Який предмет був вашим улюбленим, коли ви вчилися у школі? Чому? Звісно, причина була не лише в тому, що ви, наприклад, любили математику, бо вам подобалося рахувати, а й у тому, що ваш учитель вмів захопити розповіддю, визначити найбільш ефективні методи роботи із класом та дібрати цікаві прийоми.
Насправді всі навчальні предмети важливі та цікаві, кожен із них не просто так опинився у шкільній програмі (навіть якщо ваші учні інколи вважають інакше). І кожен педагог має свої хитрощі та прийоми, які допоможуть зацікавити дітей. Для того, аби підтримувати рівень дитячої зацікавленості, важливо постійно розвиватися, опановувати нові методи роботи та підвищувати кваліфікацію.
Команда освітнього проєкту «На Урок» пропонує чимало цікавих можливостей для підвищення кваліфікації освітян, і одним із найзручніших інструментів є навчання на онлайн-курсах. Ви отримуєте авторські матеріали та дієві поради від досвідчених фахівців та педагогів-практиків, завдяки яким зможете покращити власну педагогічну майстерність і поліпшити освітній процес. Для того, аби вам було зручніше, ми об'єднали курси, що допоможуть зробити процес викладання вашого предмета ще цікавішим та ефективнішим, в один дайджест.
Онлайн-курси підвищення кваліфікації, присвячені формуванню в учнів ключових компетентностей, визначених ч. 1 ст. 12 Закону України «Про освіту», розроблені відповідно до норм законодавства. Нормативні документи, якими регламентовано напрями навчання:
- ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту»;
- Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (Постанова КМУ від 21.08.2019 №800);
- Типова програма підвищення кваліфікації для вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти (наказ МОН від 12.10.2022 №904).
Для кого: керівники закладів освіти, педагогічні працівники, вчителі, які забезпечують впровадження нових Державних стандартів повної загальної середньої освіти, класні керівники.
Форма організації навчання вчителів: дистанційна.
Засоби діагностики успішності навчання: тестові завдання, самостійна робота, виконання творчих завдань.
Доступ до навчальних матеріалів: безкоштовний.
Документ про підвищення кваліфікації: свідоцтво, яке повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Організація вивчення української мови та літератури у середній ланці НУШ із компенсацією освітніх втрат
Українська освіта серйозно постраждала внаслідок повномасштабного вторгнення рф. Уже зараз, за оцінками ООН та ЮНІСЕФ, українські учні на понад рік відстають від своїх закордонних однолітків у здобутих знаннях та навичках. Як правильно побудувати навчальний процес, аби компенсувати освітні втрати? Про це ви дізнаєтеся з курсу Наталії Борисенко «Організація вивчення української мови та літератури у середній ланці НУШ із компенсацією освітніх втрат».
Про курс: цей курс покликаний полегшити завдання педагогів, які організовують освітній процес із компенсацією освітніх втрат. Також він стане у пригоді освітянам, які реалізують у своїй професійній діяльності принципи та ідеї НУШ
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Вступ до курсу. Освітні втрати і розриви: виклики для вчительства та учнівства. У цьому модулі ви розберете поняття освітніх втрат та окреслите коло проблем, які потрібно насамперед розв’язати.
- Діагностика знань учнів та учениць. У цьому модулі увага зосереджена на особливостях діагностики освітніх втрат.
- Алгоритм компенсації освітніх втрат. У межах нового модуля ви розглянете дієві алгоритми, що допоможуть вам компенсувати освітні втрати.
- Аналіз змісту творів та матеріалів для уроків мови. Під час навчання ви дізнаєтеся, як швидко та правильно дібрати матеріали для занять.
- Організація вивчення української мови та літератури у середній ланці НУШ. В останньому модулі на вас чекають дієві практичні поради, що допоможуть зробити навчальний процес цікавим та ефективним.
Тривалість/обсяг: 30 годин (1 кредит ЄКТС).
Make your student speak
Ми часто чуємо про те, як насправді непросто опанувати іноземну мову. Дійсно, учням буває складно. Чи можна спростити процес вивчення іноземної мови, зокрема, англійської, та допомогти дітям швидко опанувати необхідні навички? Звісно! А про те, як саме це зробити, ви дізнаєтеся із курсу Юлії Беспятової «Make your student speak».
Про курс: пропонований курс допоможе вам розвинути у ваших учнів відмінні навички говоріння. Під час навчання ви дізнаєтеся, як створювати дієві вправи, які технології роботи краще використовувати, як забезпечити постійний зворотний звʼязок і зробити процес навчання максимально приємним та ефективним.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Importance of Speaking in Language Learning. Цей модуль присвячено важливості розвитку навичок говоріння та впливу, який мають на них навколишнє середовище, вік дітей, їхня впевненость у власних силах тощо.
- Understanding Student Needs. У цьому модулі увага зосереджується на ключових потребах учнів у межах навчання. Ви отримаєте поради, які допоможуть оцінити рівень знань дітей та відповідним чином побудувати роботу.
- Developing Speaking Activities. У цьому модулі авторка курсу розкриває таємниці розробки мовленнєвих активностей для школярів.
- Providing Effective Feedback. Під час навчання на цьому модулі ви дізнаєтеся, як надати учням ефективний зворотний зв’язок, який дійсно мотивуватиме їх до подальшого розвитку.
- Building a Speaking-Friendly Classroom. Навколишнє середовище теж впливає на ефективність навчання, тож під час цього модуля ви отримаєте лайфхаки зі створення дружньої та сприятливої для роботи атмосфери у класі.
- Enhancing Speaking Skills with Technology. Цей модуль присвячено перевагам та особливостям розвитку навичок говоріння за допомогою діджітал-технологій.
- Fostering Communication in Authentic Contexts. Під час навчання в межах пропонованого модуля ви розберете практичні прийоми, які можна та варто використовувати для ефективного розвитку навичок говоріння дітей.
- Overcoming Challenges in Speaking Instruction. Пройшовши цей модуль, ви знатимете, як допомогти учням подолати труднощі, з якими вони нерідко стикаються на шляху до опанування навичок говоріння.
- Assessing Speaking Skills. У цьому модулі ви розберете, на що потрібно звернути увагу під час оцінювання здобутих учнями навичок.
- Continuous Professional Development in Speaking Instruction. Останній модуль присвячено важливості постійного професійного самовдосконалення для вчителя іноземної мови.
Тривалість/обсяг: 30 годин (1 кредит ЄКТС).
PISA: природничо-наукова грамотність
Міжнародне порівняльне дослідження PISA більше не екзотика: тепер в Україні його проводять на регулярній основі. Як підготувати учнів до участі в дослідженні? Розібратися із тим, чого очікувати від PISA, а також як допомогти учням впоратися із завданнями на визначення рівня володіння природничо-науковою компетентністю, вам допоможе курс Олександра Козленка «PISA: природничо-наукова грамотність».
Про курс: пропонований курс покликаний допомогти вам вивести роботу на новий рівень, зокрема, навчившися створювати компетентнісно орієнтовані завдання. Автор курсу розкриє всі таємниці цього процесу: принципи побудови кластеру завдань, написання стимульних матеріалів, застосування контекстів тощо.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Природничо-наукова грамотність у формулюваннях документів PISA. Загальний модуль, під час навчання на якому ви розберете ключові особливості дослідження PISA.
- Компетентнісно орієнтовані завдання із природничо-наукової грамотності. У цьому модулі ви розглянете приклади завдань PISA, а потім спробуєте створити власні компетентнісно орієнтовані завдання.
- Зв’язок природничо-наукової грамотності з іншими видами грамотності. У межах цього модуля говоритимете про те, як завдання природничо-наукового змісту корелюються із іншими видами функціональної грамотності, зокрема, читацькою, математичною, комунікативною тощо.
Тривалість/обсяг: 24 години (0,8 кредиту ЄКТС)
Teaching 4 Language Skills to Teenagers
Чи легко опанувати іноземну мову, зокрема англійську? Насправді ні. Хоча зараз спілкування іноземною мовою є однією з ключових компетентностей! Проте процес її вивчення можна зробити надзвичайно простим та ефективним. Як саме? Про це ви дізнаєтеся, пройшовши курс Анастасії Шамрай «Teaching 4 Language Skills to Teenagers».
Про курс: пропонований курс допоможе вам побудувати стратегії розвитку 4 мовних навичок учнів під час викладання англійської мови. Під час навчання ви дізнаєтеся, як ефективно розвивати навички аудіювання, читання, говоріння та письма у підлітків на базі комунікативного підходу, опануєте дієві методи та прийоми роботи, а також додатково отримаєте перелік джерел, що допоможуть збагатити навчальну програму.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Listening. Ви дізнаєтеся про методи розвитку в учнів навичок аудіювання, отримаєте корисні поради щодо організації робочого процесу та декілька лайфхаків, які допоможуть зробити навчання дійсно ефективним. Також у цьому модулі розглянуто складнощі, з якими зіштовуються ваші учні під час аудіювання, та способи їх подолання.
- Reading. У цьому модулі розглядаються методи та підходи до формування навичок читання. Ви отримаєте приклади вправ та корисні поради, завдяки яким зможете допомогти учням навчитися читати англійською.
- Speaking. У цьому модулі детально розбирається стратегія розвитку навичок говоріння. Ви отримаєте добірку дієвих вправ та активностей, які стануть у пригоді на уроках та неодмінно допоможуть учням упевнено заговорити англійською. Бонус: кілька порад (простих, проте неочевидних), завдяки яким ефективність занять помітно покращиться.
- Writing. Пройшовши модуль, ви дізнаєтеся про ефективні прийоми розвитку навичок письма в учнів, розберете критерії оцінювання дитячих робіт і навчитеся давати змістовний фідбек щодо них.
- Building Rapport with Teenagers. У цьому модулі на вас чекають корисні поради щодо налагодження позитивних стосунків зі школярами.
Тривалість/обсяг: 30 годин (1 кредит ЄКТС).
Викладання предметів природничого циклу в НУШ
Будь-яка реформа - це завжди зміни, до яких потрібно звикнути, які важливо врахувати під час роботи. Як планувати і проводити цікаві та захопливі уроки з різних дисциплін згідно з принципами реформи НУШ? Про вимоги навчальних програм та їхнє дотримання під час роботи з документами, про формування компетентностей, та, звісно, про прийоми й засоби викладання природничих дисциплін ви дізнаєтеся із курсу Наталії Бодюл «Викладання предметів природничого циклу в НУШ».
Про курс: у курсі зібрана надзвичайно корисна інформація про вікові особливості учнів, ключові засади формування компетентностей, принципи ефективного навчання і види оцінювання. Усе, що потрібно для організації ефективної роботи в умовах НУШ.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Викладання предметів природничого циклу в НУШ: вимоги навчальних програм. У пропонованому модулі аналізуються модельні навчальні програми природничої освітньої галузі. Також авторка курсу надає рекомендації щодо складання КТП і поради щодо наповнення й структури уроку.
- Розвиток компетентностей на уроках природничого циклу. Під час навчання ви отримаєте багато корисної інформації щодо вікових особливостей та формування ключових компетентностей учнів, розберете роль учителя в освітньому процесі.
- Прийоми та засоби викладання природничих дисциплін відповідно до навчальних програм. У цьому модулі розглядаються принципи ефективного навчання. Ви отримаєте приклади активних, пасивних та інтерактивних методів роботи, а також поради щодо оцінювання рівня сформованості компетентностей учнів.
Тривалість/обсяг: 20 годин (0,67 кредиту ЄКТС)
Виразне читання як складова професійної діяльності педагога
Роль виразного читання для розвитку мовлення школярів складно переоцінити: саме з його допомогою формуються важливі комунікативні навички, діти вчаться працювати із текстами та готуватися до публічних виступів. І згодом це неабияк может стати їм у пригоді, якщо вони вирішать, наприклад, стати журналістами, адвокатами чи вчителями. Так, особливо вчителями, для яких виразне читання є важливою складовою професійної успішності. Тож відповідні навички варто постійно вдосконалювати, а зробити це ви зможете завдяки курсу Наталії Рудницької «Виразне читання як складова професійної діяльності педагога».
Про курс: цей курс буде корисним усім, хто прагне розвивати риторичні здібності, аби не просто читати тексти, виголошувати промови чи проводити лекції, а справді впливати на слухачів словом.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Знайомство з курсом.
- Теоретичні основи виразного читання. У цьому модулі ви ознайомитеся із ключовими теоретичними моментами.
- Методика навчання виразного читання. На цьому етапі ви зосередитися на розборі методики, яка допоможе дійсно ефективно розвивати навички виразного читання.
- Логіка й мелодика читання. Під час навчання на цьому модулі ви навчитеся детально аналізувати текст, що допоможе в роботі з мовною партитурою.
- Емоційність читання. У пропонованому модулі розбираються дієві методи, які допоможуть додати доречні емоції до процесу читання.
- Основи підготовки до публічних виступів та конкурсів.
Тривалість/обсяг: 20 годин (0,67 кредиту ЄКТС)
Ігри на уроках історії та суспільних дисциплін
Гейміфікація - освітній тренд, який не втрачає позиції вже не перший рік, і не втратить ще довго. І це й не дивно, адже за допомогою гри можна легко засвоїти навіть найскладніший матеріал! Або запам’ятати дуже багато інформації, наприклад, дати і події зі світової історії. Про те, як використовувати навчальні ігри під час занять, ви дізнаєтеся, долучившся до курсу Олександра Желіби «Ігри на уроках історії та суспільних дисциплін».
Про курс: цей курс стане у пригоді всім, хто хоче навчитися ефективно використовувати ігрові технології в навчальному процесі та зробити свої заняття більш цікавими і різноманітними.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Усні ігри із засобами та без.
- Історична «писанина» та «мальовидло».
- Як «порухатися» в історію.
- Ерудитні ігри.
- Неформат.
У кожному модулі автор курсу розбирає безліч цікавих та ефективних ігор, які допомагають дізнаватися нове, краще запам’ятовувати інформацію, розвивають креативність та логіку. Впевнені, ви точно знайдете ігри, які сподобаються саме вашим учням.
Тривалість/обсяг: 30 годин (1 кредит ЄКТС)
Ігрові уроки контролю та узагальнення знань (на прикладі уроків географії)
Ми звикли до стандартних контрольних, які нерідко викликають в учнів якщо не страх, то принаймні невдоволення. Проте контроль знань може бути не нудним та суворим, а активним і дуже цікавим! А про те, як зробити його саме таким, ви дізнаєтеся із курсу Дарʼї Демчук-Маригіної «Ігрові уроки контролю та узагальнення знань (на прикладі уроків географії)».
Про курс: пропонований курс демонструє можливості проведення уроків узагальнення з ігровими елементами. Ви опануєте методику організації командних та індивідуальних заліків, розберете різноманітні види ігрових уроків узагальнення та отримаєте безліч практичних порад.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Командні контрольні роботи. Особливості проведення та методика організації. У цьому модулі авторка курсу говорить про нюанси командної роботи на уроках та розповідає про цікаві види командних робіт.
- Ігрове індивідуальне оцінювання під час узагальнювальних робіт із географії. У межах модуля робираються особливості індивідуального оцінювання учнів, а також наводяться приклади робіт в ігровому форматі.
- Туристично-краєзнавча робота та уроки-узагальнення з географії. Під час навчання на цьому модулі ви отримаєте практичні поради з використання матеріалів туристично-краєзнавчої роботи на уроках узагальнення.
Тривалість/обсяг: 20 годин (0,67 кредиту ЄКТС)
Компетентнісно орієнтований потенціал уроку: реалізація сучасних інноваційних практик у навчальному процесі (на прикладі громадянської та історичної галузі)
Яким має бути ідеальний сучасний урок? Можна відповісти доволі загально: цікавим, наповненим практикою, розвивати компетентності учнів та враховувати їхні інтереси, нестандартним... Перераховувати можна ще довго. А можна просто пройти курс Владислава Кронгауза «Компетентнісно орієнтований потенціал уроку: реалізація сучасних інноваційних практик у навчальному процесі (на прикладі громадянської та історичної галузі)» та отримати всі необхідні знання про функціонал сучасного уроку, стратегії проєктних та дослідницько-пошукових технологій в освітньому процесі, техніки і прийоми, які допоможуть досягти найкращого навчального результату.
Про курс: цей курс стане у пригоді педагогам, які прагнуть реалізувати компетентнісно орієнтований потенціал уроку, навчитися правильно визначати індивідуальну траєкторію розвитку особистості учнів та застосувати підходи проблемного навчання.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Інтеграція інформаційно-цифрових технологій в освітньому процесі через ключові освітні компетентності. Цей модуль присвячено огляду основних компетентностей, зокрема, інформаційно-цифровій.
- Критичне мислення та проблемне навчання в НУШ. Під час навчання ви розберете дієві методи та прийоми розвитку кртичного мислення учнів.
- Освітній тайм-менеджмент. У межах модуля основна увага зосереджена на важливості правильного розподілу робочого часу, наводяться ефективні техніки тайм-менеджменту.
- Якісний зворотний зв’язок – запорука ефективності формування навчальних компетентностей. У цьому модулі розглядаються механізми та прийоми рефлексії на уроці.
- Оптимізація освітнього процесу в умовах викликів. Цей модуль пропонує поради щодо реалізації діяльнісного підходу на уроках, а також техніки заохочення учнів до активної роботи під час дистанційного навчання.
Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання
Чи розуміють ваші учні мистецтво (особливо сучасне)? Певно, що не всі. Проте ви можете допомогти та розвинути в учнів естетичні навички, якщо інтегруєте елементи мистецтва в освітні практики. Про те, як зробити це органічно та невимушено, розповідає Вікторія Бавикіна у своєму курсі «Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання».
Про курс: цей курс покликаний допомогти вдосконалити навички формування культурної компетентності учнів, залучити їх у мистецькі процеси та опанувати методологічні підходи у роботі з різними мистецькими творами.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Розуміємо, сприймаємо та вивчаємо сучасне мистецтво. Із цього модуля ви дізнаєтеся, як і де зʼявилося сучасне мистецтво, як воно змінювалося. А також розберете методологічні підходи у роботі з різними мистецькими творами.
- Інституції та люди: як працює система сучасного мистецтва? Під час навчання ви дізнаєтеся більше про музеї, галереї, центри сучасного мистецтва, а також про людей, які із ним працюють.
- Мистецтво і діти: теорія та практика. У межах модуля ви отримаєте поради щодо того, як розмовляти з дітьми про мистецтво та як залучити їх у мистецькі процеси.
Тривалість/обсяг: 24 години (0,8 кредиту ЄКТС)
Проєктна технологія навчання на уроках біології
Проєкти люблять і учні, і педагоги. Проте для того, аби вони не перетворилися просто на ще одне рутинне завдання із не надто зрозумілим результатом, необхідно детально розібратися в особливостях застосування проєктної технології. Зробити це вам допоможе курс Ірини Дядюшкіної «Проєктна технологія навчання на уроках біології».
Про курс: пропонований курс розкриває важливі теоретичні питання та надає готові кейси, що допоможуть в організації ефективного проєктного навчання.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Проєктна технологія навчання: теоретичний аспект. У першому модулі розбираються особливості та зміст проєктної технології, а також типи проєктів.
- Проєктна технологія навчання: практика застосування на уроках біології. У цьому модулі ви знайдете конкретні приклади для учнів різних класів.
- Біоадекватні тематичні рухавки. В останньому модулі на вас чекають цікаві вправи, які точно сподобаються вашим учням.
Тривалість/обсяг: 20 годин (0,67 кредиту ЄКТС)
Технологічна підготовка учнів засобами STEM, STEAM-навчання
STEM-освіта - потужний світовий тренд, який став невідʼємною частиною й українського освітнього процесу. І він дійсно чудовий, оскільки дозволяє розкрити таланти школярів, а також зацікавити наукою й інженерію навіть тих дітей, які ставляться до них скептично. З чого починати та як захопити учнів STEM-навчанням? Курс Вікторії Бартюк «Технологічна підготовка учнів засобами STEM, STEAM-навчання» ознайомить вас із особливостями технологічної підготовки учнів НУШ відповідно до Держстандартів початкової та базової середньої освіти, а також допоможе урізноманітнити освітній процес за допомогою засобів STE(A)M-навчання.
Про курс: курс розкриває можливості застосування STE(A)M-навчання як інструменту якісної технологічної підготовки учнів і надає практичні кейси з розробки та реалізації проєктів технологічного напряму.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Технологічна підготовка в сучасній школі. Під час навчання ви покращите теоретичні знання щодо розвитку ключових компетентностей учнів під час вивчення предметів технологічної освітньої галузь у початковій, середній і старшій школі.
- STEM, STEAM навчання як інструмент якісної технологічної підготовки учнів. У цьому модулі розглянуто роль STEM-освіти у розвитку навичок ХХІ століття та різницю між STEM і STEAM. Також під час навчання ви дізнаєтесь про методи розробки і реалізації STE(A)M-проєктів.
- Практичні кейси розробки проєктів на уроках технологічного напряму. За результатами навчання ви дізнаєтеся, як створювати мініSTE(A)M-проєкти в початковій та середній школі, парні та групові довгострокові STE(A)M-проєкти, а також як презентувати результати проєктної діяльності.
Тривалість/обсяг: 20 годин (0,67 кредиту ЄКТС).
Цікаве програмування: створення онлайн-проєктів із використанням одноплатних мікрокомп’ютерів BBC micro: bit та Arduino
Програмування - це не нудно, а насправді неймовірно захопливо. І зацікавити ним можна не лише старшокласників, а й молодших учнів. Саме про те, як показати всі переваги програмування та цікавити ним школярів, розповідає у своєму курсі «Цікаве програмування: створення онлайн-проєктів із використанням одноплатних мікрокомп’ютерів BBC micro: bit та Arduino» Сергій Петрович.
Про курс: цей курс стане у пригоді освітянам, яких цікавить створення онлайн-проєктів із використанням одноплатних мікрокомп’ютерів BBC micro:bit та Arduino, а також організація активної проєктної діяльності в онлайн-середовищах розробки Tinkercad і makecode.
Структура: курс містить теоретичну, самостійну та контрольну частини й складається з таких модулів:
- Одноплатний мікрокомп’ютер BBC micro:bit.
- Плати Arduino.
- Створення проєктів у онлайн-середовищах Tinkercad і makecode: практичні кейси.
Тривалість/обсяг: 30 годин (1 кредит ЄКТС).
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.