Порівння та вивчення особливостей будови та життєдіяльності одноклітинних організмів. Зкріплення вивченого матеріалу під час виконання лабораторного дослідження.
Біологія 6 клас
дата проведення
Тема: Евглена зелена, амеба, інфузорія - одноклітинні тварини (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності одноклітинних організмів. Визначити роль одноклітинних організмів в природі. Вчити учнів розпізнавати вивчені одноклітинні організми на малюнках і фотографіях.
Обладнання: т. «Будова амеби протей», «Поділ амеби протей», «Будова інфузорії-туфельки»,
«Поділ інфузорії-туфельки», «Будова евглени зеленої», «Поділ клітини евглени зеленої», відео «Рух інфузорії-туфельки» https://www.youtube.com/watch?v=osusLanRpT4, мікроскоп,ф іксовані мікропрепарати інфузорії-туфельки. Тип уроку: засвоєння нових знань Хід уроку.
І. Організаційний етап.
1. Перевірити готовність учнів до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чи можуть клітини бути самостійним організмом?
Демонстрація відео (запропонувати учням знайти відео за посиланням) План.
1. Що таке цитоплазма?
2. Які її складові?
3. Яка будова та функція ядра?
ІІІ. Нова тема
1. Середовище існування одноклітинних організмів: калюжі, вологий грунт, водойма, в живих організмах.
2. Основні ознаки одноклітинних істот.
• Цілісний, самостійний організм.
• Здатні рухатися.
• Здатні живитися.
• Здатні дихати.
• Здатні реагувати на подразнення. Здатні розмножуватися.
3. Клітина одноклітинних організмів має таку будову як клітина багатоклітинного організму.
4. Одноклітинні тварини
ознака |
амеба протей |
евглена зелена |
інфузорія-туфелька |
форма тіла |
мінлива |
стала |
стала |
оболонка |
відсутня |
пелікула |
пелікула |
органоїди руху |
несправжні ніжки |
джгутик |
війки |
наявність ядра |
одне |
одне |
два |
специфічні органоїди, утворення |
циста |
циста, світлочутливе вічко, хлоропласти. |
циста |
дихання |
поверхня тіла |
поверхня тіла |
поверхня тіла |
виділення |
скоротлива вакуоль |
скоротлива вакуолі |
2 скоротливі вакуолі з канальцями |
травлення |
травна вакуоль |
відсутня |
травна вакуоль |
виділення неперетравлених решток |
поверхня тіла |
поверхня тіла |
порошиця |
розмноження |
поділ навпіл |
поділ навпіл |
поділ навпіл, |
|
|
|
кон’югація |
живлення |
гетеротроф |
змішане |
гетеротроф |
5. Роль одноклітинних тварини у природі та житті людини.
у природі |
для людини |
1. Ланка в ланцюгу живлення. 2. Ґрунтоутворення. |
1. Визначення санітарного стану водойм. |
6. Демонстрація відео «Рух інфузорії-туфельки»
ІV. Закріплення знань учнів.
Лабораторне дослідження №3
Тема: спостереження інфузорій.
Мета: ознайомитися з особливостями будови та процесів життєдіяльності найпростіших на прикладі інфузорії- туфельки.
Обладнання: мікроскоп, фіксовані мікропрепарати інфузорії-туфельки.
Хід роботи:
1. Підготувати мікроскоп до роботи. Інструктаж «Правила роботи з мікроскопом та мікропреператами»
2. Розглянути під мікроскопом постійний мікропрепарат інфузорії-туфельки.
3. Замалювати будову інфузорії – туфельки.
4. Підписати на малюнку: клітинну мембрану, цитоплазму, велике та мале ядро, війки, скоротливу вакуоль, травну вакуоль, порошицю. клітинний рот.
5. Закінчить речення:
Для перенесення несприятливих умов інфузорія – туфельки утворює…
Органели руху у неї -…
За типом живлення вона …
Розмножується інфузорія – туфельки двома способами - ….
Висновок: Тіло інфузорії – туфельки хоча і складається з однієї клітини, але це самостійний організм тому, що вона здатна самостійно …
ІІІ. Домашнє завдання §13, 15 перший пункт, заповнити таблицю «Роль одноклітинних в природі та житті лдиниЙ»