Поради щодо створення команд для роботи з ChatGPT та аналогами

Завдяки своєму потенціалу штучний інтелект має високі шанси стати цінним інструментом у роботі вчителя. Адже він допомагає не лише заощадити час для виконання різноманітних повсякденних завдань, а й проводити дослідження та генерувати чудові ідеї для урізноманітнення навчання школярів. Особливо, коли мова йде про генеративний штучний інтелект та великі мовні моделі, яскравим прикладом яких є ChatGPT. 

Якщо вас цікавить питання застосування передових технологій в освітньому процесі, запрошуємо вас долучитись до Всеукраїнської інтернет-конференції «Штучний інтелект: виклики та можливості для освіти». Під час ефіру наші спікери поділяться практичними кейсами та креативними ідеями щодо його використання на уроках.

У цій статті мова піде про особливості роботи саме з чат-ботами, які генерують текст. Найбільш відомим та найбільш розвиненим зразком якого є ChatGPT, на базі якого, до речі, створено Чат «На Урок»: спілкування із видатними постатями минулого.

 

Для того, аби робота з чат-ботами типу ChatGPT і зокрема Чат «На Урок» була максимально продуктивною, ми підготували декілька порад, які допоможуть створювати якісні команди відповідно до ваших потреб, та отримати максимальну користь від цього неймовірного інструменту. 

Велика мовна модель із генеративним штучним інтелектом ChatGPT – це неконтрольовані або напівконтрольовані алгоритми машинного навчання, які використовують наявні дані для створення нового вмісту. Основною метою їх роботи є створення необмеженої кількості оригінального контенту, який виглядає схожим на такий, що створений людиною.

ChatGPT генерує свій вміст, намагаючись передбачити правильне наступне слово в реченні. Потім він використовує розуміння природної мови, щоб зібрати ймовірну відповідь у режимі реального часу. У своїй відповіді він намагається побудувати слова та нові речення, що нагадують тексти з набору даних, на якому він навчався. І в цьому його слабка сторона, оскільки надважливу роль відіграє база даних, на якій навчається ШІ.

Основні принципи роботи

Підказка штучного інтелекту – це письмове запитання, яке ви вводите в інтерфейс чат-бота для отримання відповіді. Слід зазначити. що її якість значною мірою залежить від якості запиту – якщо підказка надто розпливчаста або незрозуміла, інструмент може видати нерелевантні або безглузді результати. Ось декілька порад, які допоможуть сформулювати чітку та  лаконічну команду та підвищити шанси отримати правдиву та об'єктивну інформацію:

  • використовуйте конкретні ключові слова та фрази, які відповідають темі чи завданню;
  • уникайте надто складних мовних конструкцій або заплутаних структур у реченнях;
  • використовуйте приклади – це допоможе уточнити вашу мету та скерувати чат-бот у потрібному напрямі;
  • задавайте потрібний тон запиту за допомогою прикметника (наприклад, «дружній», «професійний», «нормативний» тощо); 
  • вказуйте назву аудиторії, для якої ви готуєте матеріал (учні, батьки учнів або колеги);
  • зазначайте умову, яка зробить відповідь більш конкретною (наприклад, «у відповіді використовуй короткі речення або просту лексику»);
  • уточнюйте та повторюйте. Якщо отриманий результат виявився не таким, як ви очікували, зробіть повторний, більш конкретний та цільовий  запит. Такі експерименти дозволять  визначити, які типи запитань слід ставити чат-боту для отримання якісної відповіді;
  • постійно оцінюйте вихідні дані та перевіряйте отриману інформацію.

Використання штучного інтелекту в освітньому процесі

Аби допомогти освітянам налагодити конструктивну взаємодію зі штучним інтелектом,  наша команда конкретизувала способи його застосування за різними напрямами навчальної діяльності. 

Вивчення нової теми

Напевно, найбільш корисною функцією штучного інтелекту є його здатність генерувати великий обсяг тексту, який націлений на конкретні навчальні потреби. Тож під час підготовки до уроку можна попросити чат-бота виконати такі команди:

  • запропонувати креативні ідеї для представлення <назва теми> для учнів <номер паралелі>;
  • написати перелік запитань для обговорення <назва теми>;
  • створити список відео, який допоможе учням дізнатися більше про <назва теми>;
  • написати вірш/пісню в стилі <виконавець/жанр>, яка розповість учням про …<назва теми>;
  • пояснити процес виконання <завдання>  за <кількість> кроків;
  • створити опитування щодо визначення фактів, які учням цікаво дізнатися про <назва теми>;
  • навести декілька прикладів відкритих запитань, які можна включити на початку вивчення теми <назва теми>.

Бажаєте дізнатися цікаві ідеї для використання першого українськомовного чату на різних уроках? Долучайтеся до виступу Любові Цукор або перегляньте вебінар «Штучний інтелект в освіті: аналізуємо можливості на прикладі Чату «На Урок»»!

Робота на уроці та організація зворотного зв'язку 

Штучний інтелект може стати потужним інструментом для урізноманітнення уроків. Адже він здатен не лише створювати декілька варіантів поурочного плану роботи, а й знаходити цікаві ідеї для вивчення конкретної теми та організації зворотного зв'язку. Ось декілька прикладів завдань, які можна попросити виконати чат-бота: 

  • розробити інструкції щодо виконання конкретних завдань із детальним оглядом і критеріями оцінювання; 
  • створити приклади розв’язання задач із навчального предмета з поясненнями кожного кроку;
  • виділити незнайомі слова у тексті та написати їхні визначення мовою, зрозумілою для учнів певного віку;
  • зробити картки із запитаннями та відповідями за темою;
  • підготувати перелік найпоширеніших помилок учнів із короткими визначеннями та прикладами;
  • створити список високоякісних онлайн-ресурсів чи програм, які стануть у пригоді під час вивчення теми <назва теми>;
  • написати декілька варіантів зразок есе на тему <назва теми>, які містять <особливості>;
  • зробити добірку додаткового матеріалу <з освітньої галузі> (для форматування заголовків і підзаголовків використовувати римські цифри та розмітку);
  • створити добірку практичних завдань для учнів з різним рівнем навчальних досягнень;
  • створити банк відгуків для <завдання, есе на тему тощо>, який містить поєднання позитивних коментарів, що визначають сильні сторони учнів, а також конкретних пропозицій, які спрямовані на підвищення їхньої мотивації й розвитку вмінь та навичок; 
  • підібрати інтерактивні методи та прийоми для різних форм роботи; 
  • навести приклади переконливих аргументів на <назва теми>, що дозволять учням оцінити практичну значущість навчального матеріалу.

Існує багато способів познайомити учнів із новою лексикою, а ці підказки можуть допомогти у вивченні словникового запасу. Тож можна попросити чат-бота:

  • пояснити значення слова та скласти з ним речення; 
  • написати список синонімів і антонімів до слова; 
  • перекласти слово іноземною мовою;
  • розкласти слова за складами <перелік слів>.

Оцінювання знань учнів

Штучний інтелект здатний швидко створювати різноманітні матеріали для оцінювання. Ось лише декілька варіантів, які можна запропонувати виконати чат-боту:

  • переглянути та оцінити ваші критерії оцінювання на предмет їхньої ефективності та неупередженості <вставити деталі про матеріали оцінювання>;
  • підготувати вправи для формувального оцінювання;
  • написати <кількість> відкритих запитань за темою <назва теми>;
  • написати <кількість> запитань з кількома варіантами відповідей <назва теми>;
  • створити запитання на основі тексту <уривок тексту, назва твору>
  • створити рубрику запитань за темою <назва теми>;
  • розробити контрольний список для спостережень, які допоможуть визначити академічний, соціальний та емоційний прогрес учнів.

Бажаєте дізнатися більше про роботу зі штучним інтелектом? Долучайтеся до нашої конференції!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter