Наказом МОН від 15.05.2023 №563 затверджено методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану. Цей документ допоможе освітянам організовано завершити навчальний рік та забезпечити право на доступне навчання учнів, які вимушено опинилися за межами України, дітей з неконтрольованих територій, територій населених пунктів на лінії зіткнення та деокупованих територій. Тож розбираємось в нюансах цих роз'яснень докладно!
Оцінювання результатів навчання учнів
За рішенням педагогічної ради, затвердженого відповідним наказом, заклад освіти може здійснювати семестрове та річне оцінювання учнів 5-8 та 10 класів за двобальною шкалою («зараховано»/«не зараховано») у таких випадках:
- відсутності задокументованих результатів оцінювання через об'єктивні причини, зокрема неможливості долучитися учню до навчання під керівництвом вчителів за певними обставинами;
- пропуску учнем понад 5090 уроків із певного предмета;
- поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в школі України за однією з форм здобуття освіти;
- оцінювання предметів варіативної складової.
Семестрове оцінювання
Під час здійснення семестрового оцінювання рекомендується зараховувати всі оцінки, які отримав учень впродовж семестру в закладі освіти за місцем тимчасового перебування. За рішенням педагогічної ради дозволяється враховувати результати навчання з навчальних предметів (музика, фізична культура та ін.), отримані учнями у позашкільних закладах освіти.
Залежно від ситуації семестрове оцінювання можна проводити за результатами:
- тематичного оцінювання;
- поточного оцінювання, отриманого учнями під час очного, змішаного і дистанційного навчання;
- підсумкового оцінювання за семестр, яке можна проводити у вигляді письмової контрольної роботи, тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди тощо.
Річне оцінювання
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок, проте не обов'язково є їхнім середнім арифметичним. Під час виставлення річної оцінки може враховуватися динаміка особистих результатів навчання учнів з предмета та сформованість у них уміння застосовувати набуті знання.
Якщо в учнів із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій відсутні задокументовані результати оцінювання:
- за І семестр – річне оцінювання можна здійснювати за результатами ІІ семестру;
- за ІІ семестр – за результатами І семестру з урахуванням поточного оцінювання в І семестрі (за його наявності).
В окремих випадках річне оцінювання може бути проведено перед початком або упродовж І семестру наступного навчального року.
Крім того, для проведення підсумкового оцінювання учні можуть надати інформацію з електронного журналу та щоденника, інформаційну довідку, видану закладом освіти, в якому вони тимчасово навчались (у цій довідці може бути зазначено період навчання, перелік предметів, окремих тем та результатів оцінювання).
Оцінювання результатів навчання учнів, які одночасно навчаються в закордонній та українській школі
Оцінювання результатів навчання з тих предметів, які вивчаються в школі за кордоном і відповідають предметам української типової освітньої програми, рекомендується здійснювати на підставі результатів, отриманих у закордонному закладі освіти (порядок переведення оцінок у 12-бальну систему школа здійснює самостійно). Предмети, які учні не вивчали в школі країни перебування (українська, мова, українська література, історія України, географія України, захист України, правознавство), оцінюють вчителі з української школи з використанням технологій дистанційного навчання.
Бажаєте дізнатися більше про особливості закінчення навчального року? Перегляньте у запису Всеукраїнську інтернет-конференції «Ефективне завершення навчального року» та вебінари:
- Любові Цукор «Можливості «На Урок» для ефективного завершення навчального року»;
- Інни Іванової «Завершення навчального року: чек-лист для вчителя»;
- Лілії Талан «Свідоцтво досягнень та інша документація для завершення навчального року в початковій школі»;
- Дар'ї Демчук-Маригіної «Завершення навчального року в 5-6 класах НУШ: підсумкове оцінювання та робота зі свідоцтвом досягнень»;
- Наталії Понежі «Автоматизуємо процес створення документації для завершення навчального року за допомогою Google Таблиць».
Зарахування учнів до закладу освіти та переведення на наступний рік навчання
Згідно з наказом МОН від 16.04.2018 №367 зарахування дітей до школи здійснюється, як правило, до початку навчального року. В окремих випадках МОН рекомендує приймати заяви для зарахування від законних представників (у тому числі до 1 та 5 класів), без дотримання терміну 31 травня. Слід зазначити, що відповідно до законодавства дитина може бути зарахована лише до одного закладу загальної середньої освіти України.
Рішення про переведення учня до наступного класу приймається педагогічною радою закладу загальної середньої освіти. На підставі письмової заяви одного з законних представників учні 1-10 класів можуть бути залишені для повторного здобуття освіти в тому самому класі та не переведені на наступний рік навчання.
Також Міністерство рекомендує не відраховувати зі школи учнів, про яких відсутні будь-які відомості щодо їхнього місця проживання/місцеперебування, та належать до числа осіб:
- з неконтрольованих територій;
- з територій населених пунктів на лінії зіткнення;
- з деокупованих територій;
- які вимушено опинилися за межами України.
Заклади освіти мають зберігати особові справи таких учнів та результати оцінювання попередніх років й по можливості здійснювати заходи зі встановлення зв'язку з ними або їхніми законними представниками.
Зарахування учнів, які здобували освіту в закордонних школах та повернулись до України
Такі учні зараховуються до школи, в якій вони навчались до вимушеного переміщення, або в іншу українську школу на підставі заяви одного з законних представників (поданої особисто, електронною поштою або будь-яким іншим способом). Визначення класу, до якого має бути зарахований учень, рекомендується здійснювати на підставі інформаційної довідки, яка підтверджує навчання в країні перебування (цей документ зберігається в особовій справі учня). Бажано, щоб довідка містила таку інформацію:
- ім'я та прізвище, дата та місце народження учня;
- назва навчального закладу та період навчання учня в ньому;
- клас навчання;
- перелік предметів із зазначенням кількості навчальних годин і тем, які вивчались;
- результати навчання;
- система оцінювання, яку використовують в закладі освіти, із зазначенням найвищого та найнижчого балів;
- дата видачі, печатка та підпис керівника закладу освіти.
Зарахування результатів навчання учнів залежить від варіанту здобуття освіти та має певні особливості. Зокрема якщо:
- учень навчався тільки в закордонному закладі освіти за очною формою – йому зараховуються результати навчання з тих предметів, що передбачені навчальними планами закладу освіти країни перебування та української школи;
- учень не вивчав предмети, передбачені українськими освітніми програмами, або не має інформаційної довідки, яка підтверджує навчання – він проходить річне оцінювання до початку або протягом навчального року (в окремих випадках) в українському закладі освіти;
- учень одночасно навчався в закладі освіти країни тимчасового перебування та українській школі (за будь-якою формою навчання) – визнання результатів навчання (річне оцінювання) не проводиться, переведення на наступний рік навчання здійснюється в установленому порядку;
- учень навчався у школі країни тимчасового перебування, де впроваджувались українські освітні програми – він зараховується до українського закладу освіти та переводиться на наступний рік навчання в установленому порядку на підставі результатів оцінювання, проведеного закордонною школою за умови надання інформаційної довідки про підтвердження навчання.
Зарахування учнів, які проживають/проживали на неконтрольованій території, території населених пунктів на лінії зіткнення, деокупованій території і не мали можливості навчатись за однією з форм здобуття освіти протягом понад 6 місяців
Такі учні поновлюються в закладі освіти, в якому вони навчались, або зараховуються до іншого закладу освіти України на підставі заяви одного з законних представників. Протягом І семестру наступного навчального року школі рекомендується провести такі заходи:
- організувати проведення предметних діагностичних робіт за попередній рік навчання (за рішенням закладу освіти оцінювання може здійснюватися як за 12-бальною, так і за 2-бальною («зараховано» / «не зараховано») шкалою);
- розробити індивідуальну програму коригувального навчання за рахунок додаткових годин освітньої програми закладу освіти, спрямовану на підготовку до річного оцінювання за попередній рік навчання та організації подальшого освітнього процесу;
- здійснити підсумкове річне оцінювання.
Видача документів про здобуття освіти
Під час переведення на наступний рік навчання або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням 1-5-х (6-х) класів видається свідоцтво досягнень, учням інших перевідних класів - табель навчальних досягнень.
Видача документів про здобуття освіти учням випускних класів має такі особливості:
учням, які перебуваючи за межами України, навчались в українському закладі освіти видається Свідоцтво про здобуття певного рівня загальної середньої освіти єдиного державного зразка України;
для учнів, які в навчались в закладах освіти інших держав і отримали відповідні документи застосовується процедура визнання документів про освіту в установленому законодавством порядку;
учням, які навчались у закордонній школі або проживають/проживали на небезпечних територіях України та не отримали документ про здобуття освіти, надається можливість протягом одного навчального року пройти річне оцінювання в українській школі в екстернатній формі та отримати документ про освіту державного зразка.
Слід зазначити, що школи можуть видавати довідки (характеристики) на здобувачів освіти на підставі прохання:
- батьків, зокрема тих, які перебувають у конфлікті;
- правоохоронних органів;
- інших підприємств, установ та організацій (у разі, якщо отримання такої інформації можливе за законом).
Попри всі надскладні умови українські педагоги прикладають неймовірні зусилля аби забезпечити право дітей на доступну та якісну освіту й міцно тримають свій фронт. І ми впевнені, що далі так і буде, бо наша сила в єдності! Долучайтеся до нашої спільноти небайдужих освітян у Facebook та телеграм-каналі та беріть активну участь у створенні нового освітнього простору!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.