Наказом МОН від 07.08.2024 № 1112 затверджено Порядок та умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (далі – Порядок). Цей документ вже набув чинності (він зареєстрований в Міністерстві юстиції 08.08.2024 за №1222/42567 та опублікований в Офіційному віснику України) і діє до дати припинення або скасування воєнного стану на території нашої держави. Яким умовам має відповідати заклад освіти, щоби організувати освітній процес в очній або дистанційній формі? Що буде з учасниками освітнього процесу закладів освіти, які розташовані на тимчасово окупованих територіях? Розбираємось докладно!
Слід звернути увагу, що цим наказом скасовано наказ МОН від 21.08.2023 №1022 «Про забезпечення навчання учнів, які виїхали з України внаслідок повномасштабного вторгнення Російської Федерації і здобувають освіту в закладах освіти країни перебування та України». Згідно з цим документом в областях визначались не більше 5 закладів загальної середньої освіти з класами дистанційного навчання навчання для учнів цієї категорії, які обирали одну з форм здобуття освіти (дистанційна, екстернатна, сімейна (домашня)).
Порядок визначає особливості організації здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти, крім закладів спеціалізованої освіти та спеціальних ЗЗСО. Вимоги Порядку мають бути виконані до початку 2025/2026 навчального року, але у наказі не визначено чітких часових меж або етапів його реалізації.
У Порядку застосовується термін «змішане навчання», який має наступне тлумачення:
«змішане навчання – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, що передбачає організацію навчання учнів шляхом поєднання навчання в очній (денній) та дистанційній формах у певній черговості (тиждень через тиждень, день через день тощо), визначеній розкладом навчальних занять в закладі освіти»
Як організувати успішний старт 2024/2025 навчального року? Як адаптувати освітній процес до нових реалій? Саме цій темі присвячені наші серпневі Всеукраїнські інтернет-конференції:
7 клас НУШ: організація навчального процесу (15.08.2024), яку ви можете переглянути у запису;
Навчальний рік 2024/205: підготовка до освітнього процесу (21.08.–22.08.2024).
Під час етерів ми обговоримо актуальні проблеми та окреслимо перспективи розвитку освіти, поділимося з вами перевіреними практиками та інноваційними методиками, що допоможуть урізноманітнити навчання.
Вимоги до організації освітнього процесу в очній формі, у тому числі із застосуванням змішаного навчання
У закладах освіти, розташованих на підконтрольній території, освітній процес в очній (денній) формі, у тому числі із застосуванням змішаного навчання, організовується у разі виконання таких вимог:
- у закладі освіти або на відстані не більше ніж 500 метрів від нього наявні об’єкти фонду захисних споруд цивільного захисту, що придатні для укриття учасників освітнього процесу та до яких їм забезпечено безперешкодний доступ;
- матеріально-технічна база закладу освіти є достатньою для організації очної (денної) форми здобуття загальної середньої освіти, у тому числі із застосуванням змішаного навчання.
Крім того, на території Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Одеської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей очна форма, у тому числі із застосуванням змішаного навчання, організовується на підставі відповідних рішень:
- ради оборони області та/або розпорядження керівника відповідної обласної військової адміністрації;
- педагогічної ради закладу освіти, уведеного в дію наказом керівника закладу.
Вимоги до організації освітнього процесу за дистанційною формою
Заклади освіти, які не відповідають вимогам щодо організації навчання в очній формі, організовують освітній процес за дистанційною формою згідно з наказом МОН від 08.09.2020 № 1115 та формують дистанційні класи:
- з 1-го по 9-й та/або 11(12)-й (включно) роки навчання;
- з 5-го по 9-й та/або 11 (12)-й (включно) роки навчання;
- з 7(8)-го чи з 10-го по 11(12)-й (включно) роки навчання (за умови наявності не менше 2-х класів для учнів одного року навчання).
Учні, які проживають (перебувають) на тимчасово окупованій території України, продовжують навчання в дистанційних класах або за однією з індивідуальних форм навчання (у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання), визначених Положенням про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти.
Навчальний план дистанційного класу залежить від місця проживання (перебування) учнів і передбачає вивчення:
- усіх навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором учнів) освітніх компонентів, передбачених освітньою програмою закладу освіти – для учнів, які проживають (перебувають) в Україні;
- окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), передбачених типовою освітньою програмою, затвердженою наказом МОН – для учнів, які проживають (перебувають) за межами України, і здобувають освіту одночасно в закладі освіти за кордоном та українській школі.
Одночасне використання в межах одного дистанційного класу двох навчальних планів не дозволяється.
Заклади освіти, що організовують здобуття загальної середньої освіти в очній (денній) формі та/або дистанційній формі організовують навчання за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою), педагогічним патронажем), очною (вечірньою), заочною, мережевою формами.
Діяльність закладів освіти, у яких відсутні умови для організації очної та дистанційної форм здобуття освіти
У випадку, якщо у закладі освіти відсутні умови для організації очної та дистанційної форм здобуття освіти, то його діяльність зупиняється, а відповідна інформація оприлюднюється на його вебсайті (за відсутності – на вебсайтах засновників або обласних військових адміністрацій).
Наслідки зупинення діяльності закладів освіти для працівників:
У закладі освіти оголошується простій або трудові договори з працівниками призупиняються у порядку, визначеному трудовим законодавством. Педагогічні працівники за їх бажанням можуть бути переведені до закладів освіти, зокрема для продовження роботи з учнями, які були переведені із закладів освіти, розташованих на ТОТ України.
Наслідки зупення діяльності закладів освіти для учнів:
Учні відраховуються (крім учнів, які навчаються в закладах освіти, розташованих на тимчасово окупованій території України) або переводяться до іншого закладу освіти у порядку, визначеному законодавством. Згідно з Порядком ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку, вихованців та учнів у випадку, якщо дитину протягом 10 робочих днів не було зараховано до іншого закладу освіти, вона вважається не охопленою навчанням і для її розшуку та повернення до навчання провадиться діяльність відповідно до законодавства.
Наслідки зупинення діяльності закладів освіти, розташованих на тимчасово окупованій території України:
Якщо протягом 10 робочих днів з дати оприлюднення інформації про зупинення діяльності закладу освіти одним із законних представників учня не було подано заяву про його переведення до іншого закладу освіти, такий учень переводиться згідно з:
- рішенням відповідної обласної військової адміністрації - при переведенні між закладами освіти, розташованими в межах однієї області;
- спільним рішенням відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій - при переведенні до закладу освіти, розташованого в іншій області, місті Києві.
У випадку, якщо у межах територіальної громади всі заклади освіти не мають умов для організації очної та дистанційної форм здобуття освіти, обласна військова адміністрація має визначити один заклад освіти для організації навчання за дистанційною формою шляхом відкриття дистанційних класів (без дотримання вимог щодо його наповнюваності, визначеної Положенням про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти).
Бажаєте дізнатися більше про організацію освітнього процесу у новому 2024/2025 навчальному році? Долучайтеся до наших конференцій та слідкуйте за нашими анонсами! Буде цікаво та корисно!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.