Позакласне читання. Драматична поема Лесі Українки «Бояриня». Національна самосвідомість та вибір власної суспільної позиції як головна проблема поеми.

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про творчість Лесі Українки; на прикладі твору «Бояриня» розглянути поняття патріотизму та любові до рідної землі; розвивати навички літературного читання, навички роботи в групі; критичне мислення під час роботи із джерелами інформації; виховувати вольові якості, любов до рідного краю та повагу до його історичного минулого; формувати естетичний смак, підвищити читацьку активність учнів. Тип уроку: урок позакласного читання з елементами аналізу твору. Форма уроку: урок-діалог Унаочнення: портрет Лесі Українки, текст твору. Методи та прийоми: проблемне питання, прес, асоціації, рефлексія, інтерактивна вправа «Займи позицію», інтерактивні нотатки
Перегляд файлу

Тема: Позакласне читання. Драматична поема Лесі Українки «Бояриня». Національна самосвідомість та вибір власної суспільної позиції  як головна проблема поеми.

Мета: поглибити знання учнів  про творчість Лесі Українки; на прикладі твору «Бояриня» розглянути поняття патріотизму та любові до рідної землі; розвивати  навички літературного читання,  навички роботи в групі; критичне мислення під час роботи із джерелами інформації; виховувати вольові якості, любов до рідного краю та повагу до його історичного минулого; формувати естетичний смак, підвищити читацьку активність учнів.

Тип уроку: урок позакласного читання з елементами аналізу твору.

Форма уроку: урок-діалог

Унаочнення: портрет Лесі Українки, текст твору.

Методи та прийоми: проблемне питання, прес, асоціації, рефлексія, інтерактивна вправа «Займи позицію», інтерактивні нотатки

 

ХІД УРОКУ

Епіграф до уроку:

І все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю...
Леся Українка

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Слово вчителя: Ми дуже часто чуємо слово патріотизм. Скажіть, а що таке патріотизм на вашу думку?(відповіді учнів)

Слово вчителя: Чи є питання патріотизму наразі актуальним для вас? Відповідь обґрунтуйте. (відповіді учнів)

Слово вчителя: У народі кажуть  - з  рідної землі і ворона мила, як ви її розумієте цю приказку?(відповіді учнів)

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя: Ви вже знайомі з біографією Лесі Українки, знаєте, що вона жила у  несприятливій для повнокровного розвитку України суспільній атмосфері межі ХІХ–ХХ століть. Але родина Косачів вирізнялася своїми демократичними поглядами, пле­канням національних традицій, всебічною освіченістю. Виховуючись у такому середо­вищі, Леся не могла не зазнати його впливу на формування власних поглядів, уподо­бань, життєвих настанов. Її громадянська свідомість, національна гідність, демокра­тичні позиції були закладені саме в родинному колі. А ще, напевно, вродженою особ­ливістю натури пояснюється отой постійний дух непокори, волелюбства, ота зневага до труднощів і втоми, оте гордовите бажання ніколи не бути слабкою, розбитою, зне­віреною:

Хто вам сказав, що я слабка,

Що я корюся долі?

Хіба тремтить моя рука?

Чи пісня й думка кволі?

                                          ("Хто вам сказав, що я слабка...")

Духовна міць фізично недужого тіла, властива Лесі Українці, наснажувала і її творчість. Потрібна була неабияка мужність, щоб, всупереч тиску влади, писати про кривди рідного краю. "І все-таки до тебе думка лине, мій занапащений, нещасний краю..." Патріотичний мотив– один з найчастіших у поезії Лесі Українки. Її любов до України не можна навіть і порівнювати з тими зітханнями, які були такими попу­лярними серед частини української інтелігенції.

Проблемне питання: Чому проблема любові до рідної землі та туги за нею є близькою для Лесі Українки? З яких творів це можна зрозуміти? (відповіді учнів)

У яких родах та жанрах літератури працювала Леся Українка? Навести приклади (відповіді учнів)

Слово вчителя: Історія написання твору: драму «Бояриня». Леся Українка написала в 1910 р., перебуваючи на лікуванні в Єгипті. Це єдиний твір поетеси, побудований на матеріалі історичної минувшини України, — дія відбувається в другій половині ХУІІ ст. Драматична поема «Бояриня». мала нелегкий шлях до читача, була опублікована вже після смерті поетеси в 1914 р. За радянських часів твір було суворо заборонено режимом за антиросійське звучання, тож прийшла «Бояриня». до сучасного читача тільки в 1989 р.

Інтерактивні нотатки(самостійно) Додаток 1: учням пропонується для опрацювання письмову інформацію «Історична основа драматичної поеми «Бояриня»». В ході читання вони роблять олівцем умовні позначки на полях картки  - V — інформація відома; ! — інфор­мація важлива (необхідна для запам'ятовування); ? — інфор­мація потребує уточнення, до­повнення, додаткового опрацювання.

Метод «Прес»:  Доба Руїни  своєю неоднозначністю  привертає увагу і до сьогодні. Чи має сучасний історичний період щось спільне з добою Руїни? (Відповідь – позиція, обґрунтування, приклад, висновки)

Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями

1. Розкажіть, як виховували дітей у сім'ї Перебійних, які моральні і суспільно-політичні погляди прищеплювалися їм?

2. Хто такий Степан? Чим він привернув до себе увагу Оксани?

3. Оксана живе в Москві в добробуті і любові. Дослідіть психологічний підтекст «щасливого життя» боярського дому.

4. Чим пояснити примирливе ставлення героїні до наближення власної смерті і переконаність у необхідності жити Степанові?

Сюжетний аналіз твору. Визначте основні елементи сюжету драматичної поеми «Бояриня». Експозиція — знайомство родини козацького старшини Олекси Перебійного з сином його бойового побратима Степаном — боярином. Зав'язка — згода Оксани на одруження. Розвиток дії — життя головної героїні в Москві, її неможливість ужитися в роль боярині. Кульмінація — усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності. Розв'язка — спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.

Робота з текстом: пояснити, з яким епізодом пов’язана цитата та яким сюжетним або композиційним елементом виступає:

«Про них ти не турбуйся. Підкормій їх запросив на бенкет, а тебе я випрохав до нас». (Експозиція: знайомство родини козацького старшини Олекси Перебійного з сином його бойового побратима Степаном — боярином.) «Нема при чім нам жити на Вкраїні… Були ми зроду не дуже так маєтні, а тоді й ті невеликі добра утеряли». (Експозиція: розповідь Степана про причини переїзду до Москви.)

 «Не зраджував України мій батько!». (Експозиція: відповідь Степана на звинувачення його батька в зраді)

 «Хіба би я з тобою так стояла?.. Оця рука від крові чиста… Ось так упало се щастя раптом». (Зав’язка: згода Оксани на одруження.)

 «Тут, на Москві, не звичай, щоб жінка мешкала на долі… Що сторона — то звичай, а що город — то й норов, кажуть люди. Дивно їм на наше вбрання. Тут жінки зап’яті, а ми, бач, не вкриваємо обличчя». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість зрозуміти чужі закони)

«От як стояв зо мною під вінцем у кармазиновім жупані, мамо, ото був…». (Позасюжетний елемент (портрет.))

«Чого ж тебе водити? Уже ж ти не маленька. Йди сама. Ще й веселіше буде вам без старших». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість зрозуміти чужі закони.)

«Степане! Що ти кажеш? Мене бояри цілувати мають? Чи це мені причулося?». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість вжитися в роль боярині.)

«Я вийду. Дай мені московськеє вбрання. А ви, матусю, наготуйте меду. Іди, Степане, бав тим часом гості». (Розвиток дії: життя головної героїні в Москві, її неможливість вжитися в роль боярині.)

 «А що ж? Хіба я тут, не як татарка, сиджу в неволі? Ти хіба не ходиш під ноги слатися своєму пану, мов ханові?». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)

«Гаразд, нікому не писатиму… Ти маєш рацію. Нащо писати?». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)

«А я дивую, ти з яким лицем збираєшся з’явитись на Вкраїні». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)

«Втікаймо всі!.. Хай їм абищо, сим московським добрам! Втікаймо на Вкраїну!». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)

«Ми варті одне одного. Боялись розливу крові, і татар, і диби, і кривоприсяги…». (Кульмінація: усвідомлення Оксаною власної бездіяльності, докір Степанові з приводу своєї і його пасивності.)

«Ваша пані занудилась по ріднім краю — се є также слабкість». (Розв’язка: спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.)

 «Утихомирилось? Зломилась воля, Україна лягла Москві під ноги, се мир по-твоєму — ота руїна? Отак і я утихомирюсь хутко в труні». (Розв’язка: спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.)

«Як я умру, то не бери вже вдруге українки, візьми московку ліпше». (Розв’язка: спустошення молодої української патріотки, готовність прийняти смерть як невідворотність долі.)

Проблемне питання: Які проблеми, на вашу думку, порушує Леся Українка в драмі? Основна проблема, порушена в творі, — це проблема національної самосвідомості та вибору власної суспільної позиції.

Інші проблеми:

  •             Проблема наслідків Переяславської угоди для України та її народу.
  •             Проблема двох традиційних культур, двох абсолютно відмінних менталітетів.
  •             Проблема волі і рабства.
  •             Проблема відповідальності за долю свого народу перед нащадками.
  •             Проблема сумління й національної гідності.
  •             Проблема пасивності-зради, патріотизму.

Визначення головної ідеї твору - духовно повноцінне, здорове життя людини неможливе без волі і служіння батьківщині.

Інтерактивна вправа «Займи позицію». Дати відповідь на запитання, аргументуючи свою думку.

 Чому Оксана не хоче повертатися в Україну?

Чи правильним є твердження, що Московія зруйнувала життя і щастя Оксани?

Що спільного в долі Оксани та України?

Метод «Асоціації»: назвати  рису характеру героя твору(коротка чітка відповідь) Оксана - щирість, патріотизм; Степан - слабкість, безпорадність; Іван (брат Оксани) та козак Яхненко - патріотизм, сміливість; Степанова мати - людяність, материнська любов; Ганна та її брат Іван - невизначеність

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

  •             Яке враження справила на вас поема «Бояриня»?
  •             Чи викликає у вас співчуття життєва доля молодої українки?
  •             Чи гідний Степан такого глибокого, щирого і відданого кохання?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти сенкан за змістом драматичної поеми «Бояриня»


Додаток 1

Умовні позначки: V — інформація відома; ! — інфор­мація важлива;

? — інфор­мація потребує уточнення

Історична основа драматичної поеми «Бояриня»

 

Руїна — період історії України кінця XVII століття, що відзначився розпадом української державності і загальним занепадом.

 

Деякі історики (наприклад, М. Костомаров) пов'язують її з правлінням трьох гетьманів — ставлеників Москви (Івана Брюховецького, Дем'яна Многогрішного та Івана Самойловича) й обмежують хронологічно 1663–1687 та територіально Лівобережною Україною.

 

Інші історики (наприклад, Б. Крупницький) вважали, що Руїна відносилась як до Лівобережжя, так і до Правобережжя і тривала від смерті Богдана Хмельницького до початку правління Івана Мазепи 1657–1687.

 

Причини Руїни

відсутність загальнонаціонального лідера, який би міг продовжити справу Богдана Хмельницького після його смерті;

 

глибокий розкол серед української політичної еліти з питань внутрішньої та зовнішньої політики;

 

егоїстичність козацької старшини, її нездатність поставити державні інтереси вище від вузькокланових та особистих;

 

перетворення українських теренів на об'єкт загарбницьких зазіхань Росії, Польщі, Османської імперії та Кримського ханства внаслідок внутрішньої міжусобної боротьби.

 

Під час Руїни Україна була поділена по Дніпру на Лівобережну та Правобережну, і ці дві половини ворогували між собою.

 

Сусідні держави (Польща, Московія, Османська імперія) втручалися у внутрішні справи України, й українська політика характеризувалася намаганням підтримувати приязні стосунки з тією чи іншою окупаційною силою.

 

Українську православну церкву в 1686 було підпорядковано Московському Патріархатові.

Українські лідери цього періоду були, в основному, людьми вузьких поглядів, які не могли здобути широкої народної підтримки своєї політики (І. Брюховецький, М. Ханенко, Ю. Хмельницький, Д. Многогрішний, С. Опара, І. Сірко, Я. Сомко, П. Суховій, П. Тетеря).

 

Гетьмани, які віддали всі свої сили, щоб вивести Україну із занепаду, — І. Виговський, П. Дорошенко.

 

docx
Додано
17 квітня 2021
Переглядів
1157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку