Тема: Позакласне читання. Драматична поема Лесі Українки «Бояриня». Національна самосвідомість та вибір власної суспільної позиції як головна проблема поеми.
Мета: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки; на прикладі твору «Бояриня» розглянути поняття патріотизму та любові до рідної землі; розвивати навички літературного читання, навички роботи в групі; критичне мислення під час роботи із джерелами інформації; виховувати вольові якості, любов до рідного краю та повагу до його історичного минулого; формувати естетичний смак, підвищити читацьку активність учнів.
Тип уроку: урок позакласного читання з елементами аналізу твору.
Форма уроку: урок-діалог
Унаочнення: портрет Лесі Українки, текст твору.
Методи та прийоми: проблемне питання, прес, асоціації, рефлексія, інтерактивна вправа «Займи позицію», інтерактивні нотатки
ХІД УРОКУ
Епіграф до уроку:
І все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю...
Леся Українка
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Слово вчителя: Ми дуже часто чуємо слово патріотизм. Скажіть, а що таке патріотизм на вашу думку?(відповіді учнів)
Слово вчителя: Чи є питання патріотизму наразі актуальним для вас? Відповідь обґрунтуйте. (відповіді учнів)
Слово вчителя: У народі кажуть - з рідної землі і ворона мила, як ви її розумієте цю приказку?(відповіді учнів)
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя: Ви вже знайомі з біографією Лесі Українки, знаєте, що вона жила у несприятливій для повнокровного розвитку України суспільній атмосфері межі ХІХ–ХХ століть. Але родина Косачів вирізнялася своїми демократичними поглядами, плеканням національних традицій, всебічною освіченістю. Виховуючись у такому середовищі, Леся не могла не зазнати його впливу на формування власних поглядів, уподобань, життєвих настанов. Її громадянська свідомість, національна гідність, демократичні позиції були закладені саме в родинному колі. А ще, напевно, вродженою особливістю натури пояснюється отой постійний дух непокори, волелюбства, ота зневага до труднощів і втоми, оте гордовите бажання ніколи не бути слабкою, розбитою, зневіреною:
Хто вам сказав, що я слабка,
Що я корюся долі?
Хіба тремтить моя рука?
Чи пісня й думка кволі?
("Хто вам сказав, що я слабка...")
Духовна міць фізично недужого тіла, властива Лесі Українці, наснажувала і її творчість. Потрібна була неабияка мужність, щоб, всупереч тиску влади, писати про кривди рідного краю. "І все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю..." Патріотичний мотив– один з найчастіших у поезії Лесі Українки. Її любов до України не можна навіть і порівнювати з тими зітханнями, які були такими популярними серед частини української інтелігенції.
Проблемне питання: Чому проблема любові до рідної землі та туги за нею є близькою для Лесі Українки? З яких творів це можна зрозуміти? (відповіді учнів)
У яких родах та жанрах літератури працювала Леся Українка? Навести приклади (відповіді учнів)
Слово вчителя: Історія написання твору: драму «Бояриня». Леся Українка написала в 1910 р., перебуваючи на лікуванні в Єгипті. Це єдиний твір поетеси, побудований на матеріалі історичної минувшини України, — дія відбувається в другій половині ХУІІ ст. Драматична поема «Бояриня». мала нелегкий шлях до читача, була опублікована вже після смерті поетеси в 1914 р. За радянських часів твір було суворо заборонено режимом за антиросійське звучання, тож прийшла «Бояриня». до сучасного читача тільки в 1989 р.
Інтерактивні нотатки(самостійно) Додаток 1: учням пропонується для опрацювання письмову інформацію «Історична основа драматичної поеми «Бояриня»». В ході читання вони роблять олівцем умовні позначки на полях картки - V — інформація відома; ! — інформація важлива (необхідна для запам'ятовування); ? — інформація потребує уточнення, доповнення, додаткового опрацювання.
Метод «Прес»: Доба Руїни своєю неоднозначністю привертає увагу і до сьогодні. Чи має сучасний історичний період щось спільне з добою Руїни? (Відповідь – позиція, обґрунтування, приклад, висновки)
Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями
1. Розкажіть, як виховували дітей у сім'ї Перебійних, які моральні і суспільно-політичні погляди прищеплювалися їм?
2. Хто такий Степан? Чим він привернув до себе увагу Оксани?
3. Оксана живе в Москві в добробуті і любові. Дослідіть психологічний підтекст «щасливого життя» боярського дому.
4. Чим пояснити примирливе ставлення героїні до наближення власної смерті і переконаність у необхідності жити Степанові?
Сюжетний аналіз твору. Визначте основні елементи сюжету драматичної поеми «Бояриня». Експозиція — знайомство родини козацького старшини Олекси Перебійного з сином його бойового побратима Степаном — боярином. Зав'язка — згода Оксани на одруження. Розвиток дії — життя головної героїні в Москві, її неможливість ужитися в роль боярині. Кульмінація — усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності. Розв'язка — спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.
Робота з текстом: пояснити, з яким епізодом пов’язана цитата та яким сюжетним або композиційним елементом виступає:
«Про них ти не турбуйся. Підкормій їх запросив на бенкет, а тебе я випрохав до нас». (Експозиція: знайомство родини козацького старшини Олекси Перебійного з сином його бойового побратима Степаном — боярином.) «Нема при чім нам жити на Вкраїні… Були ми зроду не дуже так маєтні, а тоді й ті невеликі добра утеряли». (Експозиція: розповідь Степана про причини переїзду до Москви.)
«Не зраджував України мій батько!». (Експозиція: відповідь Степана на звинувачення його батька в зраді)
«Хіба би я з тобою так стояла?.. Оця рука від крові чиста… Ось так упало се щастя раптом». (Зав’язка: згода Оксани на одруження.)
«Тут, на Москві, не звичай, щоб жінка мешкала на долі… Що сторона — то звичай, а що город — то й норов, кажуть люди. Дивно їм на наше вбрання. Тут жінки зап’яті, а ми, бач, не вкриваємо обличчя». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість зрозуміти чужі закони)
«От як стояв зо мною під вінцем у кармазиновім жупані, мамо, ото був…». (Позасюжетний елемент (портрет.))
«Чого ж тебе водити? Уже ж ти не маленька. Йди сама. Ще й веселіше буде вам без старших». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість зрозуміти чужі закони.)
«Степане! Що ти кажеш? Мене бояри цілувати мають? Чи це мені причулося?». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість вжитися в роль боярині.)
«Я вийду. Дай мені московськеє вбрання. А ви, матусю, наготуйте меду. Іди, Степане, бав тим часом гості». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість вжитися в роль боярині.)
«А що ж? Хіба я тут, не як татарка, сиджу в неволі? Ти хіба не ходиш під ноги слатися своєму пану, мов ханові?». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)
«Гаразд, нікому не писатиму… Ти маєш рацію. Нащо писати?». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)
«А я дивую, ти з яким лицем збираєшся з’явитись на Вкраїні». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)
«Втікаймо всі!.. Хай їм абищо, сим московським добрам! Втікаймо на Вкраїну!». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)
«Ми варті одне одного. Боялись розливу крові, і татар, і диби, і кривоприсяги…». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)
«Ваша пані занудилась по ріднім краю — се є также слабкість». (Розв’язка: спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.)
«Утихомирилось? Зломилась воля, Україна лягла Москві під ноги, се мир по-твоєму — ота руїна? Отак і я утихомирюсь хутко в труні». (Розв’язка: спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.)
«Як я умру, то не бери вже вдруге українки, візьми московку ліпше». (Розв’язка: спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.)
Проблемне питання: Які проблеми, на вашу думку, порушує Леся Українка в драмі? Основна проблема, порушена в творі, — це проблема національної самосвідомості та вибору власної суспільної позиції.
Інші проблеми:
Визначення головної ідеї твору - духовно повноцінне, здорове життя людини неможливе без волі і служіння батьківщині.
Інтерактивна вправа «Займи позицію». Дати відповідь на запитання, аргументуючи свою думку.
Чому Оксана не хоче повертатися в Україну?
Чи правильним є твердження, що Московія зруйнувала життя і щастя Оксани?
Що спільного в долі Оксани та України?
Метод «Асоціації»: назвати рису характеру героя твору(коротка чітка відповідь) Оксана - щирість, патріотизм; Степан - слабкість, безпорадність; Іван (брат Оксани) та козак Яхненко - патріотизм, сміливість; Степанова мати - людяність, материнська любов; Ганна та її брат Іван - невизначеність
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти сенкан за змістом драматичної поеми «Бояриня»
Додаток 1
Умовні позначки: V — інформація відома; ! — інформація важлива;
? — інформація потребує уточнення
Історична основа драматичної поеми «Бояриня»
|
Руїна — період історії України кінця XVII століття, що відзначився розпадом української державності і загальним занепадом. |
|
Деякі історики (наприклад, М. Костомаров) пов'язують її з правлінням трьох гетьманів — ставлеників Москви (Івана Брюховецького, Дем'яна Многогрішного та Івана Самойловича) й обмежують хронологічно 1663–1687 та територіально Лівобережною Україною. |
|
Інші історики (наприклад, Б. Крупницький) вважали, що Руїна відносилась як до Лівобережжя, так і до Правобережжя і тривала від смерті Богдана Хмельницького до початку правління Івана Мазепи 1657–1687. |
|
Причини Руїни відсутність загальнонаціонального лідера, який би міг продовжити справу Богдана Хмельницького після його смерті; |
|
глибокий розкол серед української політичної еліти з питань внутрішньої та зовнішньої політики; |
|
егоїстичність козацької старшини, її нездатність поставити державні інтереси вище від вузькокланових та особистих; |
|
перетворення українських теренів на об'єкт загарбницьких зазіхань Росії, Польщі, Османської імперії та Кримського ханства внаслідок внутрішньої міжусобної боротьби. |
|
Під час Руїни Україна була поділена по Дніпру на Лівобережну та Правобережну, і ці дві половини ворогували між собою. |
|
Сусідні держави (Польща, Московія, Османська імперія) втручалися у внутрішні справи України, й українська політика характеризувалася намаганням підтримувати приязні стосунки з тією чи іншою окупаційною силою. |
|
Українську православну церкву в 1686 було підпорядковано Московському Патріархатові. Українські лідери цього періоду були, в основному, людьми вузьких поглядів, які не могли здобути широкої народної підтримки своєї політики (І. Брюховецький, М. Ханенко, Ю. Хмельницький, Д. Многогрішний, С. Опара, І. Сірко, Я. Сомко, П. Суховій, П. Тетеря). |
|
Гетьмани, які віддали всі свої сили, щоб вивести Україну із занепаду, — І. Виговський, П. Дорошенко. |