Використання штучного інтелекту може здатися доволі суперечливим рішенням, яке провокувало і ще багато років провокуватиме палкі дискусії. Бо штучний інтелект – це відносно нове явище в історії людства. Хоча, варто зазначити, що сьогодні ми активно використовуємо ШІ у щоденному житті, навіть не підозрюючи про це. Згадаймо лише, роботу звичної нам електронної пошти.
І сьогодні вже не стоїть питання – використовувати чи не використовувати штучний інтелект. Сьогодні актуально інше – як найбільш ефективно залучити в роботу АІ (Artificial Intelligence). Він не зникне з нашого життя, і це варто прийняти. Варто вивчати принципи роботи, розглядати ідеї залучення ШІ зокрема і в навчання. Педагоги вже сьогодні мають доступ до якісних інструментів, які працюють на базі ChatGPT. Нагадаємо тут про безкоштовний інструмент АІ для вчителів від «На Урок» – Чат «На Урок» спілкування із видатними постатями минулого. Спробуйте, якщо ще не мали досвіду, та поділіться враженнями.
Але повернемось до основної теми. ШІ можна і варто використовувати в навчанні. Зокрема для розвитку м’яких навичок дорослих і дітей. Нагадаємо:
Soft skills – це здібності та навички, які відповідають за наше соціальне життя та допомагають ефективно співпрацювати з іншими людьми. Інколи вони можуть здаватися нам суб’єктивними, адже виміряти рівень їхнього розвитку не так просто.
Доволі складно виділити конкретний перелік м’яких навичок, який був би фіксованим списком. Але є універсальний перелік навичок, які допоможуть легко адаптуватися до будь-якої ситуації. Переконані, ви знаєте про ці навички з теоретичної та практичної точки зору. У цій статті ми поглянемо на розвиток емоційного інтелекту з точки зору залучення ШІ, а в наступних статтях розглянемо інші навчики. Так, розвиток Soft Skills за допомогою штучного інтелекту є реальною можливістю.
Варто зауважити, що хоча ШІ може бути корисним інструментом для розвитку Soft Skills, він не може повністю замінити міжособистісну взаємодію та практику в реальних ситуаціях. Розвиток Soft Skills вимагає активної участі, практики і зворотного зв'язку з реальними людьми. ШІ може служити допоміжним інструментом для покращення цих навичок, але взаємодія з реальними людьми залишається ключовою для їхнього розвитку. Це одна з причин, чому штучний інтелект не замінить людину, а професія вчителя завжди буде затребуваною. Давайте більш детально зупинимось на таких навичках, як: уміння ефективно навчатися, емоційний інтелект, уміння співпрацювати, адаптивність, креативне та критичне мислення тощо.
Запрошуємо приєднатись до учасників конференції Soft skills: практика всебічного розвитку учасників освітнього процесу, де ми поговоримо про м'які навички загалом та використання ШІ в цьому контексті.
Емоційний інтелект
Емоції надзвичайно важливі як для кожної людини, так і для всього людства. Це одна з найпотужніших стихій, до якої слід бути дуже уважними. Надмірний контроль емоцій може негативно відобразитися на наших взаєминах з оточенням чи стати причиною конфлікту всередині особистості. А ще емоції – це те, що поки не підвладно штучному інтелекту. Він може імітувати їх, але не може відчувати. А людина може. Емоційний інтелект також потрібно розвивати, і ШІ в цьому допоможе.
Емоційний інтелект (EI) – це здатність до усвідомлення та розуміння власних емоцій і емоцій оточення, керування емоційним станом та своєю реакцією на поведінку інших.
Футурологи запевняють, що вже до 2030 року популярність емоційної компетентності сягне небачених раніше вершин, адже це запорука успішної комунікації та партнерства. Попри те, що автоматизація та комп’ютеризація сприяють прогресу, емоційна близькість потрібна більшості з нас – вона важлива навіть у віртуальних мережах. Людина з розвиненим емоційним інтелектом уміє не лише слухати, а й добирати правильні слова, розуміти, чого насправді від неї хочуть, до того ж має більше шансів зробити стрімку кар'єру. Але головний «бонус» – розуміння себе як особистості.
Штучний інтелект і тут може стати в пригоді. Наприклад:
- Емоційний аналіз тексту. ШІ може аналізувати емоційну тонкість тексту, включаючи соціальні мережі, електронну пошту або повідомлення, і надавати зворотний зв'язок щодо виявлення емоційно заряджених слів або виявлення настрою співрозмовника.
- Віртуальні тренажери. ШІ може створювати віртуальні тренажери, з якими користувачі можуть взаємодіяти для розвитку соціальних навичок та емпатії, відтворюючи різні ситуації та емоції, допомагаючи користувачам розпізнавати та відповідати на них.
- Симуляції соціальних ситуацій. ШІ може створювати симуляції соціальних ситуацій, де користувачі можуть навчатися взаємодіяти з іншими та розпізнавати емоції. Це може включати вправи на розуміння міміки обличчя, жестів та інтонацій голосу.
- Системи розпізнавання емоцій. ШІ може розпізнавати емоції на обличчях за допомогою технологій комп'ютерного зору та аналізу зображень. Вона може надавати зворотний зв'язок користувачеві щодо виявлених емоцій та допомагати розуміти власні та чужі емоції.
- Інтерактивні програми для саморефлексії. ШІ може надавати інтерактивні програми, що допомагають користувачеві відстежувати та аналізувати свої емоції, допомагаючи розвивати усвідомленість і керування власними емоціями.
- Віртуальні психологи. ШІ може допомагати відтворювати роль віртуального психолога, який може надавати підтримку та поради щодо керування емоціями, стресом та соціальною адаптацією.
- Надання рекомендацій щодо саморозвитку. ШІ може аналізувати дані про користувача, включаючи емоційний стан та поведінку, і надавати рекомендації щодо саморозвитку, наприклад, пропонуючи медитацію або психологічні вправи.
- Навчання соціальних навичок через віртуальні середовища. ШІ може створювати віртутуральні середовища, де користувачі можуть взаємодіяти з віртуальними персонажами та іншими користувачами для розвитку соціальних навичок. Це може включати симуляції комунікації, співпраці та розв'язання конфліктів, що допомагають удосконалювати вміння розпізнавати та реагувати на емоції.
Ці інноваційні підходи можуть допомогти людям розширити свої навички емоційного інтелекту та покращити якість своїх міжособистих взаємодій.
Пам’ятаєте, на вище ми писали, що штучний інтелект не вміє відчувати. Але… Є таке поняття як емоційний штучний інтелект – це сфера ШІ, яка спрямована на розробку машин, здатних розпізнавати людські емоції та реагувати на них.
З розвитком технологій стало можливим відстежувати й аналізувати емоційний стан людини та розробити інструменти, які можна використовувати для вдосконалення навичок спілкування, навчити використовувати емоційний інтелект у міжособистісному спілкуванні тощо. Однією з головних переваг емоційного штучного інтелекту є те, що він може допомогти людям визначити свої емоційні тригери та навчитися краще ними керувати.
Наприклад, якщо людина схильна злитися під час стресових ситуацій, емоційний штучний інтелект може допомогти визначити першопричину такої поведінки та запропонувати стратегії, щоб краще з нею впоратися. Емоційний ШІ також можна використовувати для покращення навичок спілкування шляхом аналізу тону та змісту розмов . Аналізуючи мову, яка використовується в розмовах, штучний інтелект емоцій може надати зворотний зв’язок щодо чіткості повідомлення, тону та невербальних сигналів. Цей зворотній зв’язок може допомогти окремим особам покращити свої комунікативні навички з метою, знову ж таки, їхнього покращення.
Ідеї для практики
Розглянемо практичну складову розвитку емоційного інтелекту за допомогою ChatGPT. Спробуйте такі команди:
- «Як я можу вести розмову, коли співрозмовник агресивно спілкується?». ШІ поділиться інформацією про те, як можна залагоджувати напружені ситуації.
- «Як я можу щиріше висловити вдячність іншій людині?». За допомогою цієї підказки ви можете навчитися мистецтву висловлювати вдячність. Інколи люди не дякують, бо не вміють підібрати слів, або ж не вважають за потрібне. Але ж ми розуміємо, що це те, що варто робити.
- «Як мені впоратися із хвилюванням?». З цим ви глибоко занурюєтеся в самосвідомість.
Використайте Чат «На Урок» для симуляції розмов із видатними постатями.
Поради, ідеї від відомої історичної постаті набувають нового забарвлення. Мотиваційні слова від симуляції розмови з Тарасом Шевченком будуть краще сприйматися. Як працювати із Чатом, ви можете більш детально знайти в цій статті.
Емоції можна розпізнати не тільки за словами, а й за виразом обличчя. Особливо добре це працює в роботі з наймолодшими школярами. Розуміння емоцій співрозмовника дуже важливо розвивати змалечку. Часто ми це робимо за допомогою картинок, які завантажуємо з мережі. Але чому б їх не зробити самостійно? Наприклад, за допомогою сервісу ШІ Leonardo.AI. Перевага цього сервісу в тому, що ви можете тренувати ШІ в персональному акаунті, створюючи якісні зображення, відповідно до вашого запиту.
Шукаєте конкретні вправи для розвитку емоційного інтелкту, емпатії дорослих чи дітей? Запитайте у ШІ. Залучіть його у планування та розробку навчальної програми. Отримана інформація допоможе зекономити час та бути максимально ефективним.
Ми ще будемо повертатись до питання розвитку м'яких навичок, в тому числі і з використанням штучного інтелекту. А тим часом запрошуємо на конференцію, де наживо обговоримо ці та іншиі теми: Soft skills: практика всебічного розвитку учасників освітнього процесу.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.