Урок №
Тема: Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі.
Цілі: - повторити класифікацію речовин;
Тип уроку: поглиблення і засвоєння знань.
Обладнання: роздавальний матеріал, картки, збірник завдань.
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Аналіз тематичного оцінювання з теми«Початкові хімічні поняття»
Проаналізувати типові помилки, учні проводять роботу над помилками в зошиті. Виставляються оцінки за тему.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Фронтальна бесіда
Навколо нас знаходиться велика кількість хімічних речовин з різними властивостями.
N2, O2, H2, C, Si, S… - неметали.
Ag, Au, Pt - метали.
Порівняймо деякі фізичні властивості елементів металів і неметалів, використовуючи наш досвід і знання. (Заповнюємо таблицю.)
Прості речовини |
Метали |
Неметали |
1. Поширеність |
|
|
• у земній корі; |
Al - 8,8 %; Na - 2,6 %; Fe - 4,7 %; K - 2,4 %; Ca - 3,4 %; Мg - 2,3 % |
O - 47 %; Si - 27,6 % |
• у повітрі; |
Домішки |
Близько 100 % |
• у воді |
У розчинених складних речовинах |
У складі молекул води H2O, у розчинних речовинах |
2. Агрегатний стан |
Hg, Ga - рідкі, решта - тверді |
Газоподібні; рідкі; тверді |
3. Будова речовини |
Немолекулярна |
Молекулярна, немолеку- лярна |
4. Прості речовини |
Атоми: Cu, Fe, Ag |
Атоми й молекули: N2 , O2 , S, P |
5. Фізичні властивості |
• Металевий блиск. • Висока електропровідність. • Теплопровідність. • Пластичність. • Тугоплавкість. • Ковкість |
Немає загальних властивостей, характерних для всіх неметалів |
6. Хімічні властивості |
Багато в чому подібні, є ряд активності металів |
Особливі в кожного неметалу, загальних властивостей мало |
Прості речовини мають для людини важливе значення. Якщо вивчити склад і властивості простих речовин, то можна краще розібратися в будові та ластивостях складних речовин. Вивчення простих речовин ми починаємо з одного з найпоширеніших елементів-неметалів - Оксигену.
Оксиген входить до складу таких біологічно важливих речовин, як вода, білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, до 50–85 % ваги живих і рослинних тканин.
- А яку роль відіграє кисень для людини?
Про роль кисню в природі написано тисячі книг. Усі тварини дихають киснем і в безкисневій атмосфері просто не можуть існувати. Лише деякі мікроорганізми - анаеробні бактерії, живуть без кисню.
Вдихуваний кисень окиснює вуглеводи та інші речовини, і в цьому хімічному процесі виділяється та енергія, що витрачається на всі життєві процеси. Весь кисень виник і зберігається на планеті завдяки процесу фотосинтезу.
Поговоримо трохи про історію відкриття кисню.
Повідомлення учнів.
Тривалий час у хімії існувала думка про повітря як про елемент. Світовий пріоритет у відкритті кисню належить китайському вченому Мао-хао (VIII століття), який виявив наявність у повітрі двох газів, один з яких підтримує дихання і горіння. В Європі це відкриття сталося через 1000 років. Шведський учений Карл Шеєле, учень аптекаря, у вільний від роботи час займався хімічними дослідами з вивчення флогістону - пальної сутності речовини. Він спалював у закритій колбі фосфор, який миттєво згоряв, перетворюючись на «суху фосфорну кислоту» (P2O5). Потім занурював колбу в посудину з водою, і вона на 1/5 заповнювалася водою. Знову і знову вчений повторював дослід, спалюючи різні речовини, й одержував одне й те саме - зникала 1/5 частина повітря. Шеєле припустив, що повітря в колбі вже інше. Щоб перевірити свою гіпотезу, він досліджував повітря, що залишилося в колбі. Повітря виявилося мертвим: у ньому нічого не хотіло горіти, свічки стухали, немов їх задмухувала «невидимка», роз- жарене вугілля остигало, палаюча скіпка миттєво гасла. Висновок був тільки один: повітря - неоднорідна речовина, одна частина якого підтримує дихання і горіння.
Після численних дослідів з розкладу селітри (KNO3, NaNO3) Шеєле одержав «вогненне повітря», в якому скіпка, що ледь жевріла, загорялася яскравим полум’ям. Шеєле повторив дослід зі спалювання фосфору, але у «вогненному повітрі» після згоряння фосфору колба цілком заповнювалася водою.
Утім, таємниця вогню так і залишалася для вченого таємницею, тому що до кінця днів він залишався прихильником теорії «флогістону». «Вогненне повітря» було відкрите майже одночасно трьома вченими: К. Шеєле, Дж. Прістлі, А. Лавуазьє. Англієць Джозеф Прістлі сонячним промінням нагрівав у пробірці меркурій (II) оксид і одержував велику кількість газу, в якому свічка яскраво горіла.
2HgO→ 2Hg+O2
Першість у відкритті кисню належить Дж. Прістлі. Але з усіх трьох тільки Лавуазьє правильно оцінив істинне значення кисню в природі. Він уперше заявив, що ніякого флогістону не існує. Ця заява викликала бурю в ученому світі. Хіміки так звикли бачити всюди незримий флогістон, що ніяк не могли розстатися з ним. Але проти очевидного встоятиважко, і наприкінці XVIII століття флогістон було остаточно вигнано з хімічної науки.
Висновки :
Хімічний елемент: О — Оксиген.
Порядковий номер: 8. Будова атома: +8)) np = 8, ne = 8, nn = 8. Відносна атомна маса: 16. Валентність - ІІ. Проста речовина: O2 - кисень, O3 - озон.
Відносна молекулярна маса O2 : 32.
V.Тренувальні вправи :
Завдання : збірник вправ с.
Сьогодні ми познайомилися з історією відкриття неметалу - кисню, з його поширеністю в природі як простої речовини, так і хімічного елемента в складі складних сполук, з його фізіологічною роллю для живих організмів. А на наступних уроках ми маємо вивчити його фізичні та хімічні властивості.
Прочитати параграф 16, завдання № 121, 125, 128.
Творче завдання. Написати есе про значення кисню для людини.,казку про кисень.