Методична розробка позакласного заходу для 7 класу старшого вчителя хімії вищої категорії, вчителя методиста Білецької Т.А Конотопської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
У гостях у алхіміка
( п’єса – загадка )
Діючі особи:
Петрик - учень 7 класу.
Ваня - учень 7 класу.
Миколка – учень 7 класу.
Женя - сестра Петрика, учениця 10 класу.
Сашко – ( він також алхімік ), учень 10 класу.
Віктор – ( «учень алхіміка»), учень 8 класу.
Картина перша
В а н я , М и к о л к а і П е т р и к з портфелями сидять поруч на лавці перед закритою завісою. . У центрі Миколка. Він голосно і схвильовано закінчує читати оповідання про алхіміка. Ваня і Петрик, нахилились до Миколки і напружено слухають.
М и к о л к а (читає). « Вогонь палав у лабораторії алхіміка цілу добу, а двері були весь час на замку : сили природи треба випробовувати у тиші і подалі від стороннього ока. Скоро, скоро він знайде спосіб робити золото! Тоді в одну ніч він стане найбагатшою людиною у світі. Він буде мати стільки золота, скільки захоче.
Заради цього він працював не покладаючи рук, жив багато років тільки мрією… від диму і вогню, від нескінченних турбот і безсонних ночей голова і борода алхіміка побіліли, шкіра зморщилась і почорніла. Одні очі не змінились : вони як і раніше горіли лихоманним блиском - жадоби золота.
Одного разу він працював у своїй лабораторії всю ніч: прокалював, розчиняв і кип’ятив речовини, з хвилюванням спостерігав за великою скляною посудиною, у якій бурхала якась прозора рідина. Перед світанком непомітно для себе він заснув … і прокинувся, коли сонце піднялося вже високо і яскраві його промені освітлювали і погасле вогнище , і посудину із рідиною, що охолола. З досадою подивився він на вогнище, потім перевів погляд на посудину і … завмер від несподіванки : посудина майже наполовину була заповнений дрібними частинками золота.
Підскочивши, він обережно підняв посудину перед обличчям, і частинки золота під сонячними променями заграли ще яскравіше. Від хвилювання у доктора алхімії перехопило подих. « Нарешті, - прошепотів він, не відриваючи погляду від посудини з довгоочікуваним золотом. – Нарешті! Ось воно багатство, почесті та влада!» Але що це? Частинки злота у посудині зарухались у тремтячих руках, не виявляючи властивої золоту важкості. Ще і ще раз струшує зблідлий алхімік посудину. Сумнівів немає : це не золото! Доктор алхімії раптом відчув, що земля пішла зпід його ніг, і впав він на кам’яну підлогу поруч із розбитим на друзки посудиною.»
Пауза. Миколка із сумом закриває книгу і повільно ховає її у портфель.
М и к о л к а. Так. Сподобалось?
В а н я . Іще б. Я такі книжки можу читати, не відриваючись, цілими днями. Чесне слово!
П е т р и к. Я теж! А цікаво, чи є і зараз деінде алхіміки?
М и к о л к а. Не знаю, мабуть немає.
В а н я . А мені здається, є! Можливо і не в нашій країні, але є!
М и к о л к а . «Здається … здається» А чому тоді про них нічого в інтернеті не пишуть? Хоч би про одного знайти!
В а н я . А може й писали? Ти що, весь Інтернет обшарив? Теж мені хаккер знайшовся!
М и к о л к а . Не такий як ти! Раз кажу, значить знаю!
В а н я (вперто). Кажи не кажи, алхіміки є і зараз!
М и к о л к а (вперто). А я кажу – немає!
В а н я (теж). Ні, є !
Підходять Женя і Сашко, які повертались зі школи.
С а ш к о (сміючись). Ей, ви, розбишаки! Чого розкричались?
Чому такий гомін? Про що суперечка?
П е т р и к . Ми зараз читали про одного алхіміка. Та й виникла суперечка! Ваня говорить, що алхіміки тепер є , а Миколка доводить, що їх вже давно немає.
М и к о л к а (до Жені). Справді, ні, правда, Женю ?
В а н я (до Сашка) . Невже є? Як ти думаєш?
Ж е н я . Ну, звичайно, правий …
C а ш к о (перебиває її). Почекай, Женю, дозволь мені відповісти. ( До хлопців.) Правий все-таки Ваня, а не Миколка! Алхіміки є і зараз!
В а н я (задоволено). Ось бачиш! Я, правий!
Ж е н я (не рзуміючи). Послухай, Сашко…
С а ш к о (перебиває). Не заважай, Женю! ( Хлопцям.) М…. знаєте, зараз у нашому місті перебуває великий алхімік нашого часу – доктор алхімії … Магнус.
В а н я. Невже?
М и к о л к а (рішуче). Не може бути!
С а ш к о (Миколі). Уяви собі, може бути! (Всім.) Якщо ви хочете і якщо Женя погодиться супроводжувати вас, я можу познайомити вас з ним… навіть сьогодні.
П е т р и к. Оце було б цікаво!
В а н я. Погоджуйся, Женю! Ми тобі теж колись допоможемо! Чесне слово!
Ж е н я (нерішуче). Якщо ви та просите… добре, я згодна!
С а ш к о . Тоді все о’кей! Зараз, друзі, додому – відпочивати і готувати уроки. О восьмій годині збираємось у Петрика і потім разом із Женею – у гості до доктора алхімії. Заперечень не має?
М и к о л к а, П е т р и к і В а н я (дружно). Немає!
С а ш к о ( жартуючи). Тоді, друзі, у напрямку додому – кроком руш!
М и к о л к а, П е т р и к і В а н я. Ура! Ура! (Вибігають вліво.)
Ж е н я (не розуміючи). Нічого не розумію, Сашко!
С а ш к о . Зараз все зрозумієш, Женю. Пішли, нам необхідно як слід домовитись про твою роль! (Йдуть вліво.)
Картина друга
Лабораторія доктора алхімії, заставлена приладами і склянками. На видному місці опудало сови. Біля стола на передньому плані крісло алхіміка. За окремим столом учень алхіміка старанно розтирає щось у ступці. Заходять не помічені учнем Женя, за нею Миколка, Ваня і Петрик.
Ж е н я (пошепки). Це і є лабораторія доктора алхімії. Хлопчик біля столу – його учень і помічник. (Учню.) Скажіть, будь ласка, можемо ми побачити алхіміка? (Виправляється.) Доктора алхімії?
У ч е н ь ( залишає роботу і церемонно кланяється). Мій учитель зараз зайнятий спостереженням за небесними світилами і складанням гороскопа. Через хвилину – дві він буде тут.
Ж е н я. ви дозволите нам почекати його?
У ч е н ь. Звичайно, звичайно! (Вказуючи на стільці біля стіни.) Розташовуйтесь! (Женя з хлопцями сідають.)
Заходить алхімік з гороскопом у одній руці і скляною палицею у другій. Він не помічає гостей, проходить до столу, сідає у крісло і заглиблюється у вивчення гороскопа. Женя з хлопцями встають. Учень наближається до столу і зупиняється у шанобливому чеканні.
А л х і м і к (відриваючись від гороскопа, учню). Радійте, сину мій, збіг світил на небі сприяє нашій роботі! Розпалюйте вогнище і поспішайте з іншими приготуваннями.
У ч е н ь. У мене все готове, вчителю. Але … до Вас прийшла дівчина з хлопчиками. Вони хочуть говорити з Вами.
А л х і м і к (до Жені). Що привело тебе, дівчино, і твоїх юних друзів у цей храм науки? Чим я можу бути корисний вам?
Ж е н я. Нас привела сюди слава про Ваші наукові подвиги, доктор. Я і мої друзі хочемо познайомитись з вами і з вашими надзвичайними досягненнями.
А л х і м і к. Люди перебільшують мою славу, дівчино! Я тільки скромний службовець моєї дійсно великої науки. Але не будемо втрачати часу. Які саме питання цікавлять тебе і твоїх юних друзів?
В а н я ( виходячи вперед і піднімаючи руку). Дозвольте, пане алхіміку!
А л х і м і к (повчально). Тобі краще було б називати мене дідусем, хлопчику. Говори, я слухаю тебе.
В а н я (зніяковів). Вибачте, я більше не буду! Скажіть, дідусю, що це за паличка у ваших руках?
А л х і м і к. О, це чудова палиця. З її допомогою я можу перетворювати воду у вино і творити безліч інших чудес.
В а н я. Воду у вино перетворювати? Так я вам і повірив!
А л х і м і к. Ти смієш не вірити мені – доктору алхімії, якого знає весь світ? (Учню.) Сину мій, дай мені склянку з водою. ( Взяв склянку з прозорою рідиною і до Вані.) Ось, поглянь! (Поставив склянку на стіл так, щоб її видно було гостям і глядачам, виконує над нею декілька рухів і потім перемішує рідину у склянці палицею. «Вода» у склянці перетворюється на «вино». Подає склянку Вані.) І тепер не віриш?
В а н я (здивований, вражений, роздивляється і нюхає «вино»). Вином пахне, чесне слово!
А л х і м і к (забирає у нього склянку, з посмішкою). Ти , я бачу, не проти, здається, спробувати його на смак? Зараз ми приготуємо з води напій, який більше підходить для тебе! ( Бере в учня дві склянки, заповнені на одну третю прозорою рідиною, зробив над ними декілька рухів, передає одну склянку Вані і виливає в неї рідину з іншої склянки, попередньо перемішавши її палицею; «вода»у ній перетворюється на «молоко».)
В а н я (здивовано). Женю! Хлопці! Погляньте, - молоко!
А л х і м і к. Цей напій для тебе, мій друже, підходить набагато більше, ніж вино! Правда, його вийшло малувато, але цю біду легко виправити! (взявши від учня ще одну склянку і передав Миколці.) Перетвори і цю воду на молоко, ось і буде вам по склянці на вечерю.
М и к о л к а (вилив рідину з поданої склянки у склянку Вані і побачив, що «молоко» знову перетворилось на «воду»). Погляньте! Знову перетворилось на воду!
В а н я. А ти чому лив зразу, а не поступово? Не знаєш – не берись!
М и к о л к а. Ти знаєш?! Теж алхімік знайшовся!
А л х і м і к. Не сперечайтеся даремно, мої друзі, вам не вдалося поласувати цим молоком тільки тому, що я не доторкнувся до води своєю чарівною палицею. Головне в ній! Вона може перетворити воду не тільки у вино, але і в сірники. ( Помітив вираз сумнівів на обличчі хлопців.) Може, ви і в цьому сумніви маєте?
М и к о л к а (зніяковів). Я, наприклад, дуже хотів би побачити це своїми очима.
А л х і м і к. Немає нічого легшого, хлопчику! (Учню.) Сину мій, принесіть дещо для спалювання!
Учень приніс і поставив на стіл тацю з якимись речовинами і склянку з «водою». Алхімік виконує над ними декілька рухів, занурює кінець палиці у склянку і потім торкається нею гірки речовини, яка тут же спалахує.
М и к о л к а (голосно). Погляньте! Підпалив! Загорілось!
П е т р и к . Просто очам своїм не вірю!
А л х і м і к. Чи маєте ви тепер сумніви, що вода може бути використана замість сірників?
М и к о л к а. І повірити важко, і не вірити не можна!
А л х і м і к. Ото ж бо!
Ж е н я. Все це чудово, але нас більше цікавить інше. Ми вирішили потурбувати вас, докторе, щоб…
М и к о л к а (перебиває). Щоб дізнатися, чи дійсно алхіміки можуть добути золото. Ми читали про це в одній книжці і маємо великі сумніви що до цього.
А л х і м і к (гордо). І все таки, це можливо, друзі мої! Ви бачите перед собою людину, яка присвятила таємниці виготовлення золота все своє життя і вирвала цю таємницю у природи. Я – доктор алхімії Магнус. Нащадок великого Альберта Магнуса – вмію добувати золото!
В а н я (рішуче). Покажіть нам, як це робиться! Ми нікому не відкриємо вашої таємниці, чесне слово!
А л х і м і к (рішуче). Це зовсім не можливо, хлопчику! Таємниця така велика, що я можу сказати про неї тільки своєму учню, і тільки перед самою своєю смертю. (Побачив розчарування дітей.) Якщо хочете, я можу показати вам, як добути мідь.
П е т р и к і М и к о л к а (дружно). Покажіть! Покажіть!
А л х і м і к. Добре! Добудемо мідь із заліза! Щоб не було сумнівів, прошу дайте мені щось залізне або стальне.
Хлопці швидко шукають по кишенях.
П е т р и к (радісно). Знайшов! (Подає алхіміку гвіздок.) Ось гвіздок! Підійде?
А л х і м і к (розглядає гвіздок). Дещо брудний, але це не біда. Зараз ми його почистимо. ( Дає знак учню. Той подає на стіл дві склянки з прозорою рідиною, тигельні щипці і ганчірку. Алхімік бере щипцями монету і показує дітям.) Ваш гвіздок я більше в руки не візьму. Дивіться! (Занурює гвіздок у першу склянку, споліскує у банці з водою. Виймає і, щось шепоче, «заклинання», занурює його у другу склянку. Сполоснувши його у воді і витерши ганчіркою, повертає Петрику.) Ось твій гвіздок!
П е т р и к. Мідний! Погляньте, хлопці! Поглянь, Женю! (Показує гвіздок і вдаряє ним по столу.)
В а н я (протягує руку). Петрику, дай мені, - я його теж поторгаю і об стіл вдарю!
П е т р и к (швидко ховає монету за спину). Ні, Ваню, вибач! Забув, як я тобі батьків ніж дав потримати, а ти його зламав? Тобі і гвіздок зламати не довго, а я хочу його в школі показати.
В а н я (ображено). Ти його скоріше зламати можеш! Забув, як ти у свого стільця спинку зламав?
П е т р и к (протестує). Неправда! Це не я!
В а н я (кепкуючи). Знаю я тебе!
Ж е н я Знову сваритесь! Швидко перестаньте! (Глянула на годинник.) До речі, наш час уже вичерпано - через півгодини ви маєте бути вдома. І люб’язністю доктора не треба зловживати.
А л х і м і к. Одну хвилинку, дівчинко. Мені хочеться, щоб і інші двоє друзів взяли звідси щось на пам'ять про наше знайомство – ну, наприклад, по портрету.
Ж е н я. Якщо це не забере багато часу, - можна. (Оглядаючись навколо.) Але я не бачу у вас фотоапарата, доктор!
А л х і м і к. Ви забуваєте, дівчино, що я не фотограф, а алхімік! Щоб зробити портрет, доктору алхімії зовсім не потрібний фотоапарат, фарби і навіть олівець. (Миколці.) Твій портрет, мій друже, я намалюю праскою.
М и к о л к а ( не розуміючи). Тобто , як це - праскою?
А л х і м і к. Зараз побачиш! ( Бере поданий учнем аркуш паперу, показує глядачам, потім тримає навпроти Миколки.) Дивись уважно і не рухайся! ( Кладе аркуш на стіл, проводить по ньому декілька разів праскою, яку подав учень, віддав праску учню. Показує «портрет» глядачам і віддає Миколці.) Ну-с, друже мій, твій портрет готовий!
М и к о л к а (бере «портрет»). Невже я насправді такий?
В а н я (кепкуючи). Точна копія, Миколо! Дякуй і забирай : завтра в школі покажеш, нехай і хлопці помилуються!
А л х і м і к (Вані). Ну, а твій портрет ти зробиш сам, щоб не ображався на мене, як Миколка.( Бере в учня рамку з натягнутим на ній білим матеріалом і тримає її перед Ванею так, щоб її було видно і глядачам.) Дивись на полотно уважно і спробуй не рухатись! (Пауза.) Тепер візьми зі столу розпилювач і побризкай полотно чарівною водичкою! (Ваня збризкує полотно, і на ньому з’являється «портрет».)
В а н я (ображений). І зовсім не схожий! Я на себе часто в мамине дзеркало дивлюсь – я зовсім не такий!
М и к о л к а Не сперечайся, Ваню! Ніякий фотограф краще не зробить! Дякуй, - завтра в школі разом показувати будемо!
В а н я. Ти на свій портрет хоч трішки, але схожий!
М и к о л к а. Не більше, ніж ти на свій!
Ж е н я. Досить! Обидва однаково схожі! (До алхіміка.) Дозвольте подякувати вам, докторе, і попрощатися! Будьте здорові! (До хлопців). Прощайтеся і пішли!
М к о л к а, В а н я і П е т р и к. До побачення, дідусю! Всього найкращого! ( Крокуючи слідом за Женею до виходу.)
А л х і м і к ( знімає бороду і парик.) Почекайте, друзі. Нам, здається, в один бік?
(Женя і хлопці оглядаються. Женя старається подолати посмішку, хлопці у повному не розумінні.)
П е т р и к . Хлопці! Це ж Борис!
М и к о л к а. так, це ж, дійсно, Борис!
В а н я Чесне слово – Борис! (Борису.) Скажи, ти Борис чи не Борис?
Б о р и с ( знімає халат, посміхається). Невже не впізнаєте?
П е т р и к. А алхімік хто ж?
Б о р и с. Я ж і алхімік!
М и к о л к а А учень алхіміка?
В і к т о р (знімаючи парик). А учень алхіміка – я!
В а н я . Та це ж Вітька із восьмого класу!
М и к о л к а. Ну й чудеса!
П е т р и к. Борисе! Женю! Що все це значить? Нічого не розумію!
Б о р и с (витираючи грим з лиця) зараз все поясню. Сьогодні в нашій школі 10 клас показує хімічний сюрприз для переможців трансконтинентального переходу по континенту «Хімія». У мене роль Алхіміка. а ви стали учасниками нашого вечора (звертаючись до зали). І мені здається, що все вдалося на славу. Чи не так?
В а н я. А чудеса, які ми тут бачили?
П е т р и к. Значить, все це обман?
М и к о л к а. Виходить правий все-таки я, а не Ваня – справжніх Алхіміків все-таки немає?
Б о р и с (до глядачів теж). Не все відразу, друзі, по черзі! Сьогодні я вам більше нічого не скажу. Існує безліч цікавих книжок з хімії, тим більше, що науку Хімію ви тільки почали вивчати. Читайте, цікавтесь і ви все будете знати.
В а н я. Не знаю, як хто, а я обов’язково ще раз перечитаю параграф на урок хімії.
М и к о л к а. А я піду в бібліотеку та візьму книгу «Цікава хімія»!
П е т р и к. Я теж!
В а н я. А я що ж. від вас відстану чи що? Не на того напали!
Б о р и с. Правильно хлопці! (до глядачів). А ви, друзі, невже відстанете? Приєднуйтесь до нас і ви дізнаєтесь багато повчального та цікавого.
(завіса)
Досліди, які включені у пє’су.
Приготувати: склянку з розчином соди і склянку з розчином фенолфталеїну.
Виконання досліду. Перед виходом Алхіміка на сцену змочити кінець палички розчином фенолфталеїну. Поставивши на стіл склянку з «водою» так, щоб її було видно глядачам, розмішати розчин соди змоченим кінцем палички.
Приготувати: склянку на 300мл, заповнену на 1/3 концентрованим розчином кальцій хлориду, склянку на 150-200 мл з розчином соди і таку ж саму склянку із розчином хлоридної кислоти.
Виконання досліду. Передати Вані першу склянку і він повинен тримати її так, щоб склянку було видно глядачам, вилити в неї розчин соди. До утвореного «молока» Миколка додасть розчин кислоти і перетворить його знову у «воду».
При підготовці досліду перевірити, чи достатня концентрація кислоти.
Приготувати: суміш із двох чайних ложок порошка цукру і такої ж кількості бертолетової солі у вигляді конусоподібної гірки на металічному підносі або па азбестовій сітці і склянку з безкольоровою концентрованою сульфатною кислотою.
Виконання досліду. Зробивши декілька рухів над підносом, опустити кінець палички в склянку з кислотою і доторкнутись нею верхівки гірки суміші.
Увага! Якщо на сцені є частини декорації, які можуть спалахнути,
кількість суміші повинна бути такою, щоб полум’я могло піднятись над
столом не більше ніж на 30-40 см.
Підготувати: склянку з водою, склянку або порцелянову чашку з концентрованою нітратною кислотою, порцелянову чашку з розчином купрум (ІІ) сульфату, залізний гвіздок, ганчірку для витирання гвіздка, тигельні щипці.
Виконання досліду. Взявши гвіздок щипцями, занурити на декілька секунд у розчин з нітратною кислотою, потім, сполоснути у воді і витерти, після цього перенести у розчин купрум (ІІ) сульфату, тоді ретельно прополоскати його у воді, витерти ганчіркою і віддати Миколці.
Підготувати: аркуш міцного паперу, краще бордового або рожевого , з намальованим на ньому розчином кобальт хлоридом м’якою кісточкою «портретом» (краще в профіль) Миколи. Праска повинна бути гарячою.
Виконання досліду. Описано у тексті п’єси.
6.Малювання портрета.
Підготувати: рамку розміром 40 на 50см з натягнутою на неї білою тканиною, попередньо випраною і випрасуваною; на ній намалювати свіжим розчином крохмалю «портрет» Вані і висушити; склянку з майже безкольоровим розчином йоду і з розпилювачем.
Виконання досліду. Описано у тексті п’єси.
Успіх досліду залежить від того, наскільки вдало буде виконано малюнок. Тому що лінії малюнка після змочування його розчином можуть сильно розпливтись, краще зробити «портрет» у профіль з найменшою кількістю ліній. Лінії малюнка не треба робити товстими, а змочувати малюнок помірно і припинити відразу як тільки малюнок з’явиться.