатне здобуття дошкільної освіти у державному, комунальному закладі дошкільної освіти з можливістю перебування в ньому за запитом батьків до 11 годин на день. На підставі звернення одного з батьків за рішенням засновника створюються умови для перебування вихованця понад гарантований обсяг часу, але не більше 12 годин на день. 

Крім того, за рішенням засновника можуть бути створені умови для тимчасового цілодобового перебування вихованців, які не мають можливість щоденно повертатись до місця свого постійного проживання у зв'язку з тим, що його батьки (один із батьків, який/яка самостійно виховує дитину):

  • обґрунтовано перебувають на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я;
  • мають специфічний режим роботи.

За таких обставин батьки (один із батьків, який/яка самостійно виховує дитину) має подати письмове звернення (заяву) та обов’язково додати документ, що підтверджує відповідний факт. Строк цілодобового перебування вихованця в ЗДО не може перевищувати документально підтвердженого строку відсутності його батьків за місцем їхнього спільного проживання.

Послуга цілодобового перебування вихованця в закладі дошкільної освіти може надаватися за кошти засновника, батьків дитини, з інших джерел, не заборонених законодавством. 

Формування груп вихованців

З метою належної організації освітнього процесу у закладах дошкільної освіти формуються різні групи вихованців, зокрема:

  • вікові;
  • різновікові;
  • чергові (в ранкові, вечірні години, у вихідні, святкові та неробочі дні);
  • з короткотривалим перебуванням;
  • з навчанням мовою відповідного корінного народу чи національної меншини (спільноти) України поряд із державною мовою;
  • інклюзивні та/або спеціальні групи тощо.

Зарахування дітей до ЗДО

До комунальних закладів дошкільної освіти діти зараховуються у такій черговості:

1) діти, які проживають на території обслуговування відповідного закладу дошкільної освіти, у такій черговості:

  • діти-сироти; діти, позбавлені батьківського піклування; діти загиблих (померлих) ветеранів війни, Захисників і Захисниць України; діти, які перебувають у складних життєвих обставинах та на обліку в службах у справах дітей, діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів; діти з ООП;
  • діти старшого дошкільного віку;
  • діти військовослужбовців, діти з числа ВПО, діти осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  • діти, які є рідними братами або сестрами дітей, які здобувають дошкільну освіту у відповідному закладі дошкільної освіти (якщо вони проживають на території обслуговування такого ЗДО);
  • інші діти, які проживають на території обслуговування відповідного закладу дошкільної освіти.

2) діти працівників відповідного закладу дошкільної освіти (якщо вони не проживають на території обслуговування ЗДО);

3) діти, які є рідними братами або сестрами дітей, які здобувають дошкільну освіту у відповідному закладі дошкільної освіти (якщо вони не проживають на території обслуговування ЗДО);

4) інші діти, які не проживають на території обслуговування ЗДО, але яким було відмовлено у зарахуванні до закладу дошкільної освіти, на території обслуговування якого вони проживають;

5) інші діти, які не проживають на території обслуговування відповідного закладу дошкільної освіти.

У межах кожної із зазначених категорій діти зараховуються до закладу дошкільної освіти у порядку надходження заяв про зарахування.

Якщо дитина не отримала місце у комунальному закладі дошкільної освіти, на території обслуговування якого вона проживає, відповідний орган управління у сфері освіти за зверненням батьків дитини зобов’язаний надати їм інформацію про:

  • перелік суб’єктів освітньої діяльності, що забезпечують здобуття дошкільної освіти;
  • перелік комунальних закладів дошкільної освіти, які мають вільні місця;
  • перелік інших суб’єктів освітньої діяльності, освітні послуги яких можуть бути придбані батьками дитини або за рахунок коштів місцевого бюджету відповідно до порядку, затвердженого відповідним органом місцевого самоврядування;
  • можливість отримання компенсації за здобуття дитиною дошкільної освіти в іншого суб’єкта освітньої діяльності за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Зарахування дітей з ООП

На підставі висновку ІРЦ про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини та заяви батьків дитини з ООП вона зараховується до:

  • інклюзивної групи закладу дошкільної освіти, яка утворена або обов’язково створюється керівником закладу дошкільної освіти;
  • спеціальної групи закладу дошкільної освіти;
  • спеціального дитячого садка, що створюється (створений) як окрема юридична особа або дошкільний підрозділ спеціального закладу загальної середньої освіти чи іншої юридичної особи, або як інший суб’єкт освітньої діяльності, передбачений Законом.

Запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференції «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: виклики та можливості», яка відбудеться 12.12.-13.12.2024. Під час етеру ми проаналізуємо досвід реалізації принципів інклюзивного навчання, обговоримо підходи педагогів-практиків і рекомендації експертів, а також розглянемо перспективи розвитку інклюзії в сучасній системі освіти.

Наповнюваність груп вихованців

Наповнюваність груп визначається виходячи із співвідношення кількості вихованців до кількості вихователів, які одночасно працюють з ними. Кількість вихованців у групі на одного вихователя становить:

1) у групі вихованців одного віку:

  • не більше 5 вихованців віком до одного року;
  • не більше 10 вихованців віком від одного до двох років;
  • не більше 15 вихованців віком від двох до трьох років;
  • не більше 20 вихованців віком від трьох років.

2) у групі вихованців різного віку:

  • не більше 15 вихованців віком від трьох років;
  • не більше 10 вихованців за наявності у групі хоча б однієї дитини віком від одного до трьох років.

3) у групі вихованців з короткотривалим перебуванням або у групі вихованців з цілодобовим перебуванням – не більше 10 вихованців;

4) в інклюзивній групі – не більше трьох дітей з ООП;

5) у спеціальній групі закладу дошкільної освіти або групах спеціального дитячого садка кількість вихованців визначається відповідним порядком, затвердженим КМУ.

У групах державних і комунальних ЗДО кількість вихованців не може становити менше п’яти дітей (трьох дітей до одного року). У разі необхідності норми співвідношення кількості вихованців до кількості вихователів може бути перевищено не більше ніж на 20 відсотків від максимальної кількості дітей у групі та виключно у групах вихованців дошкільного віку.


Бажаєте дізнаватись більше актуальної та цікавої інформації? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter