Повітря,його склад,оксиген,поширеність оксигену в природі

Про матеріал
повторити класифікацію речовин; закріпити знання учнів про елементи метали й неметали та прості речовини на прикладі Оксигену й кисню; дати поняття про Оксиген - хімічний елемент і кисень - просту речовину; ознайомити учнів з історією відкриття кисню, його поширенням у природі, фізіологічною дією; розвивати навички виконання вправ і розв'язування задач; формувати екологічну свідомість та екологічне мислення учнів; розвивати навички пошуку інформації в різних джерелах;
Перегляд файлу

 Хімія, 7 клас

Урок    

Тема:  Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі.

Цілі:  -     повторити класифікацію речовин;

  • закріпити знання учнів про елементи метали й неметали та прості речовини на прикладі Оксигену й кисню;
  •  дати поняття про Оксиген - хімічний елемент і кисень - просту речовину;
  • ознайомити учнів з історією відкриття кисню, його поширенням у природі, фізіологічною дією;
  • розвивати навички виконання вправ і розв'язування задач;
  • формувати екологічну свідомість та екологічне мислення учнів;
  • розвивати навички пошуку інформації в різних джерелах;

Тип уроку:  поглиблення і засвоєння знань.

Обладнання: роздавальний матеріал, картки, збірник завдань.

                                                        Хід уроку:

І. Організація класу

ІІ. Аналіз тематичного оцінювання з теми«Початкові хімічні поняття»

Проаналізувати типові помилки, учні проводять роботу над помилками в зошиті. Виставляються оцінки за тему.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Фронтальна бесіда

Навколо нас знаходиться велика кількість хімічних речовин з різними властивостями.

1).Чому речовини розрізняються за властивостями? (Тому що мають різний склад).   2) На які дві групи поділяються речовини за складом молекул? (На прості та складні).Згадаймо визначення: Прості речовини - це... Складні речовини - це...

(Звертаємося до періодичної системи хімічних елементів і згадуємо розташування елементів металів і неметалів у таблиці.)

N2, O2, H2, C, Si, S… - неметали.

Ag, Au, Pt - метали.

Порівняймо деякі фізичні властивості елементів металів і неметалів, використовуючи наш досвід і знання. (Заповнюємо таблицю.)

Прості речовини

Метали

Неметали

1. Поширеність

 

 

• у земній корі;

Al - 8,8 %; Na - 2,6 %;

Fe - 4,7 %; K - 2,4 %;

Ca - 3,4 %; Мg - 2,3 %

O - 47 %; Si - 27,6 %

• у повітрі;

Домішки

Близько 100 %

• у воді

У розчинених складних речовинах

У складі молекул води H2O, у розчинних речовинах

2. Агрегатний стан

Hg, Ga - рідкі, решта - тверді

Газоподібні; рідкі; тверді

3. Будова речовини

Немолекулярна

Молекулярна, немолеку-

лярна

4. Прості речовини

Атоми: Cu, Fe, Ag

Атоми й молекули:

N2 , O2 , S, P

5. Фізичні властивості

• Металевий блиск.

• Висока електропровідність.

• Теплопровідність.

• Пластичність.

• Тугоплавкість.

• Ковкість

Немає загальних властивостей, характерних для всіх неметалів

6. Хімічні властивості

Багато в чому подібні, є ряд активності металів

Особливі в кожного неметалу, загальних властивостей мало

Прості речовини мають для людини важливе значення. Якщо вивчити склад і властивості простих речовин, то можна краще розібратися в будові та ластивостях складних речовин. Вивчення простих речовин ми починаємо з одного з найпоширеніших елементів-неметалів - Оксигену.

IV. Засвоєння нових знань

Ми починаємо вивчати елемент Оксиген. У складі хімічних сполук він розповсюджений на земній поверхні так, як жоден інший елемент. Він становить близько 8/9 масових частин води (88,8 % масових). У твердому зовнішньому шарі Землі на частку Оксигену припадає 47 % масових, або 58 % за кількістю атомів. У повітрі поряд з азотом і незначною кількістю інших домішок міститься 23,15 % масових, або 21 % об’ємних.

Оксиген входить до складу таких біологічно важливих речовин, як вода, білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, до 50–85 % ваги живих і рослинних тканин.

- А яку роль відіграє кисень для людини?

Про роль кисню в природі написано тисячі книг. Усі тварини дихають киснем і в безкисневій атмосфері просто не можуть існувати. Лише деякі мікроорганізми - анаеробні бактерії, живуть без кисню.

Вдихуваний кисень окиснює вуглеводи та інші речовини, і в цьому хімічному процесі виділяється та енергія, що витрачається на всі життєві процеси. Весь кисень виник і зберігається на планеті завдяки процесу фотосинтезу.

Поговоримо трохи про історію відкриття кисню.

Повідомлення учнів.

Тривалий час у хімії існувала думка про повітря як про елемент. Світовий пріоритет у відкритті кисню належить китайському вченому Мао-хао (VIII століття), який виявив наявність у повітрі двох газів, один з яких підтримує дихання і горіння.  В Європі це відкриття сталося через 1000 років. Шведський учений Карл Шеєле, учень аптекаря, у вільний від роботи час займався хімічними дослідами з вивчення флогістону - пальної сутності речовини. Він спалював у закритій колбі фосфор, який миттєво згоряв, перетворюючись на «суху фосфорну кислоту» (P2O5). Потім занурював колбу в посудину з водою, і вона на 1/5 заповнювалася водою. Знову і знову вчений повторював дослід, спалюючи різні речовини, й одержував одне й те саме - зникала 1/5 частина повітря. Шеєле припустив, що повітря в колбі вже інше. Щоб перевірити свою гіпотезу, він досліджував повітря, що залишилося в колбі. Повітря виявилося мертвим: у ньому нічого не хотіло горіти, свічки стухали, немов їх задмухувала «невидимка», роз- жарене вугілля остигало, палаюча скіпка миттєво гасла. Висновок був тільки один: повітря - неоднорідна речовина, одна частина якого підтримує дихання і горіння.

Після численних дослідів з розкладу селітри (KNO3, NaNO3) Шеєле одержав «вогненне повітря», в якому скіпка, що ледь жевріла, загорялася яскравим полум’ям. Шеєле повторив дослід зі спалювання фосфору, але у «вогненному повітрі» після згоряння фосфору колба цілком заповнювалася водою.

Утім, таємниця вогню так і залишалася для вченого таємницею, тому що до кінця днів він залишався прихильником теорії «флогістону». «Вогненне повітря» було відкрите майже одночасно трьома вченими: К. Шеєле, Дж. Прістлі, А. Лавуазьє. Англієць Джозеф Прістлі сонячним промінням нагрівав у пробірці меркурій (II) оксид і одержував велику кількість газу, в якому свічка яскраво горіла.

  2HgO→ 2Hg+O2

Першість у відкритті кисню належить Дж. Прістлі. Але з усіх трьох тільки Лавуазьє правильно оцінив істинне значення кисню в природі. Він уперше заявив, що ніякого флогістону не існує. Ця заява викликала бурю в ученому світі. Хіміки так звикли бачити всюди незримий флогістон, що ніяк не могли розстатися з ним. Але проти очевидного встоятиважко, і наприкінці XVIII століття флогістон було остаточно вигнано з хімічної науки.

  Висновки :

Хімічний елемент: О — Оксиген.

Порядковий номер: 8. Будова атома: +8))  np = 8, ne = 8, nn = 8. Відносна атомна маса: 16. Валентність - ІІ. Проста речовина: O2 - кисень, O3 - озон.

Відносна молекулярна маса O2 : 32.

V.Тренувальні вправи :

Завдання : збірник вправ с.

V. Підбиття підсумків

Сьогодні ми познайомилися з історією відкриття неметалу - кисню, з його поширеністю в природі як простої речовини, так і хімічного елемента в складі складних сполук, з його фізіологічною роллю для живих організмів. А на наступних уроках ми маємо вивчити його фізичні та хімічні властивості.

VI. Домашнє завдання:

Прочитати  параграф 16, завдання № 121, 125, 128.

Творче завдання. Написати есе про значення кисню для людини.,казку про кисень.

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
14 лютого
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку