Поговоримо про організаційні засади впровадження передової технології в освітній процес

Штучний інтелект має потенціал модернізувати освіту, але для досягнення максимального ефекту потрібно підходити до його впровадження з обережністю та системністю. Під час вибору інструментів ШІ слід враховувати багато важливих аспектів їх використання – відповідність навчальним цілям, забезпечення захисту персональних даних учасників освітнього процесу та рівного доступу усім учням, дотримання академічної доброчесності, а також залежність від ШІ, яка може призвести до втрати певних навичок, таких як критичне мислення та творчість. Тож саме про виклики та можливості, пов'язані з використанням передових технологій в освітньому процесі, ми поговоримо під час Освітянського форуму «Штучний інтелект в роботі вчителя», який відбудеться 26.09.2024. Цей новий формат обговорення важливих тем допоможе вам знайти відповіді на складні запитання та натхнення для професійного розвитку.

А ще ми скористались Проєктом інструктивно-методичних рекомендацій щодо запровадження та використання штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти, розроблених МОН і Мінцифри, та підготували декілька порад щодо розробки норм і правил застосування цієї передової технології.

Вибір систем ШІ для роботи

У межах власної автономії заклади освіти мають право самостійно визначати конкретні цифрові освітні платформи, онлайн-сервіси та інструменти. Але яким факторам слід приділити особливу увагу? Під час добору систем ШІ для комплексного та системного використання в освітньому процесі педагогічні колективи можуть проаналізувати можливості кожного ресурсу за допомогою таких орієнтовних запитань:

  • Яке головне призначення системи ШІ? Наприклад, вона може використовуватись для навчання учнів (підготовки та проведення уроків, позакласної діяльності), партнерської взаємодії з учасниками освітнього процесу, підтримки інклюзивності та індивідуальних потреб учнів, управління освітнім процесом (моніторингу та аналізу прогресу учнів, підтримки прийняття адміністративних рішень), безперервного професійного розвитку.
  • Чи немає зв'язків з країною-агресором?
  • Наскільки просто розібратись в інтерфейсі та чи наявна його україномовна версія?
  • Чи можна вводити промпти українською мовою? (Промпт (англ. Prompt) — запит, що описує завдання, яке повинна виконати система ШІ).
  • Чи є безоплатний варіант використання або які умови та обмеження безкоштовного використання?
  • Чи обовʼязково створювати обліковий запис для використання системи ШІ?
  • Чи є захист для учнів від небезпечного контенту?
  • Чи встановлено вікове обмеження? Наприклад, наразі ChatGPT вимагає, щоб користувачам було щонайменше 13 років, а для учнів віком від 13 до 18 років потрібна згода батьків або законних представників.
  • На яких платформах/пристроях можна використовувати?
  • Чи є технічна підтримка та чи трапляються часті технічні помилки та збої?
  • Чи подана на сайті політика конфіденційності?
  • Які персональні дані збираються і як використовуються?
  • Як регулюються авторські права на створений контент?

Після аналізу ресурсів на предмет їх відповідності зазначеним вище вимогам слід визначити педагогічну доцільність використання ШІ в освітньому процесі, зокрема:

  • Відповідність цілям навчання та сприяння досягненню очікуваних результатів навчання.
  • Розвиток критичного мислення та навичок аналізу інформації.
  • Забезпечення формувального зворотного зв’язку, який спонукає до розвитку знань та навичок учнів.
  • Можливість підлаштування ШІ відповідно до індивідуальних потреб кожного учня.
  • Підтримка інклюзивності.
  • Варіативність функціонала та спектр освітніх задач, які підтримує система ШІ (генерування контенту, оцінювання знань та навичок учнів, надання зворотного зв’язку та рекомендацій для подальшого розвитку учнів тощо).
  • Сумісність системи ШІ з іншими системами та обладнанням, що використовуються в закладі освіти.
  • Доступність ШІ для всіх учнів, незалежно від їхнього соціально-економічного статусу. 

Політика закладу освіти щодо відповідального застосування ШІ

Забезпечення безпеки та ефективності використання систем ШІ в освітньому процесі потребує комплексного підхода, який може включати:

  • перевірку систем ШІ на відповідність законодавству;
  • регулярний моніторинг застосування ШІ та аналіз отриманих результатів;
  • порядок реагування на інциденти, пов'язані з етичними питаннями.

Реалізація цього механізму управління потребує розробки та схвалення педагогічною радою чітких правил щодо відповідального застосування ШІ або оновлення відповідних внутрішніх положень школи. Цей документ, а також оновлені редакції документів щодо стратегій і процедур забезпечення якості освіти можуть містити такі норми:

  • Цілеспрямоване використання. Інструменти штучного інтелекту слід застосовувати виключно в освітньому контексті та відповідно до цінностей закладу освіти: поваги, інклюзивності та академічної доброчесності. Будь-яке використання ШІ, що суперечить цим принципам, розглядатиметься як порушення дисципліни та матиме відповідні наслідки.
  • Збирання даних. Будь-які ініціативи зі збору даних за допомогою ШІ мають строго дотримуватись законодавства про захист персональних даних. Учні та їхні законні представники мають бути детально проінформовані про те, які саме дані збираються, з якою метою та як вони будуть захищені. За можливості, необхідно отримати їхню згоду на обробку персональних даних.
  • Запобігання поширенню персональної інформації. Для захисту конфіденційності, педагоги та учні зобов'язані утримуватися від введення в системи ШІ будь-яких персональних даних, включаючи інформацію про навчання, особисті дані інших учнів та іншу конфіденційну інформацію.
  • Сторонні інструменти ШІ. Педагоги несуть відповідальність за вибір інструментів ШІ. Приймаючи рішення про застосування певного інструменту, бажано звертатись до схваленого переліку та враховувати стандарти конфіденційності закладу освіти.
  • Запобігання упередженості та дезінформації. Штучний інтелект може генерувати хибну, неточну та упереджену інформацію,. Тож важливо розуміти обмеження ШІ, переглядати, критично оцінювати та перевіряти результати результати, отримані штучним інтелектом за допомогою надійних джерел.
  • Безпека та повага. Суворо заборонено використовувати ШІ для створення або поширення шкідливого, оманливого або неприйнятного контенту (фейків, маніпулювання або видавання себе за інших з метою знущань, переслідувань чи будь-яких форм залякування). 
  • Доброчесне використання. Педагогічні працівники мають надавати роз'яснення щодо належного або забороненого використання інструментів штучного інтелекту. Слід акцентувати увагу на тому, що ШІ можна використовувати як інструмент для пошуку інформації та генерації ідей, а не як засіб для плагіату або ухилення від самостійного виконання завдань.
  • Прозорість. При виконанні будь-яких робіт за допомогою штучного інтелекту необхідно чітко вказувати, який інструмент був використаний, а також наводити всі відповідні деталі щодо процесу генерації контенту (сервіс / ресурс, дату генерації та промпт, який використовувався).

Права та обов'язки педагогічних працівників

Педагогічні працівники мають право обирати інструменти для своїх уроків, однак їх використання має відбуватися з дотриманням встановлених правил загальношкільної політики, які передбачають:

  • доречне застосування технології ШІ в освітньому процесі з дотриманням засад академічної доброчесності та забезпеченням захисту персональних даних учасників освітнього процесу;
  • використання систем ШІ для розв’язання учнями навчальних завдань, відповіді на які згенерувати складно або неможливо (перевірка вмінь критично мислити, аналізувати, висловлювати власну думку, коментувати), а не на відтворення конкретних знань;
  • навчання учнів безпечного та відповідального використання систем ШІ з дотриманням засад академічної доброчесності;
  • формування власної траєкторії професійного розвитку щодо застосування технологій ШІ в освітньому процесі;
  • сприяння організації інформаційної кампанії щодо грамотності в галузі ШІ шляхом організації тематичних виховних годин для учнів, батьківських зборів у форматі круглих столів, диспутів /дебатів між командами учителів і учнів, видання спецвипусків шкільних газет тощо.

Бажаєте дізнатись більше про секрети ефективного використання ШІ в освітньому процесі? Долучайтесь до нашого Освітянського форуму

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter