Поговоримо про порядок надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам

Наказом МОН від 14.06.2024 №855 затверджено Порядок надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії) (далі – Порядок). Цей документ зареєстрований в Міністерстві юстиції 06.08.2024 за №1201/42546 та опублікований в Офіційному віснику України 22.08.2024. Також нещодавно Міністерство освіти та науки видало декілька наказів, які деталізують процедуру здійснення супервізії та окреслюють напрями підвищення кваліфікації супервізорів. Тож у цьому матеріалі ми підготували огляд ключових аспектів, які потрібно врахувати при організації процедури професійного розвитку педагогів за допомогою найдосвідченіших колег.


Згідно з Положенням про атестацію педагогічних працівників здійснення супервізії є підставою для присвоєння (підтвердження) педагогічного звання педагогу. Тож запрошуємо вас 10.10.2024 долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференції «Підготовка до атестації педагогічних працівників», під час якої детально розглянемо ключові аспекти цієї процедури та надамо практичні рекомендації для успішної підготовки.

Загальні засади 

Порядок визначає процедуру здійснення супервізії згідно з вимогами професійних і освітніх стандартів, а його дія поширюється на педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес у закладах загальної середньої освіти. У Порядку визначено такі значення термінів:

Супервізія – комплекс заходів з надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам на добровільних засадах, що сприятиме вдосконаленню їх професійної діяльності та професійному розвитку. 

Супервізія виконує декілька важливих функцій: 

  • діагностичну (визначення потреб);
  • аналітичну (вивчення ситуацій);
  • консультативну (надання порад);
  • наставницьку (передача досвіду);
  • підтримувальну (створення сприятливого клімату);
  • фасилітативну (сприяння розвитку);
  • посередницьку (взаємодія з іншими фахівцями). 

Основними завданнями супервізії є:

  • допомога у визначенні професійних можливостей, потреб і труднощів у педагогічних працівників, ресурсів мотивації їх професійного розвитку;
  • здійснення аналізу професійної діяльності педагогічних працівників;
  • професійне консультування (допомога) педагогічним працівникам за результатами аналізу їх професійної діяльності;
  • професійна допомога у запобіганні (попередженні) та подоланні професійних труднощів;
  • сприяння у дотриманні професійних стандартів педагогічними працівниками. 

Супервізант (отримувач послуг супервізії) – педагогічний працівник, який потребує фахової підтримки і допомоги у вдосконаленні професійної діяльності та професійному розвитку. 

Супервізор (надавач послуг супервізії) – фахівець у сфері загальної середньої освіти, який здійснює комплекс заходів з надання професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам. 

Супервізором може бути:

  • педагогічний працівник, в тому числі, який успішно пройшов сертифікацію;
  • науково-педагогічний, науковий працівник закладів освіти різних рівнів, наукових та науково-дослідницьких установ, інших установ та організацій, а також інші особи з педагогічною освітою, послуги яких потребує замовник.

Замовник – педагогічний працівник, який отримує послугу професійної підтримки та допомоги, заклад освіти або орган влади, що здійснює залучення на договірній основі суб’єктів надання послуг супервізії для задоволення потреб супервізанта;

Верифікація результатів супервізії – встановлення відповідності між запланованими і досягнутими результатами циклу супервізії.

Процедура здійснення супервізії

Супервізія відбувається за ініціативою педагогічних працівників закладу освіти, адміністрації закладу освіти, органу батьківського самоврядування, органу управління освітою виключно за згодою сторін.

Професійна підтримка та допомога може бути індивідуальною і груповою (від 2 до 10 супервізантів) та за вибором замовника проводитись у таких формах:

  • очна (за наявності необхідних умов для безпосереднього професійного спілкування супервізора та супервізанта);
  • дистанційна (у синхронному та асинхронному режимах з використанням мобільних пристроїв, інтерактивних відеоконференцій платформ для обміну повідомленнями, електронної пошти або в інший спосіб за домовленістю сторін);
  • очно-дистанційна, яка передбачає одночасне використання двох форми навчання.

Цикл супервізії - це період часу, протягом якого учасники супервізії здійснюють діяльність, що складається з трьох етапів. Наказом МОН від 20.09.2024 №1349 визначено загальну кількість годин для організації та проведення супервізії в індивідуальній (16 годин) та груповій формі (24 години) та розподіл часу у розрізі кожного циклу:

  • Підготовчий (забезпечення умов для здійснення супервізії). Цей етап передбачає здійснення супервізантом самооцінювання професійної діяльності, визначення напрямів професійного розвитку чи педагогічних проблем, формування плану та графіку здійснення циклу супервізії, вибір форм та методів здійснення супервізії. Для його проведення визначено такий обсяг навчального часу: індивідуальна форма – 4 академічної години, групова – 6 годин.
  • Основний (здійснення супервізійної/-их сесії/-й). Цей етап передбачає реалізацію та коригування плану здійснення супервізії за узгодженим графіком (за потреби). Для його проведення визначено такий обсяг навчального часу: індивідуальна форма – 8 академічних годин, групова – 12 годин.
  • Заключний (узагальнення, верифікація результатів). Цей етап передбачає анкетування супервізанта для отримання зворотного зв’язку та подальшого планування заходів з надання професійної підтримки та допомоги (за потреби), складання супервізором документації та звіту за результатами циклу супервізії. Для його проведення визначено такий обсяг навчального часу: індивідуальна форма – 4 академічної години, групова – 6 годин.

Супервізія може проводитись за допомогою бесіди (діалогу), консультування, спостереження, опитування, самооцінювання, аналіз документів.

За результатами здійснення циклу супервізії супервізор видає супервізанту свідоцтво, погоджене адміністрацією закладу освіти. У свідоцтві та у звіті про здійснення супервізії має міститись інформація, передбачена пунктом 13 Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 800:

  • повне найменування суб’єкта підвищення кваліфікації (для юридичних осіб) або прізвище, ім’я та по батькові (у разі наявності) фізичної особи, яка надає освітні послуги з підвищення кваліфікації педагогічним та/або науково-педагогічним працівникам (для фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб – підприємців);
  • тема (напрям, найменування), обсяг (тривалість) підвищення кваліфікації у годинах та/або кредитах ЄКТС;
  • прізвище, ім’я та по батькові (у разі наявності) особи, яка підвищила кваліфікацію;
  • опис досягнутих результатів навчання;
  • дата видачі та обліковий запис документа;
  • найменування посади (у разі наявності), прізвище, ініціали (ініціал імені) особи, яка підписала документ від імені суб’єкта підвищення кваліфікації та її підпис.

Підвищення кваліфікації супервізорів

Наказом МОН від 13.09.2024 №1311 затверджено Типову програму підготовки (підвищення кваліфікації) надавачів послуг з професійної підтримки та допомоги педагогічним працівникам (здійснення супервізії) у сфері загальної середньої освіти. Вона є універсальною і може охоплювати підготовку супервізорів для трьох рівнів освіти: початкової, базової та профільної середньої освіти враховуючи специфіку відповідних професійних і освітніх стандартів.

Програма містить два модулі та шість взаємопов’язаних тем: 

Модуль 1. Теоретичні та нормативно-правові засаду супервізії у загальній середній освіти в умовах сьогодення (14 годин). Він включає такі теми:

  • Теоретичні, нормативно-правові та ціннісні засади супервізії.
  • Андрагогічний підхід в супервізії.
  • Професійна компетентність супервізора.

Модуль 2. Супервізія як інструмент професійної підтримки та професійного розвитку педагогічних працівників (15 годин). Він включає такі теми:

  • Принципи, методи та форми супервізії.
  • Процедура організації і здійснення супервізії. 
  • Документальне забезпечення супервізії.

Крім того, на проведення підсумкових заходів передбачено 1 годину. Тож загальна кількість годин, що відводиться на засвоєння змісту Програми, складає 30 годин, які розподілені таким чином:

  • лекційні заняття – 6 годин;
  • практична робота – 18 годин;
  • самостійна робота – 5 годин;
  • підсумкові заходи – 1 година. 

Бажаєте дізнатися більше актуальної та важливої інформації щодо проведення атестації та професійного зростання? Долучайтеся до нашої спільноти у Facebook та телеграм-каналі та слідкуйте за анонсами!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter