Необхідною умовою атестації педагогічного працівника закладу дошкільної освіти є проходження ним підвищення кваліфікації у обсязі не менше ніж 120 годин або 4 кредити ЄКТС упродовж п’яти років. Аби допомогти педагогам побудувати ефективну індивідуальну стратегію професійного зростання, наша команда підготувала стислий огляд чинних документів та систематизувала добірку освітніх продуктів «На Урок» .
Основні законодавчі документи
Стаття 46 Закону «Про дошкільну освіту» регламентує основні засади підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти. Зокрема вона містить такі норми:
- кожний педагогічний працівник зобов’язаний підвищувати кваліфікацію відповідно до Закону України «Про освіту» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та в порядку, затвердженому КМУ;
- загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагога протягом п’яти років не може становити менше 120 годин;
- на основі пропозицій педагогічних працівників педагогічна рада формує та затверджує план підвищення кваліфікації педагогічних працівників на рік, що визначає вид, форму, суб’єктів підвищення кваліфікації, кількість годин і строки проходження підвищення кваліфікації педагогічними працівниками.
Згідно зі ст. 21 Закону «Про дошкільну освіту» педагогічні працівники зобов’язані систематично (не менше одного разу на п’ять років) підвищувати кваліфікацію за такими напрямами:
- надання психологічної допомоги та підтримки дітей;
- надання домедичної допомоги;
- забезпечення безпеки дітей;
- вдосконалення цифрових навичок тощо.
Відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників підвищення кваліфікації проводиться відповідно до законодавства та є необхідною умовою атестації. Його загальний обсяг визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією незалежно від суб'єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму.
Ідеї та пропозиції від «На Урок»
Згідно з нормативними документами педагогам гарантується вільний вибір установ та організацій, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників. Залежно від власних потреб і побажань, педагогічні працівники можуть обирати зручний формат підвищення кваліфікації. Освітній проєкт «На Урок» як суб'єкт підвищення кваліфікації працює відповідно до вимог чинного законодавства, надаючи послуги, спрямовані на професійне зростання педагогів за різноманітними напрямами та всебічний розвиток учасників освітнього процесу.
Пріоритетні напрями підвищення кваліфікації, які визначені МОН:
«Робота з дітьми з особливими освітніми потребами»;
«Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу».
«Розвиток цифрової компетентності педагогів»:
Онлайн-курси «На Урок»
Онлайн-курси для педагогічних працівників – комплекс навчальних матеріалів на актуальні для освітян теми, авторами яких є викладачі-практики та спеціалісти із різних сфер освіти, науки, культури.
Переваги онлайн-курсів «На Урок»:
- Різноманітні теми. Курси охоплюють ключові напрями: НУШ, інклюзивне навчання, цифрові інструменти, медіаграмотність, психологію та використання ШІ в освіті.
- Практична спрямованість. Кожен курс містить конкретні приклади, інструкції та вправи, які можна одразу застосувати на заняттях.
- Гнучкий графік. Навчатися можна у будь-який зручний час, у власному темпі.
- Досвідчені автори. Курси створюють педагоги-практики, методисти та експерти з багаторічним досвідом.
- Матеріали та доступ. Учасники отримують презентації, конспекти, посилання на корисні ресурси та необмежений доступ до відео.
- Свідоцтва. Після завершення курсу вчитель отримує електронний документ, який підтверджує підвищення кваліфікації.
Кому підходять онлайн-курси?
- учителям початкової, базової та старшої школи;
- вихователям і методистам закладів дошкільної освіти;
- практичним психологам і соціальним педагогам;
- керівникам освітніх установ.
Особливості участі: всі курси дистанційні, кожен, хто зареєструється, має необмежений доступ до навчальних матеріалів, спілкування в коментарях, додаткових матеріалів. За потреби учасник курсу може придбати повний доступ до курсу, що передбачає доступ до фінального іспиту та завантаження свідоцтва підвищення кваліфікації.
Перелік курсів:
- Формування творчої особистості дитини в закладі дошкільної освіти;
- Формування та відновлення психоемоційного клімату під час реалізації освітнього процесу;
- Розвиток креативного мислення: від теорії до практики;
- Виразне читання як складова професійної діяльності педагога;
- Ефективне ухвалення управлінських рішень в освіті: як цього навчити(ся);
- Інклюзивна освіта: коротко про найважливіше;
- Сучасні технології інклюзивного навчання;
- Системне мислення в освіті: формуємо, розвиваємо, застосовуємо;
- Педагогічні стратегії сучасного вчительства;
- Підвищення стресостійкості через відновлення ресурсів у кризових умовах;
- Медіаграмотність та критичне мислення: від теорії до практики;
- Як створювати якісний навчальний відеоконтент: поради для педагогів;
- Word. Excel. Power Point: швидкий старт для новачків;
- Прикладна психологія для освітян: сучасні підходи та дієві інструменти.
Інтернет-конференції «На Урок»
Онлайн-конференції для педагогічних працівників– це масштабний, зручний, ефективний формат підвищення кваліфікації, коли протягом дня глядачі у прямому ефірі спілкуються із фахівцями на задану конференцією тему та діляться досвідом.
Особливості конференцій «На Урок»:
- Широка тематика. Учасники дізнаються про нові підходи в навчанні, інклюзії, цифровій грамотності, психологічній підтримці, STEM та STEAM-освіті, впровадженні ШІ у навчальний процес, формувальному оцінюванні, медіаграмотності тощо.
- Відомі спікери. Серед доповідачів — викладачі-практики, науковці, освітні експерти, психологи та керівники успішних освітніх проєктів.
- Зручний онлайн-формат. Долучитися можна з будь-якого місця, потрібен лише доступ до Інтернету.
- Практична користь. Кожен учасник отримує не тільки теоретичні знання, а й реальні інструменти, приклади та методики для своєї роботи.
- Свідоцтва. За участь у конференції педагоги отримують свідоцтва про підвищення кваліфікації, що відповідають вимогам МОН.
Для кого конференції?
- учителів усіх предметів і рівнів освіти;
- вихователів та методистів;
- практичних психологів і соціальних педагогів;
- керівників закладів освіти;
- усіх, хто прагне йти в ногу з освітніми трендами.
Особливості участі: конференції проходять в онлайн-форматі та доступні для перегляду в запису; відбуваються відкриті трансляції, долучитись до яких може кожен педагог. За потреби учасники можуть замовити свідоцтво про підвищення кваліфікації, яке відповідає вимогам чинного законодавства.
Перелік конференцій:
- Професійне зростання педагога: ключові питання атестації та підвищення кваліфікації
- Гейміфікація в освіті: ігрові технології навчання
- ШІ для педагогів: помічник для планування, навчання та оцінювання
- Canva та штучний інтелект: нові можливості для освіти
- Штучний інтелект в освіті: інструменти та стратегії
- Практикум із цифрової грамотності для освітян
- Серпнева педагогічна конференція: ключові акценти 2025/2026 навчального року
- Створення навчальних відео: від ідеї до реалізації (ІІ частина)
- Штучний інтелект в освіті: створення навчальних матеріалів
- Створення навчальних відео: практичний інтенсив (І частина)
- Розвиток критичного мислення: сучасні підходи та практичні рішення
- Інтерактивне навчання: практичний інтенсив
- Практичний інтенсив: ШІ-інструменти для освіти
- Освіта в епоху ШІ: медіаграмотність та критичне мислення
- Використання цифрових інструментів у навчальному процесі
- Комунікація з батьками здобувачів освіти: налагодження ефективної взаємодії
- Безпека в інтернеті: захист учнів і педагогів у цифровому просторі
- Сучасні інтернет-ресурси в роботі педагога
- Сприятливе освітнє середовище: шляхи організації
- Атестація педагогічних працівників відповідно до оновленого Положення
- Безпека в Інтернеті: нові виклики для педагогів;
- Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу: потреби та можливості;
- Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: ефективна інклюзія;
- Безпечне освітнє середовище: вимоги та принципи організації;
- Пріоритети в освіті: безпека в інтернеті в умовах війни;
- Пріоритети в освіті: Інформаційна гігієна та медіаграмотність;
- Безпечне інтернет-середовище;
- Безпечний інтернет для учнів та освітян;
- Інтернет-ресурси у навчальному процесі;
- Безпека в інтернеті;
- Практичний інтенсив: вправи для психологічного розвантаження;
- Пріоритети в освіті: емоційно-психологічна підтримка в кризових умовах;
- Психолого-педагогічні засади роботи в кризових умовах;
- Виховання та розвиток успішної особистості;
- Успішні стратегії інклюзивної освіти в умовах війни;
- Робота з нормативною документацією: інклюзивна освіта;
- Пріоритети в освіті: інклюзивна освіта в умовах війни;
- Інклюзивна освіта: підходи та практики.
Вебінари «На Урок»
Вебінари для педагогічних працівників – це онлайн-заходи на визначену тему, які дозволяють у зручний спосіб підвищувати рівень педагогічної майстерності вчителів у дистанційному форматі. Виступи охоплюють максимально широкий перелік тем і дисциплін, які відповідають професійному запиту вчителів.
Особливості вебінарів «На Урок»:
- Актуальні теми. У центрі уваги — нова українська школа, цифровізація освіти, використання ШІ, інклюзія, медіаграмотність, STEM, психологічна підтримка тощо.
- Зручний формат. Усі заходи відбуваються онлайн, тому до них можна долучитися з будь-якого куточка України та світу.
- Досвідчені спікери. У вебінарах беруть участь практики: учителі, науковці, психологи, методисти.
- Матеріали та записи. Після участі педагоги мають змогу переглянути записи у зручний час та скористатися додатковими матеріалами.
- Свідоцтва. Учасники отримують документи, що підтверджують підвищення кваліфікації (від 2 до 10 годин).
Для кого підходять вебінари?
- учителів початкової, середньої та старшої школи;
- вихователів і методистів закладів дошкільної освіти;
- практичних психологів, соціальних педагогів;
- керівників закладів освіти.
Особливості участі: вебінари перебувають у відкритому доступі та пропонують безкоштовне навчання. Педагоги, які мають акаунт на сайті, можуть вільно реєструватися на захід та переглядати його запис. Трансляція та запис знаходяться на Ютуб-каналі проєкту у відкритому доступі. За потреби педагоги можуть замовити свідоцтво підвищення кваліфікації, яке відповідає вимогам чинного законодавства.
Перелік вебінарів:
- Ефективна організація матеріалів за допомогою Google Сайту: секрети економії часу вчителя
- Практикум для вчителів: як знаходити порозуміння в складних ситуаціях
- Використання ІКТ у дошкільній та початковій освіті: цифрові рішення для творчого навчання
- Атестація без стресу: аналіз норм Положення, поради для вчителів та керівників
- Від слайда до взаємодії: інтерактивні можливості ClassPoint для вчителя
- ТОП-5 інструментів Google, які зекономлять час учителю
- Перші кроки у вивченні англійської мови: методичні ідеї для закладу дошкільної освіти
- Учитель нового часу: як не загубити себе у світі технологій і трендів
- Мовленнєвий розвиток молодших школярів: ігри та вправи на щодень
- Використання штучного інтелекту в початковій та дошкільній освіті: інструменти та ідеї
- Ігровий підхід у презентаціях: як створити інтерактивну гру в PowerPoint
- Освітній мистецький простір: платформа Art and Culture для навчання
- Анімаційна педагогіка: ілюстровані історії в навчанні
- Мультфільми власного виробництва: створення, монтаж, розміщення
- PowerPoint: нові можливості звичного інструменту
- Canva для вчителів: цікаві оновлення для створення навчальних матеріалів
- YouTube з користю: створення та наповнення YouTube-каналу для поширення власного досвіду
- Особливий старт: як підготувати дітей із порушеннями зору до 1 класу НУШ
- Ефективні практики розвитку креативного мислення педагогів
- Дистанційна форма підвищення кваліфікації педагогів на прикладі можливостей «На Урок»;
- Організація методичної роботи у закладі дошкільної освіти під час воєнного стану;
- Професійна компетентність вихователів ЗДО в контексті воєнного часу;
- Інклюзія у ЗДО: шляхи реалізації, теоретичні засади та практичні поради;
- Розвиток навичок аналізу та синтезу в дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на уроках математики;
- Казкотерапія для дітей дошкільного віку: зміст, особливості та реалізація практик;
- Подолання агресивності дошкільників та молодших школярів засобами ігрової діяльності;
- Арт-терапія в роботі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку;
- Організація інклюзивного середовища для дітей із фізичними труднощами;
- Ресурсне відновлення під час кризових ситуацій;
- Рухові активності для дітей із ООП, які можна реалізувати під час перебування в укритті;
- Використання штучного інтелекту в інклюзивній освіті;
- Інклюзія партнерства: правова підтримка родин, що виховують дітей із ООП;
- Майстер-клас зі створення корекційно-терапевтичних казок для роботи з дітьми з ООП;
- Інклюзивно-ресурсний центр: принципи взаємодії дитини, батьків та закладу освіти;
- Попередження посттравматичного стресового розладу за допомогою методів арттерапії;
- Подолання стресу та попередження професійного вигорання: практики ресурсування в кризових умовах;
- Педагогіка довіри – основа побудови взаємин в умовах кризи;
- Емоційна саморегуляція та стабілізація за допомогою методів арттерапії;
- Психологічна складова роботи педагога: підбиваємо підсумки з користю;
- Творчі методи трансформації та подолання конфліктів;
- Дистанційні та психологічні ігри в сучасному освітньому процесі;
- Дистанційна взаємодія закладів освіти/батьків у сфері захисту прав дітей в умовах війни;
- Як захистити приватну інформацію: правила для «чайників» і не тільки;
- Що таке цифровий слід педагога та чому про нього важливо знати;
- Створення електронного освітнього контенту: особливості, труднощі, авторське право;
- Безпека дітей в інтернеті: як навчитися виявляти загрози та протидіяти їм.
Журнал «На Урок»
«На Урок» надає безкоштовні матеріали для підвищення кваліфікації педагогів, розробляє якомога більше допоміжних і актуальних матеріалів для освітнього процесу в нових умовах. Наш Журнал систематично поповнюється статтями за різною тематикою, які допомагають опрацювати нормативні документи та поповнити педагогічну скарбничку цікавими ідеями, зокрема:
- Організація роботи ЗДО у 2025/2026: огляд нових нормативних документів
- Нові формати і стандарти роботи ЗДО: огляд Постанови КМУ № 818;
- Нові Типові штатні нормативи ЗДО: як формувати штатний розпис на 2025/2026 навчальний рік
- Захист дітей від насильства: нові вимоги та відповідальність учасників освітнього процесу
- Запобігання насильству та жорстокому поводженню з дітьми у закладах освіти: огляд Типової програми
- Новий Порядок зарахування, відрахування та переведення вихованців до ЗДО
- Нові правила діловодства у закладах дошкільної освіти: огляд Примірної інструкції
- Новий Закон «Про дошкільну освіту»: зарахування дітей до ЗДО
- Новий Закон «Про дошкільну освіту»: підвищення кваліфікації педагогів
- Новий Закон «Про дошкільну освіту»: робочий час педагогів і педагогічне навантаження
- Сприятливе освітнє середовище: антибулінгова політика
- Новий Закон «Про дошкільну освіту»: вимоги до формування та наповнюваності груп
- Новий Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
- Організація дошкільної освіти дітей з ООП: огляд актуальних нормативних документів
- Перша зустріч з родиною дитини з ООП: поради для педагога
- Асистент дитини з ООП в закладі дошкільної освіти: нові вимоги та умови допуску до роботи
- Нове Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП в ЗДО: огляд важливих аспектів
- Новий Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців ЗДО: огляд Постанови КМУ
- Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини з ООП: огляд важливих змін та оновлень
- Психологічна компетентність вчителя ЗЗСО та вихователя ЗДО: вимоги та характеристики
- Психологічна резильєнтність: мистецтво подолання життєвих викликів
- Атестація педагогів 2025/2026: коротко про головне
- Атестація педагогів: огляд нової редакції Положення
- Облік дітей дошкільного та шкільного віку: як зміниться Порядок у 2024 році
- Медичні огляди дітей для зарахування до закладів освіти: новий порядок проведення
- Огляд Професійного стандарту вихователя закладу дошкільної освіти;
- Безпека в ЗДО: вимоги до укриттів та алгоритм дій під час загрози;
- Раннє попередження нападу на заклад освіти: організація роботи та оформлення Паспорта безпеки;
- Алгоритм дій педагогів щодо виявлення та запобігання домашньому насильству;
- Перша психологічна допомога дітям: основні підходи та принципи;
- Організація роботи закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану;
- Як провести успішний захід в онлайн-форматі: 20 порад від «На Урок»;
- Кінезіологічні вправи: потужний інструмент для розвитку інтелекту;
- Інтелектуальні ігри Нікітіних: тренуємо мозок;
- «Дари Фребеля»: кроки від гри до знань;
- Палички Кюїзенера та блоки Дьєнеша: тактильна математика для дошкільнят;
- Ділова документація закладу освіти: оформлення деяких видів документів і грифів;
- Ділова документація закладу освіти: загальні правила оформлення;
- Оптимізація щоденної роботи педагога за допомогою інтернет-сервісів.
Нагадаємо, що для педагогів, які працюють та навчаються на сайті Освітнього проєкту «На Урок», працює Служба підтримки, до якої ви можете звернутися за потреби та отримати детальну консультацію щодо підвищення кваліфікації.


Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.