Добірка простих і цікавих ігор для школярів, в які можна пограти під час поїздки, прямування на екскурсію, у пришкільному чи оздоровчому літньому таборі тощо.

Літо – час активного відпочинку та канікул! Однак у більшості вчителів є проміжний етап між навчальним процесом та відпусткою – літній пришкільний табір. Цей час особливо насичений екскурсіями, поїздками із класом, інтерактивними заняттями тощо.

Як провести цей час з користю та домогтися того, щоб кожному було цікаво? Задача складна, але вирішувана! Запропонуйте школярам зіграти у словесну гру! Це захоплива забавка, яка розвиває пам'ять, системне мислення та нестандартний погляд на типові речі. До того ж командні ігри дозволяють згуртувати клас!

Ми підібрали 7 найбільш цікавих на наш погляд словесних ігор, які неодмінно вподобають школярі від наймолодших до найстарших класів!

1. Гра «Один день із життя»

Сенс гри: Запропонуйте школярам спільними зусиллями скласти розповідь про один день із життя людини певної професії таким чином, щоб увесь текст складався лише з іменників, прикметників чи дієслів. Переможе той, хто зможе повторити найбільш довгий ланцюг.

Обов'язкова умова: Перш ніж назвати нове слово, учень має повторити усю попередньо сказану низку слів таким чином, щоб вони склали цілісну розповідь. Можна також запропонувати школярам добирати слова так, аби текст мав певний ритм.

 

Приклад: Ланцюжок про один день із життя вчителя

Світанок-будильник-сніданок-дорога-уроки-перерва-перерва-уроки-тролейбус-зупинка-дорога-чекання-домівка-вечеря-і знов кнопотання.


2. Гра «Новий словник»

Сенс гри: Запропонуйте школярам придумати нове значення для загальновідомих слів. Переможе той, хто добере якнайбільше цікавих варіантів (час гри попередньо узгоджується).

Обов'язкова умова: Нове значення варто добирати, спираючись на співзвучність складових у слові.

Приклад:

  • маніпулятор – людина, яка розкидається грошима,
  • карапуз – покарання за обжерливість,
  • бездарність – гість, що завітав на свято без подарунка.

За аналогічним принципом можна запропонувати дібрати розшифровки до абревіатур. Переможець – той, хто підбере найбільш дотепний чи смішний варіант значення.


3. Гра «Слова зі слів»

Сенс гри: Оберіть слово, яке складається з великої кількості літер, та запропонуйте школярам з окремих його букв скласти нові. Час попередньо узгоджується, або спливає за загальною згодою.

Виграє той, хто склав якнайбільше унікальних слів (які не повторюються в інших учасників).

Обов'язкова умова: Всі слова мають бути іменниками в однині, мати реальне значення та не бути власними іменами.

Приклад: Слово «інтермедія». З його літер можна утворити такі слова: мідія, мед, яр, мер, терем, рід, дія, терен, ряд тощо.

За схожим принципом можна запропонувати гру «Перетворення», або «Як зробити з мухи слона!». Сенс цієї гри полягає в тому, щоб з одного слова утворити інше, з кожним кроком змінюючи всього 1 букву (кожне нове слово - реальне та з конкретним значенням).

Наприклад: перетворити слово «вода» на «вино»: вода-вона-вина-вино.


4.  Гра «Контакт»

Сенс гри: Ведучий загадує певне слово та називає його першу букву. Задача учасників розгадати його, по черзі «відкриваючи» букви. Для цього будь-який учасник озвучує певне визначення, яке починається на названу ведучим букву таким чином, щоб здогадався хтось із присутніх, але не сам ведучий.

Якщо ведучий перший зрозумів про що йдеться, то він називає слово, що підходить під визначення і не відкриває наступну букву загаданого слова.

Якщо хтось з гравців здогадався швидше за ведучого, то він викрикує «Контакт!», рахує до 3, після цього двоє гравців (хто загадував та хто здогадався) вигукують разом слово. Якщо воно співпало, то ведучий відкриває наступну букву.

Після цього хтось з гравців вже загадує визначення, яке починається на відгадане буквосполучення аналогічним чином.

Гра продовжується до тих пір, поки не буде відгадане слово, яке задумував ведучий.

 

Обов'язкова умова: Загадане слово має бути загальним іменником в однині в іменному відмінку. Визначення, які загадують гравці, мають також підпадати під ці умови та починатися на певну букву чи відповідне буквосполучення – вже відгадана частина слова.

Приклад: Ведучий загадав слово, наприклад, «мамонт», відповідно озвучує першу букву – «м».

Гра може відбуватися наступним чином: хтось із гравців каже асоціативне визначення, наприклад: «Наступний левел гусіня». Ведучий, якщо здогадався, каже: «Ні, не метелик!». Тоді хтось з гравців пропонує нове асаціативне визначення, наприклад: «Ніколи не псується», якщо здогадався першим учасник, а не ведучий, він вигукує «Контакт! 1, 2, 3! Мед!». Тоді ведучий відкриває другу літеру та називає буквосполучення (в даному випадку «ма»).

Будь-який гравець загадує асоціативне визначення на «ма». Наприклад, «Квітка для пиріжків». Якщо хтось з учасників здогадався, то вигукує «Контакт! 1, 2,3! Мак!», якщо швидше збагнув асоціативне визначення ведучий, він його називає, і букву не відкриває.

Гра продовжується до тих пір, поки не буде відгадане слово, яке загадав ведучий.


5. Гра «Так чи ні»

Сенс гри: Ведучий називає певну ключову фразу з історії, а учасники мають з'ясувати причинно-наслідкові зв'язки та розгадати її сенс.

Чим більш закручений сюжет – тим цікавіше. Така гра може тривати до 1,5 години. Виграє той, хто зібрав до купи всі розгадані факти та розтлумачив всю історію.

Обов'язкова умова: Учасники формулюють запитання до ведучого таким чином, щоб на них можна було відповісти лише «так!», «ні!», «в цьому випадку не принципово!».

Приклад історії: Джон Браун помер у четвер 6 грудня, а був похований в середу тієї ж неділі, а саме 5 грудня. Як так могло статися?

Приклад питань:

П: Браун був похований того ж тижня того ж року, що і помер?

В: Так!

П: Він був похований в дату, яка передувала даті смерті?

В: Так!

П: Коли його ховали, він був ще живий?

В: Ні!

П: Чи мають відношення місця смерті та поховання?

В: Так!

П: Чи могло таке статися, наприклад, в Нью-Йорку чи Лондоні?

В: Ні!

П: Чи було це поряд з лінією зміни дат?

В: Так!

Відповідь: Джон Браун жив на одному з островів у Тихому океані поблизу лінії зміни дат, на захід від неї. Коли ви перетинаєте цю лінію із заходу на схід, ви потрапляєте в попередню дату. Браун помер у четвер 6 грудня, і його тіло було в той же день доставлене на літаку в місце, розташоване на схід від лінії зміни дат, в цей же день тіло було поховане. Але в місці поховання тоді ще була середа 5 грудня (такий політ міг бути здійснений, наприклад, з островів Фіджі в Західне Самоа).

Більше історій ви можете знайти за посиланням.


6. Гра «Філворд»

Сенс гри: Запропонуйте школярам певну фразу, кумедну історію чи просто сітку з літер, з послідовності букв в яких діти мають віднайти «приховані» слова за певним принципом. Виграє той, хто якнайшвидше впорався із завданням.

Обов'язкова умова: Літери в словах не можна змінювати місцями, необхідно віднайти потрібне слово саме з послідовно розміщених букв (вони можуть бути частинами сусідніх слів).

Приклад:

Знайти «приховані» назви 2 тварин у кожній з фраз:

  • Говори, бабуся, китиці калини високо висять (відповідь: риба, кит).
  • Далеко села малі та красиві (відповідь: осел, лама).
«Філворди українською»

В онлайн-форматі доступна гра «Філворди українською», її можна завантажити на Google Play.


7. Гра «Переверти»

Сенс гри: Ведучий загадує фразу, певну назву пісні, фільму, телепередачі таким чином, щоб всі слова мали протилежне значення. Задача гравців – якнайшвидше вгадати, про що саме йдеться.

Гру можна проводити між командами, в такому випадку вчитель пропонує обом групам дітей певні заготовки, або той, хто відгадав переверт, пропонує гравцям свій.

Обов'язкова умова: Всі слова у фразі чи буквосполучення у слові повинні мати протилежне значення.

Приклад:

Назви телепередач:

  • Ненависть з другої сліпоти – «Кохання з першого погляду»
  • Нічого не було погано – «Все буде добре!»
  • Створювачі міфів – «Руйнівники легенд». 

Назви фільмів та мультиків:

  • Вперед у минуле – «Назад у майбутнє»
  • А сонце там гучне – «А зорі тут тихі»
  • Водою і палицею – «Вогнем і мечем»
  • США без води – «Україна в огні»
  • Як Оленка Локоткіна мишей відніматиме –«Як Петрик П’яточкін слоників рахував»
  • Патологоанатом Ухвилікував – «Доктор Айболіт»
  • Нудьга генерала Правдника – «Пригоди Капітана Врунгеля»
  • Материк непотребу – «Острів скарбів»

Переверти слів:

  • (рот)о(копито) – носоріг;
  • (радіо)(сліпота) – телебачення;
  • (ніде)(стоп) – всюдихід;
  • (майбутній)(лузер) – екс-чемпіон.

Словесна гра – не просто забавка! Це відмінна можливість із задоволенням провести час, невимушено навчаючись мислити ширше та креативніше!

Ілюстрації до статті взяті з букваря A. B. C. Trim, alphabet enchanté, Франція, 1861 рік

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.