Проєкт наказу МОН від 13.06.2024 № 850 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» викликав суспільний резонанс та вкрай негативну реакцію громадськості. Свою незгоду з цим документом та попередження щодо катастрофічних наслідків для освіти висловили Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування, правозахисники, профспілки, громадські організації, шкільні колективи та освітні експерти. Зокрема Сергієм Борисенком була створена електронна петиція на сайті КМУ, яка за лічені дні набрала понад 25 000 підписів і була розглянута Кабінетом Міністрів України. У своїй відповіді КМУ повідомив, що наказ буде ґрунтовно доопрацьований із урахуванням наданих зауважень і пропозицій та буде створено робочу групу. Наказом МОН від 22.07.2024 №1019 був затверджений її склад, до якої увійшли 43 особи, та визначено такі терміни:
- підготовка та подання робочою групою пропозицій щодо вдосконалення наказу – до 01.08.2024;
- подання директоратом шкільної освіти оновленого Порядку на розгляд керівництву МОН – до 02.08.2024.
Але є ще один резонансний документ, який також неможливо залишити поза увагою. Це проєкт наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України» (далі – проєкт), який був запропонований для громадського обговорення 26.07.2024 на сайті МОН. Як зміниться організація здобуття повної загальної середньої освіти у разі його затвердження? Розбираємось докладно!
Що одразу викликає запитання? Невідповідність термінів, які визначені у повідомленні про громадське обговорення та у запропонованому документі. Так, зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту МОН приймає до 09 серпня 2024 року, а у розпорядчій частині наказу визначено, що він набуває чинності з 01 серпня 2024 року після проведення процедури державної реєстрації. Звіт про результати громадського обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті МОН не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення за результатами обговорення.
Тож що пропонує МОН? Цим проєктом передбачається внести зміни до низки надзвичайно важливих документів, які регламентують організацію здобуття освіти, а саме:
Наказ МОН від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»
Пропонується Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів (Додаток 2) доповнити абзацом такого змісту:
«Поділ дистанційних класів на групи здійснюється під час вивчення таких навчальних предметів як українська мова, англійська мова та захист України».
Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 12.01.2016 № 8 (зі змінами))
Пропонується додати ще одну категорію учнів, для яких може бути організований педагогічний патронаж – «діти, які проживають (перебувають) на тимчасово окупованій території України».
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 16.04.2018 № 367)
Передбачається доповнити перелік підстав для відрахування учнів із закладу освіти – «ліквідація, реорганізація, перепрофілювання (зміна) типу, зупинення діяльності закладів освіти».
Слід зазначити, що наказом МОН від 20.05.2024 №714 затверджено зміни до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти. Цей документ вже зареєстрований в Мін'юсті 03 червня 2024 р. за № 819/42164 і набуває чинності з 01.08.2024. Тож МОН пропонує внести зміни до такої норми оновленого Порядку:
«Відрахування учнів, які здобувають (здобували) повну загальну середню освіту в закладах освіти, розташованих на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, та/або учнів, щодо яких відсутня будь-яка інформація про місце їхнього проживання (перебування), не допускається крім випадків ліквідації, реорганізації, перепрофілювання (зміни) типу, зупинення діяльності таких закладів освіти».
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 08.09.2020 № 1115)
ІІ Розділ Положення, який регламентує організацію здобуття освіти за дистанційною формою (як окремою формою здобуття освіти), має зазнати найбільших змін. МОН пропонує доповнити його такими нормами:
Підстави для організації здобуття освіти за дистанційною формою:
«Організація здобуття освіти за дистанційною формою (як окремою формою здобуття освіти) може здійснюватися для осіб, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період), були вимушені змінити місце проживання (перебування), у тому числі внутрішньо переміщені особи (організація здобуття освіти дистанційною формою здійснюється на час дії особливого періоду).»
Наповнюваність дистанційних класів:
- учні, які здобувають загальну середню освіту за іншими (крім дистанційної) формами, при визначенні наповнюваності дистанційних класів не враховуються;
- на час дії особливого періоду мінімальна наповнюваність дистанційного класу становить 20 учнів (крім дистанційних класів в яких проводиться всеукраїнський інноваційний освітній проєкт за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» відповідно до наказу МОН від 02.04.2021 № 406, для яких мінімальна наповнюваність становить 5 учнів);
- у випадку неможливості сформувати дистанційний клас через недостатню кількість учнів одного року навчання (менше мінімальної наповнюваності) допускається створення дистанційного класу з меншою наповнюваністю ніж 20 учнів, але в будь-якому випадку не менше п'яти учнів та не більше одного такого дистанційного класу на територіальну громаду.
Зарахування (переведення) на дистанційну форму дітей, які навчаються в закладі освіти, що розташований поза межами населеного пункту, в якому учень має задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування):
Зарахування (переведення) на дистанційну форму чи продовження здобуття загальної середньої освіти за дистанційною формою в закладах освіти, розташованих поза межами населеного пункту, в якому учень має задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), здійснюється за наявності однієї з таких умов (далі – Умови):
- у закладах освіти, розташованих в населеному пункті, у якому особа має задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), відсутні вільні місця для зарахування на очну (денну) форму здобуття загальної середньої освіти;
- заклади освіти, розташовані в населеному пункті, у якому особа має задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), не забезпечують чи припинили забезпечувати здобуття загальної середньої освіти в очній (денній) формі на відповідному рівні повної загальної середньої освіти чи році навчання учня;
- освітня діяльність всіх закладів освіти, розташованих в населеному пункті, у якому особа має задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування), зупинена.
Інформація про наявність цих Умов має оприлюднюватись щопівроку протягом календарного року на офіційному вебсайті МОН та/або сайті технічного адміністратора програмно-апаратного комплексу «АІКОМ» та засновників із зазначенням повного найменування закладів освіти, їх поштової адреси, форм здобуття загальної середньої освіти, наявних класів із зазначенням вільних місць, дати оприлюднення та оновлення інформації.
Тож, що мають зробити батьки неповнолітніх дітей, які навчаються дистанційно в школі, що розташована поза межами їхнього задекларованого місця проживання (перебування)? До початку наступного навчального року один із законних представників учня має надати вищезазначену інформацію (із зазначенням Умови та посиланням на офіційне джерело) до відповідного закладу освіти в будь-який обраний ним спосіб (особисто, засобами інформаційно - комунікаційних систем тощо).
У разі відсутності таких Умов ці діти до початку наступного навчального року мають бути переведені до іншого закладу освіти для продовження здобуття загальної середньої освіти або на очну (денну, вечірню) форму здобуття освіти у цьому ж закладі освіти. А у випадку неможливості переведення – відраховані із закладу освіти у порядку, визначеному законодавством. Згідно з Порядком ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів, якщо такий учень не зарахований до іншого закладу освіти протягом десяти робочих днів, він вважається не охопленим навчанням і для його розшуку та повернення до навчання проводяться заходи відповідно до законодавства.
Тож бачимо, що певні зміни, які пропонуються внести до деяких наказів МОН, відповідають нормам резонансного проєкту наказу №850.
За інформацією Асоціації міст України 25.07.2024 відбулось засідання робочої групи питань удосконалення Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні, наступне засідання заплановано на 30.07.2024. Слід зазначити, що позиція АМУ залишається незмінною – наказ № 850 і проєкт наказу МОН «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства освіти і науки України» порушують положення чинного законодавства та не можуть бути основою нового проекту наказу. Необхідно відкрито та інклюзивно напрацювати новий документ.
Ми продовжимо стежити за ситуацією довкола нововведень…. Та інформуватимемо вас
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.