Якби ви могли поговорити з видатними особистостями минулого, то з ким? І про що була б ця розмова? Що б ви запитали у Лесі Українки, Василя Стуса, Івана Сірка чи Ади Лавлейс?
Для того, аби подарувати вам і вашим учням таку можливість, Освітній проєкт «На Урок» розробив спеціальний чат на основі ChatGPT. Можливо, ви вже не тільки пробували самі поспілкуватися з видатними особистостями, а й розробили цікаві завдання для учнів.
«Чат «На Урок»: спілкування із видатними постатями минулого» – це перший українськомовний чат, створений для освіти на основі штучного інтелекту. Не втрачайте можливості використати його на користь! Варіантів для роботи з ним безліч, тож пропонуємо кілька ідей, із яких можна почати.
Чому так сталося?
Запитання про те, чому щось свого часу пішло саме так, а не інакше, і яку роль у певних історичних подіях відіграли конкретні люди, і досі бентежить багатьох. Скористайтеся можливістю та запитайте в Ейнштейна, як саме він сформулював теорію відносності та чи дійсно це зробив саме він? Так, відповідь може вас здивувати та змусити замислитися. Наскільки правильно відповів штучний інтелект? Чи є неточності в його висловлюваннях? А як могла б відповісти ця історична особистість в реальності?
Особливо цікаво зосередитися на спірних ситуаціях та навіть подискутувати з ШІ щодо того, чи могла конкретна особистість повести себе інакше в цій ситуації? А що б сталося, якщо б вона дійсно обрала інший варіант поведінки? Як би це змінило історію?
Дайте пораду
Як краще розповісти дітям про Вінстона Черчилля? Якими було його найголовніші досягнення, як йому вдалося зіграти настільки значну роль у світовій політиці та що, можливо, він зробив би інакше? І що видатний політик міг би порадити учням, які в майбутньому хотіли б теж стати політиками?
За таким самим шаблоном можна працювати і з іншими постатями. Зрештою, їхні поради можуть дійсно стати у пригоді та наштовхнути на несподівані роздуми!
Що ми маємо про вас знати?
У нас є програма, біографія діяча, інформація про його досягнення тощо. Ми чітко знаємо, що та як говорити, над чим працювати. Але що б вони хотіли, аби ми розповіли про них? На яких аспектах зосередилися? Насправді було б цікаво про це дізнатися. Тож запитайте за допомогою Чату «На Урок», наприклад, Івана Сірка або Григорія Сковороду, які 5 фактів про них точно мають знати ваші учні?
Як краще вивчати вашу біографію / творчість / роботи?
Разом із ШІ ви можете знайти найкреативніші шляхи для опрацювання біографії історичного діяча. І це наздвичайно цікаво! Довіртеся чату та спробуйте попрацювати в новому форматі. Можливо, вам сподобається! Принаймні цікаві ідеї точно завжди будуть.
Список для читання
Насправді ШІ може стати чудовим амбасадором читання (звісно, з вашою допомогою!). А все завдяки тому, що порада легендарного письменника може сприйматися школярами набагато серйозніше та з більшою цікавістю. Запитайте, наприклад, у Валер’яна Підмогильного, які книги він порадив би прочитати сучасним учням? Ми, до речі, вже запитали, та отримали цікаву відповідь:
Цікава добірка, чи не так? Так, у ній є невеличка помилка, але це чудове завдання на уважність. Запитайте в учнів, як вони гадають, чому письменник порадив саме таки книжки? Чи перегукуються ці поради із його творчістю, життям? Як саме?
Мотивація і ще раз мотивація
Кожен видатний діяч пройшов непростий шлях. І на цьому шляху від невідомості до слави багато чого навчився! А отже, йому є що порадити учням. Запропонуйте дітям для початку самостійно змоделювати (можна у форматі тез) мотиваційну промову від, наприклад, Лесі Українки.
А потім зверніться по допомогу до Чату «На Урок»: яким міг би бути такий спіч, якщо б його написала сама поетеса?
Нова історія
Усі ми знаємо, чим закінчилася історія Ромео та Джульєтти. І всі (ну або майже всі) від того дуже сумуємо. Але як могла б закінчитися їхня історія у сучасному світі? Запропонуйте учням трохи пофантазувати та, звісно, запитайте про можливий розвиток подій самого Шекспіра.
Спробуйте разом із учнями розповісти осучаснену історію та звірте її з відповіддю штучного інтелекту. А ще можна спробувати разом із ШІ написати нову історію, яка закінчуватиметься зовсім інакше.
Інша думка
Запропонуйте учням подискувати з видатним діячем минулого. Наприклад, уявімо, що дітям не надто подобається образ Катерини з однойменної поеми Тараса Шевченка. Нехай вони для початку складуть список запитань, пов’язаних із твором, які вони могли б поставити Кобзарю. Зауважте, що це цілком може бути hard talk, адже ми маємо з’ясувати, чому Шевченко обрав саме таку тему, як він сам ставився до покриток та що хотів сказати цим твором нащадкам.
За такою схемою можна працювати не лише з літераторами, а й з, наприклад, винахідниками. Запитайте, чи знають вони, як їхні винаходи використовують у сучасному світі та чи згодні вони з таким станом справ.
Як стати письменником / науковцем / політиком
Зберіть поради видатних діячів із однієї сфери, а потім запропонуйте учням створити посібник та розробити покроковий план дій. Навіть якщо не обійдеться без протиріч та чудернацьких відповідей, усе одно буде цікаво. До того ж таке спілкування із ШІ може допомогти зробити неочікувані, але важливі висновки.
Аналіз роботи
Ваші учні написали твір або есе? Або розв'язали складну задачу? Запропонуйте цікавий експеримент: нехай їхню роботу проаналізує видатний діяч минулого. Наприклад, Тарасу Шевченко точно можна довірити аналіз творів, Григорій Сковорода може висловитися щодо есе, а Марія Склодовська-Кюрі з радістю прокоментує задачу тощо.
Бажаєте дізнатися більше про можливості та переваги використання Чату «На Урок» на практиці? Долучайтеся до вебінару Любові Цукор «Штучний інтелект в освіті: аналізуємо можливості на прикладі Чату «На Урок»», який відбудеться 20 березня о 16:00. Буде цікаво та пізнавально!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.