"Поведінка — це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя ."

Про матеріал
Мета: пояснити батькам роль виховання культури спіл¬кування, тактовності, ввічливості у дітей; дати рекомендації щодо напрямків розвитку куль¬тури поведінки у школярів; виявити ставлення батьків до виховання внутріш¬нього світу дитини.
Перегляд файлу

Поведінка — це дзеркало,

в якому кожен показує своє облич­чя

Батьківські збори   

Мета: пояснити батькам роль виховання культури спіл­кування, тактовності, ввічливості у дітей; дати рекомендації щодо напрямків розвитку куль­тури поведінки у школярів; виявити ставлення батьків до виховання внутріш­нього світу дитини.

На класній дошці плакати.

 «Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє облич­чя»     

                                                                                                                    (В. Гете).

«Через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше місце для сидіння»

                                                                                                              (Д. Бернард).                                                                             

ХІД ЗБОРІВ

            Слово вихователя.

«Спочатку схвалюють очі, потім серце»

Внутрішня культура, духовне багатство, високі моральні  якості тільки тоді є соціально цінними, коли вони визначають норми щоденної поведінки людей, характер і форми спілкування між ними, гармонію внутрішнього світу і зовнішнього вигляду.

Вихованість є передусім якістю соціально необхідною, сус­пільно цінною. Люди стикаються одне з одним у найрізноманіт­ніших соціальних, моральних ситуаціях.

Вступають у взаємодію несхожі, часом просто протилежні погляди, темпераменти, характери. Цілком очевидно, що невихованість, незнання психічних механізмів спілкування, невміння навіть окремих членів суспільства поводитися серед людей, поважати,  берегти одне одного і в умовах повсякденного, звичайного, буденного спілкування призводять до великих   соціальних витрат.

Дуже часто нова людина починається для інших не з ерудиції, інтелекту, смаків, ділових і моральних якостей — усього, чим багатий її внутрішній світ. Це буде потім. А поки – зовнішність, манери, стиль поведінки. Спрацьовує, як його називають психо­логи, феномен першого враження, яке виявляється таким сильним, що накладає відбиток на все подальше спілкування.

Хороші манери, дотримання норм етикету, вихованість взагалі не просто етикетка, щось зовнішнє. Вони споконвічно цінуються й шануються в народі, тому що за ними стоять глибока  духовність, багатий внутрішній світ людини. Зрозуміло, не можна вважати, що внутрішня культура автоматично породжує зовнішню, а ця дзеркально відображає глибини душі. При хибній розстановці акцентів у вихованні ця єдність може бути порушена. Зустрічаються, на жаль, люди, які зовнішнім блиском, бездоганним манерами намагаються приховати черствість, егоїзм, байдужість, цинізм.

При відсутності культури поведінки багато достоїнств людини втрачають реальну, відчутну для оточуючих цінність. Джон Локк, англійський філософ XVII століття, про це влучно сказав: «У погано вихованої людини ученість стає педантизмом, дотепність — блазенством, простота — неотесаністю, добродушність підлесливістю. Хороші якості становлять істотне багатство душі, та тільки вихованість є для них оправою».

           Що ж таке «культура спілкування»?

Вихованість — якість особи, в якій органічно поєднані культура спілкування, культура зовнішності й культура задоволення потреб (побутова культура). Серцевиною в цій тріаді є культура спілкування.

Принцип і норми культури спілкування формувалися віками. Народи всіх країн ретельно відбирали, зберігали, нагромаджува­ли досвід спілкування за принципом: розумно — морально — гарно. Стрижнем, основою справжньої культури спілкування є гуманне ставлення людини до людини. Тому формування в дітей позиції відвертості, довір'я, дружелюбності — неодмінна умова виховання культури спілкування. І для того, щоб розв'язати це завдання, нам, дорослим, треба дуже ретельно проаналізувати, а як же ми самі ставимося до оточуючих, до знайомих і незнайо­мих,  до сусідів, товаришів по школі, рідних та близьких і, зазви­чай, до самих себе.

Добре ставлення до людей має виявлятися в зрозумілій для всіх формі. Такою формою якісного спілкування людини з люди­ною є ввічливість.

Слово «ввічливість» має спільний корінь із словом «вежа», яке до XVI століття мало значення «знавець», той, хто знайомий із звичаями — умовними й загальноприйнятими способами ви­раження доброго ставлення до людей. У звичаях закріплені при­йняті в тому чи іншому суспільстві форми вітання, звертання, надання деяких послуг, формули подяки й вибачення. Звичаями  ж диктуються церемоніал знайомства, деякі правила розмов, по­ведінки в громадських місцях, спілкування у родині.

Неприпустимо, щоб діти бачили у звичаях лише пусті умов­ності, які ускладнюють життя. Дуже важливо розкрити їм гли­бокий внутрішній зміст звичаїв, переконати їх, що додержання звичаїв свідчить про повагу до людей, до загальноприйнятих традицій.

Різні життєві ситуації пов'язані з певними нормами пристой­ного і непристойного. Тому треба знайомити дітей з цим, якщо можна так висловитися, ситуативним етикетом. Нехай знають, як поводитися серед рідних і близьких, у колі товаришів, сусідів, друзів, серед малознайомих і зовсім чужих людей. Нехай уміють поздоровляти і обдаровувати, виявляти співчуття. Існують певні норми поведінки на вулиці, у транспорті, в місцях громадського харчування, розваг, видовищ, в установах, на зборах і мітингах, під час урочистих церемоній тощо. Усе це повинно стати надбан­ням підростаючого покоління.

         Тактовність — суттєвий атрибут ввічливості

Культура спілкування не вичерпується однією лише ввічливістю. Її обов'язковий атрибут — тактовність, одна з найпривабливіших людських якостей, що полягає в умінні зрозуміти почуття і настрій оточуючих, поставити себе на їхнє місце, уявити, яку емоційну реакцію викликають і в ін­ших наші вчинки.

Необхідно також приділити увагу у допомозі дітям-підліткам визначити свій стиль, окреслити індивідуальність. Нехай вивчають свою зовнішність, оцінять її достоїнства і вади, навчаться  бачити перші й згладжувати другі.

Нехай ніколи й на думку їм не спаде вдягатися і прикрашати себе за принципом: «Уже всім дівчатам у класі купили, тільки в мене нема...», «Хочу, як у Світлани». Крім того, смак можна вважати сформованим, коли діти не тільки можуть вирішити, який одяг їм личить, а й уміють носити його, наприклад, що при святковій сукні та елегантних туфлях мають бути м'які манери й інша хода, ніж коли ти в кросівках або коли на тобі джинси і футболка.

          Потрібно вчити дітей і підлітків бути гарними.

          Домашня педагогіка -- повсякденний клопіт батьків

В арсеналі сімейної педагогіки є найрізноманітніші прийоми і засоби формування культури поведінки. Проте трапляється,  нажаль, що використовують не найкращі з них: «Прибери лікті з столу… Не плямкай... Не розвалюйся... Дай спокій волоссю... Перестань гратися ложкою... Щоб завтра ж постригся, огидно дивитись на твої патли... Хто за тебе буде говорити «дякую»? вернися!»

Нескінченні  повчання,  дорікання,  зауваження,  покарання, погрози — малоефективні засоби виховання культури поведінки. Використовувані без міри, вони викликають прихований, а часом  і відвертий опір, уперте бажання діяти по-своєму, стійку відразу до етикету взагалі. Тут можуть зарадити справі тільки глибокі якісні зрушення в педагогічній позиції батьків.

Нерідко трапляється, що стосунки в родині нормальні, хороші, а діти все ж таки допускають грубі помилки в поведінці, здаються невихованими. Ось простий приклад: на автобусній зупинці дівчинка років дев'яти - десяти  уважно розглядає понівечене шрамами й рубцями обличчя літнього чоловіка. Він безпорадно щулиться, відвертається. Дитина обходить навколо та знову дивиться — напружено, не моргаючи. Важко допустити, що дівчинка хоче скривдити незнайому їй людину. Швидше, вона просто не знає, що така поведінка непристойна.

Діти часто поводяться неправильно саме через незнання  загальноприйнятих норм.

У повсякденному житті людині доводиться виконувати багато нескладних дій, які без кінця повторюються: вітатися, ви­бачатися, дякувати, робити послуги, користуватися предметами побуту тощо. І дуже часто діти здаються невихованими не тому, що не знають, як усе це робиться, а через відсутність необхідних звичок.

При наявності звички дія автоматизується і виконується на основі потреби робити саме так, а не інакше. Хлопчик не роздумує, чи треба йому встати, розмовляючи зі старшим, із жінкою. Він просто не може сидіти, йому незручно, недобре. Це і є звичка.

Звичка формується тренуванням. Чим частіше дитина повторює потрібні дії і вчинки, тим її поведінка стає більш невимушеною, природною. Тим самим у дитини формується поняття «вихована людина».

Пам'ятаймо ж про це.

           Педагогічний практикум для батьків.

Ситуація для обговорення №1

«Дівчинка приходить додому із школи та з порогу кричить бабусі,  кинувши портфель у сторону: «Скоріше давай обід, бо мені треба йти до школи перевіряти, як зробили генеральне прибирання в класі, адже я голова класу». Бабуся подає обід, онучка  їсть поспіхом, коментуючи, що все недобре, недосолене, недостатньо гаряче тощо, та, не прибравши за собою посуд, не сказавши «спасибі», біжить у школу.

Похитавши їй услід головою, бабуся каже: «Що за порядки там у школі, навіть поїсти дитині не дають...»

Запитання до батьків:

  •         Що можна сказати про вихованість дитини?
  •         Чи є, на вашу думку, в цьому вина родини дівчинки? Чо­му ви так вважаєте?
  •         Яка людина вочевидь виросте з дівчинки, якщо нічого не зміниться в її вихованні?
  •         Що б ви порадили бабусі та батькам школярки? На які ви­ховні моменти слід їм звернути увагу насамперед? 

Ситуація для обговорення № 2

«...Гарно вбрана жвава жінка у супроводі високого молодика входить в автобус. Побачивши її, встає дівчинка:

  •                  Сідайте, будь ласка!
  •                  Ну що ти…дякую… не треба...

       Сідайте, сідайте! Я завжди літнім людям поступаюся місцем!

Жвавість на обличчі жінки зникає... Мати дівчинки збентежена».

Запитання до батьків:

  •         Що, на вашу думку, викликало збентеженість матері дівчинки?
  •         Вихованню якої якості у дівчинки мати не приділяла належну увагу?
  •         Як правильно було вчинити дівчинці, пропонуючи місце старшому?
  •         На що б ви порекомендували звернути увагу мамі цієї дитини у вихованні дочки?

(Мати дівчинки, дійсно, виховуючи в неї ввічливість, не приділяла належної уваги тактовності.)

           Навчіть дитину спілкуватися!

Головним засобом спілкування є мова, слово. За тим, як володіє людина цим засобом комунікації, нерідко роблять висновок про її культуру й вихованість. Виховання культури мови органічно входить у формування культури спілкування.

З перемінним успіхом ведеться боротьба в школі і вдома з жахливими дитячими «сленгами». Не менш важливими, ніж лексика та граматика, є також дикція, інтонація, сила і висота звуку, темп мови.

Щоб школярі оволоділи мистецтвом починати і підтримувати бесіду, їх слід навчити зовсім нескладних речей: відповідати на запитання зрозуміло, привітно, не соромлячись, надто не мудруючи; ставити запитання, які мають пряме відношення до розмови; висловлювати свою думку лише тоді, коли їх запитають, і уникати при цьому різкості й категоричності; уважно й чемно слухати співрозмовника.

Рідко коли бесіда обходиться без полеміки. Мистецтво спе­речатися, не порушуючи хороших стосунків і дружби, знову-таки формується з дитинства. Найелементарніше, що повинні засвоїти наші діти: кулак, лайка, перелічування особистих не­доліків співбесідника й негативна оцінка його якостей не є ар­гументами. Зате дуже може допомогти під час суперечки доб­розичливий жарт.

            Культура зовнішності

Зовнішність людини: не є дрібниця. Вона відіграє в житті, у фор­муванні характеру дитини, підлітка дуже важливу роль. В отроцтві бажання бути привабливим відчувається особливо гостро. Від того, як оцінюють зовнішність підлітка навколишні й він сам, знач­ною мірою залежить його настрій, самопочуття і навіть атмосфера в колективі. Саме в цей період формується в дітей уявлення про нинішню красу людини, ідеал, до якого вони прагнуть.

Як же виховати культуру  зовнішності в дитини ? На що варто звернути увагу батькам у першу чергу?

Починати треба з найпростішого — з формування звички до бездоганної охайності. Останнім часом доводиться, на жаль, зу­стрічатися не просто з неохайністю деяких підлітків, а з піднесенням цієї неохайності до культу.

Метод боротьби і профілактики тільки один: виробляти стій­кий імунітет до неохайності, добиватися, щоб діти розуміли мо­ральний, естетичний і соціальний зміст санітарно-гігієнічних норм.

Не менше значення для характеристики зовнішності мають пози, жести, рухи, міміка, що є показником вихованості, стрима­ності, підтягнутості, чи, навпаки, свідчать про розхлябаність, не­організованість, відсутність самоконтролю.

Щоб уникнути негативного в цьому, слід змалку стежити, щоб рухи дитини були доцільні й природні, стаючи поступово гарни­ми і вправними. Межі пристойного і непристойного для рухів і жестів повинні бути відомі дітям. Дуже важливо їх також навчити зводити до мінімуму привселюдне виявлення фізіологіч­них процесів (чхання, кашель, позіхання тощо).


 

      Опрацювання тесту-таблиці «Результати  виховання культури поведінки дитини в моїй сім'ї».

Батьки мають обвести кружечком відповідний варіант, підрахувати отримані бали.

 

Якості, властиві моїй дитини

Так

Інколи

Ніколи

1. Тактовність

3

1

0

2. Наявність гарних манер

3

1

0

3. Уявлення про основні правила етикету

3

1

0

4. Грубість

0

1

3

5. Вживає «сленгові» слова

0

2

3

6. Говорить нерозбірливо, збиваючись

0

2

3

7. Уміє ввічливо вести полеміку

3

1

0

8. Калічить та перекручує слова

0

1

3

9. Має здорове почуття гумору

2

1

0

10. Охайна

3

1

0

11. Дотримується культури рухів та жестів

3

1

0

12. Одягається зі смаком

3

2

0

13. Прагне наслідувати зовнішність друзів

0

1

2

14. Дотримується порядку у власній кім­наті (куточку)

3

1

0

15. Належно поводить себе за столом

3

1

0

16. Прислухається до порад батьків

3

1

0

17. Вживає ввічливі слова, спілкуючись із малознайомими людьми

2

1

0


 

Результати тестування:

45—48 балів. У вашої дитини бездоганна культура поведінки. Та чи щирими були ваші відповіді?

35—44 бали.  Ви приділяєте належну увагу вихованню культу­ри поведінки у дитини, тому й результат маєте гарний.

25—34 бали.  Ваша дитина отримує виховання культури поведінки в родині, але вам варто приділяти більше часу та  зусиль   рішенню цієї проблеми.

15—24 бали. Шанси вашої дитини стати культурною людиною невеликі. Негайно слід звернути увагу на це, ще не пізно!

Менше 14 балів. Вашій дитині можна лише поспівчувати. Ви, певно, цілком забули, що у вас є батьківські виховні обов'язки.

Заключне слово вихователя.

     Мабуть, усі погодяться з тим незаперечним фактом, що найповніше духовну культуру особистості забезпечує виховна функція сім'ї. Таким чином, сучасна сім'я все більше стає головною ланкою у вихованні дитини. Вона має забезпечити їй достатні умови для інтелектуального, фізичного, морального і духовного розвитку. І, безумовно, серед напрямків виховання дитини чільне місце має посісти виховання культури поведінки. Дитина виросте такою, якою її навчили бути в родині. Не забувайте ж про це, шановні батьки.

 

1

 

docx
Додано
17 лютого
Переглядів
220
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку