Поговоримо про правила ефективного та безпечного спілкування в інтернеті

Соціальні мережі, онлайн-ігри, месенджери та інші форми цифрового спілкування стали частиною повсякденного життя сучасних школярів. Та чи завжди ця комунікація є безпечною? На жаль, ні. І досить часто проблеми, які виникають у віртуальному світі, трапляються через недотримання учнями певних правил та інструкцій. Як навчати їх оперативно розпізнавати  інтернет-небезпеки та захищатись від них? Саме про це ми поговоримо під час дводенної Всеукраїнської інтернет-конференції «Безпека в Інтернеті: нові виклики для педагогів»

А ще ми підготували декілька порад, які допоможуть навчати учнів основам онлайн-етикету та виховувати мудрих користувачів мережі. 

Онлайн-етикет – це сукупність правил та принципів, які визначають, як люди мають поводитись та комунікувати одним із одним в інтернеті. Його дотримання дозволяє не лише створити позитивне і комфортне середовище для спілкування, а й допомагає учням убезпечити себе від ризиків, зокрема:  

  • уникнути кібербзлочинів. Шахрайство, крадіжка особистих даних, хакерство, кібербулінг та інші злочини процвітають через відсутність у людей відповідних знань. Вивчення онлайн-етикету закладає основу для позитивної та безпечної соціальної взаємодії та допомагає учням уникати ризикованих ситуацій; 
  • захистити конфіденційність. Онлайн-етикет навчає учнів не припускати надмірного поширення особистих даних у мережі та здійснювати певні заходи щодо захисту приватного життя; 
  • розвивати комунікативні навички. Онлайн-етикиет дає можливість учням практикувати активне слухання, розвивати емпатію, вчитись конструктивній критиці та формувати вміння вести дискусію;
  • готуватись до кар’єри. Не секрет, що сучасні роботодавці під час прийому на роботу звертаються до соціальних мереж, щоби дізнатися більше про потенційних працівників. Тож цифровий слід – це свого роду певне резюме, яке формується протягом тривалого часу без участі користувача. Навчання онлайн-етикету спонукає учнів ставитись відповідально до публікації інформації та розуміти вплив поведінки в мережі на репутацію в реальному житті. 

Принципи онлайн-етикету

Тож із чого розпочати навчання учнів онлайн-етикету? Розпочніть з основ. Поясніть їм зміст поняття, його важливість у сучасному світі та обговоріть із ними принципи та основні правила:

  • Ставтеся до інших так, як хочете, щоби ставились до вас. В онлайні діє те саме правило, що й у реальному житті. Воно ґрунтується на емпатії та розумінні того, що кожен користувач – це людина з почуттями та емоціями.
  • Будьте позитивними та правдивими. Самоцензура повідомлень є ключовим аспектом онлайн-етикету. Тож важливо навчитись стежити за тим, щоби публікації не були саркастичними, грубими чи негативними. Крім того, слід перевіряти факти, уникати пліток або поширення інформації, яка не відповідає дійсності. 
  • Перевірте ще раз, перш ніж натиснути кнопку «Надіслати». Після відправлення інформації вона миттєво з’явиться в інших користувачів і її неможливо буде повернути. Тож перед публікацією чи надісланням повідомлення варто декілька разів прочитати текст та перевірити наявність помилок, образливої мови або іншої інформації, яка може мати негативні наслідки. 
  • Поважайте інших та їх довіру. Нагадайте учням, що якщо друг поділився чимось особистим, це має залишатися у таємниці і не можна ділитися цією інформацією з іншими. І ця норма має особливого значення в онлайн-просторі. Крім того, слід  завжди запитувати дозвіл, перш ніж ділитися чи публікувати фотографію когось іншого.
  • Тримайтеся подалі від агресії. Суперечки в інтернеті можуть виникнути з різних причин, наприклад через розбіжність у думках, непорозуміння або просто через те, що у когось поганий настрій. Аби запобігти ескалації ситуації варто не реагувати на негативні або образливі повідомлення, а ще краще - вийти із онлайн-бесіди та заблокувати агресора. 

Актуальність та інтерактивність

Навчання онлайн-етикету передбачає використання досвіду реального життя. Тож аби підвищити залученість учнів до активної взаємодії  варто використовувати: 

  • Приклади поточних подій. Використовуйте реальні новини, які демонструють порушення правил онлайн-етикету в інформаційному просторі. Такий підхід є ефективним, оскільки спонукатиме учнів аналізувати наміри та наслідки публікацій і шукати альтернативи. 
  • Посилання на поп-культуру. Поєднуйте онлайн-етикет з аналізом популярних телевізійних шоу, творчістю та життям відомих співаків, якими захоплюються учні. Це дозволить пояснити у простій формі такі складні поняття, як конфіденційність, дотримання авторського права, правдивість і поширення фейків в Інтернеті. 
  • Сценарії на основі інтересів учнів. Підбирайте тематику заходів, які відповідають інтересам учнів– від навігації на форумах онлайн-ігор до безпечного ведення відеоблогів на YouTube. Базування діяльності навколо учнівських вподобань сприяє залученню до вивчення найкращих практик онлайн-етикету. 

А наступні інтерактивні прийоми  сприятимуть кращому запам'ятовуванню принципів онлайн-етикету учнями та впевненіший орієнтації у віртуальному світі: 

Кейс-технологія

Аналіз конкретних життєвих ситуацій заохочує школярів не лише міркувати над проблемою, а й генерувати власні цінності, захищати свою думку та поважати позицію інших. Об’єднайте учнів у пари/групи та запропонуйте дослідити ситуацію, яка стосується поширеного порушення правил онлайн-етикету, і розробити власні правила поведінки в мережі.  Ось кілька прикладів кейсів:

Ситуація №1. Учениця публікує особисті фото у Instagram, після чого отримує знущальні коментарі від однокласників.

  • Питання для обговорення: що має зробити дівчинка? Чим можуть бути викликані дії кривдника?
  • Правила: Обмежити доступ до своєї сторінки. Зберегти докази (скріншоти, коментарі) та розповісти про ситуацію дорослим (батькам, вчителям). 

Ситуація №2. Учень отримує електронний лист нібито від друга по онлайн-грі з проханням повідомити логін та пароль до сайту (або просить перейти за посиланням).

  • Питання для обговорення: Як потрібно діяти в цьому випадку? Як уникнути шахрайства?
  • Правила: Ніколи не вводити особисті дані на підозрілих сайтах. Не переходити за посиланнями з незнайомих джерел, перевірити адресу сайту та URL-адресу. Повідомити про підозрілий email дорослим або адміністратору сайту.

Ситуація №2.  Школяр грає в онлайн-гру і знайомиться з новим другом, який просить надати особисту інформацію (адреса, телефон).

  • Питання для обговорення: Як убезпечити себе спілкуючись з незнайомцями в інтернеті?
  • Правило: Ніколи не ділитися особистою інформацією з незнайомими людьми та не зустрічатися з ними в реальному житті. Розповісти про нове знайомство дорослим, повідомити про підозрілу активність адміністраторам гри.

Рольові ігри

Об’єднайте учнів у групи та запропонуйте їм написати сценарій, який описує поширене порушення правил мережевого етикету. Наприклад, воно може стосуватись:

  • кіберзалякування;
  • надмірного поширення особистої інформації в Інтернеті;
  • поширення чуток у соціальних мережах. 

Групи мають розіграти сцену, а потім запропонувати альтернативну взаємодію, яка відобразить правильну поведінку в інтернеті. 

Дебати 

Це чудовий спосіб допомогти учням навчатись критично мислити, досліджувати складні питання та відстоювати свої погляди. Проведіть дебати на тему онлайн-етикету, наприклад:

  • Як правильно взаємодіяти у онлайн-спільнотах?
  • Як використовувати соціальні мережі етично?
  • Як захистити свою особисту інформацію в Інтернеті?
  • Як боротися з кібербулінгом?

Крім того, можна включити додаткові питання для обговорення:

  • Які правила етикету існують для онлайн-спілкування?
  • Як правильно одягатися для відеоконференції?
  • Як зробити онлайн-спілкування більш приємним та продуктивним?

Практикум для дослідження цифрового сліду 

Цей захід, на перший погляд, може здатися складним, але його результат того вартий. Адже він допоможе учням зрозуміти, що таке цифровий слід, та продемонструє важливість керування своєю онлайн-репутацією. Попросіть дітей уявити таку ситуацію:

«Ви знайшли вакансію, яка відповідає роботі вашої мрії. Ви заповнюєте резюме, готуєтесь до співбесіди, але раптом згадуєте – потенційний роботодавець може знайти їх в Інтернеті!»

Далі запропонуйте учням проаналізувати свої акаунти у різних соціальних мережах та надати відповіді на такі запитання:  

  • Яка інформація залишить чудове враження у роботодавця?;
  • Яку інформацію йому дивитись не варто?;
  • Що потрібно робити, щоби зберігти позитивну онлай-репутацію? (Варіанти: видаляти будь-яку невідповідну або застарілу інформацію; налаштувати параметри конфіденційності, щоб обмежити доступ до публікацій).

Зауважте, що цифровий слід може вплинути на майбутнє учнів, включаючи кар'єру, освіту та особисті стосунки.

Практикум із написання електронних листів

Електронна пошта є потужним інструментом для спілкування, навчання чи особистих питань. Тож важливо навчати учнів писати електронні листи чітко та лаконічно з дотриманням професійного тону. Ось декілька рекомендацій, які варто надати учням:

Використовуйте чітку й описову тему листа. Наприклад, «Запит про зустріч» або «Запитання щодо домашнього завдання».

  • Починайте із ввічливого привітання, наприклад, «Шановний/Шановна», «Доброго дня».
  • Зробіть своє повідомлення коротким і по суті.
  • Дотримуйтесь правил граматики та пунктуації.
  • Використовуйте форматування, щоби зробити текст більш читабельним. Розбийте його на абзаци, використовуйте заголовки та марковані списки.
  • Закінчіть своє повідомлення ввічливим завершенням (наприклад, «З повагою», «Дякую», «З найкращими побажаннями») та додайте свій підпис, включаючи ім'я, прізвище та контактну інформацію.

Можна запропонувати учням такі практичні завдання:

  • Напишіть електронного листа вчителю з запитанням про домашнє завдання.
  • Напишіть електронного листа другу, запрошуючи його на зустріч.

Бажаєте отримати величезну кількість цікавих ідей,  практичних порад та ефективних підходів для дорослих і дітей, які допоможуть убезпечити себе в інтернеті? Долучайтесь до нашої конференції та ознайомтесь з тематичною добіркою наших освітніх продуктів! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter