Поява штучного інтелекту та його швидка інтеграція в різні сфери життя, зокрема і в освітній процес, викликали як захоплення, так і занепокоєння. Наприклад, щодо дотримання академічної доброчесності. Адже чи можемо ми бути впевненими в тому, що всі учні використовують ШІ виключно із добрими намірами, наприклад, для того, аби краще розібратися в темі? 

Нові інструменти та старі проблеми

Так, доступ до інструментів штучного інтелекту дає чимало можливостей для зловживань. Але тут криється важливий нюанс: що саме вважати зловживаннями? Поки що у світових освітніх системах немає визначеності щодо цього, проте, враховуючи швидкість розвитку сучасних технологій, варто розуміти, що правила їхнього використання в різних сферах життя доволі скоро будуть сформовані остаточно. 

Штучний інтелект дає безліч чудових можливостей для саморозвитку, глибокого пошуку інформації, впорядкування різноманітних даних, допомоги у створенні різнопланових завдань тощо. Але водночас є чимало можливостей для недоброчесної поведінки. Адже це так просто – не аналізувати інформацію самостійно, а попросити ШІ швиденько дати відповідь на складне запитання. Не писати твір або реферат, а доручити це, наприклад, ChatGPT.

Для декого зі школярів усе це може звучати доволі спокусливо. Адже штучний інтелект – це набагато краще і зручніше за готові домашні завдання! Але така поведінка лише створює ілюзію знань, а не дає їх. Що ж робити вчителям у цьому випадку? 

Чи легко відрізнити текст, згенерований ШІ, від написаного учнем самостійно? Так, якщо не найстаранніший учень раптом здав ідеально написаний твір. Але якщо діти підійдуть до роботи трохи творчо та попросять штучний інтелект навмисно періодично помилятися? Як узагалі вчителю запобігти таким ситуаціям?

Як стежити за використанням учнями ШІ 

1. Не забороняйте.

Не забороняйте дітям використовувати штучний інтелект, адже, як відомо, заборони нерідко діють зовсім протилежним чином. Натомість краще самі познайомте школярів із найцікавішими інструментами, покажіть, як ними користуватися із дотриманням правил академічної доброчесності. 

Такий підхід допоможе показати школярам, чому насправді ідея доручати виконання всіх навчальних завдань ШІ не є чудовою. Запропонуйте дітям звернутися до ChatGPT або Bard, та попросити написати для них твір або есе, наприклад, на тему екологічних викликів, які стоять перед людством. Потім учні мають уважно прочитати його, визначити моменти, які ШІ подав неправильно, відредагувати їх, переписати твір із урахуванням цих нюансів. 

А ще неодмінно говоріть про необхідність перевірки даних, які надає штучний інтелект. Дійсно, багато хто думає, що він не може помилятися, оскільки оперує величезним масивом даних! Але, звісно, це не зовсім так. Він може помилятися, надавати неправдиву інформацію, спотворювати дані, а подекуди й вигадувати їх. Тож заохочуйте дітей ретельно перевіряти відповіді, які вони отримують. Це, до речі, розвиває критичне мислення. 

2. Встановіть правила.

Не варто робити вигляд, що інструментів на основі штучного інтелекту не існує. Краще пояснити дітям, що ці інструменти можуть допомогти в навчанні, але не варто покладатися на них на 100%. Важливо підкреслити, що ШІ не має бути основним або взагалі єдиним джерелом для роботи чи дослідження, а от додатковим – легко. 

Крім того, освітяни також мають пояснити дітям, чому списування, тим паче за допомогою штучного інтелекту, є небезпечним, які це може мати наслідки та до чого тут плагіат. 

І найкраще – розробіть разом із дітьми перелік правил використання інструментів ШІ у вашому класі. 

3. Будьте гнучкими щодо методів роботи.

Аби розвʼязати проблему списування за допомогою штучного інтелекту, подумайте над можливістю трохи змінити звичні підходи до оцінювання робіт, особливо якщо йдеться про завдання, від яких залежать підсумкові оцінки. 

Наприклад, діти можуть написати реферат так, як колись писали їхні батьки – від руки. Нехай він буде невеликий, проте учні не просто банально скопіюють інформацію, навіть не читаючи, а все ж осмислять її. Також, якщо ви навчаєтеся онлайн, запропонуйте школярам записувати відповіді на завдання у форматі аудіо та відео: таким чином учням доведеться формулювати думки усно, а не лише покладатися на текст, згенерований ШІ. А от якщо ви навчаєтеся офлайн, то спробуйте звести до мінімуму домашні завдання, які діти можуть виконати з допомогою штучного інтелекту. 

І, звісно, запитайте сам штучний інтелект. Він може дати кілька цікавих порад, адже хто знає ШІ краще, ніж сам ШІ? Отже, звернімося по допомогу до Персонального помічника сучасного вчителя від «На Урок». Обираємо інструмент «Чат із видатним діячем», визначаємося, із ким хочемо поспілкуватися (ми обрали Василя Сухомлинського) і вписуємо в робоче поле запитання «Як контролювати використання учнями штучного інтелекту під час виконання завдань?». Що пропонує штучний інтелект?

Цікаві ідеї, чи не так? Варто їх розглянути!

А про те, як подолати виклики, які кинув ШІ сучасній освіті, зокрема і проблему списування, ми поговоримо в межах вебінару «Як подолати проблему списування в епоху штучного інтелекту?». Любов Цукор поділиться із вами інструментами та стратегіями, які точно стануть вам у пригоді! Тож чекаємо на вас 19 лютого о 16:00, буде цікаво! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter